Toon posts:

Mac mini + 20" Cinema of Dell Dimension 9100 + 20" 2005FPW

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een groot dilemma, ik wil graag €1500,- besteden aan een nieuw computerset, maar ik heb grote moeite met het kiezen tussen deze 2 systemen.

Mac mini 1,42-GHz
Interne Bluetooth + AirPort Extreme-kaart
Mac OS X
80 GB Ultra ATA-schijf
Gecombineerde dvd-rom-/cd-rw-eenheid
512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
Apple Cinema Display (20-inch flat-panel)
Wired Keyboard & Mighty Mouse Kits
Totale prijs + studentenkorting = €1439,90.

Dell Dimension 9100
Intel Pentium 4 processor 630 (3.00GHz, 800FSB, 2MB cache)
1024 MB Dual Channel DDR2 533MHz geheugen
256 MB ATI Radeon X600 grafische kaart
160 GB (7200 RPM) Serial ATA hardeschijf met 8 MB Databurst cache
DVD recorder 16x max. DVD+/-RW (Dual Layer)
Truemobile 1450 draadloos USB Adaptor
20"Ultrasharp Wide Aspect Flat Panel (2005FPW)
Totale prijs = €1479,66

Ik wil de computer gaan gebruiken voor:
- Webdesign
- DTP (Photoshop CS, Illustrator CS, Indesign CS)
- Programmeren van web applicaties
- Standaard office werk, internet en mail

Wat denken jullie nou wat de beste keuze is voor mij, ook op een langere termijn gezien?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik zou voor de Dell gaan, veel meer bang for your buck. De mac mini bij ons op kantoor zou ik toch liever niet willen gebruiken fulltime - de 3ghz P4 blaast de 1.4 ghz G4 op laptop-snelheid er met gemak uit (laat staan de grafische kaart).

Maar als je kijkt naar het OS, dan heb je een hele andere blik op de zaak. Zou je niet eerst willen overwegen of je Windows of Mac OS wil gebruiken?
Als dat om het even is, is je huidige budget op x86 meer waard dan ppc.

[ Voor 33% gewijzigd door chem op 11-09-2005 16:46 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

zeker weten die apple...
Echt het gemak en de manier waarop webdesign (en voormij geluidsbewerking) telt zwaar mee om een apple tekopen.
Voor game bak hou ik natuurlijk op windows custum-build pc. Maar voor me dagelijkse dingetjes en me opleiding snort hier een Apple powerbook 1.67ghz 15 SD. Alleen maar lof over!
chem schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:44:
Ik zou voor de Dell gaan, veel meer bang for your buck. De mac mini bij ons op kantoor zou ik toch liever niet willen gebruiken fulltime - de 3ghz P4 blaast de 1.4 ghz G4 op laptop-snelheid er met gemak uit (laat staan de grafische kaart).
Heeft hij ook echt nodig voor office werk en webdesign :X :/ :Z

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 16:46 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De mini is een budget mac, en dat zet je tegenover een snel P4 systeem.

Als je windows en/of snelheid wilt ga je voor de P4, als je Mac OS X wilt dan neem je de mini.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:45:
[...]

Ja, wat weet ik nou van office en webdesign :?

M'n XP2600 is vele malen fijner dan de Mac Mini, al zou ik liever een dual G5 1.8 gebruiken ipv een Windows bak. Maar een Mac Mini voor iets anders dan een beetje internetten en emailen - nee dank jje.

Verwijderd

chem schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:49:
[...]

Ja, wat weet ik nou van office en webdesign :?

M'n XP2600 is vele malen fijner dan de Mac Mini, al zou ik liever een dual G5 1.8 gebruiken ipv een Windows bak. Maar een Mac Mini voor iets anders dan een beetje internetten en emailen - nee dank jje.
true true maar op die mini kan hij
- Webdesign
- DTP (Photoshop CS, Illustrator CS, Indesign CS)
- Programmeren van web applicaties
- Standaard office werk, internet en mail

dat hij DTP kan doen..niet met 512mb... ram daar maar gerust 1gb trouwens in.
tja als je nu windows werkt en toch wel eens op games bent gesteld zoals als 80fps op full reso CSS tja dan neem je een windows bak (zoals mij :P) anders hou je oude pc naast je mac. doe ik ook nog steeds!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er eigelijk als volgt over:
Als ik voor de Apple kies dan kies ik echt voor een grafisch platform en voor gebruiksvriendelijkheid maar weegt dat op tegenover de betere specificaties van het Dell systeem.

