Werkend HDD lampje met sata-schijf?

Pagina: 1
Acties:

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:16
Hallo allemaal,

ik heb laatst een nieuwe pc gekocht (zie onderaan voor specs) en nu vertelden ze mij in de winkel, dat als je een sata-schijf hebt, je HDD lampje het niet kan doen, omdat de aansluiting op het moederbord een ide-aansluiting is. Nu vraag ik mij af of dit werkelijk zo is, of dat mijn HDD-lampje het gewoon kan doen.

Want bij computers die je gewoon in de winkel koopt, zoals packerd bell en compaq enz. heb je ook vaak sata-schijven waarbij het HDD-lampje gewoon werkt.

Mijn vraag is dus of iemand weet hoe dit zit, want ik heb zelf niet zo heel veel verstand van dit soort dingen.

Moederbord: Moederbord: Asus A8N-SLI
Hard-disk: Hard-disk: Maxtor Diamondmax 10 250 GB
Behuizing: Behuizing: Coolermaster Centurion 5

[ Voor 15% gewijzigd door kemphaas op 10-09-2005 20:20 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Nou heb net effe gekeken naar mijn hd ledje die doet het gewoon terwijl ik alles op een raid config heb draaien.

Misschien dat hd ledje niet goed is aangesloten. moet je effe in je handleiding van je moederboord kijken

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het hangt toch helemaal van je mobo af? elk mobo heeft een aansluiting voor een hd led en het lijkt me dat ze bijna allemaal dus ook een mooi lampje in je kast kunnen laten flikkeren :D
btw doorgaans heeft het zin om het dingetje even andersom aan te sluiten (dus beide pinnetjes verwisselen) dan doet ie et vaak opeens wel :)

[ Voor 28% gewijzigd door jnice op 10-09-2005 20:31 ]

• kemphaas
IceClub schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 20:23:
Nou heb net effe gekeken naar mijn hd ledje die doet het gewoon terwijl ik alles op een raid config heb draaien.

Misschien dat hd ledje niet goed is aangesloten. moet je effe in je handleiding van je moederboord kijken
Lampje zit op de goede plek. Volgens de mobo-handleiding moet het lampje op de 2 linksonder aangesloten zitten.

Waar ide_led bij staat.

• kemphaas
jann1s schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 20:29:
het hangt toch helemaal van je mobo af? elk mobo heeft een aansluiting voor een hd led en het lijkt me dat ze bijna allemaal dus ook een mooi lampje in je kast kunnen laten flikkeren :D
Lijkt mij ook, maar het werkt niet. En het ligt niet aan het lampje zelf, want ook met de power led, werkt het nog steeds niet, maar het hdd-lampje op de poweraansluiting werkt dus het lampje is ok.

Verwijderd

kemphaas schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 20:30:
[...]

Lampje zit op de goede plek. Volgens de mobo-handleiding moet het lampje op de 2 linksonder aangesloten zitten.

Waar ide_led bij staat.
Draai het stekkertje eens om.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

No offence, maar ik zou voortaan niet meer gelijk geloven wat een willekeurige winkelmedewerker je vertelt, vooral niet als ze het spontaan eruitblaten, vaak is het gewoon een verkooppraatje. Je wilt niet weten wat voor bs ik heb horen langskomen in winkels, van het standaard intel/amd gebeuren tot en met dat je Asus moederborden niet zouden passen in nieuwe Chieftec behuizingen vanwege een onderling conflict 8)7 Sowieso is het slim dat soort dingen even na te kijken, just in case :)

[ Voor 1% gewijzigd door Vyo op 10-09-2005 20:35 . Reden: typo ]

• kemphaas
Draai het stekkertje eens om.[/quote]

Thx man, het is gefixd. Snap niet waarom het stekkertje ondersteboven moet, maar het werkt. Bedankt voor deze snelle hulp allemaal.

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Thx man, het is gefixd. Snap niet waarom het stekkertje ondersteboven moet, maar het werkt. Bedankt voor deze snelle hulp allemaal.
Dan zal er gelijkspanning doorheen lopen in de plaatst van wisselspanning

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28
Een LED is een diode en laat dus maar in 1 richting stroom door. Daarom staat er ook een + en - bij dei aansluiting, net als bij de powerled trouwens. Zwarte draadje op de - steken en het werkt (zoals je hebg gemerkt).

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36

Klippy

Still Game

Ik heb het ook wel eens gehoord hoor.
Zie ook op GoT
[rml][ ide led] lampje brand niet met sata schijf wel met ide[/rml]
Probleem met Hdd lampje s-ata bij K7N2 Delta-ILSR
HDD led knippert 1 keer bij opstarten, daarna niet meer.

En dit is maar een kleine slectie van de topics, dus zo raar is het niet dat ze dat in de winkel zeggen.

Maar zoals je ook in bovenstaande topics kan lezen is het nogal moederbord en s-ata chip afhankelijk.

Bij mij op een Asus A7N-8X werkt het in elk geval prima dus ik verwacht bij jou ook.
Denk dat je wel aan mag nemen dat dat bij alle moderne moederborden gewoon zou moeten werken.
Zeker bij jou bord, want ik heb nog niemand anders met dat probleem gezien en dat is toch wel een vaak verkocht moederbord.

edit:

Ik was te laat, slimme actie dat stekkertje omdraaien :+

[ Voor 6% gewijzigd door Klippy op 10-09-2005 20:43 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• kemphaas
Sleepie schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 20:41:
Een LED is een diode en laat dus maar in 1 richting stroom door. Daarom staat er ook een + en - bij dei aansluiting, net als bij de powerled trouwens. Zwarte draadje op de - steken en het werkt (zoals je hebg gemerkt).
Ja, maar het vreemde is, dat de power-aansluiting wel goed zit. Wordt er bij het maken van die dingen gewoon random een stekkertje aan gemaakt ofzo? Maar iig werkt het nu naar behoren en das t belangrijkste.

