Toon posts:

Pc NOG stiller krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Goedenmiddag

Als nieuwe forum member hierbij meteen een vraagje :

Ik heb me een klein jaar geleden een pc gekocht met het oog op een stille pc.
Met en met heb ik hem stiller weten te krijgen met de volgende onderdelen:

Ultron voeding 380 watt * Met 2 stille IBL fans*
Zalman CPU-Koeler
Zalman Vga-Kaart koeler
2 keer 80 mm Case Fan
1 keer 120mm Case Fan

En Besteld voor mijn western digital hard-disk : IBL® Box HDD 10

Als Case heb ik een MS tech midi-tower

Pc staat eigenlijk dag en nacht aan, maar maakt naar mijn mening nog teveel geluid.

Mijn vraag is: wat kan ik aan dit systeem nog verbeteren zodak hem echt NIET meer hoor ( zou toch mogelijk moeten zijn )

Ik kan nu eens wachten totdat ik mijn HD box heb en daarna al me fans een reinigen maar heeft iemand alvast een goeie suggestie met name de kast?

alvast bedankt

Evil_D

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

RMU

specs? :P

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Je zou je kunnen afvragen of die 3 casefans wel echt nodig zijn. Airflow is leuk, maar waarom moet het per se koel zijn in je kast? Bij 40 graden luchttemperatuur functioneert je PC ook prima hoor, als de essentiele onderdelen maar niet te heet worden. En dat worden ze niet gauw als je op standaard snelheden draait.

Je zou kunnen beginnen met het terugbrengen van het voltage van de casefans van 12 naar 7 volt, dat scheelt aanzienlijk. Maar je zou er ook 1 of 2 uit kunnen halen. Verder zou je kunnen kijken naar een passieve voeding, er stond onlangs een review op de frontpage over een voeding die warmte afvoert met heatpipes, misschien is dat iets.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLunatic op 11-09-2005 16:57 ]

Mother, will they like this song?

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

RMU

of als er op je NB een fan zit, er een andere (of koelblok) op zetten indien mogelijk (met mijn Asus A8N SLI Deluxe ook gedaan, werkt prima, en scheelt een hoop herrie)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, bedankt voor de snelle reacties.

Case Fans zijn naar mijn mening eigenlijk wel stil genoeg maar ik ga het eens proberen;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:00:

Case Fans zijn naar mijn mening eigenlijk wel stil genoeg maar ik ga het eens proberen;)
3 fans van 19dB maken samen toch weer ~25dB geluid...

* Xander heeft ook uitgevonden dat *veel* stille dingen bij elkaar toch lawaaierig worden...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe ik het heb gedaan:

1. Videokaart passief koelen
2. Stille harde schijven gebruiken
3. PFC apparaat uit voeding schroeven
4. Zeeeer langzaam draaiende laag voltage koeler in voeding
en op processor
5. Northbridge etc. passief koelen
6. En uiteraard goede behuizing die niet zo trilt ;)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:00:

'Stil genoeg' klinkt niet als 'stil', en het draagt allemaal bij aan het geluid natuurlijk. Als je 'm echt stil wil krijgen moet je natuurlijk alles doen wat mogelijk is, dus ook de kleine geluidsproducten nog stiller maken.

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Als er roosters achter de fan zitten, is het erg aan te raden om die te verwijderen. Had ik eerst ook gedaan. En wat scheelde dat veel ! Het werd stiller en er was meer airflow. En rubbertjes plaatsen tussen de fan en de kast. Scheelt ook erg veel.

• GH45T
  • Laatst online: 17:07
Ik heb hier zelf een systeem staan met 2 fans er in, is mijn server welke 24/7 gestresd is :)
Een Duron 1600 met een Zalman 7000 Alcu er op welke op 700 rpm loopt :P
Asus A7V6X-X dus met passiefe northbridge
Geforce 2 mx met de heatsink van een oud northbridge koelertje
en een Maxtor 80 GB diamondmax 9 schijf.
Dit alles draait op een Aopen 300 watt voeding welke ook redelijk stil is maar nu door het 24/7 draaien toch een beetje hoorbaar word.

