Toon posts:

Micro-atx thuisserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort begint mn huidige thuisserver (hardwarematige) kuren te vertonen en ben ik eigenlijk op zoek naar iets nieuws.

Op moment heb ik:
Pentium II 266 mHz
192 MB PC100
40 Gb harddisk (ata133)
(debian)

Het ding staat bij mn ouders thuis en heeft wat dat betreft 2 functies.
Ten eerste is het een print, samba, dhcp en dns server voor bij mijn ouders thuis (3 computers, samba wordt eigenlijk niet gebruikt).
Ten tweede is het een ftp, apache (met php), mysql en teamspeak server voor mijzelf als ik op mn kamer (andere kant van't land) zit. Hierbij gebruiken hooguit 4 mensen dat ding en trekken de websites niet veel bezoekers (meer voor test-doeleinden).
Echt in de stress komt het ding niet aangezien de upload bij mn ouders 1 mbit is. (ik verwacht dat het ding 2 uur per dag niet in zn neus zit)

Het grootste nadeel van mn oude systeem vind ik de herrie en de kleine HD (naast dat nu dus mn mobo kuren begint te vertonen)

Nu zat ik zelf te denken aan het volgende systeem: (budget = minder dan €400,-)
Intel Celeron 2.0 gHz
512 MB DDR PC2700 (Kingston)
Asus P4SP-MX (met LAN, Audio, VGA, USB2.0) Micro-ATX
Maxtor DiamondMax 10 160 Gb

In een Aopen micro-atx case:
AOpen H360A 250Watt

Ik denk zelf dat de hardware qua performance genoeg is, aangezien de Pentium 2 hierin nog aan mijn eisen voldoet.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk:
Is zo'n micro-atx systeem met Intel Celeron geschikt om 24/7 aan te staan en maakt het niet teveel herrie? (hierij dus gelet op warmte (airflow), en kwaliteit van de onderdelen (over het algemeen ben ik niet echt te spreken over Celeron...))

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als je niet te spreken bent over Celerons, neem dan een Sempron ;)
daarnaast is lawaai natuurlijk helemaal afhankelijk van de ventilatoren en harddisks die je er in stopt.

en 24/7 aan staan zou in theorie elke computer moeten kunnen.... als dat niet kan is er iets niet goed met de hardware.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
Of wat dacht je van een Epia? Energiezuinig, klein (17x17cm) en bijna alles dat je nodig hebt zit onboard. Heb hier een V10000 draaien die meer moet doen dan jouw thuis servertje, en hij heeft er geen problemen mee...

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Als je een stille hdd wil, koop dan geen maxtor maar een nieuwe seagate

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik ben even brutaal:

Ik heb een HP Vectra E-pc (PIII 800Mhz) te koop staan. Dit is een klein (9x 27 x 24 cm) en zeer stil systeem (heeft maar 1 fan, zelfs de voeding heeft geen fan), Misschien is dat wel iets voor jou (en kost lang geen €400). Als je interesse hebt, dan moet je het maar even zeggen (of mailen naar luuknouwen [at] student [punt] ru [punt] nl .

Ik had je dit liever in een email gemeld, maar je emailadres is geheim.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 10-09-2005 16:21 ]

• yogy
  • Laatst online: 02-10 17:19
Celeron's zijn prima geschikt voor lichte server taken, ik heb zelf een 2400 MHz celeron die al bijna 1,5 jaar non-stop aanstaat (op wat hard en software update's na). Met een zalman cpu cooler en hd bracket heb je een lekker stil systeem, mits de voeding niet al teveel herrie maakt.

edit:

Zie voor mijn server http://specs.tweak.to/10243

[ Voor 15% gewijzigd door yogy op 10-09-2005 16:22 ]

Verwijderd

wil je een stille bak neem dan VIA epia, de VIA epia-SP 8000e is er voor ontworpen om fanless te draaien. De SP 13000 is ook mogelijk om fanless te draaien, maar het wordt niet vanuit de fabriek ondersteunt. Daarnaast is het energieverbruik laag te noemen.

voor 400 Euro moet je er wel een systeempje mee kunnen bouwen. Voor zover ik begrepen heb is de ondersteuning van die Via bordjes door Debian ook aardig.

