Toon posts:

[CRT] Spanning op VGA-kabel/contact

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al geruime tijd last dat m'n pc vaak niet aan wil, dan druk ik de aan/uit knop in en zie ik het lampje van de CDromspeler even oplichten, dus hij geeft heel even spanning, en de cpu en voeding fans worden even aangeslingerd maar voor de rest gebeurd er niks en zodra ik daarna weer probeer gebeurt en totaal niks meer (dus ook niet heel even een spanninkje)...

Nu heb ik vanalles onderzocht maar kan het probleem niet vinden, ik heb ook geprobeerd om me pc te aardden (weliswaar via de verwarming maar goed) dit had ook geen resultaat..

Toen ik de VGA-kabel/contact onderzocht raakte ik de "aarde" aan en de kabel en voelde dat er een (zwaar irriterende) stroom door m'n vingers liep. Ik heb er vervolgens een spanningszoeker opgezet en het LEDje lichtte op..

Ten eerste, is het normaal dat er zo'n spanning op zo'n VGA contact staat? Zo nee, kan dit de oorzaak zijn van mijn problemen?

Ten tweede, als dit niet het probleem is, wat zou dan het probleem kunnen zijn?

Specs:

AMD Athlon 1700+
640 MB intern
Geforce 2 MX/MXX
300 Watt voeding

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 23:49 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 23:48:
[...]

Nu heb ik vanalles onderzocht maar kan het probleem niet vinden, ik heb ook geprobeerd om me pc te aardden (weliswaar via de verwarming maar goed) dit had ook geen resultaat..

Toen ik de VGA-kabel/contact onderzocht raakte ik de "aarde" aan en de kabel en voelde dat er een (zwaar irriterende) stroom door m'n vingers liep. Ik heb er vervolgens een spanningszoeker opgezet en het LEDje lichtte op..

Ten eerste, is het normaal dat er zo'n spanning op zo'n VGA contact staat? Zo nee, kan dit de oorzaak zijn van mijn problemen?
[...]
Als je PC niet op normale wijze (dus via een geaard stopcontact) geaard is, is het geheel normaal dat er lekspanning op staat. Echt gezond is het niet, vandaar dat je een PC op een geaard stopcontact hoort aan te sluiten 8)7

Echte problemen krijg je pas als je twee apparaten hebt die geaard moeten zijn en de ene is geaard en de andere niet. Neem bijvoorbeeld een PC die provisorisch geaard is via verwarming (dom, gevaarlijk, dat terzijde) en een monitor die dat niet is. De PC is (min of meer) geaard, dus ten opzichte van de aarde (en jouw voeten/handen) is het spanningsverschil hopelijk 0V. De monitor is niet geaard en heeft een lekspanning van ongeveer 115V. Dus is er een potentiaalverschil tussen VGA kabel (+-115V) en VGA aansluiting op PC (0V)...

Het kan erg goed zijn dat dat de oorzaak is van je opstartproblemen :o

Beste oplossing is iig een deugdelijk aardedraadje trekken vanaf het aardingspunt in de meterkast. Daarmee stopcontacten met randaarde voor zowel PC als monitor aanleggen.

Is dat niet mogelijk, dan is het het beste om te zorgen dat ALLE computeraparatuur en randapparatuur in huis ongeaard aangesloten is.

Geen aarding is slecht, hier en daar aarden is nog slechter :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja oké maar die problemen waren er al voordat ik met dat aarden ging proberen dus die problemen komen niet door dat aarden...
Waar zou het door kunnen komen, laatste paar (zeldzame) keren dat hij is opgestart en ik hem netjes uitschakelde, gaf hij een paar gekken lange tonen.. (alleen bij het afsluiten! Niet bij het opstarten..)

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 11 september 2005 @ 00:57:
Als je PC niet op normale wijze (dus via een geaard stopcontact) geaard is, is het geheel normaal dat er lekspanning op staat. Echt gezond is het niet, vandaar dat je een PC op een geaard stopcontact hoort aan te sluiten 8)7
Waarom is dat normaal? Is er ergens een (goede) uitleg te vinden daarover?

Volgens mij hoort het namelijk helemaal niet.
Ik gok op 'kortsluiting' tussen kast en iets anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-09-2005 13:48 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1