Kan de apple mini over 3 a 4 jaar nog mee als ik hem gebruik met DTP en webdesign applicaties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:57:
Als ik voor de Apple kies dan kies ik echt voor een grafisch platform en voor gebruiksvriendelijkheid maar weegt dat op tegenover de betere specificaties van het Dell systeem.

Kan de apple mini over 3 a 4 jaar nog mee als ik hem gebruik met DTP en webdesign applicaties?
als je er 1gb of 2gb in ramt wel ja. Ik weet bijna wel zeker want ik zie nog genoeg webdesigner met G4 powermac uit de quicksilver lijn website maken met de meeste moeilijkste flash/java/activex en andere opfleur troep plugins op mijn school.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het voornaamste probleem dat die mini heeft, is de verschrikkelijk trage harde schijf. Ik gebruik zelf een Powerbook met 5400 RPM harde schijf voor al mijn grafische werkzaamheden, maar ik merk gewoon dat je er niet vrolijk van wordt om met files van >500MB te werken als je niet minstens 1 GB geheugen hebt (met 1 GB ligt de irritatiegrens een stuk lager, omdat de harde schijf dan minder snel nodig is). Een andere oplossing, is een externe firewire schijf (al dan niet in Mac mini design voet :9) gebruiken, dan is schijf I/O wel gewoon lekker snel.
De processor van de mini is ook niet bijster snel, maar daar kun je echt wel een tijd mee vooruit. 3 à 4 jaar vind ik daarentegen wel erg lang voor een apparaat dat je niet kunt upgraden (niet redelijkerwijs iig). Zeker met het vooruitblik op intel Macs over een jaar of 2 zou er niet van uit gaan dat je er langer dan 3 jaar high-performance applicaties zoals Adobe Photoshop en InDesign op gaat draaien.

Al met al zou ik mijn keuze denk ik toch baseren op het OS. Op zich ben je qua hardware niet bijzonder veeleisend, en met zowel de mini als de Dell moet je eigenlijk gewoon uit de voeten kunnen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• chem

chem

Reist de wereld rond

Dát is persoonlijk. Zelf heb ik liever een langzamere Mac dan een snellere PC - maar in sommige gevallen is dat niet het zo.

Een Mac Mini is in alle opzichten een achtergesteld model qua specs en performance - tov de andere modellen is-ie dan ook erg goedkoop - vergeleken met de PC markt blijf je echter op hetzelfde prijsvlak achterlopen - net zoals dat het geval is bij de high-end Macs, alleen heb je daar meer dan genoeg power om het prijskaartje te laten afwegen tov het gebruiksgemak.
Vanuit mijn ervaring: nee. Een Mac Mini is gewoon een ultra-budget laptop qua specs en kan niet vergeleken worden met de iMacs en PowerMacs die idd een looptijd van ca 2-4 jaar hebben afhankelijk van je eisen. Particulier zou je dat zelfs 3-6 jaar kunnen maken.

Als je overweegt om OS X te gebruiken vanuit het gebruiksgemak, stabiliteit en andere voordelen - dan zou ik wachten tot juli 2006 wanneer de eerste low-budget iMacs en Mac Mini's uitkomen. Mogelijk is de performance daarop genoeg om het prijskaartje te verantwoorden en zijn ze aantrekkelijk voor professioneel gebruik. Op dit moment, echter niet.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

In mijn ogen kan je het beste de Dell nemen, zoals Chem al eerder zei, je krijgt meer waarde voor je geld.

De mini is een leuk apparaat, met nog een leuker besturingssysteem. Maar iedereen die hier een beetje eerlijk is tegen zichzelf weet ook wel dat die Dell vele malen sneller is in zo'n beetje alle hardware matige aspecten. Natuurlijk heb je geen supersnelle bak nodig om te developpen, maar fijn is het wel.