Om antwoord te geven op je vraag, ja celerons kunnen 24/7 draaien. Hoe lang dat goed zal gaan, hangt af van de kwaliteit van de onderdelen. De proc zal hoogstwaarschijnlijk niet de bottleneck zijn. Eerder elco's op het moederbord of stof... :z

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:19:
Ik heb een HP Vectra E-pc (PIII 800Mhz) te koop staan.
Ik ga eigenlijk toch liever voor nieuw, ten eerste heb ik niet zulke goede ervaringen met tweedehands computers (absoluut geen verwijt richting jou natuurlijk) en ten tweede vind ik et veel te leuk om zelf met die componenten te spelen :P. Toch bedankt voor het aanbod :)
FireWurX schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:09:
als je niet te spreken bent over Celerons, neem dan een Sempron ;)
Ga ik naar kijken ;) maar opzich gaat daar hetzelfde voor op, budget cpu's ... maargoed uit de andere reacties blijkt dat ook deze cpu's het 24/7 voor een paar jaar vol moeten kunnen houden
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:16:
Als je een stille hdd wil, koop dan geen maxtor maar een nieuwe seagate
Ga ik doen ;) bedankt.

Wat betreft de VIA epia: waar kan ik daarover meer informatie vinden? Via google werd ik niet veel wijzer. En waar zou ik die kunnen kopen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:09:
[...]

Ik ga eigenlijk toch liever voor nieuw, ten eerste heb ik niet zulke goede ervaringen met tweedehands computers (absoluut geen verwijt richting jou natuurlijk) en ten tweede vind ik et veel te leuk om zelf met die componenten te spelen :P. Toch bedankt voor het aanbod :)

[...]

Ga ik naar kijken ;) maar opzich gaat daar hetzelfde voor op, budget cpu's ... maargoed uit de andere reacties blijkt dat ook deze cpu's het 24/7 voor een paar jaar vol moeten kunnen houden

[...]

Ga ik doen ;) bedankt.

Wat betreft de VIA epia: waar kan ik daarover meer informatie vinden? Via google werd ik niet veel wijzer. En waar zou ik die kunnen kopen?
Epia's zijn idd een goede optie...
kan ze makkelijk vinden in de pricewatch :)
http://www.tweakers.net/p...&Cat2=&Query=epia&x=0&y=0
het zijn complete mobo's met vga,sound,lan,etc etc. zelfs de CPU zit er al op.
alleen RAM, HDD en kast toevoegen en het is een werkende PC.

dit is een site over alles wat met Epia's en Mini ITX formfactor computers te maken heeft:
http://www.mini-itx.com/

Mini-ITX bordjes passen trouwens gewoon in Micro en normale ATX kasten. ze vullen ze gewoon niet helemaal.
Toch is een Mini-ITX case erbij wel gaaf natuurlijk... lekker klein :P en vaak kan je ze voeden met 12 volt via een laptop-adapter achtige voeding.

en Sempron's zijn eigenlijk AthlonXP's met halve cache.
dus eigenlijk van origine geen budget CPU, maar is nu gedegradeerd tot budget chip omdat de athlon64 er is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 10-09-2005 17:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• L.N.
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:09:
[...]

[...]

NP, het is ook leuker om zelf met wat hardware te stoeien :) En ja, met 2ehands spullen kun je pech hebben....

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 10-09-2005 17:15 ]

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 20:25
Probeer een mooi 440BX bordje te scoren en blijf deze P2 gebruiken, deze is passief te koelen.
Stop er een Samsung HDD in deze zijn echt stil, hierbij een grote 120MM fan bovenop de chipset en P2 en laat deze op 7V draaien.

En hoppa een bijna onhoorbaar servertje, voor een paar euro's

Just my €0,02

BTW heb ik hier ook draaien...

INVENTARIS

Verwijderd

Ik kan je het ASUS pundit concept aanbevelen i.c.m. een celeron of p4 en Q-fan... Wat een stilte!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
Ik heb hier een hp e-pc staan, mijn ex-server.

