[Chello] verbinding blijft kl*te

Pagina: 1
Acties:

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik ben momenteel echt des duivels. Al sinds het eerste uur heb ik een abbonement bij Chello, maar de laatste tijd heb ik niets anders dan problemen.

Een beschrijving van ons huis:

Het signaal komt als eerste uiteraard uit in de meterkast. Pal boven de meterkast zit de badkamer. Ik zit zelf met mijn PC op zolder, pal onder mijn kamer zit het kantoor van mijn moeder, waar haar PC staat. Een aantal jaar terug is ons modem van UPC geïnstalleerd op mijn kamer, waar de verbinding via een hub naar het kantoor toe liep. Hebben we nooit ellende mee gehad. Nu heeft Chello nieuwe modems, de welbekende Eurodocsys modems. Volgens hun moeten deze modems in de meterkast geplaatst worden. In het begin wist ik hier niets van, en heb het modem toen gewoon op de plek van zijn voorganger geplaatst. Alleen, toen ik problemen had met het modem en daarop assistentie wilde van een monteur, vertelde de Chello-dame mij dat deze monteur voorrijkosten wilde rekenen in verband met de verkeerde plaatsing. Uiteraard was ik het er niet mee eens, aangezien Chello het andere modem een tijd terug zelf heeft geplaatst. Gelukkig ben ik na wat zoekwerk erachter gekomen dat de fout aan de nieuwe splitter lag, die bij mijn nieuwe modem zat geleverd. Ik heb deze omgeruild met de oude splitter, en het signaal was weer als vanouds.

Ik ben daarop naar een electronica-zaak gegaan, om wat informatie in te winnen waar dit nou aan kon liggen. Deze winkel verkoopt ook UPC-producten. De jongen achter de toonbank vertelde mij dat het signaal optimaal is als je het modem in de meterkast zou plaatsen. De monteurs die bij mij de installatie voltooid zouden hebben waren volgens hem nog net in staat om een schroevendraaier vast te houden.

Aangezien ik toch het optimale uit mijn verbinding en mijn TV wil halen, die volgens hem verstoord zou worden door de huidige installatie, heb ik geprobeerd om het modem in de meterkast te plaatsen. Mijn oom is langs geweest om een draad te trekken van mijn kamer naar het kantoor, aangezien de oude draad niet meer goed was. Dat was geen probleem, gaatje boren, kabel trekken en klaar. Echter, vanaf de meterkast zal er een draad naar het kantoor getrokken moeten worden. Dit is bij lange na niet zo makkelijk als het lijkt. Vanwege de badkamer was het niet mogelijk om gewoon een gat te boren en de kabel te trekken. Gelukkig lag er een PVC-buis door het huis, waar de TV-kabel van de meterkast af naar boven gaat. Alleen kregen we het echt niet voor elkaar om de UTP-kabel door deze buis te trekken. Plan afgeblazen na 2 dagen bezig te zijn geweest, zonder succes.

Dus ik in de auto, naar de computerzaak, om vervolgens naar buiten te komen met een draadloze router en 2 netwerkkaarten. Alles aangesloten, en na wat ellende met de router en een 40 minuten lang telefoongesprek met Linksys werkte het behoren redelijk. Het netwerk althans, de internetverbinding was weer erg slecht. In plaats van de snelheden die ik normaal behaalde met downloaden (ong 500 KB/s) zat ik nu op een magere 100 KB/s of zelfs nog veel lager. Gamen gaat ook erg traag, en heel vaak vliegt de verbinding ertussenuit. Vanwege de aansluitingen in de meterkast maak ik ook nu weer gebruik van de nieuwe splitter, waar ik de kwaliteit van de verbinding ook mee associeer. Ik heb het echt helemaal gehad met het meterkast-verhaal, en ga straks alles losslopen om het modem weer terug te plaatsen op mijn zolderkamer met de oude splitter. Van daaruit komt het draadloze modem ook, zodat mijn moeder op haar kantoor ook kan genieten van het internet.

Nu zit ik wel met een aantal vragen:

Waarom moet dat modem per sé in de meterkast? Heeft dit te maken met de limitaties van coax? IMO moet coax het gewoon redden tot een meter of 40, wat voor ons geen probleem moet zijn. Ik denk dat we ongeveer een meter of 10 à 20 gebruiken voordat het modem in het circuit komt.

