802.11g PCMCIA wireless card met grote Tx power

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Tot voor kort gebruikte ik een Senao NL-2511CD Plus EXT2 kaartje (802.11b) voor m'n draadloze netwerk, maar die kaart is helaas overleden (de antenneconnectors zijn defect). Ik wilde toch al over naar 802.11g (54Mbps), dus dit is een goede reden om een nieuwe PCMCIA-kaart te kopen :)
Nu was ik erg onder de indruk van de kracht van de Senao-kaart (als ik me niet vergis Tx power van 20 dBm) en ik zou graag een ander 54Mbps-kaartje vinden dat
(1) onder linux werkt, het liefst met een standaard chipset, maar extra compilen is niet zo'n probleem
(2) > 15 dBm Tx power

Er zijn op internet verschillende lijsten te vinden met kaartjes die al dan niet ondersteund worden met al dan niet extra drivers:
http://linux_wless.passys.nl/query_alles.php?SHOWALL=
http://www.linux-wlan.org/docs/wlan_adapters.html.gz
etc.

Maar nu zou ik graag wat ervaringen van jullie horen! Alvast bedankt!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:28

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarom koop je dan niet weer Senao? Ze bestaan nog hoor ;) Weet alleen niet of die het onder linux gaan doen... Er staan Senao's met Atheros chipset op de sites die jij geeft, en die zijn gewoon ondersteund iig.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoek een Prism54 kaartje op met >15dBm die hebben goede Linux drivers :)
BV deze 17dBm http://www.3com.com/prod/...=prodspec&sku=3CRWE154G72

edit:
Ik heb zelf een minipci kaartje uit een accespoint gehaald die is zelfs max 31dBm 8)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Laptop maarten # iwconfig eth1
eth1      IEEE 802.11b/g  ESSID:"WBOVEN"
          Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:10:A7:2D:8A:9B
          Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power=31 dBm   Sensitivity=20/200
          Retry min limit:8   RTS thr:2347 B   Fragment thr:2346 B
          Encryption key:XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XX   Security mode:restricted
          Link Quality:194/0  Signal level:-31 dBm  Noise level:-228 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

[ Voor 111% gewijzigd door cold op 11-09-2005 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Mm, heb zelf een prism xbow/javalin in me laptop zitten en die werkt dus bestwel (nog) niet op linux, wel met ndiswrapper, maar dan heb je niet de volledige functionaliteit (geen ap mode, geen monitor, en nog wat andere dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 13:55

Aapzak

Your genuine OS hopper

Dit is mijn ralink (Sitecom WL-112 als ik het me goed herinner), ik weet niet welke waarde je zoekt, staat het hieronder?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ra0       RT2500 Wireless  ESSID:"apienet"  Nickname:"apienet"
          Mode:Managed  Frequency=2.412 GHz  Access Point: 00:13:D4:32:25:DF   
          Bit Rate=54 Mb/s   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:<mijn key>   Security mode:open
          Link Quality=86/100  Signal level:-190 dBm  Noise level:-256 dBm

Als ik iwlist txpower ra0 uitvoer zie ik dat er geen gegevens zijn over mijn txpower. Ik denk dat je niets hebt aan bovenstaande code.
ra0 unknown transmit-power information.

Ralink is overigens aardig ondersteund met een GPL driver. Er is gelukkig ook geen firmware upload nodig, een punt waar ik met de Linksys kaart nogal last mee had.

[ Voor 33% gewijzigd door Aapzak op 12-09-2005 13:17 . Reden: meer txpower info ]

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aapzak schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:08:
Dit is mijn ralink (Sitecom WL-112 als ik het me goed herinner), ik weet niet welke waarde je zoekt, staat het hieronder?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ra0       RT2500 Wireless  ESSID:"apienet"  Nickname:"apienet"
          Mode:Managed  Frequency=2.412 GHz  Access Point: 00:13:D4:32:25:DF   
          Bit Rate=54 Mb/s   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:<mijn key>   Security mode:open
          Link Quality=86/100  Signal level:-190 dBm  Noise level:-256 dBm

Als ik iwlist txpower ra0 uitvoer zie ik dat er geen gegevens zijn over mijn txpower. Ik denk dat je niets hebt aan bovenstaande code.
ra0 unknown transmit-power information.

Ralink is overigens aardig ondersteund met een GPL driver. Er is gelukkig ook geen firmware upload nodig, een punt waar ik met de Linksys kaart nogal last mee had.
Ik heb 1 keer met een ralink kaartje moeten prutsen en ben hoewel GPL helemaal gek geworden van die drivers,
ze waren een half jaar geleden nog erg instabiel en alpha.
de Prism54 drivers (www.prism54.org daar aan tegen zijn naar mijn ervaring super stabiel en zitten standaard in de nieuwe 2.6 kernels.
er moet wel firmware voor geladen worden maar dat staat allemaal helder op de site uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 13:55

Aapzak

Your genuine OS hopper

cold schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:29:
[...]

Ik heb 1 keer met een ralink kaartje moeten prutsen en ben hoewel GPL helemaal gek geworden van die drivers,
ze waren een half jaar geleden nog erg instabiel en alpha.
de Prism54 drivers (www.prism54.org daar aan tegen zijn naar mijn ervaring super stabiel en zitten standaard in de nieuwe 2.6 kernels.
er moet wel firmware voor geladen worden maar dat staat allemaal helder op de site uitgelegd.
Ja, dat kan natuurlijk, mijn enige vergelijkingsmateriaal is die lompe linksys met Texas Instruments chippie, daar heb je niets aan.

Ik ben echt redelijk te spreken over die NIC, ik merk wel dat als ik enkele seconden vanaf internet download met 1.5 MB/sec dat hij ff onderuit gaat. Ik wist niet of dat door mijn NIC kwam of door de WiFi van de Versatel router. Wat mij enorm meevalt is dat hij erna wel weer opkomt en doorgaat. Mijn laptoppie is al dagen aan het emergen en blijft echt wel in staat te downloaden.

PSN ID: Aapzak

Verwijderd

Topicstarter
Die Prism54-driver en ondersteunde chips lijken me erg interessant, alleen wordt ik een beetje afgeschrikt door de volgende melding op de Prism54-site:
We have a problem. Manufacturers started buying the SoftMAC chipsets, which are not yet supported and may never be, as drop-in-replacements for the FullMAC chipsets without changing PCI IDs and apparantly sometimes not changing even the FCC ID. That said, you are better off first testing a card before buying it. If you can't test a card and want linux support, I can recommend you just not buy a prism 802.11g based chipset for now.
En ik denk niet dat er veel winkels zijn waar ik het kaartje eerst even mag testen. Bovendien zijn webwinkels vaak veel goedkoper, en daar kan ik natuurlijk helemaal niks testen!
Welke kaart mij ook interessant leek, is de Orinoco Gold Card. Deze heeft nog een externe antenne-aansluiting (niet met een standaard-connector, maar converter beschikbaar) om eventueel iets als http://www.engeniusshop.nl/pcicard.html (eerste product) aan te kunnen sluiten. Probleem is wel, dat de kaart+converter+antenne wel een duur grapje wordt.
Pagina: 1