Hewlett Packard HP E-PC C10
Intel Pentium III 866 MHz (133mhz FSB)
Intel 810E Chipset
256 Mb Pc133 Dane-elec
Hitachi 40gb 5400 rpm
3com 3C920 10/100 netwerkkaart
60 Watt (max) externe voeding, 1x 80mm tempgestuurde fan, max 34 dBA (komt bijna nooit voor)

Heerlijk stil, klein en energie zuinig. Toen der tijd weggedaan door een bedrijf, enorm veel plezier van gehad. En nu moet ik er weer een doel voor vinden. :P.

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/hp-epc.jpg

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Compaq / HP DC5100 machine Celeron 2.6/ 512 / 750 gb / dvd writer staan voor Windows 2003 server, exchange, E-mule. Deze machine wordt wel heel erg heet maar is wel heel erg stil maar niet echt krachtig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• L.N.
Icey schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:33:
Ik heb hier een hp e-pc staan, mijn ex-server.

Hewlett Packard HP E-PC C10
Intel Pentium III 866 MHz (133mhz FSB)
Intel 810E Chipset
256 Mb Pc133 Dane-elec
Hitachi 40gb 5400 rpm
3com 3C920 10/100 netwerkkaart
60 Watt (max) externe voeding, 1x 80mm tempgestuurde fan, max 34 dBA (komt bijna nooit voor)

Heerlijk stil, klein en energie zuinig. Toen der tijd weggedaan door een bedrijf, enorm veel plezier van gehad. En nu moet ik er weer een doel voor vinden. :P.

[afbeelding]
Hahahah lees mijn bovenstaande post eens. Ik heb hem ook al een dergelijke pc aangeboden, maar hij wil een nieuwe em zelfbouwpc. Maar ze zijn wel erg handig als huiservertje...

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 08:46
Op zich is VIA Epia systeem zeer goed. Alleen denk er wel aan dat ze niet echt snel zijn. Maar als je kijkt naar de voordelen, energiezuinig, stil en zeer complete combinaties kan het een goede oplossing zijn.

Aangezien dat je niet veel nodig hebt is een VIA systeem voor de hand liggend. Maar als je in de toekomst overkapaciteit nodig hebt, dan zou ik dat niet doen. Eigenlijk is de vraag of je energiezuinig belangerijk vind en geluid. Geluid kan zelfs bij snelle cpus nog teruggedrongen worden met silent oplossingen, maar energieverbruik niet.

Verwijderd

Ik kan me melden met enige ervaring. Ik had zelf een goedkoop kastje gekocht met een sempron maar was toch niet helemaal tevreden. Hierna ben ik na een Asus Pundid-r gaan zoeken en heb deze goedkoop gekocht bij een shop.
Voordelen:
Goedkoop
Alles in één
Heel erg stil. De fans draaien heel erg langzaam totdat hij te warm wordt (gebeurd bijna nooit).
Degelijk afgewerkt
Draait bij mij al een half jaar aan één stuk zonder shit

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mwah ik zou als ik jou was helemaal geen nieuw bakkie halen. Waarom vervangen als je nog ermee verder kan.

Kijk eerst eens naar de volgende dingen:
- Stofgehalte van de fans, maak ze ff schoon en stop er desnoods nieuwe in. Kies dan wel even tempcontrolled.

- Pak een nieuw (of gebruikt) HDD'tje en stop die erin. Scheelt vaak al aardig en ruimteprobleem ook opgelost.

- Kijk naar de temperaturen van de proc. Liefst als ie ff goed gestressed is. zijn die erg laag, overweeg dan om je cpu-fan ipv op 12volt op 5 te zetten. Same voor je voeding. Is die niet erg warm: Voeding op 5v gooien.

Heb ik ook gedaan bij een P3 500 hier. Ding draait nu al ruim een jaar non-stop... Af en toe door stroomstoring eruit geweest, verder niks. Ding wordt aardig gestressed gedurende de dag aangezien mijn upload wel vrij fors is (10mbit).

Zo kun je voor max 100 euro klaar zijn. Scheelt je weer een hoop geld en je hebt er weer een hoop lol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 23:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Lees eens even deze Slashdot discussie door.
Met name deze bijdrage is interessant.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1