[Nas] geen IDE-HDD, maar USB of CF

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Omdat ik 2 pc's heb, die meestal onafhankelijk van elkaar aanstaan, leek het me een geschikt idee een NAS in mijn netwerk op te nemen. Alleen, ik wil niet zo'n grote kast met een HDD (hetzij 3,5 hetzij 2,5) maar een kleintje, omdat
(a) voor mijn laptop ik hem mee wil nemen (dus draagbaar)
(b) direct aan te sluiten is op mijn laptop zonder veel gedoe - bij een reguliere NAS heb je nog een voeding; ik gebruik mijn laptop in de collegebanken. Stel je voor dat er iemand aan komt met een laptop, stekkerblok, switch en NAS ...
(c) een reguliere NAS teveel ruimte bied - voor mijn backups heb ik DVD's en een externe firewire HDD
(d) een reguliere NAS voor zijn doel teveel stroom trekt (ja, aan een geripte Linuxbak heb ik ook zitten denken, maar nogmaals: ik ga geen linux bak de collegebanken inslepen, temeer daar ik geen studie informatica doe.

USB of CF leek me het meeste geschikt, omdat die beide op mijn laptop zijn uit te lezen. Daarbij zijn ze stil en betrouwbaar.

Natuurlijk heb ik TFS gebruikt. Er is een modem/router met de mogelijkheid een USB stick als NAS te gebruiken (de asus WL500), maar die heeft slechts USB 1.1. Natuurlijk wil ik gaan voor de USB 2.0 standaard :-) Om een idee te geven wat ik wil, is dit wel iets wat ik zoek. Toch stel ik hier de vraag of iemand iets weet, omdat bij deze Asus
(a) de snelheid 1.1 is - en ja, dat merk ik :-(
(b) Ik dan veel geld kwijt ben, ik heb liever een goedkopere oplossing.

FYI: Wat ik erop wil zetten, zijn vooral veel gebruikte bestanden die ik via een script bij het afsluiten wil syncen. Het zijn dan bestanden zoals mijn mailbox, keynote-files, actuele college-mappen.

==
hoi

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 11:58

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Je spreekt jezelf hier en daar een beetje tegen: Je zoekt een NAS maar toch ook niet...

Maargoed:
De WL-500g (USB 1.1) vind je te langzaam, maar de WL-500g Deluxe heeft USB 2.0 en is sneller dan de WL-500g (hoewel die niet de volledige bandbreedte van USB 2.0 kan gebruiken).

Als alternatief kun je ook de WL-HDD bekijken. De WL-HDD is een NAS/AP geschikt voor 2.5" HDD en is klein en via PoE van voeding te voorzien, maar nog steeds niet echt portable. Je kunt er een USB stick in steken die dan gesynchroniseerd kan worden naar de HDD in de WL-HHD.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Netgear WGT624U 108Mbps Wireless Storage Router.
Ofwel USB-stick ofwel USB-HDD met USB2.0

http://www.netgear.com/products/details/WGT634U.php

• Eusebius
  • Niet online
NAS staat voor Network Attached Storage, wat het in feite ook is. Dat het in het algemeen voor een apparaat met een HDD wordt bedoeld, is me bekend. Beetje spraakverwarring kan nooit kwaad :)

De voorgestelde alternatieven houden in dat ik een nieuwe router moet kopen, terwijl ik eigenlijk een goedkoper iets zocht - gelijk een hele nieuwe router vind ik ook weer zo'n uitgave.

De WL-HDD zou natuurlijk ook een alternatief kunnen zijn, zij het niet, dat hij 2,5" HDD's gebruikt. Die zijn altijd zo duur :-( Ik ga eens rondkijken of er geen NAS is met 3,5" en geschikt voor USB stick. Ik kan er dan bv een grote HDD in gooien als een soort van backup - hoewel, het lijkt me dat je een backup schijf zo weinig mogelijk moet benaderen omdat hij toch zo lang mogelijk moet meegaan. Dus ergens toch niet zo'n goeie optie.

==
hoi

Verwijderd

dus als ik het goed begrijp zoek je eigenlijk een grote usbstick die je niet hoeft om te pluggen?
zoiets in combinatie met zoiets?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 15:08 ]

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 15:02:
dus als ik het goed begrijp zoek je eigenlijk een grote usbstick die je niet hoeft om te pluggen?
zoiets in combinatie met zoiets?
Dat zou een optie zijn, maar mijn idee was meer om een USB / CF in een LAN op te nemen. Technisch gezien moet dat gaan, er zijn bv ook videocamera's die je op kunt nemen in een lan.

==
hoi

Verwijderd

neem een externe harddiskje van 2.5 inch , super klein kan tot 120 gig. via usb kabel ! geen voeding nodig hier wat links :

http://www.canyon-tech.com/products/type.cfm/Peripherals

Bij portable HDD's ~!~~!

