Toon posts:

Memsinkjes loskrijgen? Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een veilige en handige manier om de memsinkjes van mijn grafische kaart los te krijgen, zonder beschadiging van de grafische kaart (GDDR3 chipjes) en zonder beschadiging van de memsinkjes zelf??? (hoeveel trekkracht mag ik uitoefenen op de memsinkjes zonder de chipjes eronder te beschadigen?)
Kaart: Aopen Aeolus 6600GT PCI-E (128mb)
Afbeeldingslocatie: http://backoffice.ajb.com.au/images/DynamicImages/Product/AOpen_Aeolus_6600GT_PCI_Exp_lg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/9/0,1311,i=94469,00.jpg

Kaart zonder sinkjes (kan misschien handig zijn om te zien?):
Afbeeldingslocatie: http://images.ldlc.com/photosldlc/00/00/41/85/LD0000418598_2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 15:31 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

die chips eronder blijven wel zitten hoor;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Ik heb op mijn asus 6600Gt een fohn gebruikt om de koelpasta vloeibaar te maken en met een tang ze voorzichtig heen en weer bewogen, werkt perfect :)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
webfreakz.nl schreef op zondag 11 september 2005 @ 15:47:
die chips eronder blijven wel zitten hoor;)
ze kunnen er ook af O-)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, wil toch geen enkel risico nemen! Gaat het beter gaan bij warme sinkjes? Heb al eens proberen aan te wrikken, maar ze bewegen niet. Het veiligste lijkt mij ipv er gewoon aan te trekken, er een rotatiekracht op uit te oefenen. Dus de memsinkjes zijn langwerpig: op het ene uiteinde van de lange as duwen aan de ene kant (dus naar de core toe duwen), en op het andere uiteinde van de lange as aan de andere kant duwen (dus van de core weg duwen). Zo oefen je een koppel uit op de sinkjes ipv gewoon een kracht, lijkt me veiliger...

Zijn er mensen die ervaring hebben met het losmaken van memsinkjes?? Zijn er speciale trucjes om ze los te krijgen buiten brute kracht?

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
Heetmaken, leg er een tijdje een soldeerbout op of gebruik een fohn. Dan gaat het veel makkelijker.
En vervolgens idd heen en weer bewegen

[ Voor 19% gewijzigd door m9nossie op 11-09-2005 15:58 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 15:55:
Hmm, wil toch geen enkel risico nemen! Gaat het beter gaan bij warme sinkjes? Heb al eens proberen aan te wrikken, maar ze bewegen niet. Het veiligste lijkt mij ipv er gewoon aan te trekken, er een rotatiekracht op uit te oefenen. Dus de memsinkjes zijn langwerpig: op het ene uiteinde van de lange as duwen aan de ene kant (dus naar de core toe duwen), en op het andere uiteinde van de lange as aan de andere kant duwen (dus van de core weg duwen). Zo oefen je een koppel uit op de sinkjes ipv gewoon een kracht, lijkt me veiliger...

Zijn er mensen die ervaring hebben met het losmaken van memsinkjes?? Zijn er speciale trucjes om ze los te krijgen buiten brute kracht?
Kheb ze zelf ook van mijn 6600gt af gehaald, gewoon heen en weer wringen zoals je al zegt. Steeds heen en weer en een beetje trekken, en dan gaan ze er wel af ;)

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 15:55:

Zoals ik al zei O-)

Ongeveer 20 seconden een fohn op je heastink gericht houden, dan word de koelpasta vloeibaar en laat het beter los, zodra je klaar bent de heatsink met een tangetje beetpakken en een beetje (Voorzichtig) heen en weer wrikken, zo simpel als dat ;)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02 10:44
Lijkt me onzin, aangezien die chips ook ongelofelijk heet worden in gebruik, en dan vallen ze er ook niet af! Wat ik heb gedaan is in een waterdicht zakje in de vriezer, en dan om het kwartier proberen of ze er af willen, maar niet te erg forceren!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

In ieder geval niet met hitte! (föhn, soldeerbout)

Even uit mijn hoofd:
• In de vriezer (in een antistatisch zakje), en dan met een schroevendraaier er tegenaan tikken. Door de koude barst/verkruimeld de pasta een beetje en door er tegenaan te tikken help je dat een beetje
• Met flosdraad er onderdoor 'zagen'

