Knetterende TV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:47
Hallo,

Ik heb al sinds een aantal weken last van een knetterende TV. Meestal begint hij met knetteren na ongeveer een kwartier, en houdt hij er mee op na ongeveer 30 minuten. Dan neemt hij even pauze van ongeveer een kwartier en begint hij weer voor ongeveer een half uur te knetteren. Ook zie ik af en toe 'streepjes' in beeld komen in het ritme van het geknetter. Het komt niet uit de luidspreker, maar het komt vanachter uit het TVtje. Hij doet het verder nog perfect, maar ik weet niet waarom hij zo aan het knetteren is. :/

Het is een 8 jaar oude Jubilee tv, 37cm.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Euhm... koop een nieuwe en flikker deze zo snel mogelijk weg, zet hem in ieder geval niet meer aan? Met die hoge spanningen in een TV is geknetter nooit goed, zeker niet als het beeld er ook nog door verstoort wordt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

stof waarin stroom overspringt? klinkt iig niet goed..

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Denizz
Ik ga over een maandje of 3 verhuizen en dan neem ik sowizo een nieuwe, zou dat dan nog gaan of is het levensgevaarlijk dat ik er nog naar kijk?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
nieuwe kopen, voordat het te laat is. Bloedlink :Y

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Denizz schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:11:
Ik ga over een maandje of 3 verhuizen en dan neem ik sowizo een nieuwe, zou dat dan nog gaan of is het levensgevaarlijk dat ik er nog naar kijk?
Als je hoort hoeveel branden ontstaan door stoffige oude TV'tjes, en hij knettert (electriciteitsknetters neem ik aan) dan zou ik er mee nokken. Vonkjes kunnen dingen in de fik zetten, as mankind knows. :P

Ik zou geen 3 maanden meer wachten en in TV's, zoals gezegd, vind je erg hoge voltages waarbij het veel langer duurt dan 3 maanden voordat die eruit zijn.

Eigen risico dus, ik zou het vele malen zekerder voor het onzekere nemen, gewoon nieuwe kopen... :)

[ Voor 8% gewijzigd door SanderTje! op 10-09-2005 21:16 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Hebben we hier thuis ook een keer gehad. continu gekenetter. Op een gegeven moment wordt de tv aangezet. Pats, dikke rookwolk eruit, tv kapot, printplaat doorgefikt.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon nieuw bier ingieten aan de achterkant dan kan ie weer een tijdje. _/-\o_ :D

Zonder gein: De mijne had dat dus nadat ie sluiting maakte door een fles bier en daarna is ie SNEL weggegaan.

• Denizz
Damn, dit wist ik dus echt niet... Jullie hebben mij in ieder geval al een schrikreactie bespaard dan. :X

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gewoon even uitzuigen, zorgen dat er niets in de brand kan vliegen door die TV in de omgeving van dat ding en 's nachts/als je er niet bij bent de stekker eruit. Dan kan er weinig gebeuren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Het hoeft niet altijd met een knal af te lopen, ik had laatst een HE tv (HE is bekend van airconditioners) en die maakte ook nogal vreemde knettergeluidjes. Vandaag de dag doet het ding het nog maar geeft een heel raar paars/groen achtig beeld waarop je het kanaal niet kunt zien. (wel geluid er bij..)

Stof er uit hoeft niet persé te helpen, ik had mijn oude tv dus ook open gemaakt, helemaal schoongemaakt maar het hielp niks. Het geknetter ging af en toe wel weg door het ding op z'n russisch te repareren. (Flinke klap op dat ding.)

Edit op hieronder:
Je kunt zo'n ding best openschroeven, al doe je gewoon voorzichtig is er niets aan de hand, ook het ding schoonmaken met een stofzuiger kan makkelijk, je moet gewoon zorgen dat je niets aanraakt en alleen het stof opzuigt.

