Toon posts:

BIOS bootlogo probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AX6BC Pro Gold mobo, en ik wilde dus vol goede moed m'n BIOS EPA logo wijzigen
Alle juiste utils geleeched etc, en na wat gekloot ben ik erachter gekomen dat m'n BIOS alleen versie 2 EPA formaat goed laat zien (Award 4.60 bios)

Nu dit probleem: Er zijn bijna geen v2 EPAs te vinden op het net, dus wil ik zelf wat in elkaar zetten. Maar het programma BMPtoEPA 2.50a kan alleen v2 EPAs lezen als ik de geregistreerde versie heb, en BMPs coderen naar v2 EPAs gaat dus ook al niet
En registreren wordt een duur grapje :)

Nu mijn vraag: Is er ERGENS een freeware programma te vinden die WEL plaatjes naar v2 EPAs wil coderen, en die ook v2 EPAs in kan lezen en/of editen? |:(

Eeuwige dank volgt, indien gewenst :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 11:52
waar haal je die utils en werkt dat met elke award bios?

Verwijderd

Topicstarter
de nieuwste versie van BMPtoEPA vind je op www.flazh.de
(voor zowel DOS als Windows)

Op www.virtualhideout.net/guides/bios_logo_mods/index3.shtml vind je een guide, en het programma CBROM (om het logo in het BIOS bestand te proppen)

Tevens vind je daar BMPtoEPA, wel zo makkelijk :)

Als laatste heb je ook nog AWDFLASH.EXE nodig, om het zaakje met nieuw logo te flashen
Die vind je op www.soyousa.com/utility/awdflash.exe

Meer heb je eigenlijk niet nodig...

En ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik :)

edit:

En ja het werkt met elk AWARD bios :)

• OverSoft
cool, thnx, als ik versie 2 tegen kom laat ik het je weten

Verwijderd

Topicstarter
Jij ook bedankt :)

[finger crossing mode]
Misschien iemand anders die nu al een oplossing voor mijn probleem?
[/finger crossing mode]

• OverSoft
damn, heb net bijna bios verneukt
had een leuk logo gemaakt, in de rom gezet en geflashed, ik restarten en ik zie geen logo van mij (de plek waar die stond is gewoon zwart). Dus ik vat de award flash die bij mijn bios zat (MSI K7T PRO v2.1) en ik opnieuw flashen.
Dus dah ding komt in dah schermpje met het statusbalkje en hij doet niks meer! (Ik dus helemaal in paniek) Ik start opnieuw op en PFFFF gelukkig! Hij staat er nog! Dus pas hierbij op!

edit:

oh ja, kan het eraan liggen dat je cbrom blabla.bin /epa logo.epa doet. dat je misschien /epa1 of zo moet doen (staat erbij bij de /?, maar op de site nie)

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken staat er bij het opstarten aan de rechterkant een lang plaatje (zo'n 80x250) en volgens CBROM is dat een BMP i.p.v. een EPA. Nu heb ik dus geprogeerd om een klein 16-kleuren BMP in het BIOS te zetten (met /logo ipv /epa)
Ik het zootje flashen en rebooten

Wat zien ik?? het plaatje was goed te zien, maar wat doet dat pestding?? Hij zet dat ding over het hele scherm, allemaal logootjes naast en onder elkaar |:(, met de melding onderaan: 'Press F1 to return to POST screen' o.i.d. Dat moet ik dus niet hebben

Hoe is het originele BMP-logo dan in het bios gezet, zonder dat ie wordt getiled??
Voor het logo wat ik wil gaan maken moet ik toch BMP gebruiken, want het voordeel van een BMP boven EPA is dat je per pixel de kleur kan kiezen i.p.v. per 8x14 pixels

Heeft iemand met hetzelfde AOpen board wel succesvol een BMP in het bios geflashed? en hoe??

Verwijderd

Topicstarter
ARGH!!!! |:( |:(

Ik ben er eindelijk uit :):):)

Het veranderen van het AOpen 'logo' voor de AX6BC Pro (en waarschijnlijk ook andere) met BMPs (Award BIOS v4.6x / v6), in 3 eenvoudige stappen (by Lynx666)

*ahem*

Men neme ende extracten ene BIOS uit uwen Award BIOS chip

awdflash.exe /pn /sy filename.bin

Men kopieert ende zet klaar ene 4-bit BMP logo bestand ende file, b.v. LOGO.BMP, en deze proppen ende deponeren wij in den nieuwe ende gecreeërde bios.bin

cbrom.exe filename.bin /epa logo.bmp

Wij gebruiken toch /epa, en toch converteren wij niet den BMP

Tenslotte nemen wij de vernieuwde ende ge-update bios.bin en wij gaan deze flashen om te kunnen gaan genieten van onze nieuwe creatie ende maaksel

awdflash.exe bios.bin

Zelfs den beginneling kan het :)

:) ja ben beswel blij nu :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik heb dus een Asus A7v, vrij bekend moederbord. Heb ik op dit moederbord nouw ook awdflash.exe nodig (ipv de standaard aflash.exe). Heb ik awdflash.exe ook nodig om mijn bios file uit mijn bios te halen? Ik heb nl. nog wel een ingepakt *.awd filetje staan voor de A7v.
wie woont er in de buurt van 's-Gravenzande/Naaldwijk/Hoek van holland wie ook een A7v heb waar ik mijn bios eventueel opnieuw kan programmeren >:).

