Toon posts:

nieuwe pc, speedfan geeft erg veel warmte aan.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is nog geen week oud. Ik heb hem zelf gebouwd

de spec.
Pentium 4 3.4Ghz
Asus P5GD1 Moederbord
nividia geforce 7800 gtx
2x 512 mb
200 GB S-ATA hardeschijf
voeding 300 Watt

speed fan geeft aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.stedelijkmuziekkorpssneek.nl/fotos/speedfan

temp 1: processor
temp 2: kast
temp 3: geen idee

Als ik in het bios kijk komt de temp van de proc met een zware game (GTA III) niet verder dan 45 graden en de kast niet verder dan 50 graden

Mijn video kaart word niet warmer dan 62 graden met wat voor game ook.

Mijn vraag is wat kan die temp 3 zijn. Ben toch wel een beetje angstig wegens de hoge temp.
Kan het ook zijn dat speedfan een verkeerd temp. doorkrijgt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die Temp3 is hoogstwaarschijnlijk een brakke of niet aangesloten sensor. Of gewoon slecht uitgelezen door Speedfan.

Kijk je temps eens na in je BIOS en je zal zien dat er niets aan de hand is :)

Met 122°C was je computer al lang onstabiel geworden.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Tja, speedfan :( ...zou er niet te zwaar aan tillen. Gewoon logisch nadenken een temp van 122c
gaat het behoorlijk meuren...

Temps in BIOS zijn de juiste..en delete speedfan van je Hdd

Tubes....It's what make music music!

• Wirehub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 15:17

Wirehub

Blaat

temp 1: processor
temp 2: kast

mm, lijkt me meer net andersom dus:
temp 1: kast
temp 2: processor

Xiaomi - Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ OnePlus One 64GB / Mi5 64GB / Mi Pad 2 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 128GB / Mi pad 4 / Mi 10 / Xiaomi 12 / Xiaomi 14 Pro / Redmi pad pro

Verwijderd

Zit er geen asusprobe op je cd van je mobo??
en als iets 122 graden is ruik je dat echt wel hoor :)

trouwens, werkt je pc wel stabiel op 300W?? lijkt mij veel te weinig

• Admiral Freebee
  • Niet online
silitek schreef op zondag 11 september 2005 @ 11:55:
Temps in BIOS zijn de juiste..en delete speedfan van je Hdd
Lekker onderbouwde mening. Speedfan of een ander programma kan best wel handig zijn om je temperaturen te monitoren tijdens het gamen of over een lange periode.

Soms lezen deze programma's de sensors echter slecht uit (ze moeten ook zoveel moederborden ondersteunen) maar vaak geven ze wel een correcte indicatie. Gewoon even nakijken dus.

@bovenbuurman: Asusprobe is helaas een programma dat nogal een kwade naam heeft ivm slechte uitlezingen. Nuja, onder een deel van de Tweakers toch, ik heb er nog geen problemen meegehad buiten dat het soms een beetje rommelig uitziet :)

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-09-2005 12:13 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk zelfs eerder dat Temp 1 de moederbord temperatuur is.

Maar zoals al gezegd, temp3 is bij veel gebruikers niet "normaal." Kan soms ook op -50 staan. Hier moet je niet te zwaar aan tillen, want waarschijnijk probeert speedfan een sensor uit te lezen die niet bestaat.

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
ik heb (toevallig) precies hetzelfde moederbord, en dit zie ik met Asus Probe en Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://www.yallahdate.nl/images/probe&speedfan_s.jpg

klik op het plaatje voor een grote versie

Dit komt ook aardig overeen met wat ik in de bios zie..

Bij mij is Temp 1 dus het moederbord, temp 2 de CPU en temp 3 volgens mij de temp van de kast (correct me if i'm wrong)

[ Voor 27% gewijzigd door bartosiej op 11-09-2005 13:20 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Admiral Freebee schreef op zondag 11 september 2005 @ 12:13:
[...]

Lekker onderbouwde mening. Speedfan of een ander programma kan best wel handig zijn om je temperaturen te monitoren tijdens het gamen of over een lange periode.

Soms lezen deze programma's de sensors echter slecht uit (ze moeten ook zoveel moederborden ondersteunen) maar vaak geven ze wel een correcte indicatie. Gewoon even nakijken dus.