TECHNICAL SPECIFICATION:

NAME MEASUREMENT
Drive Cabinet - Feature
Provides Internal Drive Bay Dimension 2.5"
Number of bays 1
Cabinet Material Aluminum
Mounting Capability Desktop
Data Channel USB 2.0
Drive Cabinet - Miscellaneous
External Color Aluminum
Width 8.2 cm
Height 1.5 cm
Depth 13.2 cm
Drive Cabinet - Additional Info
Power Supply Connector Voltage 5 V
Maximum Power Consumption 5 W

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 15:21 ]

• Eusebius
  • Niet online
Ehm ... :? Hoe doe je dat, Usb in een lan aansluiten?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Even een update in mijn zoektocht om een USBstick via het netwerk te kunnen benaderen. Het is volgens mij prijstechnisch beter een WLAN - router incl USB aansluiting te kopen (ik wil nl ook nog WLAN voor mijn laptop, nu zit ik met een lange kabel, vanuit de studeerkamer boven, in de huiskamer beneden te werken).Opties zijn
Wlan 500 g deluxe - op NL-page van asus kan ik m niet vinden. Hij is in ieder geval wel te krijgen. Voordeel: goedkoop, 80,-. Heeft maar 2 USB poorten ... of zou je er een USB hub op kunnen aansluiten :)
Ovis - nooit van gehoord, staat wel in pricewatch. 4 USB poorten voor printers, sticks oid (webcamera :p ?) Is wel 130,-, maar aan de andere kant ben ik binnen een maand jarig ...
Netgear - heeft slechts 1 usb poort, maar wel 108 mbps wlan (maar of dat uitmaakt ...)

==
hoi

• styno

styno

Eusebius schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:35:
Even een update in mijn zoektocht om een USBstick via het netwerk te kunnen benaderen. Het is volgens mij prijstechnisch beter een WLAN - router incl USB aansluiting te kopen (ik wil nl ook nog WLAN voor mijn laptop, nu zit ik met een lange kabel, vanuit de studeerkamer boven, in de huiskamer beneden te werken).Opties zijn
Wlan 500 g deluxe - op NL-page van asus kan ik m niet vinden. Hij is in ieder geval wel te krijgen. Voordeel: goedkoop, 80,-. Heeft maar 2 USB poorten ... of zou je er een USB hub op kunnen aansluiten :)
Ovis - nooit van gehoord, staat wel in pricewatch. 4 USB poorten voor printers, sticks oid (webcamera :p ?) Is wel 130,-, maar aan de andere kant ben ik binnen een maand jarig ...
Netgear - heeft slechts 1 usb poort, maar wel 108 mbps wlan (maar of dat uitmaakt ...)
De WL-500g Deluxe heeft ook eenzelfde techniek als de netgear, nl: Afterburner (125Mb/s). Maar laat je niet door die nummers verleiden: Deze technieken zijn vooral gebaseerd op marketing gelul, in de praktijk zul je er vrijwel niks van merken. Een goede antenne maakt veel meer uit.

Het aantal USB poorten dat je nodig hebt moet je zelf bepalen, maar de meeste routers hebben de USB poort aan de achterkant zitten en dus is het handig om een usb hub te hebben die je dan op een handigere plek neer kunt zetten, dan ben je ook direct van je poorten probleem af.

De Asus WL-500g Deluxe heeft een enorme community die firmware updates en software beschikbaar maakt voor deze (en andere Asus routers). Deze firmwares fixen bugs en voegen extra functionaliteit toe (bijv. extra printerondersteuning) en m.b.v. de extra software kun je er bijvoorbeeld een audiostreamer of webserver van maken. Als je het leuk vind om hier mee te spelen kun je niet om de Asus heen. Linkje: http://wl500g.info

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 17-09-2005 23:16 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Eusebius
  • Niet online
Eh! Bedankt! Hier kan ik wat mee.

Over die 108mbps: ikzelf was er niet zo duidelijk in dat ik dat idd een marketing praatje vond. Mijn ouders hebben ook WLAN, en de snelheid is wel (zichtbaar) lager, maar nu echt niet storend - ja, of ik moet gaan gamen. Maar dat doe ik niet op mijn laptop, die is er alleen voor office (college in mijn geval) en internet.

Het feit dat je een USB hub achter een USB poort van een router kon zetten, was nog niet helemaal duidelijk voor mij. Ik heb hier geen ervaring mee, en weet niet of het zou werken. Aan de andere kant, USB is daar toch ook weer op gebouwd ...

Dat de WL500 zo'n uitgebreide community heeft, wist ik ook niet - maar dat is altijd handig. Dus neig ik nu heel erg sterk naar de WL500gdeluxe.

==
hoi

• styno

styno

WL-500g (Deluxe) Compatible hardware (door de gebruikers gerapporteerd): http://wl500g.info/forumdisplay.php?f=24

• Eusebius
  • Niet online
Zeg, is die WL-500 Deluxe eigenlijk nog wel leverbaar? Bij heel veel winkels is die uit voorraad :(

==
hoi

Pagina: 1