[Flash] Onclick nieuwe scene starten

Pagina: 1
Acties:

• Noedels
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
Mensen,

Ik ben vrij nieuw met Flash en zit me nu dus ook al de halve dag (sinds 11.00 uur) suf te staren op een functionaliteit.

Ik heb in een Flash productie een korte intro gemaakt en na deze intro wordt er een "start knop" getoond. Op het moment van tonen stop ik dmv actionscript de gehele productie omdat hij anders weer opnieuw begint. Tot zover gaat alles goed.

Maar nu wil ik dat wanneer er op de knop wordt geklikt dat de volgende scene gestart wordt. Ook dit zal door middel van actionscript gedaan moeten worden dmv een onclick event ofzo, maar dat lijkt niet te kunnen.

Als ik dubbelklik op de layer in de timeline dan wil ik uiteraard de optie "On Mouse Event" kiezen. Maar om de een of andere reden mag ik deze niet kiezen. Als ik kies voor de optie "Go To" en zeg waar hij heen moet gaan, dan doet hij het ook niet. Hij start dan niet de nieuwe scene maar start de huidige opnieuw, zonder dat ik op de knop geklikt heb (hij negeert dus mijn "stop teken").

Kan iemand mij hierover adviseren wat ik moet doen? Want ik kom er echt niet uit en in het Flash boek van Macromedia die ik hier naast me heb liggen staat ook weinig nuttigs hierover.....

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Maar nu wil ik dat wanneer er op de knop wordt geklikt dat de volgende scene gestart wordt. Ook dit zal door middel van actionscript gedaan moeten worden dmv een onclick event ofzo, maar dat lijkt niet te kunnen.
Maak een echte button aan (dus niet een MovieClip, verder als MC) maar echt een button
zet deze code daar in
code:
1
2
3
on(press){
    gotoAndPlay("scene2",1);  //1 is frame nummer van scene2
}

Zonder echte button _werkt_dit_niet.
Wat je anders ook kan doen is het volgende

je intro begint op frame 1 van scene1. je vervolg gebeuren zet je op frame 100 (of later als de intro langer is) neer. maak een Framelabel aan en noem die scene2

nu kan je heel makkelijk code aan een MC of button hangen dmv gotoAndPlay en dan de label tussen haakjes net als hierboven.(alleen haal je dan de 1 weg omdat je niet naar een specifieke frame nummer verwijst maar naar het label dus).
code:
1
2
3
on(press){
    gotoAndPlay("scene2");  //dit verwijst dus naar het labeltje.
}

edit: een andere goede flashresource is www.kirupa.com

[ Voor 196% gewijzigd door Tobiaz op 09-09-2005 16:37 ]

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Verwijderd

Heb je 1 lange flashmovie gemaakt of meerdere?
Is de intro een aparte movieclip of gewoon een aantal layers die ergens ophouden?
Volgens mij moet je zowel de intro als de eigenlijke movie als movieclips in je library zetten en deze via een bodyonload en een onmouseclick in je stage importeren. Zo kan iemand trouwens ook door de intro heen klikken wat vaak erg gewaardeerd wordt :)

Verwijderd

http://www.flashkit.com/tutorials/ is de vriend van beginners met flash, staan genoeg duidelijke tutorials over je vraag

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 16:27 ]

• Noedels
@Tobiaz:

Ik heb een echte button aangemaakt. Tenminste het een een image die ik in de library heb staan.
De code die je geplaatst hebt zal ongetwijveld werken, maar hoe kan ik die aan de knop plakken? Ik zie namelijk helemaal nergens die mogelijkheid. Lijkt wel alsof ik enkel de voorgedefinieerde functies kan gebruiken en niet zelf code kan schrijven....

@goededag:

Het zijn een aantal layers die ergens ophouden

@ All:

Voor hetgeen ik tot nu toe heb kan je hier klikken: http://www.triple-p.nl/se...ce/flash/handleiding.html
Het is een informatieve flash handleiding over enkele nieuwe ontwikkelingen. Hetgeen ik wil kan ongetwijveld ook in Powerpoint, maar Flash is toch net iets mooier en professioneler dan online een powerpoint bestand

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:53
Tobiaz schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:11:
[...]
Zonder echte button _werkt_dit_niet.
onzin...

movieclip op de stage....geef die als instance name "knop"

in je scipt:
code:
1
2
3
knop.onRelease =  function(){
//doe wat je wil...
}

je kunt niets met knoppen dat je niet ook met movieclips kan....

edit:
aan TS:
welke versie van flash gebruik je?

[ Voor 9% gewijzigd door sanderb op 09-09-2005 22:43 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Noedels schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:53:
@Tobiaz:

Ik heb een echte button aangemaakt. Tenminste het een een image die ik in de library heb staan.
De code die je geplaatst hebt zal ongetwijveld werken, maar hoe kan ik die aan de knop plakken? Ik zie namelijk helemaal nergens die mogelijkheid. Lijkt wel alsof ik enkel de voorgedefinieerde functies kan gebruiken en niet zelf code kan schrijven....
Het kan zijn dat je in het actionscript panel (F9) de modus op expert modus moet zetten. Dit geld alleen als je FlashMX of lager hebt. MX2004 staat standaard op deze modus en is ook niet te veranderen.
Je vind deze optie rechts in de hoek van het AS scherm.
onzin...

movieclip op de stage....geef die als instance name "knop"
Excuse moi. Zat gister iets te lang achter de computer. je hebt gelijk

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• Noedels
Ik gebruik Flash 5.
Zal in ieder geval jullie comments uit proberen vandaag.

Jullie horen het resultaat wel.
Pagina: 1