Toon posts:

stil, snel en vooral gevoelig - welke compact?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
ik ben nieuw hier - mijn ervaring met digitale fotografie is beperkt (geleende Nikon Coolpix 5700 en eveneens geleende HP photosmart 935 als enige ervaringen).

Als grootste nadeel van de Nikon merkte ik dat mensen na de eerste foto (piepje) bewust werden van het feit dat ik ze fotografeerde (feestjes etc) en zich vervolgens onnatuurlijk gingen gedragen.
De HP was wat dat betreft ideaal, je kon mensen achteraf met plaatjes verrassen waarvan ze nooit in de gaten hadden dat ik ze nam.

Maar alleen bij voldoende licht: wilde je een flitsfoto maken (dat merkt natuurlijk iedereen) dan was je ALTIJD te laat omdat het kreng altijd eerst een proef-flits afgaf, daarop werd natuurlijk altijd gereageerd zodat zelfs een allereerste foto "schrikbeelden" opleverde, waardeloos systeem! Ik herinner me trouwens niet of ik ooit flitsfoto's met de Nikon maakte dus ook niet hoe die dat deed.

Ik weet dat er camcorders zijn die zelfs als het al heel donker is beelden vastleggen die behoorlijk veel laten zien. Is er op digitale camera-gebied een uitschieter die zo gevoelig is dat hij in diepe schemering nog bruikbare beelden oplevert? Die HP in ieder geval niet....

Kortom, ik zoek een kwalitatief goede camera waarmee je geluidloos foto's kunt maken, liefst ook als het al behoorlijk donker is, en voor zover mogelijk ook redelijk snel achter elkaar (belangrijk voor o.a. wielren-sport opnamen) Kunnen meer ervaren mensen hier een commentaartje geven?

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Die 'proef-flits' die jij bedoelt, is een flits bedoeld om rode ogen tegen te gaan, door die eerste flits verkleinen de oogpupillen, en daardoor is er minder kans op rode ogen op een foto.

Daarnaast mag ik hopen dat je dergelijke piepjes in een menu uit kunt zetten, maar vaak is een klein piepje een signaal om aan te geven dat de scherpstelling is voltooid.

Als je foto's in het donker wilt maken , ontkom je nou eenmaal niet aan een flits, zelfs eigenlijk met een DSLR niet, tenminste, niet als je een momentje van mensen wilt vastleggen.

Op www.dpreview.com kun je verschillende tests vinden van camera's en die naast je eisen leggen, dan zou je er wel uit moeten komen denk ik.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Bij mijn nikon kan ik dat piepje uitschakelen. Dus dat hoeft de beperking niet te zijn. Of dat bij de compact ook kan weet ik niet.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
RobertJ schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 02:28:
Die 'proef-flits' die jij bedoelt, is een flits bedoeld om rode ogen tegen te gaan, door die eerste flits verkleinen de oogpupillen, en daardoor is er minder kans op rode ogen op een foto.

Zolang je zoiets uit kunt zetten is dat geen probleem, maar ik heb liever rode ogen die ik misschien via software kan corrigeren dan een schrikreactie-foto of erger, iemand die zich op het kritieke moment afkeert vanwege die eerste flits.
Daarnaast mag ik hopen dat je dergelijke piepjes in een menu uit kunt zetten, maar vaak is een klein piepje een signaal om aan te geven dat de scherpstelling is voltooid.

In de menustructuur van door mij genoemde Coolpix 5700 kon ik dat niet ontdekken.

Als je foto's in het donker wilt maken , ontkom je nou eenmaal niet aan een flits, zelfs eigenlijk met een DSLR niet, tenminste, niet als je een momentje van mensen wilt vastleggen.

weet ik maar ik gebruikte met opzet het woord schemering.... er zullen toch wel verschillen zijn tussen de diverse camera's?

Op www.dpreview.com kun je verschillende tests vinden van camera's en die naast je eisen leggen, dan zou je er wel uit moeten komen denk ik.
ik bracht een kort bezoek maar vond niet echt iets waarmee ik vooruit kon - de hier door mij genoemde dingen waren geen selectiecriteria.

dank je voor je antwoord,

Pavel.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Echt compact en ook nog eens goed presteren in het donker kan gewoon niet samen :P Mocht je het niet erg vinden om met iets groters rond te lopen, kun je je vast wel vinden in bijv. de fuji S reeks.
Ik gebruik hem ook voor feestjes, en heb ook een aantal wielrenners op de foto gezet, wat zelfs bij zonsondergang nog prima ging, mooie gepande foto's :)

Verwijderd

Topicstarter
dank je ferry - de reden waarom ik het over een compact had was allereerst vanwege de prijs. Maar ik neem ook aan dat digitale SRL's net als hun analoge broertjes klikken en/of klapperen (spiegel) bij het fotograferen - en ik wilde juist een camera waarbij het niet opvalt als je afdrukt. :?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Eventjes stap voor stap 'stil, snel en gevoelig' :P
  • Stil