Ik ben van plan om er een fanless voeding in te zetten en de schijf te vervangen door een 250 GB Samsung schijf en daar vervolgens een HD silencer om heen.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit voor jouw leuke opties zijn om te overwegen, een fanless voeding en een Samsung schijf schelen vrij veel in geluidsproductie.

Denk er alleen wel aan dat hoe stiller dat je koeling word hoe harder je de electronische componenten kunt horen. Neem maar van mij aan dat dit geluid, ook al is het zachter 10x zo irritant is dan dat van een paar ventilatortjes.

Verwijderd

Topicstarter
Tnks allemaal

wat betreft die fans is het idd weer wat geluid ja
wat betreft die roostertjes heb ik al weggehaalt
en wat betreft dat componentje in de voeding, kan iemand me daar meer over zeggen;)

Evil_D

Verwijderd

daandegoeiste schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:03:

Wat is een PFC en waar dient het voor ?

Trouwens, missch ook een optie voor de topic starter : zalman reserator , stiller dan dat zal je t niet echt krijgen :Y)

Verwijderd

daandegoeiste schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:03:
Hoe ik het heb gedaan:

1. Videokaart passief koelen
2. Stille harde schijven gebruiken
4. Zeeeer langzaam draaiende laag voltage koeler in voeding
en op processor
5. Northbridge etc. passief koelen
6. En uiteraard goede behuizing die niet zo trilt ;)
Hoe werkt dat? Want dat klinkt wel interessant :) De rest van je lijstje heb ik al, maar ik heb altijd het idee dat het stiller kan.

Verwijderd

Zoals daandegoeiste en Rufus-Seal zeggen, en zoveel mogelijk 120 mm fans gebruiken (Papst).
Daarnaast ook je kabels goed meshen (wegwerken) zodat de airflow goed door de kast kan.
En de kast zelf is natuurlijk het halve werk, dus zorg voor een goede ;)
Een HD silencer kan ook wonderen doen :)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
*Wat* denk je nu nog te horen? In plaats van algemeen 'hij maakt me teveel lawaai' :)

Verwijderd

Misschien je kast nog stiller maken met [goede] geluidsisolerende matten:

http://www.nexustek.nl/damptek.htm

Ze zijn duurder dan die van Akasa, maar ze houden meer geluid tegen.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dat is echt heel makkelijk:
Zet je PC uit, dan is hij zo stil mogelijk _/-\o_

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

FnF schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:59:
Dat is echt heel makkelijk:
Zet je PC uit, dan is hij zo stil mogelijk _/-\o_
Is wel heel extreem :*) misschien kan je je pc onderklokken,maar dat ligt eraan wat je er mee doet.

• daandegoeiste
  • Niet online
Vooral in AOpen en Chieftec voedingen geloof ik zat een grote spoel ?! oid. Als je die ertussenuit knipte en de draadjes gewoon netjes doorverbond, dan bromde de voeding niet meer. Maar als je dat nu geen gebrom uit de voeding hoort, dan moet je er ook niets mee doen.

edit:
Even de spoel bekeken die ik eruit geknipt had, hij weegt 0,5 kilo ofzo, met gele tape erom heen en zat tegen de behuizing van de voeding geschroefd.

[ Voor 23% gewijzigd door daandegoeiste op 11-09-2005 18:40 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:12:
[...]

Hoe werkt dat? Want dat klinkt wel interessant :) De rest van je lijstje heb ik al, maar ik heb altijd het idee dat het stiller kan.
Gewoon laten zitten die PFC. In principe zou je die niet moeten horen.

• daandegoeiste
  • Niet online
mae-t.net schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:41:
[...]

Gewoon laten zitten die PFC. In principe zou je die niet moeten horen.
In principe niet, maar toen ik em eruit gehaald had, was de hele pc plotseling stil :)

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:11
En die spoel zat er niet met een bedoeling in? :? Lijkt me toch niet dat je zomaar ff wat onderdelen uit een voeding kunt knippen....

