Ten einde raad, problemen pc.

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Okee, dit gaat niet over mijn computer, maar over die van mijn oudere broer. We zijn allebei toch echt redelijk kundig met computers. Heck, we hebben al enkele tientallen comps in elkaar gezet en honderden problemen bij het helpdesken, via eigen bedrijfje en onszelf opgelost in de loop van de jaren. Maar nu hebben we toch echt problemen en we weten echt helemaal niet meer waar we het moeten zoeken, dus zodoende ook in dit forum.

De systeem specs zijn in de loop van de jaren zo gigantisch veranderd dat ik de eindconfiguratie alleen nog maar zal posten straks.
Ik zal even een tijdlijn schetsen:
- September 2004: Bluescreens met nv4disp.dll driver. Okee, veel voorkomend probleem. Het vreemde was dat dit van de ene op de andere dag kwam. Omega Drivers verhielpen dit.
- Oktober 2004: Opnieuw nv4disp.dll blue-screens. Er was helemaal niks veranderd aan de computer. Software was hetzelfde (hij werkt op z'n laptop). Naja, even uitzitten tot een nieuwe install dachten we. Het kwam alleen voor in games en die spelen we toch niet veel meer.
- Januari 2005: Random uitvallen computer. Gewoon plotselinge resets. Voeding van mij er maar eens ingeplemt. En hij deed het weer. Identieke voeding gekocht en de problemen waren weg.
- Maart 2005: NOT! Weer uitvallers.
- April 2005: Zoals ze gekomen waren, zo gingen ze ook weer weg.
- April 2005: Delayed Write Failures....grom. Random crashes. 1 dimmetje eruit gehaald en jawel hoor. Alles werkt weer. Dan maar op 512MB verder werken.
- Juni 2005: Vreselijke traagheid (systeem was al opnieuw geinstalleerd, maar dit maakte niks uit). Bad sector check verraadt een bad sector op 1 vd schijven. Opgelost met Powermax tooltje.
- Juli 2005: Beeldscherm valt spontaan uit bij flink scrollen met scherm. Vooral bij iTunes komt dit voor. Probleem hield aan voor +/- 5 weken. Toen niet meer.
- Augustus 2005: Waarschijnlijk complete redding :) Ik besluit een complete systeemupgrade te doen en doneer alle oude spulletjes aan mijn broer. Dit houdt het volgende in:
• Mobo: MSI KT6 Delta
• CPU: Athlon XP3000+
• Club3d Radeon9600Pro
- Augustus 2005-Nu: Nou mooi niet. Mijn onderdelen deden het perfect bij mij thuis, maar bij hem krijgt ie random resets, trage computer (99%cpu etc.). Wellicht een probleempje met Raid-configuratie? Nou, hij wou toch nieuwe schijven, dus nieuwe S-ATA schijven gekocht (geen IDE's meer). Ook maar meteen 2x512MB DDR400 Kingston geheugen gekocht, zodat hij weer lekker 1024MB kan draaien. Het maakt gewoon geen donder uit!
Ten einde raad nog maar eens computer opnieuw installeren. Bij Ghosten voor backup reset de computer. 2e keer wel succes.
Bij installatie Windows XP blijft ie hangen voor het stukje "Windows is inspecting your hardware configuration". 3 verschillende installaties geprobeerd. Niks maakt uit.

Je snapt wel dat we het helemaal gehad hebben. We weten echt wel hoe je een pc moet onderhouden en in elkaar moet zetten, maar dit hebben we nog nooit gezien en geloof me, we hebben al heel wat bizarre problemen opgelost met z'n 2'en :)
Waar het op neer komt is het volgende: Alles, op de monitor, de behuizing en een usb-hub (met daarop een foto-toestel, joystick en IR-meuk aangesloten) is onderhand al vervangen.
We hebben uiteraard Load Fail Save defaults gedaan, laatste bios-upgrade, 1 dimmetje loshalen, alle schijven losgekoppeld, maar de installatie wil niet starten. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat het iets met de behuizing is, maar deze heeft het jaren fantastisch gedaan. Dit is nog het enige waar we op kunnen komen.
Iemand tips? :P :'(

Specs:
MSI KT6 Delta
Athlon XP3000+
2x512MB DDR400 Kingston
2xMaxtor SATA 200Gb schijven
Enermax 450Watt voeding

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 10-09-2005 17:58 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

voeding ook vervangen?

