Snelheid eigen inbelserver

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Ik ben vanplan binnenkort 1 weekeindje lang een eigen inbelservertje te laten draaien, en dan via 2 56k modempjes een verbinding met het internet te creeren (PC belt naar mijn PC met ADSL)

Wat ik me afvraag is, of ik op die manier (bijna/ongeveer) dezelfde snelheden kan halen als dat ik met dezelfde modem een 'normale' inbelverbinding met een isp tot stand breng.

Iemand ervaring of kennis? :)
(P.s. al gezocht, niet gevonden)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

meer hops = meer latency
en analoge modems hebben sowieso wel een aardig hoge latency, dus je pings gaan waarschijnlijk extreem hoog worden.
de snelheid opzich zal waarschijnlijk gewoon net zo zijn als je normaal hebt als je inbelt op een ISP.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hee interessant! Kan je dan ook met je GSM inbellen? Als ik namelijk nu met zo'n gratis provider inbel... gaat het niet van mijn beltegoed af omdat het zo'n leuk 06 nummer is geworden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er staat me iets bij dat je met 2 56k modems niet boven de 33k6 uitkomt.
(Kan het alleen niet terugvinden, had iets te maken met dat een 56k modem maar 33k6 kan versturen of zo iets, er was iig iets mee)

edit:
http://www.modem-help.co.uk/modblame.html

upload van een 56k v90 modem is maar 33k6, dus een modem naar modem connectie komt daar niet boven)

[ Voor 28% gewijzigd door FirmPete op 10-09-2005 16:58 ]

Firmpete on Aerie Peak

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

FirmPete schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:50:
Er staat me iets bij dat je met 2 56k modems niet boven de 33k6 uitkomt.
(Kan het alleen niet terugvinden, had iets te maken met dat een 56k modem maar 33k6 kan versturen of zo iets, er was iig iets mee)
lijkt me onzin... je kan met een 56k6 modem gewoon op die snelheid werken, waarom is het anders een 56k6 modem? dat faxen op een lagere snelheid gaat klopt, omdat faxen gebonden zijn aan een ander protocol dan V.90. (en dat laat geen hogere snelheid toe ofzo).
edit: ohh ok, op die manier...
franssie schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:40:
hee interessant! Kan je dan ook met je GSM inbellen? Als ik namelijk nu met zo'n gratis provider inbel... gaat het niet van mijn beltegoed af omdat het zo'n leuk 06 nummer is geworden.
als je aan de andere kant een mobieltje hebt dat inbellen ondersteunt (zullen de meesten wel doen eigenlijk... zolang er maar een modem in zit) zou het moeten kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 10-09-2005 17:04 ]

• FirmPete
  • Niet online
FireWurX schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:57:
[...]
lijkt me onzin... je kan met een 56k6 modem gewoon op die snelheid werken, waarom is het anders een 56k6 modem? dat faxen op een lagere snelheid gaat klopt, omdat faxen gebonden zijn aan een ander protocol dan V.90. (en dat laat geen hogere snelheid toe ofzo).
[...]
Zie m'n edit 56k v90 heeft een 33k6 upload.

Firmpete on Aerie Peak

• ThaHandy
  • Laatst online: 16-02 16:19

ThaHandy

Discovery Channel

BJup schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:15:

Wat ik me afvraag is, of ik op die manier (bijna/ongeveer) dezelfde snelheden kan halen als dat ik met dezelfde modem een 'normale' inbelverbinding met een isp tot stand breng.
nee, je zal dan in totaal een 33k6 overhouden aangezien bijde 56k modems een upload hebben van 33k6 (spuit11 :P )
een directe verbinding naar ISP is sneller ivbm het downloaden op ~50Kb
tenzij je naar een ISDN nummer(met modem) inbelt :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThaHandy op 10-09-2005 17:10 ]

• BJup
Dus als het inbelnummer een ISDN lijn is, dan is 't goed, en heb ik practisch dezelfde snelheid?
Goh, laat me nu toevallig ISDN hebben... maar even modempje kopen dus :)

Voor de liefhebbers/mensen die zich afvragen waarom ik het uberhaupt wil:

