[EL] Solar cell

Pagina: 1
Acties:

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Vanmiddag heb ik een oude rekenmachine opengedraaid, die was kapot. Ik had namelijk zo gedacht: Ik hang een ledje aan de zonnecel die erin zit, richt die op de cel en zo heb ik dus een klein lampje. Je hoeft dan alleen het geheel even onder een lamp te houden om hhet te 'activeren' en het voorziet zichzelf van energie. Deze theorie leek me niet mogelijk gezien het feit dat er altijd wel verlies is, maar ik wilde het toch een keer proberen.

Ik dus de cel eruit gehaald en aan het raam doorgemeten. Mijn multimeter vertelde mij: 2,2 volt. Dat moest dus imo lukken met dan ledje. Ik dus een kleine weerstand en een ledje eraan: niets. Zonder weerstand: niets. Ik dacht dus WTF? Laptop erbij gepakt en wat bleek: maximale stroom 6,5 uA (microampere dus)...

Wat kan een rekenmachine dan in godsnaam met 6,5 uA? Dit zou ik toch graag even willen weten... Btw, is er een manier om hier toch een ledje aan te hangen?

Bedankt alvast.

BTW, het is een Sumoncle RSC-3012DS

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 10-09-2005 14:02 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die dingen zijn gewoonlijk meer een gimmick dan wat anders. Zo zaten er op goedkope rekenmachines jaaaaaaren geleden al van die kleine zonnecelletjes die eigenlijk niets deden :P

Probeer eens zo'n zonnecel te pakken te krijgen van die tuinlampjes, daar kan je net iets meer mee :)

Verwijderd

Haha, bij al die goedkope calculators heeft een zonnepaneel totaal geen functie. Ik heb er zelfs eens een keer zo'n ding open gemaakt en het paneeltje was niet eens aangesloten. :D

Maar bij duurdere rekenmachines werkt het wel, ik heb bijv een van TI, die werkt ook op zonne energie en die heb ik al 6 jaar en nog nooit is de batterij op, andere klasgenoten die precies dezelfde calculator hadden, maar dan zonder zonnecel (toen 10 gulden minder) moeten af en toe wel batterijen verwisselen.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
6,5µA is genoeg om een rekenmachine te laten werken. Als ik met mijn oude Ti het zonnecelletje afdek gaat ie ook na een paar seconden steeds minder contrast geven en uiteindelijk helemaal uit.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 21:18
je lampje gaat gewoon meteen uit :) daar dat:

ledje veel verlies heeft in de vorm van lichtverstrooing en de lucht zelf die ook wat licht absorbeerd. gevolg -> direct minder licht op zonnecel -> minder stroom voor led -> minder licht op zonnecel.. etc etc etc.

Hij gaat dus -meteen- uit :)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 18:47

TheBorg

Resistance is futile.

Daarbij is het rendement van zo'n celletje nog minder dan 10%. Ik geloof dat het rendement van een peperdure triple-junction zonnecel voor de ruimtevaart ook nog maar 28% is...
Pagina: 1