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

verlengkabels kopen voor toetsenbord,monitor,muis,etc en systeemkast in de gang zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door HENNESSY op 11-09-2005 18:57 ]

Developer

• daandegoeiste
  • Niet online
Quote uit ander topic

is idd een spoel om de cosinus(phi) zo laag dicht mogelijk bij 1 te houden (arbeidsfactor)

je computer is nl een sterk capacitieve belasting
en die spoel is bedoeld om dat met z'n inductie recht te trekken

de enige die daar blij mee is is het energie bedrijf

en die spoelen kom ik pas sinds een jaar ongeveer in voedingen tegen
ik heb ze uit al mijn voedingen gesloopt om 2 redenen

1. ze maken een irritant brommend geluid (100Hz)
2. ze belemmeren de airflow in de voeding (kijk maar eens door je fan naar binnen hij zit er recht voor (bij aopen voedingen dan)

oplossing : er uit halen die zooi

hoe ? draden door knippen en aan elkaar maken

(ik had een schematje hoe het op de print precies in elkaar zit)

de spoel zit achter de + van de brugcel voor de buffer condensatoren

ik heb dit bij 3 voedingen gedaan waarvan er 1 24/7 aan staat kan dus absoluut geen kwaad

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:25:
*Wat* denk je nu nog te horen? In plaats van algemeen 'hij maakt me teveel lawaai' :)
Cpu koeler hoor ik nog en de hd, hd heb ik die box voor besteld dus dat komt goed. Cpu koeler haal ik er dan ook metteen af om een s goed schoon te maken. wat ik ook nog raar vind is dat ik in de kast de voeding wel hoor ( lijkt het ) en als ik um buiten de kast zet niet. voeding bromt ook nog een beetje.
Cpu koeler is die van zalman wat ik laat draaien op 1671 toeren.

p.s heb je dan ook vette kasten wat goed isoleren? je ziet ze wel maar dan zijn het vaak van die grote zwarte lompe dingen :9 En dan nog wat wat is beter volgens jullie BIG-Tower of MIDI-Tower?

Evil_D

Trouwens dat het stil kan hebben de mensen van ikbenstil bewezen door een pc te bouwen wat een geluid maakt van 17db :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 19:37 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is Evil om je naam onder elke posting te zetten.... :)

Isoleren met kurk, bitumen tapijttegels, eierdoppenschuimrubber (12 punten bij Scrabble) zat over te vinden. Voeding met 2 fans is ook weer extra lawaai. Koop een voeding met een 120 mm fan zoals de Nexus 3500SE 4090 of 5000.

Er is zat over het stiller maken van een PC te vinden.

/me Welkom op GoT *

ARME AOW’er

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

daandegoeiste schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:57:
Quote uit ander topic

is idd een spoel om de cosinus(phi) zo laag dicht mogelijk bij 1 te houden (arbeidsfactor)

je computer is nl een sterk capacitieve belasting
en die spoel is bedoeld om dat met z'n inductie recht te trekken

de enige die daar blij mee is is het energie bedrijf

en die spoelen kom ik pas sinds een jaar ongeveer in voedingen tegen
ik heb ze uit al mijn voedingen gesloopt om 2 redenen

1. ze maken een irritant brommend geluid (100Hz)
2. ze belemmeren de airflow in de voeding (kijk maar eens door je fan naar binnen hij zit er recht voor (bij aopen voedingen dan)

oplossing : er uit halen die zooi

hoe ? draden door knippen en aan elkaar maken

(ik had een schematje hoe het op de print precies in elkaar zit)

de spoel zit achter de + van de brugcel voor de buffer condensatoren

ik heb dit bij 3 voedingen gedaan waarvan er 1 24/7 aan staat kan dus absoluut geen kwaad
Even een vraagje, waarom is het energie bedrijf daar blij mee?
En hoe ziet zo'n PFC geval er ongeveer uit?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Heeft te maken met het energieverlies door de transportleiding

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
PFC of power factor correction is er om het rendement van een voeding te verhogen.
Het energiebedrijf is daar blij mee omdat jij slechts betaald voor de stroom de je verbruikt. De spanning moet echter getransformeerd worden, hierbij wordt gebruik gemaakt van magnetisme. (1 kern, 2 spoelen en afh vh aantal windingen worden stroom en spanning getransformeerd, als de spanning 10 keer lager wordt dan wordt de stroom 10 keer hoger en visa verse). De overdracht van energie gebeurt dus via magnetisme en dit brengt verlies met zich mee. Volgens mij dient PFC om het rendement van deze energieoverdracht te verbeteren.

