Toon posts:

Outtake/Intake koelers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over mijn koelers.
Hoe krijg ik de beste aifrlow in mijn kast

Er zijn 3 koelers die altijd draaien, exl de cpu & gpu dan. (rood aangegeven)
En 2 koelers die alleen draaien met gamen. (blauw aangegeven)

Wat ik nu wil weten is of ik allebei de koelers aan de zijkant op intake zal zetten, of zo laten. Omdat ik ergens had gelezen dat je altijd meer outtake moet hebben dan intake.

Voor de verduidelijking een foto.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/7175/naamloos2uz.jpg

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

intake maken, anders trektie alle lucht van de frontintake meteen de kast weer uit.
en dan ergens anders nog een outtake bij maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad. Maar evenveel kan ook geen kwaad (de fan van je PSU is ook outtake). Je kan beter zorgen dat je airflow niet al te rare kronkels hoeft te maken (is nu wel het geval).

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 10-09-2005 14:59 . Reden: Met hier beneden :). ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

als je meer outtake dan intake wil hebben, zou ik sowieso die in de zijkant omwisselen. zit al je intake samen, en je outtake ook meer samen.
meestal trekt je voeding ook naar buiten, dus die kan je ook als outtake beschouwen (als het eentje met 2 fan's is of dergelijke stijl)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een klein beetje onderdruk of overdruk is echt geen ramp, dus een intake fan meer, of juist een exhaust fan meer, dat is géén ramp.

Onderin moet je koele lucht laten aanzuigen, bovenin moet je lucht laten afzuigen, dus die outtake fan onderin zou ik omdraaien. Warme lucht stijgt op, dus als je onderin afzuigt ben je niet de warmste lucht aan het weghalen.

Heb je, in dit plaatje, ook al je voeding meegerekend als exhaust fan of niet? Zo niet, dan kom je mooi op 3 intake en 3 exhaust uit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad is mijn voeding ook outtake :P

Dus wat jullie al zeggen als ik die ene outtake linksonderin op intake zet is het 3/3.

Zal ik het zo houden dan?

Verwijderd

ja zo zou ik het ook doen, 3 intake 3 outake. Dan heb je wel een flinke bries in je case :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als je twijfelt: Ga uitproberen, bekijk temperaturen, verander fan configuratie, test opnieuw, vergelijk temperaturen, en kijk wat beter presteert.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
3/3 dus, want voorheen had ik het zo zitten maar door het vele stop wat in de kast geblazen werd had ik er is één omgedraaid.

Toch maar weer terug doen..

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou je nooit alles op intake zetten? Er wordt dan zoveel mogelijk koele lucht in je kast geblazen, wat er vanzelf wel weer ergens uitkomt.Misschien dat je zo wel wervels krijgt waardoor er op sommige plaatsen minder lucht ververst wordt, maar dat lijkt me vooral in hoekjes, en niet rondom je cpu. Bovendien bereik je die hoekjes ook niet makkelijk met een goede airflow.

Een drukverschil zou echt minimaal zijn. Standaard buitendruk is ongeveer 105N/cm², dus als het verschil 0,0001% zou zijn, scheelt dat 0,1N/cm², ofwel op de zijkant van je kast (schatting 40x40cm) 160N, wat overeenkomt met het gewicht van 16kg. 16kg geloof ik niet, dus het verschil is nóg kleiner. De luchtdruk verandert op een dag meer dan het luchtdrukverschil tussen de binnen- en buitenkant van je case, dus het lijkt me dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.

[ Voor 2% gewijzigd door GlowMouse op 10-09-2005 15:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik houdt het wel op 3/3.

Vraagje tussendoor, weet iemand hoe je koelpasta van je behuizing afkrijgt :P ?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:14:
Ik houdt het wel op 3/3.

Vraagje tussendoor, weet iemand hoe je koelpasta van je behuizing afkrijgt :P ?
wasbenzine, alcohol, thinner, terpentine, spiritus, etc etc

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 15:07:
3/3 dus, want voorheen had ik het zo zitten maar door het vele stop wat in de kast geblazen werd had ik er is één omgedraaid.

Toch maar weer terug doen..
Tegen dat stof zou je stoffilters kunnen gebruiken. Evt. zelf te maken van stukken panty.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Die intake voor-onder zou ik juist altijd aanzetten, en die outtake aan de zijkant onder schrappen want die zuigt voornamelijk relatief koude lucht naar buiten. Warme lucht stijgt en koude daalt, daar moet je rekening mee houden.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je dat dan met die panty's. Want het zijn allemaal NEON koelers... En als ik er een panty voor doe verpest ik dat effect, of niet?

En waar doe je die panty dan op. Voor de koeler, of erachter? En verpest dit ook niet je kel capiciteit of valt dit mee.

Denk wel dat ik misschien wat met die panty's ga proberen aangezien ik gister me kast weer 'stofvrij' gemaakt heb. En ik schrok hoeveel stof er alweer in zat.

Alvast bedankt weer.

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
de panty's aan de binnekant van de intake fans.

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Pagina: 1