[ Voor 6% gewijzigd door kemphaas op 10-09-2005 20:43 ]

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

zou best kunnen, misschien een productiefout?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar is het ook mogelijk het lampje te laten werken met een onboard raidconfiguratie, of is dit mobo afhankelijk? Heb gehoord dat het lampje dan nooit zal werken, maar hierboven hoor ik een tegenstrijdend bericht...

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:28
Ik heb hier een Asus A8N-SLi DeLuxe en gebruik de Sil3114 onboard RAID controller met 2 Maxtor 80GB schijven in RAID0.
Dat zijn de enige schijven die erin hangen (de rest zit in een server) en het HDD LEDje knippert er hier vrolijk op los hoor :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The__Virus schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:12:
Maar is het ook mogelijk het lampje te laten werken met een onboard raidconfiguratie, of is dit mobo afhankelijk? Heb gehoord dat het lampje dan nooit zal werken, maar hierboven hoor ik een tegenstrijdend bericht...
Dit verschilt inderdaad per moederbord. Het ene zal zowel IDE- als SATA-dataverkeer monitoren en indien actief een LED doen oplichten. De ander kijkt alleen naar het IDE-kanaal.
Ga er maar van uit dat de meeste recente bordjes beide kunnen.

Met een RAID-configuratie werkt het natuurlijk ook, aangezien de schijven dan op de SATA-controller zijn aangesloten :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
r00n schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:17:
[...]

Dit verschilt inderdaad per moederbord. Het ene zal zowel IDE- als SATA-dataverkeer monitoren en indien actief een LED doen oplichten. De ander kijkt alleen naar het IDE-kanaal.
Ga er maar van uit dat de meeste recente bordjes beide kunnen.

Met een RAID-configuratie werkt het natuurlijk ook, aangezien de schijven dan op de SATA-controller zijn aangesloten :)
Ik hoorde dat het JUIST bij RAID nooit werkte. Maar ja, dat was jaren geleden, de laatste keer dat we een pc door een pc-boer lieten maken (was 14 en me pa vond me net iets te onervaren met het bouwen van pc's. Nou vindt hij dat van pc-shops :+). Maar zal bij ons dan wel niet werken, want het is wel aangesloten (MSI 875P neo2 FIS2R).

Verwijderd

Mijn asrock k7vt4a pro met daarop 2 sata schijven , en het lampje doe het ook niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de VIA controller van een K8V Deluxe werkt het niet, op de Promise controller van hetzelfde bord wel. :)

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Levo schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 20:35:
[...]
No offence, maar ik zou voortaan niet meer gelijk geloven wat een willekeurige winkelmedewerker je vertelt
Maar in dit geval heeft de verkoper gewoon gelijk lijkt me. :)

Dat bedrijf heeft de PC waarschijnlijk zelf gebouwd en ze zullen best weten waar ze het over hebben.

ARME AOW’er

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 19:46
Guardian Angel schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:21:
[...]

Dat bedrijf heeft de PC waarschijnlijk zelf gebouwd en ze zullen best weten waar ze het over hebben.
Niet dus want het is de grootste bs....sata of ide maakt niks uit voor het lampje bij een asus a8n-sli. Daarbij werkt het nu bij hem met de stekker omgedraaid. Lekkere winkel.

[ Voor 12% gewijzigd door FreeMen op 10-09-2005 22:38 ]

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:21:
[...]

Heb je wel gevolgd wat de oplossing in dit geval was? (ff stekkertje omdraaien)
Best wel een basic oplossing als het hdledje het niet doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 22:42 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem met een msi k8t neo en maxtor DM10 op de onboard via s-ata controller. Stekkertje omdraaien werkt bij sommige mobo's heb ik gelezen (terwijl ie het met IDE wel gewoon doet, dus het lijkt me niet zo 'dom' als je dit niet hebt geprobeerd, wat sommigen wel suggereren) , maar bij die van mij niet. Er zit alleen wel een aansluiting op de HD zelf waar het led stekkertje in past. Als ik dit echter doe dan blijft het lampje constant branden en knippert soms een beetje (niet duidelijk of dit nou bij hd activity is). Iemand een idee of daar nog iets mee te proberen valt, of is die aansluiting gewoon niet voor een HD led?

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 10-09-2005 22:48 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:37:
[...]
Heb je wel gevolgd wat de oplossing in dit geval was? (ff stekkertje omdraaien)
Best wel een basic oplossing als het hdledje het niet doet.
Jawel, maar kennelijk er overheen gelezen. :)

Shame on me.

Maar bij mij blijft het nog steeds maar op 1 controller werken ipv op 2.

ARME AOW’er

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op de A8N-SLI knippert dat lampje keurig met SATA hoor. Activity op de PATA bus en de SATA bus wordt keurig samengevat onder de noemer IDE Activity. En het LEDje dat ik op de die 2 pinnetjes heb zitten knippert keurig hoor. Systeem bevat enkel SATA disks.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1