[ Voor 49% gewijzigd door WillemJanJansen op 10-09-2005 21:27 ]

• Denizz
Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:22:
Gewoon even uitzuigen, zorgen dat er niets in de brand kan vliegen door die TV in de omgeving van dat ding en 's nachts/als je er niet bij bent de stekker eruit. Dan kan er weinig gebeuren.
Mijn TVtje heeft maar een paar van die kleine gaatjes waar lucht doorheen kan, zou dat dan wel helpen?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee openschroeven natuurlijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40
Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:22:
Een tv uitzuigen is levensgevaarlijk. Er staan duizenden volts op delen van de elektronica. Daarnaast is de kans aanwezig dat je door de statische elektriciteit van je stofzuiger je printplaat verder molt.

• Denizz
Edit: Dus toch maar niet uitzuigen? Sorry maar ik ben nogal een 0 op dit gebied. :+

[ Voor 125% gewijzigd door Denizz op 10-09-2005 21:28 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

:?

Gewoon oppassen dat je niets aanraakt. En van die statische elektriciteit heb ik nog nooit wat gemerkt. Heb toch al aardig wat computers / TV's uitgezogen. Daarnaast bestaat de kans dat dat geknetter gewoon stof is, dan is het opgelost met uitzuigen.

Weet je wat levensgevaarlijk is? Je TV nooit uitzuigen. Kans op brand.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 10-09-2005 21:28 ]

• pc_wracker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-02 10:14
Gewoon tv openschroeven en er met lucht opblazen. Dan hoef je er niet met je stofzuiger overheen en kan je niks kapot maken.

• Denizz
Ok dan doe ik dat maar toch. Doe ik voor de zekerheid maar de stekker eruit. :P

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Glashelder schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:28:
:?

Gewoon oppassen dat je niets aanraakt. En van die statische elektriciteit heb ik nog nooit wat gemerkt. Heb toch al aardig wat computers / TV's uitgezogen. Daarnaast bestaat de kans dat dat geknetter gewoon stof is, dan is het opgelost met uitzuigen.

Weet je wat levensgevaarlijk is? Je TV nooit uitzuigen. Kans op brand.
offtopic:
Je onderschrift.... :+ :+ :+

specs

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 08-10-2025
Stekker er uit lijkt me zéér handig ja, oppassen met openmaken, soms zit je beeldbuis aan de ene kant van je kap vast en de draden+ plaat e.d. aan de andere kant van de kap( voordat je als een gek begint te trekken aan dat ding :) )

• Denizz
Ok, bedankt allemaal. _/-\o_

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
Als je stekker eruit is zijn er nog zeer gevaarlijke hoge spanningen aanwezig!
Uitkijken dus en nergens aankomen!!

Verwijderd

Stelletje sukkels :P, stof zorgt helemaal niet voor die vonk, z'n hoogspannings-transformator is naar de filisteinen. Er zit een beveiligings brug in die je hoort vonken. Je moet dus de flyback transformator vervangen. Dan doet ie t weer zoals het hoort. Zo'n trafo kost ca 25 euro en dat is dat ding waar een rode kabel uitloopt die naar de beeldbuis gaat.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hee sukkel. Dat is één van de tien of vijftien mogelijke oorzaken. Leuk dat jij op afstand kunt zien wat er aan de hand is.

TS: als je ook maar een beetje twijfelt over hoe of wat: LAAT JE TV DICHT! Er zit voldoende prik in voor een acute hartstilstand, en je kunt dus doodgaan als je er aan gaan zitten pielen en een fout maakt. Bij twijfel afblijven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Burne schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:45:
[...]

Hee sukkel. Dat is één van de tien of vijftien mogelijke oorzaken. Leuk dat jij op afstand kunt zien wat er aan de hand is.