• dr snuggles
  • Niet online
Uhum..

Verwijderd

Mooi he,

Afbeeldingslocatie: http://www.dkb2.f2s.com/mark/bios.jpg

Toch?

• dr snuggles
  • Niet online
Best mooi, zeker ipv van dat standaard logo. Maar of de tekst ook wel klopt ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nog effe dit:

Net effe een testbeeld achtig iets geflashed (omdat ie andere logo's niet helemaal goed liet zien). Wat blijkt, de laatste 4 kleuren worden zwart...

Let hierbij dus op als je BMPtjes reduceert naar 16 kleuren :)

Verwijderd

Topicstarter
Webcam geinstalleerd :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vgrieken.demon.nl/Temp/bioslogo.GIF

Ummm...hij wordt nog mooier hoor :)

• Macconner
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

Op dinsdag 16 januari 2001 22:41 schreef Lynx666 het volgende:
Webcam geinstalleerd :)

[afbeelding]

Ummm...hij wordt nog mooier hoor :)
Wat voor een EVIL hebbie???? k'eb zie Line ;) Da's Pas EVIL

Macconner! | speed 733@1007 :)

• dr snuggles
  • Niet online
Hey Lynx666, moet je dit allemaal in dos uitvoeren (via opstartdiskette), of alleen deze stap "awdflash.exe bios.bin"??

Verwijderd

hoe backup ik mijn oude bios?????

• dr snuggles
  • Niet online
Zo dacht ik:
awdflash oldbios.bin /py

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, alleen de laatste stap (het flashen van het bios) moet uitgevoerd worden na een clean boot in DOS (ik ga er van uit dat awdflash en cbrom ook in een DOS window werken)

Macconner: Het enige Evil wat erin zit is het M$ spul :) Al probeer ik m'n processor ook wat Eviller te krijgen met OC'en :)

edit:

Het direct backuppen van je oude bios:

Wordt je oude bios direct in filename.bin opgeslagen zonder de irritante confirms

Verwijderd

moet je dat backuppen in dos doen of kan dat via ms-dos promt in windows?

Verwijderd

Topicstarter
Net effe geprobeerd; Nee, awdflash werkt niet in een DOS window :(

dus backuppen en natuurlijk het flashen moet in een DOS-boot gebeuren....

Verwijderd

oke want bij mij lukte het ook niet in dos-window

kreeg vastloper :(

zal zo nog ff proberen
eerst ff een mooie logo maken :P

Verwijderd

Topicstarter
Succes :) en post je resultaat a.u.b. :)

• OverSoft
Met cbrom /logo kun je veel vettere dingen maken! Dan kun je een 640x480x16 kleuren op het scherm zetten (dus in plaats van memory test enzo). Da's veel stoerder, koek mal hier!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~w.leemans/logo.jpg

Dat zie ik dus als ik mijn pc aan zet en daarna komt windows!
Vet he! B-)

Verwijderd

Jawel maar kan je dan niet beter je windows opstartlogo tweaken!!!

En dan een klein logo'tje in de bios

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ja :) Maar dan moet je ook iets beeldvullends maken, anders gaat ie ze naast elkaar zetten, zoals ik al eerder zei :)

Als het beeldvullende logo wat meer dan 16 kleuren zou ondersteunen had ik het al lang gedaan :) maar ik vond een klein in-de-rechterbovenhoek-gepropte logo toch een beter alternatief :P

• whizzkey
  • Laatst online: 24-11-2022

whizzkey

Yep

Wat een moeite allemaal voor een logotje wat je misschien net een halve seconde in beeld ziet >:)

Dit zou trouwens wel handig zijn als dit ook mijn compaq logo zou kunnen vervangen van m'n laptob.

Jep

• OverSoft
Ik heb nou een klein logootje in de bios en een groot logo ook in de bios (als ik naar de setup schakel zie ik em ff).
Dit is wel vet, alleen kan die bios file maar een beperkte grootte hebben :(

Verwijderd

shit mijn bios kan geen grote file hebben :'(

Verwijderd

en nu heb ik geen logo's.....
alles is zwart :'(
ach ja.... schijt
probeer het over een tijdje maar weer 's :P

Verwijderd

Ik krijg telkens de melding "Systen was not new AWARD BIOS version ! Please updata ROM BIOS first ...."