Ik zelf heb een iBook 1.33 met 1GB ram, al hoewel hierop prima is te photoshoppen/illustratoren/indesignen etc etc werk ik veel liever met mijn Celeron D 2,4 Ghz, alleen al omdat de hardeschijf veel sneller is.

Uiteraard is OSX een veel leuker besturingssysteem om mee te werken, maar als je een goed werkpaard wilt hebben kan je in mijn ogen zonder enige twijfel voor de Dell kiezen.

Verwijderd

Waarom een mini? Waarom geen iMac? Vraag je dat eerst eens af :)
Voor de dingen die jij wilt doen, is een 17" iMac perfect denk ik. Misschien een paar weken doorsparen voor een 20" als je dat echt nodig denkt te hebben.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 17:16 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zomaar een losse vraag terug: waarom zijn beide prijzen ongeveer gelijk terwijl de PC hardware beduidend beter is? Volgens mij omdat het scherm van Dell goedkoper is. Is het geen optie dan om de Macmini en het Dellscherm te nemen? Scheelt je een bak geld IMHO.

Ikzelf werk ook met alleen maar een Macmini en op geheugen na voldoet de hardware prima voor datgene wat jij noemt. In dat opzicht zou ik zo voor de Mac kiezen maar die keuze is subjectief... zeker nu AEO3 en Civ4 op de hoek staan te wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:15:
Waarom een mini? Waarom geen iMac? Vraag je dat eerst eens af :)
Voor de dingen die jij wilt doen, is een 17" iMac perfect denk ik. Misschien een paar weken doorsparen voor een 20" als je dat echt nodig denkt te hebben.
Ik wil graag een kwalitatief goed/uitstekend los TFT scherm erbij. Als ik dan over 4 jaar weer een ander systeem nodig heb kan ik hetzelfde scherm nog gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:45:
zeker weten die apple...
Echt het gemak en de manier waarop webdesign (en voormij geluidsbewerking) telt zwaar mee om een apple tekopen.
Voor game bak hou ik natuurlijk op windows custum-build pc. Maar voor me dagelijkse dingetjes en me opleiding snort hier een Apple powerbook 1.67ghz 15 SD. Alleen maar lof over!

[...]

offtopic:
lees ik daar snort? O+

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:29:
[...]

Ik wil graag een kwalitatief goed/uitstekend los TFT scherm erbij. Als ik dan over 4 jaar weer een ander systeem nodig heb kan ik hetzelfde scherm nog gebruiken.
In mijn ogen lijkt het mij dan duidelijk dat je voor de Dell moet gaan

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ecteinascidin schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:26:
Zomaar een losse vraag terug: waarom zijn beide prijzen ongeveer gelijk terwijl de PC hardware beduidend beter is? Volgens mij omdat het scherm van Dell goedkoper is. Is het geen optie dan om de Macmini en het Dellscherm te nemen? Scheelt je een bak geld IMHO.

Ikzelf werk ook met alleen maar een Macmini en op geheugen na voldoet de hardware prima voor datgene wat jij noemt. In dat opzicht zou ik zo voor de Mac kiezen maar die keuze is subjectief... zeker nu AEO3 en Civ4 op de hoek staan te wachten.
good point :) Ik zou in dit geval inderdaad ook de Mac Mini overwegen, en dan met 1GB RAM, een FW harddisk, en het Dell scherm. Anderszijds; als je aan een resolutie van 1440x900 genoeg hebt en eventueel er geen probleem mee hebt dat een extra scherm via VGA moet, dan is een 17" iMac G5 ook te overwegen. Met 2GB RAM erin heb je dan een behoorlijke krachtpatser staan :)

[ Voor 87% gewijzigd door Whieee op 11-09-2005 17:38 ]

Launching containers into space

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:29:
[...]

begin dan eens met uit te zoeken wat voor jou een kwaliteits-TFT is. Dan weet je wat je overhoudt en wat voor vergelijkingen je kan maken. computer A + scherm A vergelijken met computer B + scherm B en dan vragen welke computer je moet nemen is niet echt zinvol.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Dell 2005FPW kwaliteits scherm :? ik lees niks anders dan bleeding problemen met dit scherm.
als ik jouw was zou ik voor het Apple scherm (weliswaar het zelfde panel, maar hoor niks over bleeding problemen) of de Dell 2001FP gaan.

