Sinds kort begint mn huidige thuisserver (hardwarematige) kuren te vertonen en ben ik eigenlijk op zoek naar iets nieuws.
Op moment heb ik:
Pentium II 266 mHz
192 MB PC100
40 Gb harddisk (ata133)
(debian)
Het ding staat bij mn ouders thuis en heeft wat dat betreft 2 functies.
Ten eerste is het een print, samba, dhcp en dns server voor bij mijn ouders thuis (3 computers, samba wordt eigenlijk niet gebruikt).
Ten tweede is het een ftp, apache (met php), mysql en teamspeak server voor mijzelf als ik op mn kamer (andere kant van't land) zit. Hierbij gebruiken hooguit 4 mensen dat ding en trekken de websites niet veel bezoekers (meer voor test-doeleinden).
Echt in de stress komt het ding niet aangezien de upload bij mn ouders 1 mbit is. (ik verwacht dat het ding 2 uur per dag niet in zn neus zit)
Het grootste nadeel van mn oude systeem vind ik de herrie en de kleine HD (naast dat nu dus mn mobo kuren begint te vertonen)
Nu zat ik zelf te denken aan het volgende systeem: (budget = minder dan €400,-)
Intel Celeron 2.0 gHz
512 MB DDR PC2700 (Kingston)
Asus P4SP-MX (met LAN, Audio, VGA, USB2.0) Micro-ATX
Maxtor DiamondMax 10 160 Gb
In een Aopen micro-atx case:
AOpen H360A 250Watt
Ik denk zelf dat de hardware qua performance genoeg is, aangezien de Pentium 2 hierin nog aan mijn eisen voldoet.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk:
Is zo'n micro-atx systeem met Intel Celeron geschikt om 24/7 aan te staan en maakt het niet teveel herrie? (hierij dus gelet op warmte (airflow), en kwaliteit van de onderdelen (over het algemeen ben ik niet echt te spreken over Celeron...))
Op moment heb ik:
Pentium II 266 mHz
192 MB PC100
40 Gb harddisk (ata133)
(debian)
Het ding staat bij mn ouders thuis en heeft wat dat betreft 2 functies.
Ten eerste is het een print, samba, dhcp en dns server voor bij mijn ouders thuis (3 computers, samba wordt eigenlijk niet gebruikt).
Ten tweede is het een ftp, apache (met php), mysql en teamspeak server voor mijzelf als ik op mn kamer (andere kant van't land) zit. Hierbij gebruiken hooguit 4 mensen dat ding en trekken de websites niet veel bezoekers (meer voor test-doeleinden).
Echt in de stress komt het ding niet aangezien de upload bij mn ouders 1 mbit is. (ik verwacht dat het ding 2 uur per dag niet in zn neus zit)
Het grootste nadeel van mn oude systeem vind ik de herrie en de kleine HD (naast dat nu dus mn mobo kuren begint te vertonen)
Nu zat ik zelf te denken aan het volgende systeem: (budget = minder dan €400,-)
Intel Celeron 2.0 gHz
512 MB DDR PC2700 (Kingston)
Asus P4SP-MX (met LAN, Audio, VGA, USB2.0) Micro-ATX
Maxtor DiamondMax 10 160 Gb
In een Aopen micro-atx case:
AOpen H360A 250Watt
Ik denk zelf dat de hardware qua performance genoeg is, aangezien de Pentium 2 hierin nog aan mijn eisen voldoet.
Mijn vraag is dan ook eigenlijk:
Is zo'n micro-atx systeem met Intel Celeron geschikt om 24/7 aan te staan en maakt het niet teveel herrie? (hierij dus gelet op warmte (airflow), en kwaliteit van de onderdelen (over het algemeen ben ik niet echt te spreken over Celeron...))