TS: als je ook maar een beetje twijfelt over hoe of wat: LAAT JE TV DICHT! Er zit voldoende prik in voor een acute hartstilstand, en je kunt dus doodgaan als je er aan gaan zitten pielen en een fout maakt. Bij twijfel afblijven.
Idd, bergen andere opties. Ik maak ook zeer regelmatig mee dat een van de solderinen van de dat grote blok wat naar de zuignap toegaat (met de hoogspanning) een brakke verbinding heeft, of een ander onderdeel in die buurt (koude las). Bij aanzetten werkt t, als t wat warmer wordt gaat ie weigeren en uitvallen.

Maar idd, hoe simpel het ook zou kunnen zijn, als je niet goed bekend bent met soldeerbout, electronica en multimeters: AFBLIJVEN.. Ga eerst maar een transistorradiotje fixen voordat je jezelf laat electrocuteren ;)

Verwijderd

Heb zelf ook enige ervaring met repareren van tv´s, vaak is het dan wel de lijntrafo waar een klein scheurtje in zit etc. Aanlaten lijkt me dan ook niet verstandig, als de vonk een keer goed over springt, dan kan het apparaat nog veel meer schade tot gevolg hebben.

En mocht je nog nooit zo een appraat open hebben gehaald. Zou ik er echter ook niet aan beginnen!!!
Als je toch de gedachten had om een nieuwe te kopen, zou ik dat nu doen.
Want met shoonzuigen verleng je de levensduur echter niet, eerder de kans van ontbranding en stinken als het echt mis gaat.
:)

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:30
Mmmm... nou ik heb zelf een sony tv....

En deze knettert ook als ik hem op standby zet dan ??

Is dat ook erg of is dat weer een heel ander geval.
Dus voor de duidelijkheid, alleen als ik hem op standby zet.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Verwijderd

Dark Master schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:27:
Mmmm... nou ik heb zelf een sony tv....

En deze knettert ook als ik hem op standby zet dan ??

Is dat ook erg of is dat weer een heel ander geval.
Dus voor de duidelijkheid, alleen als ik hem op standby zet.
Dat is weer wat anders, kan met statische electriciteit te maken hebben.

Knetteren als "het idee van er sprinkt een vonk over" wanneer het apparaat in bedrijf is, kan dus met de lijntransformator te maken hebben, vooral als het na enige tijd spelen pas begint.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Martinator schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:10:
Euhm... koop een nieuwe en flikker deze zo snel mogelijk weg, zet hem in ieder geval niet meer aan?
mdj84nl schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:12:
nieuwe kopen, voordat het te laat is. Bloedlink :Y
Sinds wanneer is (laten) repareren geen optie meer? :?
Koen Rotteveel schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:25:
[...]

Een tv uitzuigen is levensgevaarlijk. Er staan duizenden volts op delen van de elektronica. Daarnaast is de kans aanwezig dat je door de statische elektriciteit van je stofzuiger je printplaat verder molt.
ROFL. Het lijkt me handig om eerst de stroom eraf te halen en nog 1 maal op de aan/uit-knop te drukken zodat alles is ontladen. Volgens mij heb je zelf nog nooit een tv van binnen gezien.
JuuL20 schreef op zondag 11 september 2005 @ 03:20:
Als je stekker eruit is zijn er nog zeer gevaarlijke hoge spanningen aanwezig!
Uitkijken dus en nergens aankomen!!
Valt wel wat mee... In die dikke condensatoren kan nog wel wat spanning zitten maar als je de tv nog eenmaal aanzet (zonder de stekker erin) wordt alles wel ontladen. Zet je pc maar eens uit en haal de stekker uit de voeding. Als je hem dan nog een keer aanzet zie je dat de lampjes op de voorkant nog even een fractie van een seconde aangaan en de fans hoor je heel eventjes een beetje opspinnen, dat is precies hetzelfde. Vanaf dat punt is alles wel veilig hoor.
Burne schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:45:
[...]

Hij heeft anders hoogstwaarschijnlijk wel gelijk, geknetter is in 90% van de gevallen de hoogspanning.

