[XP] Schijf niet geformateerd melding

Pagina: 1
Acties:

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik draai XP op een 120 GB Maxtor schijf. Deze schijf bestond tot gisteren uit 2 partities, een met het os etc. en een met backups, muziek e.d. Nu leek het me gisteren wel leuk om Suse eens te installeren. Dus ik met Partition Magic wat ruimte van allebei de partities afgehaald en daar een linux partitie van gemaakt van ongeveer 5 GB.

Nu probeerde ik zojuist op mijn backup partitie te komen vanuit windows en nu krijg ik de melding "Schijf is niet geformateerd, formateren ja/nee?". En als ik Partition Magic opstart krijg ik de volgende error: "init failed error 117, partitions drive letter cannot be identified".
Ben ik al deze data nu kwijt of is er een manier om (liefst niet textbased) deze data terug te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door Janssen op 09-09-2005 18:36 ]

• Janssen
Even een update: Nu start de pc helemaal niet meer op. Ik krijg nu alleen nog de grub bootloader te zien in textmode. :( Als ik de XP of de Suse cd erin stop en daarvan boot kan ik niet installeren. Bij Suse setup krijg ik de melding dat ik mijn harde schijf moet controleren en XP setup blijft hangen bij "hardwareconfiguratie controleren".

Zijn dit de symptomen van een kapotte harddisk? In het bios zie ik de schijf wel nog. Hoe los ik dit probleem op?

[ Voor 6% gewijzigd door Janssen op 10-09-2005 12:49 ]

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
met de windows cd in de repair stand kan je je master boot record maken (fixmbr). Ik denk dat je dan weer in windows kan komen en met een beetje mazzel je backup schijf kan benaderen.

Hoe heb je suse geinstalleerd? Maakt suse tijdens de installatie zelf nog partities aan (swap ed)?

edit: als je je mbr maakt ben je, als het goed is, van grub af.
edit2: heb je weleens geprobeerd met de rescuediskettes van partition magic op te starten?

[ Voor 23% gewijzigd door Sallin op 10-09-2005 12:53 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Janssen
ja, maar het probleem is dat de xp cd al blijft hangen bij het controleren van de hardware, en dat ik dus geen opties repair etc te zien krijg. de suse cd start wel op maar zegt dat hij de partities niet kan maken etc. de partitionmagic bootflops ben ik kwijt :s

[ Voor 10% gewijzigd door Janssen op 10-09-2005 13:10 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer de Linux partitie even weg te halen met bijvoorbeeld een bootable cd (b.v. http://www.ultimatebootcd.com/) met daarop bijvoorbeeld fdisk. De linux installatie maakt als het goed is zelf z'n partities aan in de ongepartitioneerde ruimte.

[ Voor 172% gewijzigd door Noork op 10-09-2005 13:24 ]

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Janssen schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:10:
de partitionmagic bootflops ben ik kwijt :s
Waarom kan je geen nieuwe bootflops maken op de computer waar je nu achter zit?

Als je je hd niet vertrouwd zou je een tooltje van de leverancier moeten draaien. Ik denk alleen niet dat het daar aan ligt, omdat een harde schijf meestal niet kapot gaat van klooien met partities (eigen ervaring :+ ).

Je zou ook nog kunnen proberen zo minimaal mogelijk (=alle overbodige hardware loskoppelen) op te starten met de windows cd.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Janssen
De situatie is nu als volgt:

Ik heb zojuist een 2e SATA Maxtor 120GB gekocht en daarop XP gezet, en ik ga nu vanaf die schijf proberen om de vern**kte schijf te recoveren/opnieuw partitioneren.

To be continued....
Pagina: 1