Of natuurlijk een combinatie: vriezen en dan flossen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Oei, dat zijn nu al tegenstrijdige reacties ... :?
Loop je met bevriezen ook geen risico, dat de chipjes zelf ook heel zwak worden en kunnen gaan breken/krokkelen wanneer er een schok op komt of wanneer je er aan trekt?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 16:28 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Sorry ;)

Hitte lijkt mij niet zo goed, mede omdat de chips niet te te lang te heet mogen worden, en aangezien een soldeerbout bedoeld is om soldeertin te smelten waar die chips mee vastzitten...
En dat de pasta vloeibaarder wordt door warmte lijkt mij ook onzin, anders zouden we wel verhalen van vallende koellichamen hebben moeten horen dacht ik.

En ik zeg ook voorzichtig tikken, met een licht voorwerp als een schroevendraaier of een pen.

[ Voor 13% gewijzigd door Resistor op 11-09-2005 16:32 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
het lijkt mij veiliger om het in de diepvries te doen en te handelen zoals eerder is gezegd, dan om de boel te verhitten aangezien de boel kan doorbranden imo.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb al meerdere heatsinks van videokaarten afgehaald door hem inderdaad in de vriezer te leggen... the only way to go !

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een 9600 XT uitgekleed oor wat aan de heatsink te trekken, bij de core. De HS kwam daar los, en daarna heb ik gewoon een keukenmesje genomen en voorzichtig tussen de HS en de mem chips geschoven (lemmet niet plat tegen HS houden maar zorgen dat de scherpe kant ervan een héél scherpe hoek maakt met je HS, en zo een zagende beweging maken, dan beschadig je de chips niet). Dat heeft bij mij perfect gewerkt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zou verhitten, zou ik dat zeker niet doen met een soldeerbout 8)7
Verhitten verwarmen zal de lijm wel niet vloeibaar maken, maar wel eventueel in lichte mate een ietsjes 'weker' of minder hard waardoor je de sinkjes er met een beetje wrikken kan afhalen.
Verder gaat verwarmen (in beperkte mate) niet zoveel kwaad kunnen, mits er geen voltage op het chipje gaat en geen stroom loopt door het IC. Warmte gaat sneller schade aanrichten wanneer het chipje ook in werking is.
Nuja, dit is maar een redenering hé ;)

Ik sta nog altijd sceptisch tegenover bevriezen ivm het eventuele breken/verbrokkelen van de chipjes. Inderdaad voorzichtig mee zijn kan je zeggen, maar je moet er maar eens pech mee hebben, niet?

Wie heeft deze methodes zelf al eens uitgetest, en wat zijn dan jullie bevindingen??
Graag ervaringen dus ! _/-\o_

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

BCC

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:40:
Wie heeft deze methodes zelf al eens uitgetest, en wat zijn dan jullie bevindingen??
Graag ervaringen dus ! _/-\o_
Als je geen nieuwe kaart kan betalen, klooi dan niet met de heatsinkjes :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:43:
Als je geen nieuwe kaart kan betalen, klooi dan niet met de heatsinkjes :)
Zeer wijze opmerking! dank je, maar was ik ook al achtergekomen. Daarom dat ik deze vraag hier stel om eerst eens te horen wat anderen ervan denken ipv als een kip zonder kop eraan te beginnen klooien. Daarom dat ik bij verwarmen en bevriezen mijn bedenkingen zet of waarom ik er sceptisch tegenover sta. Is trouwens net een nieuwe kaart ;)

Als tweaker wil ik toch wel eens overwegen om de uitdaging aan te gaan om er (met gezond verstand en overweging) aan te 'klooien' zoals jij het noemt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

met een fohn ook gedaan, werkte prima. en zo warm werd het nou ook niet. kon hem nog makkelijk met de hand vastplakken. ik heb ook nog wat alcohol langs de core laten lopen (wat niet hielp)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Maar waarom wil je ze er eigenlijk af hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:12:
Maar waarom wil je ze er eigenlijk af hebben?
Om er een betere koeler op te kunnen zetten. Memsinkjes ziiten dan in de weg.