• JuuL20
Bergen schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:53:
Valt wel wat mee... In die dikke condensatoren kan nog wel wat spanning zitten maar als je de tv nog eenmaal aanzet (zonder de stekker erin) wordt alles wel ontladen. Zet je pc maar eens uit en haal de stekker uit de voeding. Als je hem dan nog een keer aanzet zie je dat de lampjes op de voorkant nog even een fractie van een seconde aangaan en de fans hoor je heel eventjes een beetje opspinnen, dat is precies hetzelfde. Vanaf dat punt is alles wel veilig hoor.
Ik heb me anders laten vertellen, er kan nog een hele lange tijd een flinke spanning aanwezig zijn.
Maar goed, ik heb nog nooit in een tv lopen prutsen (jij wel?). Ik laat het wel aan diegene beoordelen die hier veel mee werkt.

En het advies om er niet mee te lopen prutsen tenzij je weet wat je doet lijkt me nog steeds van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door JuuL20 op 11-09-2005 21:21 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het advies van een oom van me (repareerde jarenlang TV's voor Philips) was om een TV of CRT monitor nooit open te schroeven vanwege het al eerder genoemde gevaar voor elektrische schokken. Volgens hem moest een monitor toch echt wel een maandje (geloof ik) zonder 220V staan om die spanning kwijt te raken. Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo simpel is om alleen ff dat ding zonder stekker in het stopcontact aan te zetten en zo alles te ontladen.

Ik vind het altijd maar link om dit soort advies te geven via een forum, aan de hand van wat kenmerken die de TS doorgeeft concluderen dat hij z'n TV maar 's uit moet zuigen, ik vind het nogal voorbarig. Als je je TV niet vertrouwt en toch al van plan was hem te vervangen over 3 maanden, waarom dan die uitgave niet iets vervroegen en nu een TV die je niet meer vertrouwt de deur uit doen? Repareren voor 3 maanden zou ik niet doen, tenzij je hem later op je slaapkamer wil gebruiken, dan zou ik hem gewoon naar een TV reparateur brengen :)

Edit: Ik zie dat het een 37cm is, dan zou ik die moeite niet eens meer nemen, dat is hij niet waard meer. Een nieuwe 37cm TV is al voor onder de 100 euro te krijgen, met bijbehorende garantie. Een reparatie hoeft niet meteen net zoiets te kosten, maar als het 50 euro ofzo is, zou ik me al direct afvragen of je zoveel geld aan een 8 jaar oude TV uit wil geven :)

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 11-09-2005 21:37 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JuuL20
Grrrrrene schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:35:
Edit: Ik zie dat het een 37cm is, dan zou ik die moeite niet eens meer nemen, dat is hij niet waard meer. Een nieuwe 37cm TV is al voor onder de 100 euro te krijgen, met bijbehorende garantie. Een reparatie hoeft niet meteen net zoiets te kosten, maar als het 50 euro ofzo is, zou ik me al direct afvragen of je zoveel geld aan een 8 jaar oude TV uit wil geven :)
Idd :)
Als reparatie veel gaat kosten zou ik gewoon een nieuwe grotere tv kopen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

JuuL20 schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:20:
[...]

Ik heb me anders laten vertellen, er kan nog een hele lange tijd een flinke spanning aanwezig zijn.
Maar goed, ik heb nog nooit in een tv lopen prutsen (jij wel?).
Mijn vader heeft lange tijd bij Philips in Eindhoven gewerkt en repareert vandaag de dag nog steeds televisies (en ander bruin- en witgoed, maar dat doet er even niet toe), dus ik ben er redelijk mee opgegroeid ja.
Ik laat het wel aan diegene beoordelen die hier veel mee werkt.

