Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CCFL extern gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Hallo,

Ik wil graag op mijn kamer een 12 volt ccfl (of meerdere) extern ophangen in het kader van decoratie.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Mijn pc staat 24 uur per dan aan, dus ik zou in feite de stroom van de pc voeding kunnen halen, maar dan is er nog altijd de vraag hoe ik dat het beste kan doen, zonder dat het één grote warboel van kabels wordt.

Ik heb zitten denken om de stroom uit de usb-poorten te trekken, ik denk dat dat op zich wel moet kunnen, daar de ccfl-buisjes slechts 5mA verbruiken op 12 volt, en een USB-poort 500mA zou kunnen leveren. Alleen zit ik dan met de vraag hoe ik het voltage van 5volt (van de USB-poort) naar 12 volt krijg.

Omdat zoiets niet echt mijn sterkste punt is, zou ik ook een molex connector naar buiten kunnen laten lopen (zoals ik nu heb) en daaraan de ccfl's koppelen. Zijn er prefab dingen om dat een beetje mooi te doen of zal ik zelf aan het frezen komen?

Mijn derde vraag is hoe ik dit het beste kan aansturen, dwz hoe zet ik deze dingen het makkelijkste aan en uit?

Zijn er hier mensen die dit al eens eerder gedaan hebben, en zo ja: Hoe hebben jullie dat gedaan.
En resultaten posten mag ook O-).

Verwijderd

Ik heb zelf wel ccfl's als decoratie gehad op mijn kamer. Daarbij heb ik gewoon een oude voeding gebruikt, en vanuit daar een 2 aderige stroomkabel naar de inverters laten gaan. Dit werkt het beste vind ik.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 00:07:
Ik heb zelf wel ccfl's als decoratie gehad op mijn kamer. Daarbij heb ik gewoon een oude voeding gebruikt, en vanuit daar een 2 aderige stroomkabel naar de inverters laten gaan. Dit werkt het beste vind ik.
of een 12volt stopcontact adapter ofzo. werkt ook perfect.
paar knopjes er tussen om ze aan/uit te kunnen zetten, et voila.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

er zijn ook speciale PCI slot molex connectors.

aansturen met een tuimelschakelaar op die slot solderen.

en anders een 12v adapter pakken. in de muur is aan, uit de muur is uit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Ik zou ook met een oude voeding of apparte adaptor werken, via je pc kan het ook als je persé wilt maar ik zou toch iets anders proberen.

• Boschjesman
Ok, via een aparte adapter, daar had ik nog niet aan gedacht.
Maakt het uit wat voor een adapter het is, moet deze per se gestabiliseerd zijn, of kan zo'n CCFL wel wat spanningswisselingen hebben?

Maakt het ook veel uit waar je de + en de --pool aansluit?

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:27
Hoe je de plus en min aansluit op de inverter maakt uit ja ;)

• Boschjesman
Blaas ik die invertor of ccfl op als ik em verkeerd aansluit, of zijn de invertors daarvoor beschermd?
Ik doe zelf namelijk meestal alles try-and-error-style. B-)

Verwijderd

Boschjesman schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 08:57:
Blaas ik die invertor of ccfl op als ik em verkeerd aansluit, of zijn de invertors daarvoor beschermd?
ik ook, en dat ging goed =)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Boschjesman schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 08:57:
Ok, dan heb je 50% kans op overleven als die inverter niet intern beschermd is. En ik zie geen reden om een inverter te beschermen, aangezien 99% van de gebruikers zo'n inverter nooit misbruikt en de garantie toch vervalt voor die overige 1%

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Fans zijn wel beschermd tegen verkeerd aansluiten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
CCFL invertors zijn doorgaans NIET beveiligd, sinds ik dat doorheb, haal ik de invertor open en soldeer er een diode in.
Op 5V zal ie niet (of nauwelijks) gaan, en 5V opconverteren naar 12 volt is eigenlijk wel te doen, maar is wel wat werk, je moet namelijk zelf een invertertje gaan bouwen (spoeltje, condensator, NE555 oscillartor die goeie blokgolf maakt, FET. Dat alles instellen zodat je die 5V 3 keer hoger maakt belast, en dan die 15 V met een 7812 reguleren.)

En iets van spanningsschommelingen kan een invertor wel aan, maar ook weer niet teveel (boven 13V zou ik niet gaan, een invertor wordt doorgaans zo al warm genoeg).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Zoiets dus ? 8)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/GOT/zetelmodding56.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/GOT/Zetelmodnacht4.JPG

Alweer aant pimpen met mijn mod

Gewoon zo'n PCI slot opgeofferd en een molex naar buiten gevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/12V1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/12V2.JPG
En dan een paar draden met molexaansluitingen fixen en job done.