Hou er wel rekening mee als je een pc laptop koop , dat die hoe genaamd geen restwaarde meer heeft. dat is bij de apple niet zo. Ik heb zelf me mac mini weer voor de nieuwprijs kunnen verkopen :P

Misschien is het verstandig om eens naar een tweedehands mac tegaan kijken. Bijvoorbeeld een mirror drive door G4 , dit is een van de meest uitbreidbare Apple ( 4 x hd intern en 2 x burner no problem) en is al voor een prijs van een mac mini te koop.

Maar zoals Chem al zegt denk eerst eens na over wat voor een OS je wilt hebben. Wil je overstappen op mac osx of loop je liever met de meute mee :P

Onthou trouwens ook dat voor Flash webdesign de mac op het moment nog geen serieus alternatief is :( (veels te sloom).

Voor de rest is os x een geweldige ervaring, alles werkt naadloos met elkaar samen.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De mini is absoluut geen goede keuze. Met name voor DTP niet.

- trage hd
- max 1 gb geheugen
- teweinig processor power

Een goed alternatief voor de mini is een 2e hands powermac dual g4 of misschien een single proc G5. Een iMac g5 is ook een goede optie. Maar dit alles zou dan wel 2e hands zijn = geen garantie.

De vraag is dus hoe graag je os x wilt of niet. De conclusie is dat je voor een os x machine die met de dell te vergelijken valt gewoon dieper in de buidel moet tasten, of iets 2e hands moet nemen.
Maar zoals Chem al zegt denk eerst eens na over wat voor een OS je wilt hebben. Wil je overstappen op mac osx of loop je liever met de meute mee..
Voor veel mensen is een Mac een accessoire om zich te onderscheiden van andere mensen (die heb je altijd), maar de TS lijkt meer iemand die gewoon een juiste tool voor 'the job' zoekt. Qua prijs performance -> dell.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 11-09-2005 19:26 ]

• frim
  • Niet online
Ik zou ook gewoon voor de Dell gaan, als je niet specifiek OS X wilt. Die Dell is gewoon vele malen sneller dan dan de mini, en dat zul je overal in merken. Ook bij gewoon webbrowsen en office merk je dat je op de mac al snel een paar seconden zult moeten wachten bij het laden van een grote pagina, iets wat je bij die Dell niet zult merken. Niet bijzonder hinderlijk, maar als het je niet boeit of je Mac OS X of Windows (of Linux etc.) hebt, zou ik toch lekker voor de prestaties gaan.

Mac als grafisch ontwikkelplatform is IMHO alleen nog maar een bubbel die in stand wordt gehouden door grafici die computers niet snappen en helemaal geen verstand van Windows hebben, of zich hebben vastgekleefd aan Mac OS en geen zin hebben om iets anders te leren. De meeste programma's zijn net zo goed op de PC. Ook MS Office is vele malen sneller op de PC, dat zul je snel merken.

Verder heb je nog het voordeel dat als je websites maakt op de PC, je ze makkelijk kunt controleren in Internet Explorer, wat de meeste mensen toch gebruiken. Op de Mac mini gaat dat niet zonder meer.

Verwijderd

een betere vergelijking zou de imac g5 zijn met je dell. want ik vrees dat de mini nogal underpowered is tov je pentium 4 .het macosX werkt toch stuk zaliger dan de windows, net zoals de office voor mac net iets doordachter is uitgewerkt dan de office voor pc. Ik zou gaan voor de mac, maar geen mac mini.