De meeste camera's produceren tegenwoordig een piepje als hoorbare bevestiging dat er scherpgesteld e.d. is, maar dat kan je vaak ook uitzetten. Heb je bij de betreffende camera's gekeken of je dit in de opties uit kon zetten? Bij hedendaagse modellen heb je iig een kans van 90% dat je het piepje uit kan zetten. Informeer desnoods voor aanschaf even bij de verkoper. Sowieso is het trouwens wel goed om een camera die je wilt kopen even in de handen te houden voor de look-and-feel, dan kan je meteen in het menu spieken of je eventuele piepjes uit kan zetten. Over het klappen van de spiegel van een dSLR zou ik me niet al te druk maken, zeker in een luidruchtige omgeving valt dit niet zo op :)

• Snel

Hiervoor geld een beetje hetzelfde als hierboven, nieuwe camera's worden steeds sneller. Vroeger ging de race tussen camerafabrikanten vaak om de megapixels, en werden andere aspecten een beetje uit het oog verloren. Tegenwoordig richten producenten zich ook erg op de snelheid, van het uitschuiven van de lens, tot het scherpstellen en de zogenaamde 'shutterlag' (de tijd die zit tussen het indrukken van de knop, en het daadwerkelijk maken van een foto). Over het algemeen zijn nieuwe modellen dus relatief snel. Je kan dit iig altijd vinden in de verschillende reviews en specificaties. Kijk bijvoorbeeld eens op www.dpreview.com waar dit soort aspecten vaak goed behandeld worden.

• Gevoelig

Hierbij komen we aan bij het laatste (en vaak het duurste) punt. De gevoeligheid van een camera hangt van 2 dingen af, het maximale diafragma (f-getal) en maximale ISO waarde. Het diafragma bepaalt hoeveel licht er door de lens naar binnen komt, waarbij een laag getal beter is. De ISO waarde is de lichtgevoeligheid van de chip. Hoe hoger dit getal, hoe gevoeliger de chip. Het nadeel is dat hoe hoger de ISO waarde is, hoe meer warmte de chip produceert, en dus hoe meer beeldruis er ontstaat.

Compactcamera's hebben vaak een hele kleine sensor. Dit betekent dat er veel pixels op een klein oppervlak zitten, en dus een hoop warmte produceren. Daardoor kan de ISO waarde van een compactamera gewoon niet ver omhoog, zonder belachelijk (en onwerkbaar) veel ruis te krijgen. Ditigale spiegelreflexcamera's (dSLR) hebben een veel grotere sensor (ter vergelijking zie dit plaatje, rood = compactcamera, blauw = dSLR) waardoor het mogelijk is om ook op hoge ISO waarden nog foto's met weinig ruis te maken. Zo haalt een D70 of EOS 350D makkelijk ISO 1600, en produceert daarbij minder ruis dan een gemiddelde compactcamera op ISO 400.

Een middenweg zijn nog de zogenaamde 'prosumer-camera's'. Dit zijn camera's die duidelijk het comapct-stadium ontgroeid zijn, maar aan de andere kant weer geen dSLR zijn. Naast andere voordelen (meer optische zoom) hebben deze camera's vaak grotere sensoren, of zelfs sensoren even groot als een dSLR ([rml][ nieuws] Sony komt met Cybershot DSC-R1 met CMOS-sensor[/rml]).
De conclusie is dus dat je voor optimaal resultaat (en gebruikersgemak) voor binnen-fotografie al snel aan een dSLR of prosumercam vast zit, zeker als je zonder flits wilt fotograferen. Duidelijk mag zijn dat je dit wel aan de prijs zal merken. Waar een normale compactcam rond de €300,- tot €400,- kost, ben je voor een redelijke prosumer al snel €700,- kwijt, en zal je voor een instap-dSLR al snel op of boven de €1000,- uitkomen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Voor goede gevoeligheid (of toch de betere in het huidige aanbod) is er in feite maar één echte aanrader in de compact klasse.

Fuji F10

Nu kan je veel zeggen, en oeverloos discussiëren, maar zelfs de experts hier zullen het hier wel mee eens zijn. (en nu moeten ze niet afkomen met 'ja maar DSLR ditte en datte', ik zei specifiek: in de consumer compact klasse)

En ik ga ervanuit dat nieuwere modellen van fuji ook over deze capaciteiten zullen beschikken.

En anders is de panasonic ook een aanrader, die met beeldstabilisatie een lagere sluitertijd kan hanteren, en daarom kan schieten op een lagere ISO.

Dus het zijn twee manieren om gevoeligheid te verhogen. Out of the box, goeie ISO's voor de fuji, of via een 'omwegje' lagere ISO's met langere belichting bij de panasonic.

edit: lees hier eens onderaan de conclusie: klik (dus de conclusie en de samenvatting van enkele aspecten, zoals wat in uw geval belangrijk is : night shots.)
en op andere sites denken ze er net zo over. Fuji's beste prestatie in de compact klasse tot nu toe.

en lees dit eens door: klik
zeker de vergelijking tussen de sony H1 en de fuji in een bepaalde situatie, en de foto van die plant, indoor , zonder flash...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 13:16 ]

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Ja lekker flauw, bij die 2e foto is gewoon de ISO waarde hoger gezet, de Sony is met ISO 80 genomen, een lange sluitertijd, en dus bewogen...

Nogal wiedes dat de foto van de Fuji dan scherper is denk je zelf ook niet?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Maar dat is juist het hele punt en het argument achter de fuji. Met betere kwaliteit in slechtere lichtomstandigheden naar hogere iso's gaan voor betere foto's. Misschien werd het bij de sony boven de 80 nog slechter.
Pagina: 1