Toon posts:

Werkt de Nvidia Chipset ook goed met ATI kaarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen, met de volgende onderdelen:

Athlon 64 3500+ Skt 939 1600 FSB Boxed 512kb Venice
Asus A8N-E. nForce 4 Ultra (Sound. LAN. SATA-RAID)
ATI EAX800XL/2DTV (256 MB GDDR3)
MAXTOR HDD SATA-150 80 GB 7200 rpm 8mb cache
Twinmos 1024 MB DDR PC3200 CL 2.5 (2x 512 MB) Dual Channel Kit

Op zich een aardig systeem: ik zit alleen met de vraag, omdat het ASUS mobo een Nvidia Nforce 4 chipset heeft, zou het nadelig kunnen zijn om hier een grafische kaart van de grote concurrent in te steken (de X800XL), misschien dat dit een performance loss kan geven, of dat nvidia de prestaties heeft "geoptimaliseerd :Z" voor gebruik met haar eigen kaarten? (zeg maar zo'n microsoft foefje ofzo, we weten wel hoe dat gaat) of is hier gewoon sprake van een goede onafhankelijke (lees: neutrale) chipset? alvast bedankt, ik wil het alleen even zeker weten. _/-\o_

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar zijn speculaties over. Indien het zo is zal het niet meer uitmaken dan een paar percent. Maar je merkt er niks van. Heb zelf ook een nForce2 met Radeon 9700.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
idd, speculaties.
Ik denk trouwens dat eerder de stabiliteit beter zou zijn bij nvidia <-> nvidia omdat de drivers/communicatie beter op elkaar afgestemd zijn. Maar ik denk dat ook dit minim is.

Er is trouwens geen enkele test die kan bewijzen dat de ATI's slechter zouden presteren op een nvidia mobo. Er is namelijk geen enkele grafische kaart uit het ATI segment identiek aan een uit het nvidia segment. Ik heb toevallig 2 nvidia's maar dat is alleen omdat volgens mij toen de 6800LE het beste kwa prijs-kwaliteit was. (En omdat ik geen 9800pro meer kon krijgen, ze waren even op :? )

Zoek even uit wat het beste mobo en grafische kaart is kwa prijs kwaliteit en welke jouw voorkeur hebben. En ga daar voor.
Die X800 gaat zeker goed werken op een A8N-E

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 10-09-2005 00:22 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 18:05
Nvidia chipset met Nvidia VGA levert een (kleine) prestatie bonus op.
iets wat Nvidia zelf aangeeft als een feature.
dacht sinds de Nforce3 vanaf een bepaalde driver.

toen begonnen mensen te zeggen dat nvidia het wel zo gemaakt zal hebben dat ATI langzamer is op een nforce plank.

paar sites hebben die prestatie bonus getest door een Ati Radeon en een Nvidia Geforce te testen op beide een Via chipset en een Nvidia chipset.
Bleek dat de Radeon en Geforce beide sneller werkten op de Nvidia plank dan op de Via, en dat in vergelijk tussen de 2 kreeg de Geforce een kleine FPS bonus.
Dus een nvidia kaart krijgt een kleine fps bonus op een nvidia mobo maar met je Ati kaart zal alles even goed werken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Volgens mij is deze discussie al veel te vaak gevoerd en staat dit ook allemaal haarfijn uitgelegd in de FAQ. Het is onzin dat NVidia kaarten beter zouden werken op een NVidia chipset, zowel Ati als Nvidia is gewoon even snel.

Verwijderd

Ik heb die A8N-E met een X800 XT en het loopt als een tiet

waarom ga je trouwens voor een XL, voor een tientje of 2 meer heb je een XT bij alternate

• Eisenhower
  • Laatst online: 24-05 18:31
hijs gierig :P

maar je merkt er niets van hoor.. het betreft hier idd een neutrale chipset..

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je er weinig van merkt. Ik heb een EPoX 8KDA3J met een nForce3 chipset met een ATi gedraaid en dat ging prima. Heb nu overigens alweer een halfjaartje een GF6800LE :)

• Arny
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09

Arny

Heerst!

Op de HD na heb ik hier precies de configuratie draaien die jij wilt aanschaffen. Ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat het mobo en de videokaart niet goed bij elkaar zouden passen. En als nVidia zijn eigen videochips optimaliseert, dan zal je er nooit wat van merken want de X800XL is gewoon anders dan wat nVidia maakt. Bovendien was hij altijd sneller in de games die ik graag speel dan de 6800GT, zijn grote tegenhanger.

