Vanmiddag heb ik een oude rekenmachine opengedraaid, die was kapot. Ik had namelijk zo gedacht: Ik hang een ledje aan de zonnecel die erin zit, richt die op de cel en zo heb ik dus een klein lampje. Je hoeft dan alleen het geheel even onder een lamp te houden om hhet te 'activeren' en het voorziet zichzelf van energie. Deze theorie leek me niet mogelijk gezien het feit dat er altijd wel verlies is, maar ik wilde het toch een keer proberen.
Ik dus de cel eruit gehaald en aan het raam doorgemeten. Mijn multimeter vertelde mij: 2,2 volt. Dat moest dus imo lukken met dan ledje. Ik dus een kleine weerstand en een ledje eraan: niets. Zonder weerstand: niets. Ik dacht dus WTF? Laptop erbij gepakt en wat bleek: maximale stroom 6,5 uA (microampere dus)...
Wat kan een rekenmachine dan in godsnaam met 6,5 uA? Dit zou ik toch graag even willen weten... Btw, is er een manier om hier toch een ledje aan te hangen?
Bedankt alvast.
BTW, het is een Sumoncle RSC-3012DS
Ik dus de cel eruit gehaald en aan het raam doorgemeten. Mijn multimeter vertelde mij: 2,2 volt. Dat moest dus imo lukken met dan ledje. Ik dus een kleine weerstand en een ledje eraan: niets. Zonder weerstand: niets. Ik dacht dus WTF? Laptop erbij gepakt en wat bleek: maximale stroom 6,5 uA (microampere dus)...
Wat kan een rekenmachine dan in godsnaam met 6,5 uA? Dit zou ik toch graag even willen weten... Btw, is er een manier om hier toch een ledje aan te hangen?
Bedankt alvast.
BTW, het is een Sumoncle RSC-3012DS
[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 10-09-2005 14:02 ]