Dat is zo wat ik er nog van weet, ik zal als mijn bureau opgeruimd is ff mijn nota's doorspitten, kleine kans dat ik het ergens op papier staan heb. :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waarom moeilijk doen over PFC? http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/pfc.html

ARME AOW’er

Verwijderd

Kijk ook eens op www.ikbenstil.nl

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

ooit gedacht aan waterkoeling?

meh.

Verwijderd

wat is beter een midi tower of een big tower ??
gewoon, wat je nodig hebt. doh.

ik heb een kast allemaal alles swiftec watergekoeld,
de waterpomp helemaal omringd met geluidsdempende folie.
en dat dan zo drie keer om de pomp heen. elastiekjes erom.

restultaat:
soms zet ik de pc per ongeluk uit, omdat ik dacht dat ie uit stond, en hem aan wilde zetten.
Enige wat ik soms nog hoor is wat klotsend water, als het niveau wat lager is geworden.

• kruimeldief
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 19:25
Er is heel wat handige info te vinden op SPCR kasten/voedingen/koelers/... alles wordt uitgebreid getest.

Verwijderd

Voorbeelden van 'stille' kasten zijn bijvoorbeeld de Antec Sonata of de Arctic Cooling Silentium T2. Deze zijn er op gebouwd om stil te zijn, en zijn dus zo in elkaar gezet dat er geen of weinig dingen kunnen meetrillen. AOpen kasten zijn ook wel goed, omdat ze (geld voor meer merken) gewoon van net iets dikker staal/blik gemaakt zijn, en alles met net iets meer kwaliteit in elkaar is gezet. Hierdoor zijn de kasten wat zwaarder en dempen ze dus beter.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
Voor een echt stille en koele PC heb ik maar twee woorden: waterkoeling! :)

Verwijderd

JazzySOB schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:40:
Niet geheel waar. Mijn 2x papstfans van 120 mm maakten toch nog behoorlijk veel lawaai. Zelfs op 7 volt. Misschien dat de reserator wel geheel stil is?

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
Mee eens met mijn voorganger. Er zal altijd wel iets van airflow in je PC moeten zijn. De truuk is een kast met een goede airflow (plaatsing van fans), goede stille 120MM intake en een stille voeding die zorgt voor de outtake.

Als je airflow echt goed is, kun je met een passive koeling de CPU en GPU koelen, anders moet je daar hetzelfde te werk gaan: grote en stille fan (evt op minder voltage).

(Papst maakt overigens ook niet-stille fans ;))

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
Nou als ik kijk naar papst fans ( deze kosten ongeveer 40 pleuro`s) en als ik dan kijk naar ibl fans op www.ikbenstil.nl, zijn de ibl fans stiller en vier keer zo goedkoop( k heb ze zelf in me voeding en die zijn dus ECHT stil.

Evil_D

• Sjeepee
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:33:
Nou als ik kijk naar papst fans ( deze kosten ongeveer 40 pleuro`s) en als ik dan kijk naar ibl fans op www.ikbenstil.nl, zijn de ibl fans stiller en vier keer zo goedkoop( k heb ze zelf in me voeding en die zijn dus ECHT stil.

Evil_D
Volgens mij spreken we elkaar niet echt tegen ;)

Dat jij een IBL-fan (:)) bent, is ook niet erg, echter is een paar keer verwijzen genoeg :P. Zelf zweer ik bij mijn Nexus 120MM's: superstil, en zelfs nog goedkoper :+ Ieder zijn ding. Als iemand 30 eur voor een papst wil uitgeven, mag dat van mij ook :)

Love Hardware!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
offtopic:
errr, is dat niet 1 woord?