All things move towards their end

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 15:59
Ik zou zeggen: kijk eens op welke configuratie de meeste Radeon-reviews gedraaid worden... 9 van de 10 keer op een Nforce-bord met Athlon (FX). 8)

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

Idd. Ati werkt 100% goed op een nforce4 bordje. nVidia zou dit simpelweg niet kunnen maken (zorgen voor minder performance met een radeon). Pci-e = pci-e.

• Eisenhower
hopelijk komen de spullen morgen binnen en dan zullen we eens aan de slag gaan met het beestje! :D

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja dit werkt prima.

En om even iets anders aan te halen. Mag ik het raar vinden dat er wel heel erg veel mensen deze vraag stellen? Een chipset is toch een chipset? Optimaliseren voor je eigen product kan altijd, maar van de standaard af gaan wijken heeft geen enkel nut. Ongeacht welk merk chipset nou is, elke bus/poort/etc hoort te voldoen aan de standaard. Anders zou je een custom built krijgen en eigenlijk het concept PC er voor een groot deel af. Op SiS chipsets lopen toch ook niet enkel kaarten met videochps van SiS, ATi/Nvidia/Matrox/3dfx/XGI/S3/Rendition/keep on going loopt er ook allemaal keurig op. Same for nVidia chipsets. Denken zoveel mensen hier gewoon niet aan of denk ik nou te logisch? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2005 01:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Bovendien is de performance van de nforce chipsets meestal beter dan andere chipsets wat waarschijnelijk meer verschil uit maakt dan het eventueele verschil in performance tussen nvidia en ati kaarten op de nforce chipsets.

Ik zelf draai ook al jaren nvidia chipsets met ati kaarten en ben er erg over te spreken. Enige punt wat er nu zou kunnen zijn is of er ooit crossfire support voor de nforce 4 komt, maar dat punt speelt voor de meeste mensen niet.

• Eisenhower
@Cybersteef,

het is zo dat veel mensen de term "nvidia nforce" horen en dat ze dan gelijk aan de concurrentie strijd tussen NVidia en Ati denken..

En dan kan ik me ook wel voorstellen dat mensen gaan denken dat Nvidia hun chipset optimaliseert voor hun eigen kaarten, terwijl dit niet eens zo is.

Zodoende deze vragen! ;)

@aapenootjes,

crossfire op een nforce board? 8)7

de dag dat dat gebeurd kunnen ze me wegdraaien, dat lijkt me iig erg onlogisch omdat nforce borden gebruik maken van nvidia's chipset en crossfire heeft iig een Ati chipset nodig >_>

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Brainless-NL schreef op zondag 11 september 2005 @ 04:52:
Idd. Ati werkt 100% goed op een nforce4 bordje. nVidia zou dit simpelweg niet kunnen maken (zorgen voor minder performance met een radeon). Pci-e = pci-e.
idd, PCI-E = PCI-E dus daar kan nvidia niks aan veranderen, wat ze wel zouden is enige optimalisaties in de chipset waar hun eigen videokaartjes weer voordeel mee zouden kunnen behalen,

* SMSfreakie knuffelt zn A8N-SLI Premium en X800XL en zn A8N-SLI Deluxe en X700

404 Signature not found

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
@eisenhower

pci-e is nog altijd een standaart, SLI zorgt volgens mij alleen voor 2 pci-e 8x sloten (terwijl het waarschijnelijk ook zou werken met minder dan 8 lanes per kaart). De rest word door de videokaarten en de drivers gedaan.

De benodigheid van een specifieke shipset is volgens mij groote onzin, er staat waarschijnelijk alleen ergens in de drivers op welke chipset het wel en niet mag werken.

Edit: hier al een voorbeeld van een chipset die ze allebei kan ondersteunen, lees ook maar de reacties daaronder.

