Schijf- en opstartproblemen (XP)

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26
OP een pc met XP heb ik sinds een maandje of wat een raar probleem; ik krijg altijd deze melding bij het opstarten:

Afbeeldingslocatie: http://www.misy.nl/images/forum/diversen/screen_pc3.gif

Ook als ik een verse schijf erinstop (heb vandaag al op 3 verschillende schijven XP geinstalleerd, krijg dus altijd bovenstaande melding... Ik start dus altijd op met een bootdisk (met NTLDR en boot.ini erop).

Ik heb via de Recovery Console al een fixmbr en een fixboot gedaan, maar dat helpt niet.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar als ik op diezelfde pc een update van XP wil doen (SP1 en/of SP2), krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.misy.nl/images/forum/diversen/screen_pc2.gif

niet voldoende schijfruimte en dat terwijl er nog 6 GB vrij is op schijf...

Omdat ik het met 3 schijven heb, heb ik zo het vermoeden dat het niet aan de schijven ligt, maar aan een controller o.i.d.... Iemand het verlossende antwoord? PC kaduuk of kan het nog opgelost worden?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Het ziet er uit alsof hij de 2de partitie op je (primary) master schijf niet kan openen (dwz beschadigd is).. De partities worden wel herkend in Mijn Computer? Wat zegt een programma zoals partition magic? Je hdd klikt niet of zo? Waar loopt chkdsk op uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 12:52 ]

• mikekiwi
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 12:51:
Het ziet er uit alsof hij de 2de partitie op je (primary) master schijf niet kan openen (dwz beschadigd is).. De partities worden wel herkend in Mijn Computer? Wat zegt een programma zoals partition magic? Je hdd klikt niet of zo? Waar loopt chkdsk op uit?
het rare is dat er maar 1 partitie is aangemaakt! wat ik wel heb gezien in het 'map' gebeuren in de Recovery Console (of in Fdisk, dat weet ik niet meer zeker) is dat er toch een 16mb non-dos partitie was. Die heb ik weggegooid, maar dat hielp niet...

Ik heb er dus net een echt verse schijf (oud, dat wel) ingestopt die uit een ander systeem kwam. leeggehaald en XP geinstalleerd...gelijk weer dit probleem.

Ik zal eens kijken straks wat Partition Magic zegt...

Verwijderd

Is er wat veranderd aan je hardware toen je de fout begon te krijgen? Als je alle schijven eruit haalt en een andere (goede) schijf erin stopt heb je hetzelfde probleem? Dan zou het namelijk idd vermoedelijk zijn dat het aan je controller ligt.. Wellicht een bekend probleem met je mobo evnt? (wat voor type heb je?)

• mikekiwi
hmm..het is al maanden geleden, dus lastig om te herinneren wat er toen is veranderd...voor mijn gevoel niet vel...hmm...zou het aan de installatie van een scsi-kaart kunnen liggen (is inmiddels al weer verwijderd).

En ja, vanmorgen heb ik het dus met een verse schijf geprobeerd en gelijk weer hetzelfde probleem.

Het gaat overigens om een Compaq-pc (Presario 5000-series desktop, 5wv397) => Athlon 1100Mhz, 256mb intern en een Mobo met Via-chipset.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mikekiwi schreef op zondag 11 september 2005 @ 12:47:
OP een pc met XP heb ik sinds een maandje of wat een raar probleem; ik krijg altijd deze melding bij het opstarten:
Heb je niet toevallig je CD-speler aan de eerste IDE-controller zitten en je harddisk aan de tweede?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mikekiwi
Burne schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:40:
[...]

Heb je niet toevallig je CD-speler aan de eerste IDE-controller zitten en je harddisk aan de tweede?
Yep, dat is correct...heb het net als test weer omgedraaid en nu weet ik ook waarom dat ooit gedaan had: als ik de HD op de 1e IDE-controller zet en de cd-spelers op de 2e dan start 'ie helemaal niet meer op. Ik krijg alleen een zwart scherm met linksboven een knipperend cursortje. En als ik dan de HD weer op de 2e controller zet, dan krijg je de situatie als hierboven...
Pagina: 1