De kasten van Nexus zijn echt stil. Kost wel wat (€199,-), een kennis van me heeft twee in gebruik, toen ik ze samen hoorde, of eigenlijk nauwelijks hoorde, was ik echt onder de indruk. Daarbij vergeleken lijkt het wel of iemand met twee fohns in mn oren staat te blazen als ik mijn eigen ouwe rammelbak hoor. Deze Nexuskasten, ook de voorgangers, worden veel in geluidstudio's gebruikt of door mensen die muziek maken.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
FnF schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:12:
[...]

Even een vraagje, waarom is het energie bedrijf daar blij mee?
En hoe ziet zo'n PFC geval er ongeveer uit?
Als dit inderdaad met de cosPhi te maken heeft is niet alleen het 'energiebedrijf', maar ook jij als consument blij met een cosPhi~1. Als de cosPhi te laag word gaat namelijk je reactief vermogen omhoog en aangezien het 'energiebedrijf' je niets kan aanrekenen voor dit vermogen zal het bedrijf bij een slechte cosPhi je een boete aanrekenen.

Wel raar dat de cosPhi van een voeding verbeterd word met een spoel 8)7 namelijk een voeding is een spoel, die creeert een slechte cosPhi. Deze wordt verbeterd door een condensator te plaatsen.

Nu weet ik niet wat de PFC te maken heeft met de cosPhi (lijkt me raar dat dit hetzelfde is) maar onderdelen zitten niet ZOMAAR in je voeding, om deze dan te verwijderen en te overbruggen lijkt me toch iets gevaarlijks.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:51
daandegoeiste schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:45:
[...]

In principe niet, maar toen ik em eruit gehaald had, was de hele pc plotseling stil :)
quote uit topic "welke voeding heb ik nodig? deel 13":
PFC of Power Factor Correction
Dit is een soort van extra technologie die in de meeste goede en krachtigere voedingen is ingebouwd. In Europa is dit zelfs verplicht. PFC is een technologie die er voor zorgt dat de golfvorm van de netstroom terug zo goed mogelijk wordt benadert naar het theoretische model. Dit zorgt ervoor dat voedingen op een of andere manier zuiniger gaan werken. PFC met een waarde van 1 (=100%) is het streefdoel. Er zijn 2 soorten van PFC: passieve en actieve. Passieve is eigenlijk een gewone condensator. Dit levert PFC waardes tot 0.90 op (=90%). Actieve PFC is onder de vorm van een extra IC'tje in de voeding wat op zich wel een beetje extra stroom verbruikt. Echter levert PFC bijna altijd een waarde van 0.99 (=99%) wat een hoop zuiniger gaat werken.

Je zou kunnen stellen dat een voeding met actieve PFC langer gaat kunne teren op een UPS dan een voeding zonder PFC.

Verder zijn met PFC uitgeruste apparaten die hoge vermogens hebben, minder belastend voor het stroomnet en stroomleveranciers.
Als je je pc stil wilt krijgen, kijk eerst naar WAT geluid maakt.
stap 1: alle casefans uitzetten, computer aan, luisteren.
stap 2: haal je hdd los van molex en mobo(pas op kortsluiting, doe dit als je computer uit staat), zet je pc aan, en luister(de casefans moteen ook los zijn)
stap 3: met de casefans uit, je hdd los, je pc aanzetten terwijl je je vinger tegen de ventilator van je cpu uit(laten stoppen met draaien, niet te lang, en niet loskoppelen, dat veroorzaakt een hoog piepgeluid).
Als het dan nog niet stil is, dan is het je voeding die geluid maakt.

Goeie tips om het stil te krijgen: neem een stille(lees zalman) cpukoeler, het liefst groot, en volledig van koper. Die is het stilst te krijgen en koelt het beste. Hang je casefans aan controllers, gewoon simpele zalman fanmates kunnen al heel wat uithalen. Vervang je harde schijf door een stille(samsung of seagate), die schijf hang je in iets wat de trillingen en geluid opvangt(die ibl hdd-box moet voldoende zijn)
Neem een stille voeding, of misschien zlfs een passieve. Maar die is weer heel duur.
En laat je videokaart of passief, of door een zalmankoeler koelen.
Alles bij elkaar moet het wel heel stil houden.

