[ATA-HD] Wordt door geen enkele pc juist herkend...

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Allereerst, ik weet dat dit als een bekend probleem klinkt, maar ik heb met de search en google gezocht, maar kan niks vinden over dit specifieke probleem.

Als volgt, ik heb hier een Maxtor 6Y160P0, oftewel een 160GB ATA/133 Daimondmax Plus 9 schijf. De schijf komt bij een kennis van mij vandaan, die zegt dat sinds hij Ghost heeft gebruikt de schijf niet meer werkt.

Eenmaal thuis heb ik de schijf aan mijn computer gehangen, en daar detecteerde mijn BIOS de schijf netjes als 6Y160P0, maar dan als 33,7GB, in plaats van 160. Nou is mijn PC niet een van de nieuste, dus dacht ik meteen dat mijn pc geen schijven boven de 128GB aankan, dus de schijf in mijn vaders pc gehangen, die net nieuw is, die moet zeker die 160GB schijf correct herkennen.... niet dus, ook die gaf aan dat de schijf 33GB is...

Later de powermax tool gedraaid, en alle test geprobeerd, allemaal kwamen ze er netjes doorheen. Ook meteen een low-level format gedaan, maar dat hielp allemaal niks. De BIOS, Windows XP en Linux (kernel 2.6) kunnen de schijf niet verder adresseren dan 33GB.

Dit is wat PowerMax aangeeft over de schijf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Maxtor 6Y160P0
Serial:       Y44AS27E
Firmware:     YAR41BW0

Cyl.:         65530
Heads:        16
SPT:          63
Max. LBA:     66055244

Ik heb de schijf zonder jumpers en met jumpers aangesloten, dat mocht niet baten. Enige oplossingen die ik heb bedacht:

- Firmware update, alleen is die nergens op het internet te vinden
- Schijf RMA doen, alleen geeft PowerMax geen errors....

De schijf lijkt overgens gewoon netjes te werken, alleen niet verder dan 33GB...
Weet er iemand nog tips, oplossingen of een site waar ik maxtors firmware kan downloaden en flashen?

Verwijderd

heeft dit niet te maken met die cap-jumper ??

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:39:
heeft dit niet te maken met die cap-jumper ??
Zat ik ook aan te denken, maar ik heb zowel met als zonder cap jumper geprobeerd, bij allebij gaven de 2 verschillende BIOS'en nogsteeds 33,7GB aan...

Trouwens, PowerMax geeft aan: LBA 66.055.244, maar op de label op de schijf staat 320.174.056. Dus ook PowerMax lijkt niet de juiste grootte uit te lezen....