Toon posts:

ftp serven binnen huisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT,
ik wil graag bepaalde mensen via een FTP server toegang geven tot files op mijn laptop.
Onze op zich zeer capabele netwerkbeheerder wil graag helpen maar heeft dit nog niet eerder gedaan.
We hebben een vast IP adres voor de server (via xs4all) en elke gebruiker heeft een eigen IP nummer (geen DHCP dus).

Zo zit het netwerk in elkaar:

[INTERNET]
|
ADSL modem
| <--ethernet
Suse Linux server met strikte firewall
|
switchje netwerkbeheerder
|
Alcatel switch
| | | <--- 100MB (theoretisch)
3 switches
||| ||| ||||| <--10MB (theoretisch)
ca 90 gebruikers
met elk vast intern IP nummer (192.168.0.xxx)

Mij leek het mogelijk om een poort door te verwijzen naar mijn FTP server, kan dat?
Dus dat mensen in hun ftp client b.v. invullen 1.23.45.67:890 en dan doorverwezen worden naar 192.168.0.123:20 o.i.d.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De clients (intern) zitten zo te zien toch gewoon in het zelfde subnet als de server ?

Gewoon direct naar de server ftp-en lijkt me ? 8)7

:Z

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:48:
Beste GoT,
ik wil graag bepaalde mensen via een FTP server toegang geven tot files op mijn laptop..
Mooi.
Waar staat die laptop in dit verhaal?

(en waarom in PNS? kan toch net zogoed in NT, ik snap het Professional deel van je vraag niet.)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT , dit heeft niets met PNS te maken en ja het verhaal wat jij wilt kan (al zou ik dat never nooit zo doen, zet lekker een centrale FTP doos op waar elke laptopper zijn meuk saved).

Tijd voor een nieuwe sig..

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 23:37:
(al zou ik dat never nooit zo doen, zet lekker een centrale FTP doos op waar elke laptopper zijn meuk saved).
Dat lijkt me toch de meest logische oplossing want als je die files lokaal op de laptop zet dan zal iedere laptop een eigen FTP server moeten opzetten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry die laptop is van mij, 1 van die 90 eindgebruikers. Ik wil zelf een FTP server hebben maar omdat het een intern IP adres is zoek een manier waarop ik bereikt kan worden van buitenaf.

Een centrale FTP server is geen optie, het is alleen voor een paar vrienden bedoeld. Bovendien is de server een oude 486 met nauwelijks HD.

En PNS omdat het zo'n 90 personen betreft, maar NT is mij even goed.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:02:
Sorry die laptop is van mij, 1 van die 90 eindgebruikers. Ik wil zelf een FTP server hebben maar omdat het een intern IP adres is zoek een manier waarop ik bereikt kan worden van buitenaf.
En mag dat van de systeembeheerders ter plaatse?
Tenslotte moet die FTP dus ook door die firewall heen open gezet worden :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Wat is eigenlijk het probleem? Zijn er verschillende subnets? Zo neen, zet gewoon een ftp server op en vul bij je client ftp het juiste IP (en paswd ed) in :P
Indien je dat niet weet doe je een ping...indien die lukt check je nog even of je poort 21 openstaan hebt (ftp heeft die nodig) en klaar is kees!

sorry als ik te kinderachtig doe :?

SvennieG

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:02:

Een centrale FTP server is geen optie, het is alleen voor een paar vrienden bedoeld. Bovendien is de server een oude 486 met nauwelijks HD.

En PNS omdat het zo'n 90 personen betreft, maar NT is mij even goed.
Wat wil je nu exact?

Mensen die vanaf internet jou FTP server kunnen benaderen (in dat geval gewoon poortmappen naar de server). Het Grote Poortmappingsverhaal

Mensen die INTERN jou FTP server moeten benaderen (in dat geval gewoon intern ip adres invullen).

90 personen is in dit geval niet relevant. Of het er nu 1 of 10000 zijn, de opzet is hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 14-09-2005 10:03 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1