En het advies om er niet mee te lopen prutsen tenzij je weet wat je doet lijkt me nog steeds van toepassing.
Uiteraard, als je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent kun je 'm misschien beter dicht laten zitten. Tenminste, even de kap eraf halen en met een compressor ofzo de boel schoonblazen kan geen kwaad. Zolang je maar niet met je dikke vette vingertjes aan de onderdelen gaat zitten voelen of met je tong de print gaat schoonlikken. ;)

Als de hoogspanning trouwens inderdaad de oorzaak blijkt te zijn kan de reparatie nog wel eens een dure grap worden, dan kun je net zo goed een nieuwe kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 11-09-2005 22:30 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een monteur van Bang & Olufsen is hier een paar maanden geleden geweest om onze TV te repareren die (jawel) door stof kapot ging. Hij gaf me daarbij het advies om het apparaat op z'n minst jaarlijks uit te zuigen. Die zegt dat ook niet voor niets. Je moet gewoon met je poten van de interne onderdelen afblijven.

Maar als je van jezelf al weet dat je 2 linkerhanden hebt ;) >:)

Verwijderd

Ik zou hem ook gelijk wegflikkeren. Maar het grootste gevaar is gordijnen of een stapel papier in de buurt. Als dit niet het geval is brandt hooguit de TV uit. Maar het is op zich natuurlijk wel bizar om je spullen opzij te leggen omdat je TV misschien uitbrandt...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:35:
Ik zou hem ook gelijk wegflikkeren.
Wel goed voor de economie natuurlijk, mensen die bij 't minst of geringste al een nieuwe kopen. ;)

• Denizz
Ikke helemaal in de war bent. Ik heb hem nog niet uitgezogen, maar nu zie ik weer dat ik het beter niet kan doen... :?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Bergen schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:53:
[...]
Dat is het probleem niet, de spanning blijft niet in de condensatoren zitten, maar in de buis.
De binnenkant en de buitenkant van de buis zijn bekleed met ijzer. De buis functioneerd dus zelf als een grote condensator, DAAR blijft de spanning in zitten en DAAR kan je WEL dood van gaan!

• JuuL20
Ah kijk, duidelijke uitleg. Ik dacht altijd dat het in de (gewone) condensatoren bleef zitten. Bedankt!

Verwijderd

TV's en monitoren zijn 1 van de weinige dingen waar je goed mee op moet passen (op elektrisch gebied dan). Deze apparaten zijn echt gevaarlijk.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Grrrrrene schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:35:
Volgens hem moest een monitor toch echt wel een maandje (geloof ik) zonder 220V staan om die spanning kwijt te raken.
Veel langer dan dat heb ik ook nog wel eens meegemaakt, maar gelukkig is Nederland niet echt droog genoeg voor dat soort situaties. Een half of heel jaar lukt eigenlijk alleen op plekken met een airco of een droog klimaat.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bergen schreef op maandag 12 september 2005 @ 01:02:
Wel goed voor de economie natuurlijk, mensen die bij 't minst of geringste al een nieuwe kopen. ;)
Blijven gebruiken tot 'ie in de fik vliegt is nog veel beter voor de economie. In plaats van 'alleen' een nieuwe TV heeft iedereen wat te doen. Brandweer, politie, de plaatselijke tokkies, bouwbedrijf, woninginrichters enzovoort enzovoort.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Burne schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 00:34:
[...]

Blijven gebruiken tot 'ie in de fik vliegt is nog veel beter voor de economie. In plaats van 'alleen' een nieuwe TV heeft iedereen wat te doen. Brandweer, politie, de plaatselijke tokkies, bouwbedrijf, woninginrichters enzovoort enzovoort.
Da's ook weer het andere uiterste natuurlijk. Ik weet niet hoeveel televisies er jaarlijks voor brand zorgen, maar het zijn er vast heel erg weinig. Voor mijn in ieder geval niet groot genoeg om om de x jaren een nieuwe tv aan te schaffen 'uit voorzorg'.
Pagina: 1