Verwijderd

Resistor schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:31:
Sorry ;)

Hitte lijkt mij niet zo goed, mede omdat de chips niet te te lang te heet mogen worden, en aangezien een soldeerbout bedoeld is om soldeertin te smelten waar die chips mee vastzitten...
En dat de pasta vloeibaarder wordt door warmte lijkt mij ook onzin, anders zouden we wel verhalen van vallende koellichamen hebben moeten horen dacht ik.

En ik zeg ook voorzichtig tikken, met een licht voorwerp als een schroevendraaier of een pen.
Waarom lijkt je dat onzin? De pasta die tussen die sinks en chip zit wordt inderdaad iets zachter als het warm wordt. Met een soldeerbout lukt het prima, als je maar niet te lang gaat stoken. Met een 15 Watt soldeerbout kom je op een gegeven moment niet hoger in temperatuur, omdat het blokje evenveel energie afgeeft als opneemt. Zal nog wel hotjes worden maar dan kun je wel voelen door kort te voelen met je vingers.

Verwijderd

Topicstarter
Voila: de memsinkjes zijn eraf !!!!

Het is dus heel makkelijk en veilig uit te voeren. Ik wou gewoon eens kijken of ik ze een beetje zou kunnen bewegen als ze wat warmer zijn. Ik wou nog geen fohn of soldeerbout te voorschijn halen, dus heb ik 3DMark05 laten lopen en een beetje laten stressen. Na de 3 games-tests elk 2 keer te laten lopen hebben (nog geen 10min) wou ik eens voelen (louter om eens na te gaan of de lijm misschien iets weker wordt bij warmere temps. Kon ik de sinkjes al fel laten bewegen (afwisselend in elke richting laten roteren/waggelen) zonder veel kracht uit te oefenen! Vervolgens heb ik een platte schroevendraaier genomen en die met verscheidene lagen plakband afgeplakt (om het metaal te isoleren, en om de scherpe hoeken af te ronden). De afgeplakte schroevendraaier heb ik vervolgens als hefboom gebruikt om de sinkjes eraf te wippen.

Heb gewoon de kaart wat moeten stressen, niet veel kracht gebruikt op de sinkjes (minder als toen ik eens gevoeld had toen ze nog koud waren), en niet eens een fohn of soldeerbout of vriezer nodig gehad.

Heb altijd gelezen dat de GDDR3 chipjes niet zo heel erg wam worden, maar de sinkjes werden toch wel een 45° (gevoeld met de warmte-pijngrens-test) en toen ik ze eraf haalde, waren de sinkjes al snel afgekoeld dus die chipjes zullen wel degelijk wat warmte produceren. Een geluk dat 3DMark net gedaan had op het moment dat de sinkjes eraf kwamen en de chipjes dus niet meer gekoeld waren.
Als Thermal Interface Material tussen de chipjes en de sinkjes werd een soort van dubbelzijdig-plakkende (witkleurige) dunne tape gebruikt die zich nu nog intact op de sinkjes bevindt, en geen enkel spoor heeft achtergelaten op de chipjes.
Zo te voelen is het verschil in warmte dat de chipjes produceren in idle of in load wel degelijk heel groot. Ik kan nu in idle de chipjes met gemak aanraken en ze voelen 'gewoon warm' aan, terwijl in load toen de sinkljes er nog opzaten (en er dus veel meer watt aan warmte kon afgevoerd worden) deze rond de 45° (warmer dan idle zonder sinkjes) werden.
Ik ga zien of ik het geheugen een beetje kan onderklokken, omdat het nu niet zon goede koeling mer heeft.

Conclusie: de kleefstof wordt wel degelijk week met een beetje warmte (hoeft dus niet veel te zijn, dus zeker geen soldeerbout-toestanden) waardoor je de sinkjes perfect eraf kan 'waggelen'.

Bedankt iedereen voor de tips.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 09:47
mss stomme vraag maar waarom wil je dan die dingen eraf hebben?
En dan onderklokken 8)7

Sorry had niet de helen post gelezen dus.....

[ Voor 22% gewijzigd door willyfreak op 11-09-2005 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:37:
Om er een betere koeler op te kunnen zetten. Memsinkjes ziiten dan in de weg.
In afwachting van de betere koeling, onderklok ik het geheugen. (van 1000 naar 500) zodat het zeker niet gaat oververhitten, nudat er geen sinkjes meer opzitten.
Pagina: 1