Thorens TD160 beetje advies nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 2.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een thorens TD160 platenspeler. (Gekregen voor noppes :*) ) Na wat googlen viel me op dat dit toch wel een klassieker was, en hij ziet er echt nog perfect uit met stofkap en alles. Nu ben ik een complete noob op vinyl gebied, ik had echt nog nooit een plaat opgelegd. Maar het lijkt me echt wel wat. Ik dus wat advies ingewonnen en hop die boel aangesloten.

Nu stootte ik op een aantal merkwaardige dingen:

Telkens ik de arm laat zakken, zwenkt die op het laaste moment weg. ik denk niet dat dit de bedoeling is, en durf hem dan ook niet tot op de plaat te laten zakken. Ik heb in de handleiding gekeken waarin staat hoe je hem in moet stellen maar ik wordt er niet zoveel wijzer uit.

Het wieltje aan de arm dient blijkbaar voor de anti skating maar hoe je deze in moet stellen hangt dan weer af van welke soort naald je hebt,...enz. Nu weet ik niet echt wat voor naald erop zit, op het doosje staat alleen maar "Tonar - diamond".

Valt dit probleem zelf te verhelpen :Y) of laat ik dit beter doen door een professional?

Ook heb ik geen idee wanneer zo’n element aan vervanging toe is? Ik heb nogal wat schrik om mijn schijven niet de vernieling in te draaien. En wat voor element is voor deze speler geschikt?

De motor maakt een heel klein beetje geluid, ik las ergens dat je hem absoluut niet mag horen, maar als je de draaischijf er af neemt, en je oor ernaast houd hoor je hem toch wel lichtjes. Is dit een probleem?

Nog even een laatste vraagje, er schijnen schroefjes op te zitten om de ophanging vast te zetten, welke zijn dat? lijkt me toch wel handig voor transport ofzo.

blinkycursor.net

Verwijderd

Ik heb sindskort ook een platenspeler, alleen dan een project 6.9, maar ook deze heeft anti-skating. Met anti-skating word er eigenlijk gezorgd dat de de naald netjes in de groef blijft en niet over helt naar links of naar rechts. Dit overhellen heeft met het aantal gramdruk van de naald te maken. Elk element met arm heeft een andere druk.

Wat ik aanraad is eerst het volgende. Stel de arm in zodat deze horizontaal zich bevind boven het draaiplateau. dus als je de arm los laat hij ook netjes horizontaal blijft hangen. Vervolgens heb je een element, de meeste elementen zullen een naald druk hebben van rond de 2 a 2,5 gram. Dit hangt beetje af, maar vaak zit je dan wel goed. veilige stand is toch wel rond de 2.2 gram. Dat instellen doe je aan de achterkant door hem te draaien naar 2.2 gram. (weet niet hoe dat bij thorens gaat, hangt beetje van platenspeler af hoe die zijn gewicht indeling heeft.)

Hierna kan je proberen wat er gebeurt. Mocht hij nog iets afwijken dan zal je de antiskating moeten hanteren. Ook hierin kan verschil zitten per platen speler. Is de Thorens uitgevoerd met een contra gewichtje als antiskating?

Mocht je er niet uitkomen, er zijn in nederland nog heel veel zaken die platenspelers afstellen. Neem bijvoorbeeld een Multifoon in Rotterdam.

Wat betreft element kan je het zo gek maken als je wilt. Zelf heb ik er een Grado Prestige Gold ingezet van 119 euro. Dat is een heel muzikaal element voor een niet al te gekke prijs. Ga niet voor de stanton elementen die voor scratch bedoeld zijn, want die krengen zijn zo hard als een spijker en verknallen op den duur toch wel de plaat.

Hoop je hiermee al een eind geholpen te hebben.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Nog even een laatste vraagje, er schijnen schroefjes op te zitten om de ophanging vast te zetten, welke zijn dat? lijkt me toch wel handig voor transport ofzo.
Die andere dingen weet ik niet meer, te lang geleden dat ik mijn Thorens gebruikt heb. Maar de transportschroeven zitten aan de onderkant. Gaatjes zijn als ik het me goed herinner gemarkeerd met pijlen of kleuren. Daar een vrij forse maat gewone schroevendraaier in, eerst tegen een veertje in drukken, dan beginnen te draaien.

Ik zou eerst alle transportschroeven net ietsje aanzetten, dan steeds alle schroeven een paar slagen aandraaien. Dus niet eerst eentje helemaal vast, dan pas de volgende, dat lijkt me niet goed. En vast is vast, hoeft niet stevig aangedraaid.

Voor transport ook de arm en het contragewicht verwijderen. De arm kun je er waarschijnlijk afschroeven door alu ringetje halverwege lost te draaien.

• Ruupje
  • Niet online
heel erg bedankt voor de replies.

Het begint nu al wat duidelijker te worden

De transportschroefjes zijn gevonden en hij staat nu op men kamer :P

Alleen het de naalddruk instellen eeuhm B)

Heb de anti skating op 0 gezet (denk niet dat dit met een contragewicht is) en vanvoor op het armmechanisme staat een metertje, met cijfertjes die wel eens de naalddruk zouden kunnen zijn (1.5-2-2.5,...) maar als ik vanachter het tegengewicht verschuift, verandert er helemaal niets aan die cijfers :s

zal hem zodadelijk eens proberen te laten "zweven" en de handleiding nog eens ter hand nemen.

blinkycursor.net

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Heb de anti skating op 0 gezet (denk niet dat dit met een contragewicht is) en vanvoor op het armmechanisme staat een metertje, met cijfertjes die wel eens de naalddruk zouden kunnen zijn (1.5-2-2.5,...) maar als ik vanachter het tegengewicht verschuift, verandert er helemaal niets aan die cijfers :s

zal hem zodadelijk eens proberen te laten "zweven" en de handleiding nog eens ter hand nemen.
Antiskate weet ik ook niet meer, maar het gewicht verschuiven doe je volgens mij zo: wijzertje op de nul, dan gewichtje verschuiven tot de arm (met naald en alles) precies in evenwicht balanceert (dan is ie ook echt 0). Daarna kan het wijzertje en knopje gebruikt worden om gewicht in te stellen.

Maar dit is allemaal droogzwemmen van mij, het is zo lang geleden dat ik er iets mee gedaan heb dat ik het echt niet precies meer weet. Heb hem ook niet zo bij de hand om het na te kijken.

• Ruupje
  • Niet online
Kan je gewoon aan dat wijzertje draaien dan? Ik kan het gewichtje wel verschuiven, maar dat verandert niets aan de stand van het wijzertje. :?

Edit: Het draait wel degelijk, sry, zal eens testen op 2.2gram zonder antiskating :9

[ Voor 24% gewijzigd door Ruupje op 12-09-2005 14:58 ]

blinkycursor.net

• Ruupje
  • Niet online
Hmm :) hij werkt. Komt een behoorlijk mooi geluid uit :*)

me mss nog eens wat buigen over die anti skating, en soorten elementen.

en wat schijven gaan halen :9~

blinkycursor.net

Pagina: 1