Toon posts:

AMD64 3000+ opeens slechte overklokker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu al langere tijd met het probleem dat mijn AMD64 3000+ (Socket 754) zeer slecht (lees: bijna niet) overklokt.

Het ging zo:

Ik kocht de AMD rond Oktober 2004, samen met een DFI Lanparty NF3 250gb, een Reepje 512mb OCZ PC3200 EL Platinum Edition, en een Tagan 380 Watt. Ik had ook nog een 9600XT liggen, dus die stopte ik daan eerst maar een in.

Ik ging dus gelijk een beetje overklokken, en kwam al snel op 2,4GHz, wat ik een redelijk goede overklok vond voor een S754 Newcastle (de processor word trouwens gekoeld door een Zalman CNPS 7000 Cu.

Ik liet de processor dus gewoon van oktober 2004, tot maart 2005 op 2,4GHz lopen. En opeens kreeg ik soms een paar vastlopers, en soms startte de pc niet helemaal door. Ik zet dus de processor op 2,2 GHz, waarna hij het wel weer gewoon deed. Toen installeerde ik Windows XP weer eens opniew, en sindsdien kan ik de processor haast niet meer over de 2100 heen krijgen :? :r

Een paar mensen zeiden ook al tegen mij, dat het misschien aan mijn voeding lag, omdat ik eerst een 9600XT had, maar nu heb ik sinds 2 maand, een 6800GT. Ikzelf denk dat het daar niet aan licht, omdat ik hetzelfde probleem ook al had voor ik die 6800GT had.

Volgens mij stel ik ook niets verkeerd in:

FSB (HTT) zet ik van 200 => 205, en ik zet de voltage v/d processor op 1,55 volt, en de voltage v/h geheugen op van 2,6 naar 2,7 voor de rest verander ik niets. Op deze instellingen doet hij het meestal nog wel, maar ik hoef de "FSB" maar op 210 te zetten, en dan krijg ik steeds foutmelding, of vastlopers, o.i.d.

Wie zou weten waar dit aan zou kunnen liggen? Ik kom er niet uit

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Die 6800GT neemt idd veel meer stroom dan je 9600XT, die je eerst had. Het kan aan je voeding liggen, maar als ik doorlees denk ik eerder dat je V-Core te laag is om op een bepaalde FSB snelheid, stabiel, te kunnen draaien. Weet je zeker dat de spanning van je V-Core standaard 1.55 is en niet hoger?

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 19:58
Test eerst is met een krachtigere voeding, dan merk je het verschil. Je systeem heeft echt wel zoveel nodig!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde met mijn 3000+ S754 Newcastle, wel op een ander bord (Asus A8N) en met ander mem (OEM Stuff).

In het begin haalde ik de 2,5 Ghz met gemak en daar draaide ie lekker op. Nu na een tijdje (geen upgrades gedaan verder) draait ie niet harder meer dan 2.2 zonder vastlopers.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Misschien dat je te ver bent gegaan met overklokken en daardoor je CPU lichtjes hebt beschadigd :?

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

Nee. Dit kan niet het geval zijn. Ik zou het eerder bij het moederbord zoeken. Deze maakt bij mij namelijk nu ook rare piepjes (heel hoog) na een aantal maanden op 2.7ghz.

Verwijderd

Denk toch dat jou voeding de oorzaak kan zijn, Dit ivb met mijn eigen problemen
nadat ik mijn 9550 se had vervangen door een 6600GT. Voordien geen enkel
probleem, ook niet met overklokken ,maar daarna de ene vastloper na de andere.
Hoewel mij vertelt werd dat de voeding sterk genoeg [ 350 watt Enlight ] moest
zijn ,deze toch door een zwaardere vervangen en alle problemen waren over !

Verwijderd

Topicstarter
De Vcore is standaard juist nog lager! Volgens CPU-Z is ie dan altijd zo rond de 1.45, nu heb ik hem dus op 1.525 + 104% (een optie om nog wat extra Vcore spannig te geven. Nu draait hij dus op dit:

Voltages

@Joopata

Tja, maar ik had ook ongeveer hetzelfde met een 6600GT. Ik had namelijk daarvoor een 6800LE, waarmee de processor nog makkelijk aan de 2,4GHz kwam, maar net voor ik de 6600GT kreeg, kreeg ik hem al haast niet meer over de 2,2 heen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Brainless-NL schreef op zondag 11 september 2005 @ 04:54:
Nee. Dit kan niet het geval zijn. Ik zou het eerder bij het moederbord zoeken. Deze maakt bij mij namelijk nu ook rare piepjes (heel hoog) na een aantal maanden op 2.7ghz.
Thandor in "'random' mobo piepjes"
Daar staan wat links en info :)
ikbensander schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 19:03:
Ik heb hetzelfde met mijn 3000+ S754 Newcastle, wel op een ander bord (Asus A8N) en met ander mem (OEM Stuff).

In het begin haalde ik de 2,5 Ghz met gemak en daar draaide ie lekker op. Nu na een tijdje (geen upgrades gedaan verder) draait ie niet harder meer dan 2.2 zonder vastlopers.
Heb je ook al eens geprobeerd om de koeler opnieuw te installeren ?
Bij flink opgevoerde AMD Athlon XP's kwam het wel eens voor dat na een tijdje de koelpasta slechter werd. Als je dan al bijna op de top zit qua overclocken wordt het systeem al snel onstabiel.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
bij mij maakt het moederboard alleen geen piepjes o.i.d. Zodra ik ook maar in de buurt van de 2,1GHz kom, wil of Windows niet Doorstarten, of ik krijg, zodra ik in windows ben, allemaal foutmeldingen van DR.watson, en nog een paar andere dingen.

Verwijderd

Je kan wel degelijk een CPU langzaam kapot helpen door te ver te overclocken...

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Heb je al getest of het aan je geheugen of mobo zelf ligt door de multiplier lager te zetten en alleen de FSB hoger? vb. 250x8 of zo?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 09:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Dit doet me denken aan het SNDS (SNDS staat voor Sudden Northwood Death Syndrome) Overclockte Northwood P IV's die tevens overvolted waren clockten na een tijd niet meer zo hoog als vroeger. Dit kwam omdat de koperen verbindingen in de CPU langzaam begonnen door te branden.

Misschien dat het bij de .13µ Athlon64's ook gebeurt.

Maar ja, nu heb(ben) j(e)(ullie) toch een idee van wat het probleem zou kunnen zijn.
Pagina: 1