Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3,3v, 5v en 7v allemaal van de 12v lijn afhalen.

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mijn topictitel is misschien een beetje appart, maar ik wist niet hoe ik het beter kon uitleggen in 1 zin. Ik ben bezig met een nieuwe mod, en daarvoor wil ik de voeding extern maken, nu zat ik te denken om mijn voeding als een soort adapter eruit te laten zien.

Er gaat dan een gewone stekker ( geen standaard powerkabel maar gewoon een stekker van normale apparatuur ) naar het stopcontact ( vanuit mijn voeding gezien ). En aan de andere kant zat ik eraan te denken om een kabel met 2 aders naar mijn pc te laten lopen. Over die 2 aders lopen de 12v en de aarde. En dan wou ik in de pc een printje maken met weerstandjes om zo bij 3,3v , 5v en 7 volt te komen. En daarmee wou ik dan mijn moederbord gaan voeden.

Nu komt mijn vraag, kan ik al die voltages van de 12v lijn afhalen, of klapt me voeding er dan uit ? Het gaat hier om een p2 450mhz met een s3 kaart. Dus veel stroom verbruikt hij niet.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want uitleggen is niet mijn sterkste punt op een zondag ochtend middag. B)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
met weerstanden gaat dat een beetje slecht aflopen denk ik want je uitgangsvoltages gaan dan variëren bij andere belasting, en dan heb je nog de factor van het dissipatieverlies...

ik zou eerder denken aan een dc-->dc converter, met SRC's

Out of the box? What box? There is no box.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

Het kan wel, maar je moet je 3,3 en 5v lijn zozo belasten, met een 5w weerstandje oid. Zie de faq "labvoeding". en ik hoop voor je dat je 12v lijn genoeg ampére kan leveren voor al je apparatuur.

Take a parachute, and jump!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

waarom heb je die 7 volt nodig? probleem is verder dat een pc vaak ook -12 en -5 wil hebben. en dat kan je niet zomaar maken van +12.

ik zou inderdaad ook gaan voor dc-->dc converters. misschien kan je voor de kleine vermogens 78XX (vul je voltage op de plek van de XX in) gebruiken. maar ook deze worden lekker warm, overgebleven voltage wordt omgezet in warmte

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Je voeding gaat dan wel genoeg ampere moeten kunnen leveren op de 12V lijn!
De weerstandjes methode gaat mislukken omdat je pc nietaltijd dezelfde hoeveelheid stroom trekt waardoor de spanningsval over de weerstandjes gaat varieren, waardoor je dus ook varierende voltages gaat krijgen om de pc te voeden en dat gaat niet gaan.
Gebruik ipv weerstandjes namelijk diodes. Deze hebben een spanningsval over zich die constant blijft, ook bij varierende vermogens, dus daarmee zal dat probleem opgelost zijn. Verder kan je de 3.3V en de 5V ermee redelijk nauwkeurig benaderen, misschien zelfs nauwkeurig genoeg om de pc er op te laten draaien.

Beste optie lijkt mij echter om gewoon de 3.3V lijn en de 5V lijn van de externe voeding wel te gebruiken, en ook naar binnen de pc te laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
virus.elektro schreef op zondag 11 september 2005 @ 14:35:
waarom heb je die 7 volt nodig? probleem is verder dat een pc vaak ook -12 en -5 wil hebben. en dat kan je niet zomaar maken van +12.

ik zou inderdaad ook gaan voor dc-->dc converters. misschien kan je voor de kleine vermogens 78XX (vul je voltage op de plek van de XX in) gebruiken. maar ook deze worden lekker warm, overgebleven voltage wordt omgezet in warmte
Owja balen bijna vergeten, de negatieve voltages heeft ie ook nodig. 7 volt is niet nodig klopt ook ( ik zat te denken aan 7v via molex, maar dat haal je van 12 en 5v weg :).

Ik denk dat ik gewoon meerdere voltages via de kabel naar me pc laat lopen. Dus: -5 , -12, 12 , 5 en 3,3 volt. Dan heb ik een iets dikkere kabel, maar dan heb ik geen gekloot met dat mijn voltages brak worden ;)

Verwijderd

En verder ga je ook nog een PS_ON signaal nodig hebben enzo, dus je laat best gewoon de ganse moederbord voedingskabel (eventueel zelf een verlenging modden) naar je pc lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 15:09:
En verder ga je ook nog een PS_ON signaal nodig hebben enzo, dus je laat best gewoon de ganse moederbord voedingskabel (eventueel zelf een verlenging modden) naar je pc lopen.
PS_ON weet ik nog niet zeker of ik die naar het moederbord laat lopen, hij mag van mij part ook direct opstarten met stekker erin. maar eigenlijk staat het wel netter als de powerknop die er nog op komt wel werkt :P

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:06:
[...]

PS_ON weet ik nog niet zeker of ik die naar het moederbord laat lopen, hij mag van mij part ook direct opstarten met stekker erin. maar eigenlijk staat het wel netter als de powerknop die er nog op komt wel werkt :P
powerknop op je adapter solderen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 14:39:
Je voeding gaat dan wel genoeg ampere moeten kunnen leveren op de 12V lijn!
De weerstandjes methode gaat mislukken omdat je pc nietaltijd dezelfde hoeveelheid stroom trekt waardoor de spanningsval over de weerstandjes gaat varieren, waardoor je dus ook varierende voltages gaat krijgen om de pc te voeden en dat gaat niet gaan.
Gebruik ipv weerstandjes namelijk diodes. Deze hebben een spanningsval over zich die constant blijft, ook bij varierende vermogens, dus daarmee zal dat probleem opgelost zijn. Verder kan je de 3.3V en de 5V ermee redelijk nauwkeurig benaderen, misschien zelfs nauwkeurig genoeg om de pc er op te laten draaien.

Beste optie lijkt mij echter om gewoon de 3.3V lijn en de 5V lijn van de externe voeding wel te gebruiken, en ook naar binnen de pc te laten lopen.
en daarbij nog eens een oplossing zoals?

spanningsstabilisator

7805

best niet met weerstandjes werken...verstookt energie en eitjes bakken doe je meestal op een fornuis....(in een pan wel te verstaan)

idd is het spanningsval niveau bepaald door de stroom die erdoor heenloopt.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Of je nou vermogen verstookt in een 7805 of in een weerstand, dat blijft voor de warmte ontwikkeling precies het zelfde.

In zijn basis vorm gaat dit idee NIET werken, je voeding is niet bedoeld om zijn volle vermogen in de 12V lijn te duwen ( en doet dit ook niet ) belasten van de overige lijnen met een paar watt helpt je daar niet.

Het is zeker mogelijk om al je spanningen uit 12V te halen, dan krijg je een blok met swichers. Maar die hele constructie is minstens even zo groot als je bestaande voeding.

Wat wel een optie zou kunnen zijn is het aansluiten van je voeding over een meerpolige stekker verbinding ( ik weet een paar erg mooie connectors daarvoor ) maar dan zul je op z'n minst de 3,3V Sense lijn om moeten leiden.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Bedoel je iets zoals dit?
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.300/.f
Dat lijkt me wat je nodig hebt. En je moet er zelf niks voor doen :*)
Pagina: 1