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09-2025
die mac mini is (voor mij iig) veel te sloom om een websiteje op te bouwen...

als ik bezig ben heb ik meestal dit open staan:

photoshop
imageready
mozzilla + ie + soms nog andere browsers
flashfxp (of ander ftp prog)
dreamweaver / frontpage / flash mx

dat red je niet met zo´n slome processor en 512 mb geheugen is dan ook te weinig...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

frim schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:59:
...

Mac als grafisch ontwikkelplatform is IMHO alleen nog maar een bubbel die in stand wordt gehouden door grafici die computers niet snappen en helemaal geen verstand van Windows hebben, of zich hebben vastgekleefd aan Mac OS en geen zin hebben om iets anders te leren. De meeste programma's zijn net zo goed op de PC. Ook MS Office is vele malen sneller op de PC, dat zul je snel merken.

...
Dit is wel een tikkeltje onzin hoor... Veel grafici verkiezen de Mac boven de PC vanwege het betere kleurmanagement en het gemak. Veel grafici vinden dat ze op een Mac productiever zijn. Office is ook niet per se trager op een Mac; Office2004 start op mijn PowerBook net zo snel als Office2003 op mijn Centrino notebook onder WinXP en het draait ook ongeveer even snel. Hetzelfde geldt voor Photoshop. Toch kies ik voor de Mac omdat ik het fijner vind werken. Ik heb vele jaren met Windows gewerkt, en met Linux, BSD, etc etc etc. Maar uiteindelijk werkt een Mac voor mij het fijnst.

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Q schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:24:
Voor veel mensen is een Mac een accessoire om zich te onderscheiden van andere mensen (die heb je altijd), maar de TS lijkt meer iemand die gewoon een juiste tool voor 'the job' zoekt. Qua prijs performance -> dell.
Vind ik echt onzin, waar slaat dat op? Naar mijn mening zijn er wel betere redenen om een Apple te kopen. Je zit hier gewoon op niets af een beetje Apple gebruikers te bashen.
Volgens mij kopen mensen een Mac omdat ze gewoon waardering voor het product hebben.

Ik heb zelf willens en wetens voor de Mini gekozen omdat ik Apple's software design wilde proberen. En na 6 dagen werken op de Mini kan ik alleen maar zeggen: het werkt allemaal subliem. :)
Het is voor mij de moeite waard te switchen, mijn PC (die op alle vlakken sneller is), staat werkeloos. Ik moet nu geheugen uitbreiden om een beetje photoshop CS2 te gaan trekken, en een firewire 7200rpm schijf staat ook op de planning, want de inwendige disk is onprettig traag.

De Mini heb ik gekozen omdat het de goedkoopst mogelijke instap binnen Apple is en ik een hekel heb geld uit te geven voor producten die binnen een paar jaar op de afvalberg zitten. Ik verwacht niet dat ik jaren op de mini zal werken, maar in the mean time doet hij erg prima zijn werk.
Ik heb nu de overstap gemaakt omdat ik een beetje verwacht dat Apple hardware sterk in prijs gaat dalen zodra ze op Intel overgestapt zijn. Dat lijkt mij dan een mooi moment om de Mini in te ruilen voor iets snellers.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_a op 13-09-2005 16:16 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:44
chem schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:10:

Als je overweegt om OS X te gebruiken vanuit het gebruiksgemak, stabiliteit en andere voordelen - dan zou ik wachten tot juli 2006 wanneer de eerste low-budget iMacs en Mac Mini's uitkomen. Mogelijk is de performance daarop genoeg om het prijskaartje te verantwoorden en zijn ze aantrekkelijk voor professioneel gebruik. Op dit moment, echter niet.
beetje offtopic, maar heb je ook enig idee/verwachting/voorspelling wat voor nieuwe dingen er rondom de Mac mini komen in juli 2006?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

weekend warrior schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:25:
[...]

beetje offtopic, maar heb je ook enig idee/verwachting/voorspelling wat voor nieuwe dingen er rondom de Mac mini komen in juli 2006?
om te beginnnen: Intel processoren, maar dat houdt niet per se in dat ze goedkoper zullen worden. Ik denk dat er wel een Pentium-M gebaseerde Mac Mini zal komen, maar naar de rest blijft het gissen...

Pagina: 1