[bliksem] beste manier met mijn camera.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
specs:
http://www.nytech.de/cms_de/nytech_8_585.php?produkt_id=291

ik heb het 3x geprobeerd nu.

1x verkeerde kant op en 2x verkeerde moment.

hoe ik de foto's maak.;

timer (heet iets anders), om de 1 min. 99 x op 1024x768 en dat op auto-instell.
medium sharp en medium kwaliteit.

Ook een beetje om de 99 foto's op de 128Mb flash te passen.

filmpje kan ook maar dat is maar 320*240 en neemt meer ruimte in.

Ik las al iets om het diafragma heel laag te zetten.
Zal wel wezen vanwege overbelichting

Verwijderd

Je moet de sluiter open laten staan met een heel klein diafragma. Dat lukt eigenlijk alleen maar 's-avonds en je hebt ook een dosis geluk nodig. Het is een beetje experimenteren, maar begin eens met 5 á 10 seconden de sluiter open te laten staan.

• gp500
  • Niet online
't moment van de dag heb je neit voor 't zeggen.

Maar ik kan 'm dan 's nachts max op 8 sec. zetten met F 2.6 (elke min. 1 99 keer

En voor overdag dan met een onweersbui, dat had ik op automatisch. lijkt me 't beste

mss ook weer niet omdat de aktietijd dat die foto wordt gemaakt een fractie langer duurd en tijd tussen foto ook langer is.

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:21
Klein Diagragma inderdaad ja. Ik laat mijn sluiter volledig 15 seconde openstaan.
Aan te raden is een iso van 200 of meer. Dit hangt er van af wat je mooi vind. Je moet het gewoon een keer in het donker proberen en de iso waarde bij stellen. Je moet wel rekening houden met de tijd dat de sluiter open staat en de flits die maar heel kort duurt. Gewoon beetje proberen. Ik heb 1 foto een keer gemaakt waar je een flits in de verte ziet, maar die is niet zo super geworden.

mooie foto. :9~
http://www.stephengraham....ningWetHwyRedLts_1280.jpg

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Omdat het moment van het vastleggen van de bliksemschicht zo willekeurig is, moet je een zo groot/lang mogelijke sluitertijd pakken. Om je foto niet te overbelichten is het dan handig om een zo klein mogelijk diafragma te kiezen wat al eerder is gezegt. F2.6 is dan behoorlijk groot! Pak liever iets in de trent van F16 of F22. Met name ook een klein diafragma om mogelijke flair te voorkomen door de plotselingen belichting.

Doordat je zo'n achterlijk lange sluitertijd pakt van noem een 5 min, heb je ook kans op behoorlijke ruis. Het is dan belangrijk dat je je gevoeligheid van je camera dan zo laag mogelijk pakt, zeg een 100-200 ISO (afhankelijk van wat je cam aankan, mijn D70 gaat niet lager dan ISO 200).

En verder is het absoluut puur geluk met waar de bliksemschicht plaatsvind. Hooguit kun je zorgen dat je zelf vanaf een afstandje gaat staan en juist niet in de donderwolk. Waarom? Vanaf een afstand kan je je camera met wat meer zekerheid richten op de schichten. Als je midden in de bui staat vinden ze willekeurig om je heen plaats... Wellicht is enige voorkennis mbt bliksem wel handig als je je meer wil gaan bezighouden met het vastleggen daarvan. Met name waar ze bijv eerder op kunnen inslaan, want daar mik je dan natuurlijk je cam op.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik zie dat het woord statief nog niet voorkomt in deze discussie, misschien wel handig met zulke lange sluitertijden...
http://home.hccnet.nl/g.c...oapp/Untitled-5-1280k.jpg

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 14:03

PcDealer

HP ftw \o/

Nog meer tips

LinkedIn WoT Cash Converter

• gp500
  • Niet online
Die van stepehgraham is wel mooi, maar wat overbelicht in 't midden jammer genoeg.
Die hilbren aangaf is heel mooi

ISO 100 / 200 / 400 kan ik dus zal iso 100 pakken, geeft ook 't minste ruis.
8sec is wat ik max kan en max f 6,3.

Dit dan wel onder nachtelijke omstandig heden.

Maar overdag (schemerig, tijdens buien) zal ik wel naar 1/6- 1/4 sec. gaan met f 6,3.

jammer genoeg nog geen onweer inzicht.

Ik gebruik deze lokale weersite: http://www.weerstation-kollumerzwaag.nl/StormVue.html
Die heeft een eigen onweerdetectie, zeer handig.

Ps: merkte nog op dat ik de witbalans ook nog kan aanpassen, mss gewoon auto laten staan.
Maar de belichtings sterkte (EV) kan ook, dit is toch eigenlijk gelijk aan de iso.
Eigenlijk gewoon een extra aanpassing aan de iso waarde zeker.

[ Voor 19% gewijzigd door gp500 op 11-09-2005 17:54 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
ik zou (als je de mogelijk/capaciteit hebt) in raw schieten, dan kun je later altijd nog wat aanpassen als dat nodig is.

mijn foto is overigens op 100asa kruitvat kleuren negatief geschoten, met een sluitertijd van 30 sec de rest stond op automatisch

• gp500
  • Niet online
jammer genoeg is deze camera daar niet tot in staat.

Gelukkig is die niet van mijzelf. ;)

Ik zal later zelf eens een SLR willen hebben, ook voor astrofotografie.
Waar ik binnenkort met een videocamera eerst wat wil doen. (van 500 beeldjes 1 foto maken enzo)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:19

YellowCube

Wait...what?

gp500 schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:49:

Ps: merkte nog op dat ik de witbalans ook nog kan aanpassen, mss gewoon auto laten staan.
Maar de belichtings sterkte (EV) kan ook, dit is toch eigenlijk gelijk aan de iso.
Eigenlijk gewoon een extra aanpassing aan de iso waarde zeker.
niet helemaal.
+/ - EV zorgt ervoor dat je iets boven/onder de ingestelde waarde belicht.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1