Das leuk, maar waar haal ik de update vandaan? Ik kan het nergens vinden. Hij wil zelfs niet een backup maken van m'n bios.

Is er iemand hier die mij op weg kan helpen?

[EDIT] Bios is van 06-02-1998 (jaaaa, ik weet het , al iets aan de oude kant). Het type is Award Modular Bios v4.51PG.
06/02/1998-MVP3-586-8661-2A5LEC39C-00.

• OverSoft
Haal eens een update op de website van je moederbord fabrikant.

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 20:52 schreef -OverSoft- het volgende:
Haal eens een update op de website van je moederbord fabrikant.
Bedankt voor de tip. Was het net aan het ontdekken :)
Nu nog de vraag HOE kan ik de update uitvoeren? Met awdflash lukt het niet....
--> (awdflash NEWBIOS /Py SAVEBIOS /Sy)
Krijg ik nog steeds dezelfde melding dat ik EERST de nieuwste update moet gebruiken.....

Ik zie vast iets over het hoofd, maar wat?
(Bij onze Compaq systemen heb ik nooooit zoveel last gehad als met deze Award bios :'(

Verwijderd

Topicstarter
Staat er op de CD die bij je moederboard zat geen flash util? Of is er geen flash util te downloaden van webpage van de fabrikant?
Die zou toch zeker moeten werken met jouw versie....

Verwijderd

Op woensdag 17 januari 2001 21:12 schreef Lynx666 het volgende:
Staat er op de CD die bij je moederboard zat geen flash util? Of is er geen flash util te downloaden van webpage van de fabrikant?
Die zou toch zeker moeten werken met jouw versie....
[EDIT] ok, heb de cd gepakt.Inderdaad stond juiste awdflash util op! Thnx voor de tips all... :):) [EDIT]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 16 januari 2001 18:08 schreef Lynx666 het volgende:
ARGH!!!! |:( |:(

Ik ben er eindelijk uit :):):)

Het veranderen van het AOpen 'logo' voor de AX6BC Pro (en waarschijnlijk ook andere) met BMPs (Award BIOS v4.6x / v6), in 3 eenvoudige stappen (by Lynx666)

*ahem*

Men neme ende extracten ene BIOS uit uwen Award BIOS chip

Men kopieert ende zet klaar ene 4-bit BMP logo bestand ende file, b.v. LOGO.BMP, en deze proppen ende deponeren wij in den nieuwe ende gecreeërde bios.bin

cbrom.exe filename.bin /epa logo.bmp

Wij gebruiken toch /epa, en toch converteren wij niet den BMP

Tenslotte nemen wij de vernieuwde ende ge-update bios.bin en wij gaan deze flashen om te kunnen gaan genieten van onze nieuwe creatie ende maaksel

awdflash.exe bios.bin

Zelfs den beginneling kan het :)

:) ja ben beswel blij nu :)
Hoe heb je die BMP uit je BIOS gekregen¿ ik wil namelijk OOK een file eruit halen

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen BMP uit het bios geplukt, ik heb de hele inhoud van het bios eruit gehaald, ten eerste als backup, en ten tweede om met een kopie ervan een nieuwe BMP erin te zetten en weer te flashen

de BMP zit dus wel in het BIOS bestand, maar hoe je die apart eruit moet krijgen weet ik ook niet; Ik heb in elk geval geen BMP header gevonden in het bios bestand (logisch, want die is gecomprimeerd :))

Verwijderd

kan je zo'n full screen opstartlogo maken met elke award bios file ?
Ik heb een ABIT BF6 en zo'n full screen logo staat toch beter vind ik :)

Verwijderd

Waar kun je fatsoenlijke 16-kleuren (4bit) plaatjes vinden? Meeste zijn 256 kleuren of meer...

O ja, typ eens cbrom /d bios.bin , met de bios.bin kune je componenten uit je bios halen.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 23 januari 2001 13:21 schreef BBL the 2nd het volgende:
Waar kun je fatsoenlijke 16-kleuren (4bit) plaatjes vinden? Meeste zijn 256 kleuren of meer...
Paint Shop Pro... ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat je alleen een full-screen logo kunt maken met Award BIOS'es met versie 4.6 of hoger (met /logo ipv /epa)

Let ook op de bestandsgrootte, er zit wel een limiet aan verbonden...

En wat betreft 4-bit plaatjes; pak gewoon een willekeurig BMP plaatje, reduce um naar 4-bit (een beetje tekenprogramma moet zoiets kunnen) en flash um (Let wel op dat de laatste 4 kleuren zwart worden gemaakt dus heb je maar 12 kleuren + zwart tot je beschikking)

Voor versies 4.51 en lager zit je volgens mij ook vast aan 136x84 formaat en ondersteunt alleen EPA files, maar dit weet ik niet zeker...
Pagina: 1