Wat is het verschil met de oude en nieuwe splitter? Het lijkt wel of de oude splitter veel krachtiger is dan de nieuwe, aan het signaal te merken.

In hoeverre kan ik Chello aansprakelijk stellen voor al deze ellende? Kan ik ze kosteloos de ellende laten oplossen, en ze voor een goede installatie laten zorgen?

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 15:57

Mark_640

In my memory

the_scientist schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:13:
Nu zit ik wel met een aantal vragen:

Waarom moet dat modem per sé in de meterkast? Heeft dit te maken met de limitaties van coax? IMO moet coax het gewoon redden tot een meter of 40, wat voor ons geen probleem moet zijn. Ik denk dat we ongeveer een meter of 10 à 20 gebruiken voordat het modem in het circuit komt.

Wat is het verschil met de oude en nieuwe splitter? Het lijkt wel of de oude splitter veel krachtiger is dan de nieuwe, aan het signaal te merken.

In hoeverre kan ik Chello aansprakelijk stellen voor al deze ellende? Kan ik ze kosteloos de ellende laten oplossen, en ze voor een goede installatie laten zorgen?
Het heeft zeker te maken met de coax...

Het is niet zozeer de lengte van je coax, maar de verliezen die je hebt ivm verdelers en evt. rijgdozen die je ertussen hebt zitten...

In principe is 20 meter coax geen probleem, mits je goede coax gebruikt (coax 12), en die kabel rechtstreeks naar je modem gaat vanaf de eerste verdeler op je eerste wandcontactdoos... Dus niet eerst naar de eerste verdieping, daar een verdeler, dan naar zolder, nog een verdeler, en dan pas naar je modem...

Maar als je wel een coax rechtstreeks naar boven kunt trekken, dan moet dat ook met een UTP kabel kunnen, en dat is dan toch echt de beste oplossing...

Chello aansprakelijk stellen gaat je niet lukken, er wordt op installatie's 3 maanden "garantie" gegeven, dat wil zeggen, als binnen 3 maanden na installatie blijkt dat het zaakje niet is aangesloten zoals het hoort, dan komt er kostenloos een monteur terug om het in orde te maken, na 3 maanden kun je daar geen aanspraak meer op maken...

Aangezien je nog een Terayon of Com21 modem hebt gehad, ga ik ervanuit dat de installatie al veel langer als 3 maanden geleden heeft plaatsgevonden...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
the_scientist schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:13:

Of jij denkt / vind dat coax wel een meter of 40 zou moeten kunnen doet weinig terzake natuurlijk. UPC 'garandeerd' diensten alleen als het modem in de meterkast is aangesloten, ongeacht of coax die 40 meter wel of niet kan.

Daarnaast is er nog het technische aspect. Want even 40 meter verlengen is dus niet goed voor je signaal. Kabel dat je gebruikt om te verlengen is niet van die kwaliteit die in de grond ligt naar je huis toe. Het signaalverlies zal dus (te) groot zijn.

De beste manier is hoe dan ook: Modem in meterkast, en met UTP verlengen naar PC's. UTP kan 100 meter zonder kwaliteitsverlies.

Bij jou is het probleem nu vrij simpel: Je hebt de aansluiting in de meterkast niet juist gedaan, of je splitter is stuk. Daarnaast is er nog een kans dat je router niet goed werkt.

De volgende testjes kun je doen:

- Modem direct op inkomende grondkabel aansluiten. Werkt dat goed? --> splitter of verdere bekebeling stuk.
- Splitter op grondkabel aansluiten, direct het modem hier op. Verder geen dingen aansluiten. Werkt dat goed --> Bekabeling of router niet goed. Werkt dat niet? --> UPC bellen en nieuwe splitter vragen.
- Werkt het goed met splitter ertussen maar niet met router --> router stuk / fout aangesloten.

• the_scientist
Mark_640 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:24:
[...]

Het heeft zeker te maken met de coax...

Het is niet zozeer de lengte van je coax, maar de verliezen die je hebt ivm verdelers en evt. rijgdozen die je ertussen hebt zitten...

