[Aankoopadvies] Server mobo, cpu, ram

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Om m'n 3Ware 7506 en gigabit verbinding meer bandbreedte te geven, twijfel ik eraan om m'n huidige config (meer hierover + problemen hier en hier dewelke dan hopelijk opgelost zijn) te vervangen, door zo iets:

1 x Asus PSCH-L, E7210 (2X64bits PCI,3x32bits PCI, G-Lan, Sata-Raid, VGA)
2 x 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram)
1 x Intel Celeron D 335 (S478, 2,8GHz, 533MHz FSB, 256Kb, Boxed)
€ 345.74

Vraagjes:
1) Combinatie mobo + ram (snelheid?) + cpu (fsb?) ok? Ik heb geen supersnelle cpu nodig, alles draait nu tenslotte op een Athlon XP 2200, die Celeron zal wel sneller zijn.
2) Eventueel mensen met ervaring met dat mobo (al dan niet in combinatie met gelijkaardige cpu en/of ram)?
3) Uit de manual vond ik terug (uit bios gegevens) dat de netwerkkaart via CSA werkt? Dat wil dus zeggen, rechstreeks verbonden via Northbridge. Iemand die dit kan bevestigen? Ik vond het nl. niet terug bij de specificaties op de Asus website.
4) Die Promise controller, zit die op de gewone pci bus of op de pci-x bus? Ik weet dat die kan uitgeschakeld worden, normaal zal dit ook het geval zijn, aangezien ik er m'n eigen raid controller inprik.
5) Indien het vooropgestelde voor verbetering (een alternatief is) vatbaar is, voor wat kan ik dan beter gaan? Met in het achterhoofd houdende dat ik geen superkrachtige cpu nodig heb.

Het systeem zou ook handig zijn naar de toekomst. Die raid controller is geen goeie raid5 write performer, ik kan desgewenst later er nog een 2de PCI-X raid controller bijsteken in het dan nog vrije 2de PCI-X slot. Aan te bevelen of niet? Wordt de bandbreedte over PCI-X gedeeld of zijn dit soort punt-naar-punt verbindingen? Bij gewone PCI weet ik alleszins dat dit het geval is. Hoe dan ook, dit laatste is eerder toekomstmuziek.

ps: deze oplossing zou een relatief betaalbare oplossing moeten zijn voor thuisgebruik, zodat ik geen last meer heb van pci bussen als bottleneck, toekomstvoorziend,...

Alvast bedankt

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 14:28
Het bord waar je het over hebt heeft zoals je zelf al aangeeft twee 64bit, 66MHz PCI sloten, terwijl je het over een RAID controller hebt die PCI-X is... weet je wel zeker dat je dit wil?

Please do not contact me telepathically.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Squee schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:08:
Het bord waar je het over hebt heeft zoals je zelf al aangeeft twee 64bit, 66MHz PCI sloten, terwijl je het over een RAID controller hebt die PCI-X is... weet je wel zeker dat je dit wil?
M'n huidige raid controller werkt op 64 bit 66 mhz, dus dat is geen probleem.

Enkel nieuwere controllers op 133 Mhz zouden dan ook op 66 mhz werken. Maar zo'n pci-x op 66 mhz is geloof ik nog ongeveer 500 MB/s aan bandbreedte, meer dan genoeg dus voor een raid controller, en zeker wetende dat de gigabit nic dan de bottleneck wordt (theoretisch 125 MB/s maximum).