[ Voor 4% gewijzigd door MMach op 10-09-2005 13:30 ]

Verwijderd

zoals hierboven gezegd, je kan de stroom uit je voeding halen door een molex naar buiten te brengen, je maakt dat zelf of je koopt een Backy van A.C. Ryan, heb je in verschillende uitvoeringen:

Afbeeldingslocatie: http://www.acryan.com/img/products_images/ACR-BX3985_250.jpg

• Boschjesman
Voorlopig resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ruben.bosch/IMG_1943.jpg
Ik heb nu tijdelijk één van die metalen afdekplaatjes (volgens mij voor een gameport ofzo) uit m'n case gesloopt en daar loopt nu een molex-kabeltje doorheen.
Punt is echter, dat er achter mijn bureau nu een kabel-puinzooi loopt:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ruben.bosch/IMG_1944.jpg
Aan en uitzetten gaat zo ook een stukje minder fijn, omdat ik dan iedere keer achter het bureau moet kruipen.
Dus ben ik van plan een kastje te maken met 5 schakelaars op de voorkant (1×master, 1 voor de rode ccfl, 1 voor de blauwe, 1 voor de groene (staat op verlanglijst) en 1 voor een gele (ook verlanglijst))
Boven iedere schakelaar mogelijk een ledje in de desbetreffende kleur van de ccfl dat parallel aan de ccfl geschakeld komt.
Aan de achterkant komt een pluggetje waar ik de 12 volt adapter in kan steken met nog 4 uitgangen voor de ccfl's.
Het kastje ga ik waarschijnlijk van opgeschuurd plexiglas maken met wat rvs/aluminium hoekprofielen op de hoeken.

Ik heb alleen nog wat vraagjes:
• Is het een slim idee om de adapter binnenin te verwerken (kan dat storen op de monitoren waar het doosje naast komt te staan)? Zo ja, zijn er speciale adapters verkrijgbaar om in te bouwen? Dus niet die standaard muur-adapters.
• Die 'controle-ledjes', kan ik die gewoon parallel aansluiten op de 12 volt lijn, of zullen daar toch weerstanden tussen moeten komen?
• Welke stekkertjes zijn daar het makkelijkst voor te misbruiken (dus in plaats van de molex stekkers)?

Andere tips zijn ook welkom :P.
En als ik het kastje afheb, komen daar uiteraard ook foto's van :).

• naftebakje
Je ledjes moeten een weerstandje hebben, erg simpel te berekenen, je moet de spanning over de led kennen (verschilt volgens kleur/helderheid van de led) en de stroom, en dan neem je een weerstand van (12V - spanning voor led)/(stroom voor led).
Om een adapter in te bouwen kan je best een DC voeding maken, op www.circuitsonline.net vind je wel schema's (78xx voeding). Je hebt dus een transformator, gelijkrichter (= 4 dioden, of 1 component), 2 elco's, 2 ontstoringscondensatoren en een 7812 regulator nodig, tis wel ff meer werk dus.
En voor je stekkertjes: vraag eens bij de electroboer wat ze liggen hebben, kies er een uit die jou goed lijkt, en neem geen low-cost.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 11-09-2005 18:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Boschjesman
Sorry, maar wat zijn elco's?
Ik denk trouwens dat ik me gewoon een losse 12 volt adapter (extern) gebruik.

[ Voor 62% gewijzigd door Boschjesman op 11-09-2005 18:29 ]

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:26
Wat ik zojuist 5 minuten heb afgerond is gewoon een 12 volt oplaaier van iets gestript, daar de kabeltjes aangeknoopt die naar de inverter gaan, en gesoldeerd, hollee ze draaien prima.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:48
MMach schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:29:
Zoiets dus ? 8)
[afbeelding]
[afbeelding]

Alweer aant pimpen met mijn mod

Gewoon zo'n PCI slot opgeofferd en een molex naar buiten gevoerd:
[afbeelding]
[afbeelding]
En dan een paar draden met molexaansluitingen fixen en job done.
dit ziet er wel heel gaaf uit..

heb je meer foto's van hoe jou kamer/ruimte eruit ziet ?

is het een soortvan bios of wat ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

kijk ff naar z'n topic dan, zetelmod in progress ofzo.

ontopic: m'n antec 550 truepower had ook een externe (dus aan de achterkant van de voeding) molex aansluiting :).

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
angel008 schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:13:
[...]

dit ziet er wel heel gaaf uit..

heb je meer foto's van hoe jou kamer/ruimte eruit ziet ?

is het een soortvan bios of wat ?
Massas fotos nog :P , de link staat in mn sig.

• naftebakje
Boschjesman schreef op zondag 11 september 2005 @ 18:21:
Sorry, maar wat zijn elco's?
Ik denk trouwens dat ik me gewoon een losse 12 volt adapter (extern) gebruik.
Als je die vraag stelt: ga inderdaad maar gewoon voor een kant en klaar adapter. Elco's zijn grote condensatoren (die met een lijntje dat de - aanwijst).

• Boschjesman
Vandaag was ik van plan langs de electronicaboer te gaan, was die dicht. }:|.
Morgen doe ik een nieuwe poging!

Ik zit zelf even over de behuizing na te denken en nu twijfel ik tussen hout met blauwe stof eroverheen. (en een RVS of aluminium voorkant)
Of een plexiglas kastje (opgeschuurd, zodat het wat mat-achtig uitziet) met eventueel blauwe ledjes erin om het een beetje wazig uit te laten zien. Al weet ik nog niet waar ik het plexiglas het beste vandaan kan halen.
Pagina: 1