Ikzelf hoor mijn pc al bijna niet meer aangaan, en zacht gezoem verraad dat hij aanstaat. Ik heb een coolermaster 450 watt rs alcy 450 voeding, een zalman 7000a alcu, een zalman vf700cu, een samsung 40 GB sata, en op het moment geen casefan. Het enige wat nog geluid maakt, is de voeding, de ventilator die erin zit, maakt een irritant zoemend, brommend geluid.

vrede in rust

Verwijderd

oordopjes indoen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sinds mijn laatste posting hierboven, is de Nexus 3500 vervangen door een fanloze SilverStone 300 watt voeding (ongelooflijk wat dat ding aankan).

Over de kurkplaten zit nu ook nog een laag schuimrubbernoppen en alle kleine lege ruimten zijn opgevuld met dat spul.

Temperatuur blijft aangenaam laag ik heb als test 5 Papstfans erin die als vanouds aangestuurd worden door een Rheobus.

Het resultaat gaat de goede kant op. Ik hoor nu alleen heel vaag in de verte de HD's dus die ga ik ook nog maar eens inpakken. :) Verder zou ik niets weten te verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 18-10-2005 11:17 ]

ARME AOW’er

• Ewoutb
  • Laatst online: 20-06-2024
Edit: Heb gereageerd op een oude post... overbodig :)

[ Voor 95% gewijzigd door Ewoutb op 18-10-2005 11:23 ]

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 21:50

dlmh

Lo-Fi

Ikzelf heb 't volgende:

Antec P180 kast (de ultieme kast voor een stil systeem)
Silverstone passieve voeding
Samsung harddisk (stiller krijg je ze niet)
Scythe Ninja passieve CPU koeler
Zalman ZM80D passieve GPU koeler

Dit allemaal gekoeld door 3 Nexus 120mm fans door Asus Q-Fan aangestuurd en draaien eigenlijk nooit harder dan 500-600 toeren (dat is ongeveer 4.5V)

Dit systeem kan ik op 1m afstand NIET horen (en ik ben 'n ongelofelijke zeikerd wat dat betreft). Misschien dat ie 18 dBA produceert ofzo.

Specs:

Asus K8N-E Deluxe
AMD Sempron 64 3000+ (met C'n'Q)
768MB DDR
Radeon 9800 Pro 128MB
Samsung P120 250GB HDD
2xHauppage TV-tuners (produceren ook veel warmte)
Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro

CPU is idle 35 graden, northbridge (of is het southbridge? :?) wordt 40 graden (zit maar klein passief blokje op). De zalman koeler is idle wel redelijk heet, maar je kan nog net je vinger er op leggen. Misschien dat ik daar nog een 120mm fan op richt die ook wat koele lucht over de NB blaast.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zelfs watercoolers zijn niet stil, wat denk je van het motortje?.. het best is alles Passief te koelen, maargoed, als je een een heethoofd van een prescott hebt lukt dat niet.. Waterkoeling is dan nog altijd het "stilst"

En wat doe ik met 7 casefans?... Muziek aan ;)

Verwijderd

Of je nu luchtkoeling of waterkoeling neemt -- ik zou altijd een fan controller aanraden. 8)
Bijvoorbeeld de T-Balancer, deze kan je fans ook op bijvoorbeeld 25% of 10% laten
draaien voor een ultra stille computer. Omdat je er ook temperatuur sensoren bijkrijgt
kun je automatisch de snelheid van de fans laten afhangen van de temperatuur. Bij mij
maakt het qua geluid een wereld van verschil of ik mijn fans op 25% (onhoorbaar op 1m) of
voluit (gezoem) laat draaien.

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:05

xdc

zet die pc verder van je af ,dmv een langere vga of dvi kabel , weg lawaai ;)

slimmehotspot.nl

• sajoku
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:33:
[...]

p.s heb je dan ook vette kasten wat goed isoleren? je ziet ze wel maar dan zijn het vaak van die grote zwarte lompe dingen :9 En dan nog wat wat is beter volgens jullie BIG-Tower of MIDI-Tower?
Een BIG tower heeft over het algemeen minder airflow nodig omdat er meer ruimte in de kast zit.
Vaak hebben deze ook meer plaats om 120mm fans te plaatsen, die je op hun beurt weer stiller kan laten lopen.
Pagina: 1