In principe is 20 meter coax geen probleem, mits je goede coax gebruikt (coax 12), en die kabel rechtstreeks naar je modem gaat vanaf de eerste verdeler op je eerste wandcontactdoos... Dus niet eerst naar de eerste verdieping, daar een verdeler, dan naar zolder, nog een verdeler, en dan pas naar je modem...

Maar als je wel een coax rechtstreeks naar boven kunt trekken, dan moet dat ook met een UTP kabel kunnen, en dat is dan toch echt de beste oplossing...

Chello aansprakelijk stellen gaat je niet lukken, er wordt op installatie's 3 maanden "garantie" gegeven, dat wil zeggen, als binnen 3 maanden na installatie blijkt dat het zaakje niet is aangesloten zoals het hoort, dan komt er kostenloos een monteur terug om het in orde te maken, na 3 maanden kun je daar geen aanspraak meer op maken...

Aangezien je nog een Terayon of Com21 modem hebt gehad, ga ik ervanuit dat de installatie al veel langer als 3 maanden geleden heeft plaatsgevonden...
Het probleem is de pijpleiding. Door de coax die daar loopt, krijgen we het niet voor elkaar om daar nog een kabel doorheen te trekken. Het lijkt erop dat de kabel blijft steken bij de eerste bocht. Uiteraard is dit geprobeerd zonder stekker aan de kabel. Wanneer we de UTP kabel naar boven zouden willen trekken, zouden we de coax eruit moeten halen, waardoor er in het hele huis op de woonkamer na geen mogelijkheid meer is voor TV. De coax die loopt is een goede kabel, echter wel met een aantal verdelers. Maar ondanks die verdelers is het signaal altijd erg goed geweest. Gamen ging over het algemeen perfect. Ik weet niet of je het spel Everquest II kent, maar tijdens zonen was ik altijd 1 van de eerste die klaar was met inladen. Wel was er enigszins storing op mijn TV te zien tijdens het internetten, maar dat kan ook aan de kabel liggen. Ik denk zelf dat dit probleem op te lossen zou zijn met een versterker. De intallatie is zeker al een jaar of 5 - 6, zo niet langer, gedaan. Wat betreft garantie gaat dat dus inderdaad niet meer op.

• the_scientist
Xandrios schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:26:
[...]

Of jij denkt / vind dat coax wel een meter of 40 zou moeten kunnen doet weinig terzake natuurlijk. UPC 'garandeerd' diensten alleen als het modem in de meterkast is aangesloten, ongeacht of coax die 40 meter wel of niet kan.

Daarnaast is er nog het technische aspect. Want even 40 meter verlengen is dus niet goed voor je signaal. Kabel dat je gebruikt om te verlengen is niet van die kwaliteit die in de grond ligt naar je huis toe. Het signaalverlies zal dus (te) groot zijn.

De beste manier is hoe dan ook: Modem in meterkast, en met UTP verlengen naar PC's. UTP kan 100 meter zonder kwaliteitsverlies.

Bij jou is het probleem nu vrij simpel: Je hebt de aansluiting in de meterkast niet juist gedaan, of je splitter is stuk. Daarnaast is er nog een kans dat je router niet goed werkt.

De volgende testjes kun je doen:

- Modem direct op inkomende grondkabel aansluiten. Werkt dat goed? --> splitter of verdere bekebeling stuk.
- Splitter op grondkabel aansluiten, direct het modem hier op. Verder geen dingen aansluiten. Werkt dat goed --> Bekabeling of router niet goed. Werkt dat niet? --> UPC bellen en nieuwe splitter vragen.
- Werkt het goed met splitter ertussen maar niet met router --> router stuk / fout aangesloten.
De router is een uitgesloten verhaal. Het signaal valt al weg vanaf het modem, waardoor de lampjes gaan knipperen. Bovendien werken de ping-tests naar de router ook altijd top. Wat betreft de splitter lijkt me dat nog het meest aannemelijke. Ik ga eens kijken of ik de oude splitter ertussen kan monteren.