@bovenbuurman: Asusprobe is helaas een programma dat nogal een kwade naam heeft ivm slechte uitlezingen. Nuja, onder een deel van de Tweakers toch, ik heb er nog geen problemen meegehad buiten dat het soms een beetje rommelig uitziet :)
Speedfan behoefd geen onderbouwde mening is gewoon een slecht prog, als tweaker wel bekend O-) ..Voor de T-starter wil je een aardige prog dat wel met veel MOBO's werkt

EVEREST :)

Tubes....It's what make music music!

• Admiral Freebee
  • Niet online
silitek schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:18:
[...]

Speedfan behoefd geen onderbouwde mening is gewoon een slecht prog, als tweaker wel bekend O-) ..Voor de T-starter wil je een aardige prog dat wel met veel MOBO's werkt

Tja, Speedfan heeft hier altijd al gewerkt met moderne moederborden. Everest heeft het daarentegen al wel vaker misgehad bij mij. Everest is anders wel een aardig programma ;)

Verwijderd

Everest is zeker goed, maar bij mn p3 pc'tje kon hij geen sensors vinden.
In Sisoftsandra en speedfan wel, alleen volgens hen wort mn proc. wel 73 graden. :X
Het koelblok word verder helemaal niet warm, alleen wel als ik een spelletje speel.
In mn bios kan ik ook geen temps vinden maar het is ook wel al een redenkijk oude bios.
Verder hoef je je echt geen zorgen te maken, met 122 graden deed je pc het vast al niet meer.
( trouwens wel vette pc, 7800gtx :9~ )

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Speedfan is een heel handig programma maar niet altijd even betrouwbaar. Je kunt het beste een programmatje van je mobo fabrikant gebruiken zoals Asus Probe bij een Asus. Die 122 graden hoef je je geen zorgen over te maken want dat klopt echt niet :)

Trouwens, ik denk:
Temp1: Mobo
Temp2: CPU
HD0: Misschien een HDD? :P

Verwijderd

[...]

Als jij je mening niet wilt onderbouwen heb je nietws te zoeken in een forum. Daar gaat het om discussie en uitwisseling. Zonder onderbouwing heb je niets aan die zouteloze praatjes van je :D

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Waarom is het een slecht programma? Bij mij werkt het prima, omdat het zoveel dingen ondersteund krijg ik ook wel eens vage waardes maar die schakel ik in de config gewoon uit.

Leg me eens uit waarom ik een ander programma zou moeten kiezen boven speedfan.

Verwijderd

Topicstarter
oeps, 8)7 8)7

jullie hebben gelijk temp 1 is kast, temp 2 is proc.

kan het misschien ook zijn dat het moederbord te nieuw is voor speedfan, want bij een ander prog. "motherboard monithor" voor temp van je moederbord die kon mijn type moederbord niet vinden.

300 watt voeding is inderdaad niet erg zwaar, maar hij blijft wel stabiel werken geen rare dingen. En als je naar spannings lijn kijkt bij speedfan en in het bios schommeltie tussen 11,77 en 11.93 volt.

er komt nog een ander voeding in die wat stiller is en wat zwader. Moet eerst weer even sparen. :/

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:04:
oeps, 8)7 8)7

jullie hebben gelijk temp 1 is kast, temp 2 is proc.

kan het misschien ook zijn dat het moederbord te nieuw is voor speedfan, want bij een ander prog. "motherboard monithor" voor temp van je moederbord die kon mijn type moederbord niet vinden.
Ik weet niet of je naar mijn post gekeken hebt?! maar temp 1 is je moederbord en niet je kast! Ik heb precies hetzelfde moederbord..

En het is DUS ook niet zo dat je moederbord 'te nieuw' is, zo nieuw istie volgens mij ook niet?!

Je moet gewoon asus probe downloaden (zoals ook al meerdere malen is gezegd) van de asus site, of haal het anders van je CD..

Verwijderd

Topicstarter
bartosiej schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:13:
[...]

Ik weet niet of je naar mijn post gekeken hebt?! maar temp 1 is je moederbord en niet je kast! Ik heb precies hetzelfde moederbord..

En het is DUS ook niet zo dat je moederbord 'te nieuw' is, zo nieuw istie volgens mij ook niet?!

Je moet gewoon asus probe downloaden (zoals ook al meerdere malen is gezegd) van de asus site, of haal het anders van je CD..
ik heb alle post gelezen en je had gelijk. Temp 1 is moederbord en Temp 2 is proc.
Ik heb asus probe 2 geïnstalleerd en die geeft het volgende.
Afbeeldingslocatie: http://www.stedelijkmuziekkorpssneek.nl/fotos/probe

Ziet er wel goed uit dacht ik zo.
Pagina: 1