[ Voor 27% gewijzigd door Aapenootjes op 12-09-2005 11:53 ]

• Eisenhower
leuke chipset :-/

ik prefereer toch echt AMD boven die intel crap :-/

niet om hier de fanboy uit te hangen maar eerst zien dan geloven met SLI en crossfire op 1 board >_<

Verwijderd

tsja als hij echt spellen wilt gaan spelen zou ik ook kiezen voor AMD :Y)

• Eisenhower
inderdaad, dat is wat ik hem ook aanraadde, hij had voorheen een brakke P4 3ghz met een nog brakker mobo'tje..

toen hij een paar keer op mijn amd had gespeeld wilde hij der ook 1, dus hij heeft zijn p4 verkocht en een AMD'tje besteld..

• Robin4
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:22:
tsja als hij echt spellen wilt gaan spelen zou ik ook kiezen voor AMD :Y)
Ik zou altijd AMD boven Intel kiezen, kijk maar eens naar het prijsverschil. Als ik een 3000+ kan kopen voor 113euro dan kost een gelijkwaardige Intel meestal 140 a 150 euro. En ik ben echt niet bereid om meer te gaan betalen voor een Intel. Terwijl een AMD vaker al beter presteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Robin4 op 12-09-2005 14:26 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
even een opmerking tussendoor
ik zou alleen de a8n-e nemen als je ook gelijk een andere nb fan koop want je word echt niet vrolijk van dat 2000 db dingetje die 9000 rpm ( echt :O) draait

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op maandag 12 september 2005 @ 01:11:
Ja dit werkt prima.

En om even iets anders aan te halen. Mag ik het raar vinden dat er wel heel erg veel mensen deze vraag stellen? Een chipset is toch een chipset? Optimaliseren voor je eigen product kan altijd, maar van de standaard af gaan wijken heeft geen enkel nut. Ongeacht welk merk chipset nou is, elke bus/poort/etc hoort te voldoen aan de standaard. Anders zou je een custom built krijgen en eigenlijk het concept PC er voor een groot deel af. Op SiS chipsets lopen toch ook niet enkel kaarten met videochps van SiS, ATi/Nvidia/Matrox/3dfx/XGI/S3/Rendition/keep on going loopt er ook allemaal keurig op. Same for nVidia chipsets. Denken zoveel mensen hier gewoon niet aan of denk ik nou te logisch? :P
aangezien de schandalen met games en benchmarks die express hogere scores weergaven als er gebruik werd gemaakt een nvidia kaart was dit ook wel iets om over te twijfelen ja. ati en nvidia zijn momenteel in een heftige concurrentiestrijd verbonden en dus door die schandalen vroeg ik me af of nvidia wellicht nog zoiets zo flikken om haar positie op de markt te verstevigen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 17:22 ]

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 08:45

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

hiiiii,,

Ik heb ongeveer de zelfde spec als jouw, behalve ik heb een maxtor10 200 gb. Ik heb tot nu toe geen probleem van ondervonden.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• Eisenhower
goed om te horen, we hopen dus zelf vanmiddag onze onderdelen te krijgen, en dan gaan we dus ook aan de slag met het bouwen! =)

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Een opmerking naar mensen die denken dat als er PCI-Express opzit dat het wel zal werken omdat dat een "standaard" is. Dat is lang niet altijd zo.

ATI's CrossFire werkt niet naar wat ik heb gelezen op een nForce chipset, net zoals SLI niet werkt op de ATI chipsets. Dit schijnt een pest-politiek te zijn tussen Nvidia en ATI. Dit ligt puur in de drivers - de hardware zou het perfect aan kunnen.

Maar ook PCI-Express RAID controllers en dergelijke durven vaak niet te werken in het PCI-E 16x slot omdat de moederbordfabrikanten deze primair voor grafische toepassingen voorzien (of het werkt _enkel_ als er geen PCI-Express grafische kaart in het systeem is). Op dit forum vind je nog wel threads van personen die speciale PCI-E controllers op hun PCI-E 16x sloten van hun consumer bordjes wilden doen werken, maar op een muur van onwil stoten. Sommige fabrikanten erkenden het probleem en brachten aangepaste bios-versies uit die het probleem oplosten. Andere fabrikanten (lees: de meesten) deden alsof hun neus bloedde...

Dus hoewel de PCI-Express bus onmiskenbaar een standaard is die gerespecteerd dient te worden laat de praktijk toch vaak anders zien.

Om de topic starter toch niet ongerust te maken: Ik heb zelf een nForce 4 SLI met ATI Radeon 850XT. Dat werkt als een trein :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Pagina: 1