Edit: net gebeld met Chello, ze gaan me een andere splitter toesturen. Het kan echter wel een paar weken duren voor deze binnen is. Ik zal vanavond een idee posten van een mogelijke andere oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door the_scientist op 10-09-2005 15:27 ]

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 15:57

Mark_640

In my memory

the_scientist schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:31:
[...]
De coax die loopt is een goede kabel, echter wel met een aantal verdelers. Maar ondanks die verdelers is het signaal altijd erg goed geweest
En daar zit nu juist je probleem...

Terayon modems kunnen met max 130 dBuV terugsturen, en een Eurodocsis modem kan dat met de huidige modulatie maar met 115 dBuV...

Dat scheelt 15 dB...

3 verdelers a 4/5 dB is ongeveer 15 dB, en dan reken ik het verlies in de lengte van de kabel nog niet mee...

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Mark_640 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:11:
[...]

En daar zit nu juist je probleem...

Terayon modems kunnen met max 130 dBuV terugsturen, en een Eurodocsis modem kan dat met de huidige modulatie maar met 115 dBuV...

Dat scheelt 15 dB...

3 verdelers a 4/5 dB is ongeveer 15 dB, en dan reken ik het verlies in de lengte van de kabel nog niet mee...
En daarbij maakt het eurodocsis modem gebruik van hogere frequenties dan het Terayon-modem. Hogere frequenties sterven nou eenmaal eerder af of worden zwakker. Het kabelbedrijf moet ervoor zorgendat het sigaal op AOP. (Abonnee Overname Punt) sterk genoeg is voor de diensten die je daarvan afneemt.

Als jij zelf je hele huis bent doorgeweest om in iedere hoek van het huis een CaTV aansluiting te regelen, dan kan dat ook het signaal negatief beinvloeden. Als jij slechte connectoren hebt op je eindpunten of slechte bekabeling, dan is jou hele huis een grote antenne van stoorsignaal en daar kan je kabelmodem niet tegen.

Dus kabels altijd zo kort mogelijk, gebruik goede coax en volledig metalen connectoren, overal in huis. Geen Gamma coax of van die connectoren met een plastic kapje van 50 cent. Mogelijk is de cableoptimizer defect, dus probeer hem direct aan te sluiten en laat vooral de kabels van je TV-installatie in eerste instantie achterwege. Via de statuspagina van je modem kan je uitlezen of je signaal er sterker of zwakker op is geworden.

Als je zelf enigsinds technisch bent en niet op een mannetje wilt wachten kan je evt. naar een TV-zaak gaan. Wellicht kunnen zij even een nieuw kabeltje voor je knijpen met nieuwe f-connectoren. Een zaak die schotelantennes verkoopt, moet je zeker kunnen helpen en anders moet je de helpdesk maar contacten.

[ Voor 28% gewijzigd door I_stealth_I op 10-09-2005 17:27 ]

/dev/null

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
the_scientist schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 14:31:
[...]

Het probleem is de pijpleiding. Door de coax die daar loopt, krijgen we het niet voor elkaar om daar nog een kabel doorheen te trekken. Het lijkt erop dat de kabel blijft steken bij de eerste bocht. Uiteraard is dit geprobeerd zonder stekker aan de kabel. Wanneer we de UTP kabel naar boven zouden willen trekken, zouden we de coax eruit moeten halen, waardoor er in het hele huis op de woonkamer na geen mogelijkheid meer is voor TV. De coax die loopt is een goede kabel, echter wel met een aantal verdelers. Maar ondanks die verdelers is het signaal altijd erg goed geweest. Gamen ging over het algemeen perfect. Ik weet niet of je het spel Everquest II kent, maar tijdens zonen was ik altijd 1 van de eerste die klaar was met inladen. Wel was er enigszins storing op mijn TV te zien tijdens het internetten, maar dat kan ook aan de kabel liggen. Ik denk zelf dat dit probleem op te lossen zou zijn met een versterker. De intallatie is zeker al een jaar of 5 - 6, zo niet langer, gedaan. Wat betreft garantie gaat dat dus inderdaad niet meer op.
Wat ik vaak doe om kabels te trekken is een (dun maar heel stevig)touwtje aan het ene uiteinde van de kabel, kabel terugtrekken zodat het touwtje in de pijp zit en dan met het touwtje allebei de kabels aan elkaar binden, zo strak mogelijk, en dan met beleid je kabels terugtrekken.
Pagina: 1