• armageddon_2k1
Zie januari 2005. Dure Enermax gekocht van 450 Watt

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:44

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:53:
- Augustus 2005-Nu: Nou mooi niet. Mijn onderdelen deden het perfect bij mij thuis, maar bij hem krijgt ie random resets, trage computer (99%cpu etc.).
Bij jou thuis werkt het dus we goed, bij hem niet. Dat klinkt als een aardingsprobleem. Staat de pc wel op een geaard stopcontact aangesloten?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• schuit24
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 20:09
*Ik neem even aan dat jullie alle bios configuratie's ook al hebben doorgeploegd.
*Raid controller uitbouwen (anders instellen)?
*Totaal kaal?
*ander mobo (kijken of een andere pc crashed met jullie hardware)

Zelf ook al tijden pc reparatie's gedaan en doe. Als je dichtbij woont wil'k ook nog wel ff helpen.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Zat aan hetzelfde te denken als ethnocentrix, aarde hoeft het probleem niet altijd te zijn (aarde is wel aan te raden). Verschillende apparaten op verschillende groepen met elkaar doorverbonden kunnen dit soort ellende ook geven. Staat alles op dezelfde groep ? Heb je een tv kaart die geaard is via de antennekabel ?

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/11496.html misschien zie je hier nog wat bij.
- gebruik dimm slot 1 en 3
- alternatief: 2 en 4

- timings van het geheugen?

- eventueel het systeem underclocken

- volgens bovenstaande link zou dat mobo de boel undervolten, misschien handmatig voltage van processor en geheugen wat verhogen.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 11:52
Is de install CD zelf niet verrot?

• armageddon_2k1
Bedankt voor de tips! Ik moet helaas weg. Mijn broer volgt het topic ook en zal zonodig antwoord geven.

• armageddon_2k1
Okee, kickje met update.
De aarding was de oplossing voor het probleem. Alles nagelopen, maar erachter gekomen dat het aardingsclipje in het stopcontact niet aangesloten is 8)7

Alles dus mooi, maar nu komt het. USB2.0 wou niet werken om een gekke reden. Alles precies gedaan zoals ik het altijd deed, maar niks lukte. Dus besloten tot reinstall van XP + meteen SP2.
Bij het checken van het geheugen drukte mijn broer per ongeluk op reset. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat er opeens niks meer gebeurde alles uitging en er een stanklucht kwam. Je raadt het al. Processor = kapot. En zo slim als we waren hebben we meteen de oude processor erin gezet :| Ja hoor...kapot.

Nou, na ons persoonlijk record processorfrituren en behang van muur trekken door woede verbroken te hebben gingen we eens nadenken, eindelijk. Het zal toch niet de kast zijn? Of het moederbord?
Mijn broer zit nu met een paradox, want mobo+cpu+kast is toch wat prijzig om even uit te geven (naast hypotheek die hele reutemeteut, je kent het wel).
- Als het de kast is en je koopt alleen een kast + cpu, en het blijkt het mobo te zijn
- Als je mobo + cpu koopt en het blijkt de kast te zijn

Even vooropgesteld, we weten echt wel hoe we een computer in elkaar moeten zetten, hoewel het wellicht anders lijkt uit het bovenstaande ;) Dit is de wellicht de 100e die we gebouwd hebben, dus dingen als "Maakt het mobo geen contact met de kast" etc. hoeft dus niet gevraagd te worden :) Okee, de aarding was misschien een blunderke ;)

Heeft er iemand een idee wat er in godsnaam gebeurd kan zijn? Mobo + Cpu werkten perfect bij mij thuis. Bij hem dus alleen maar problemen, die zijn opgelost na aarding. Maar nu dit dus weer. Nog nooit meegemaakt zoveel problemen |:(

Verwijderd

als je de kast verdenkt, probeer eens met een 486 die je nog ergens staan hebt. (ik zie trouwens niet echt in wat een kast verkeerd kan doen).

Voeding is normaal nog binnen garantie, steek die terug binnen in de winkel vanwaar die komt en klaag over wazige problemen (enkel als die niet gaan aanrekenen stel dat blijkt dat ze toch goed werkt). Moederbord vantzelfde.

Valt altijd te proberen
Pagina: 1