Ik heb net een nieuwe PC gekocht en, net zoals de rest van de wereld lijkt het, een probleem met (volgens mij) de combinatie MOBO-CPU.
Specs:
Mobo: ASUS A8V Deluxe (socket 939)
CPU: 939 AMD Athl.64 3000+ 1,8Ghz Venice
RAM: 2x 512mb DDR/400 PC3200 Kingston
Voeding: 350W
In het begin deed de PC het prima; Windows geïnstalleerd, filmpje gekeken enz. enz. Ik heb hem gewoon gebruikt, uitgezet, weer een keer aangezet etc., geen probleem
Toen ging 'ie vanmiddag ineens uit. Ik startte em weer op en er kwam te staan: "overclocking failed" (
). Nou ja, toen drukte ik op enter en deed ie het weer. (daarna heb ik in het BIOS gekeken, bij overclocking stond 'ie op "auto" en dat heb ik op "standard" gezet...)
Toen ging ie wéér een keer uit, en nu zegt de alleraardigste vrouw bij het opstarten steeds: "CPU Fan Failed". Dan druk ik op F1, boot 'ie verder en...alles gaat goed (MBM5 geeft als temperatuur steeds rond de 40 graden, de kast is 31 graden). Dus het lijkt alsof de melding onterecht is...
Maar ja, ik moet dus wel elke boot op F1 gaan drukken, wat zuigt. Ik ging dus zoeken en op GoT alleen al zie ik tientallen topics. De oplossingen die ik daar zie:
-Q-fan uitzetten: het probleem begon toen Q-fan nog uitstond (zal wel de standaardinstelling zijn)
-Q-fan aanzetten: staat aan, probleem is er nog steeds
-BIOS upgraden naar 1007: ik heb BIOS versie 1013
Oftewel, de oorzaak moet, lijkt me, wel iets anders zijn. Maar wát? Ik heb werkelijk geen idee, ben ook niet zo'n hardware-persoon
Deze PC heb ik via internet besteld en laten assembleren. Ik duik niet graag de kast in, ik ben bang dat ik iets sloop. Maar ja, als het noodzakelijk is...
Wie weet wat dit kan zijn?
Specs:
Mobo: ASUS A8V Deluxe (socket 939)
CPU: 939 AMD Athl.64 3000+ 1,8Ghz Venice
RAM: 2x 512mb DDR/400 PC3200 Kingston
Voeding: 350W
In het begin deed de PC het prima; Windows geïnstalleerd, filmpje gekeken enz. enz. Ik heb hem gewoon gebruikt, uitgezet, weer een keer aangezet etc., geen probleem
Toen ging 'ie vanmiddag ineens uit. Ik startte em weer op en er kwam te staan: "overclocking failed" (
Toen ging ie wéér een keer uit, en nu zegt de alleraardigste vrouw bij het opstarten steeds: "CPU Fan Failed". Dan druk ik op F1, boot 'ie verder en...alles gaat goed (MBM5 geeft als temperatuur steeds rond de 40 graden, de kast is 31 graden). Dus het lijkt alsof de melding onterecht is...
Maar ja, ik moet dus wel elke boot op F1 gaan drukken, wat zuigt. Ik ging dus zoeken en op GoT alleen al zie ik tientallen topics. De oplossingen die ik daar zie:
-Q-fan uitzetten: het probleem begon toen Q-fan nog uitstond (zal wel de standaardinstelling zijn)
-Q-fan aanzetten: staat aan, probleem is er nog steeds
-BIOS upgraden naar 1007: ik heb BIOS versie 1013
Oftewel, de oorzaak moet, lijkt me, wel iets anders zijn. Maar wát? Ik heb werkelijk geen idee, ben ook niet zo'n hardware-persoon
Wie weet wat dit kan zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 09-09-2005 15:17 ]
leoaq.fm // Jeune Loop