Na gemodder met mijn oude systeem had ik besloten mijn server opnieuw op te bouwen, dit keer met gentoo. Bij het installeren van qmail loop ik echter tegen een fout aan zodra ik de smtp-daemon probeer te starten. (Zie onderaan het code-sample)
Voor de compleetheid: ik heb voor qmail níet de gentoo e-build gebruikt, maar gewoon zelf vanaf source gecompileerd volgens de life-with-qmail handleiding.
Het probleem lijkt te zitten in de combo van tcpserver (ucspi-tcp) en libcrypto (openssl). Ik heb beide ebuilds opnieuw toegevoegd, en daarna ook gekeken of eea werkt als ik niet de ebuilds gebruik, maar ze handmatig compileer. Ik blijf echter dezelfde foutmelding krijgen.
Heeft iemand een goed idee?
Voor de compleetheid: ik heb voor qmail níet de gentoo e-build gebruikt, maar gewoon zelf vanaf source gecompileerd volgens de life-with-qmail handleiding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| BlackMamba qmail-smtpd # pwd
/var/qmail/supervise/qmail-smtpd
BlackMamba qmail-smtpd # cat run
#!/bin/sh
QMAILDUID=`id -u qmaild`
NOFILESGID=`id -g qmaild`
MAXSMTPD=`cat /var/qmail/control/concurrencyincoming`
LOCAL=`head -n 1 /var/qmail/control/me`
if [ -z "$QMAILDUID" -o -z "$NOFILESGID" -o -z "$MAXSMTPD" -o -z "$LOCAL" ]; then
echo QMAILDUID, NOFILESGID, MAXSMTPD, or LOCAL is unset in
echo /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run
exit 1
fi
if [ ! -f /var/qmail/control/rcpthosts ]; then
echo "No /var/qmail/control/rcpthosts!"
echo "Refusing to start SMTP listener because it'll create an open relay"
exit 1
fi
exec /usr/bin/softlimit -m 2000000 \
/usr/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" \
-u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1
BlackMamba qmail-smtpd # ./run
/usr/bin/tcpserver: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.7: failed to map segment from shared object: Cannot allocate memory |
Het probleem lijkt te zitten in de combo van tcpserver (ucspi-tcp) en libcrypto (openssl). Ik heb beide ebuilds opnieuw toegevoegd, en daarna ook gekeken of eea werkt als ik niet de ebuilds gebruik, maar ze handmatig compileer. Ik blijf echter dezelfde foutmelding krijgen.
Heeft iemand een goed idee?