[gentoo] qmail smtp-server start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Na gemodder met mijn oude systeem had ik besloten mijn server opnieuw op te bouwen, dit keer met gentoo. Bij het installeren van qmail loop ik echter tegen een fout aan zodra ik de smtp-daemon probeer te starten. (Zie onderaan het code-sample)
Voor de compleetheid: ik heb voor qmail níet de gentoo e-build gebruikt, maar gewoon zelf vanaf source gecompileerd volgens de life-with-qmail handleiding. O-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
BlackMamba qmail-smtpd # pwd
/var/qmail/supervise/qmail-smtpd
BlackMamba qmail-smtpd # cat run
#!/bin/sh

QMAILDUID=`id -u qmaild`
NOFILESGID=`id -g qmaild`
MAXSMTPD=`cat /var/qmail/control/concurrencyincoming`
LOCAL=`head -n 1 /var/qmail/control/me`

if [ -z "$QMAILDUID" -o -z "$NOFILESGID" -o -z "$MAXSMTPD" -o -z "$LOCAL" ]; then
    echo QMAILDUID, NOFILESGID, MAXSMTPD, or LOCAL is unset in
    echo /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run
    exit 1
fi

if [ ! -f /var/qmail/control/rcpthosts ]; then
    echo "No /var/qmail/control/rcpthosts!"
    echo "Refusing to start SMTP listener because it'll create an open relay"
    exit 1
fi

exec /usr/bin/softlimit -m 2000000 \
    /usr/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" \
        -u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1
BlackMamba qmail-smtpd # ./run
/usr/bin/tcpserver: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.7: failed to map segment from shared object: Cannot allocate memory

Het probleem lijkt te zitten in de combo van tcpserver (ucspi-tcp) en libcrypto (openssl). Ik heb beide ebuilds opnieuw toegevoegd, en daarna ook gekeken of eea werkt als ik niet de ebuilds gebruik, maar ze handmatig compileer. Ik blijf echter dezelfde foutmelding krijgen.

Heeft iemand een goed idee? :?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Probeer de softlimit eens te verhogen, dat zou je probleem moeten verhelpen. Zie bijv http://qmail-scanner.sourceforge.net/FAQ.php#resources

[ Voor 30% gewijzigd door Hans op 11-09-2005 23:19 ]

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Dank voor de link! Verhogen van de geheugen limiet lostte inderdaad het probleem op :)

Ga ik nu kijken of ik cups zo ver kan krijgen om op een andere poort dan 25 te gaan zitten... (wie heeft dat nou weer bedacht??? |:( )

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-03 22:27
CUPS op poort 25? Da's wel heel raar. Maar mag ik toch vragen waarom je qmail niet via de package manager geinstalleerd hebt? Het is zo veel makkelijker qua security updates e.d. en zeker onder Gentoo zie ik niet echt het voordeel van het zelf compilen en installeren...

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Buzzz op 12-09-2005 19:40 ]