Ik zit bij scouting, en we hebben daar elk jaar JOTI (Jamboree On The Internet) Dan gaan scouts van over de hele wereld met elkaar IRC-en. Erg leuk allemaal, maar we betalen dus elk jaar een redelijk bedrag aan inbelkosten, omdat we 3 dagen lang continu online willen zijn. Nu hebben we *toevallig* onbeperkt bellen voor 4 cent, van Tele2. Een telefoontje naar de helpdesk van Tele2, verhaal eerlijk vertellen, en het is toegestaan om het hele weekeind gewoon (vrijwel gratis) in te bellen :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

uhm, dan moet je aan beide kanten wel ISDN hebben om volle snelheid te halen.
daarnaast kan je dan nogsteeds geen V90 modems gebruiken met een adapter, want dan ben je nogsteeds gelimiteerd tot 33K6

• BJup
FireWurX schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:00:
uhm, dan moet je aan beide kanten wel ISDN hebben om volle snelheid te halen.
daarnaast kan je dan nogsteeds geen V90 modems gebruiken met een adapter, want dan ben je nogsteeds gelimiteerd tot 33K6
Als ik aan de 'inbel-server-kant' een isdn modem hang, en aan de PC die inbelt een normale v90 modem, dan is mijn downloadsnelheid toch hoger dan wanneer ik 2 normale v90 modems gebruik?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BJup schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:08:
[...]

Als ik aan de 'inbel-server-kant' een isdn modem hang, en aan de PC die inbelt een normale v90 modem, dan is mijn downloadsnelheid toch hoger dan wanneer ik 2 normale v90 modems gebruik?
voor zover ik weet kan je met een nromale modem niet inbellen op een ISDN "modem" (is eigenlijk geen modem namelijk, maar een ISDN netwerkadapter).
als de ISDN "modem" wel analoog kan, zal die vanzelf op V90 gaan en dan heb je die 33k6 weer...

• BJup
Hm, als het waar is wat FirewurX zegt, dan hoef ik dus geen ISDNmodem te kopen.

Wat denken jullie, IRCen met 20 pc's, zou dat lukken?
Vorig jaar was dat met een normale inbelverbinding geen probleem, 1 PC kon zelfs nog I-netten/kleine bestandjes downloaden....

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:40:
offtopic:
zonnet (tegewoordig versatel) heeft ook een 036 inbelnummer. Dat valt (bij mij bel telfort in ieder geval) binnen je bundel

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
vergeet maar dat het met gsm binnen je bundel valt. Zo heb ik (met tmobile) een vette rekening gekregen namelijk. Dat verkeer wordt (ook met inbellen) als dataverkeer geclassificeerd, waarna je ook het data-tarief moet betalen.
Niet met gsm doen dus!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BJup schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 21:08:
Alleen als dat 'isdn modem' een Portmaster, een Cisco MICA of een Nortel CVX is. Om dat aan te sluiten zul je een ISDN30 moeten hebben. Reken op tig tienduizend euro. V90 gebruikt een hele nare truuk om die 56K te halen, en die werkt in exact 1 specifieke omstandigheid. (Er mag maar 1 A/D-conversie in het pad van de local loop zitten..) Apparatuur die daar gebruik van kan maken is bedoeld voor ISP's en werkt dus op de schaal van ISP's, met alle bijbehorende kosten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Vroegah :)
had ik het pakket RVS-com op mijn pc draaien. Hiermee kon je ook een soort van inbelserver opzetten. Als je alles goed instelt moet je echt wel een snelheid kunnen halen die dicht bij die van een gewone ISP komt. En wat betreft latency, dat valt wel mee. Het enige wat daar bovenop komt is de latency van de adsl lijn zelf plus die van je eigen inbelserver. Nou dat zal wel niet zo schokkend zijn :)

• BJup
Superstudent schreef op zondag 11 september 2005 @ 01:44:
Vroegah :)
had ik het pakket RVS-com op mijn pc draaien. Hiermee kon je ook een soort van inbelserver opzetten. Als je alles goed instelt moet je echt wel een snelheid kunnen halen die dicht bij die van een gewone ISP komt. En wat betreft latency, dat valt wel mee. Het enige wat daar bovenop komt is de latency van de adsl lijn zelf plus die van je eigen inbelserver. Nou dat zal wel niet zo schokkend zijn :)
Ehm, dat zou wel leuk zijn, maar hoe zit dat dan met die lage upload van de servermodem? dan kun je4 toch nooit een redelijk gelijke snelheid als met een ISP halen?
Pagina: 1