[Asus A8V Deluxe]"CPU fan failed"

Pagina: 1
Acties:

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe PC gekocht en, net zoals de rest van de wereld lijkt het, een probleem met (volgens mij) de combinatie MOBO-CPU.

Specs:
Mobo: ASUS A8V Deluxe (socket 939)
CPU: 939 AMD Athl.64 3000+ 1,8Ghz Venice
RAM: 2x 512mb DDR/400 PC3200 Kingston
Voeding: 350W

In het begin deed de PC het prima; Windows geïnstalleerd, filmpje gekeken enz. enz. Ik heb hem gewoon gebruikt, uitgezet, weer een keer aangezet etc., geen probleem

Toen ging 'ie vanmiddag ineens uit. Ik startte em weer op en er kwam te staan: "overclocking failed" ( :? ). Nou ja, toen drukte ik op enter en deed ie het weer. (daarna heb ik in het BIOS gekeken, bij overclocking stond 'ie op "auto" en dat heb ik op "standard" gezet...)

Toen ging ie wéér een keer uit, en nu zegt de alleraardigste vrouw bij het opstarten steeds: "CPU Fan Failed". Dan druk ik op F1, boot 'ie verder en...alles gaat goed (MBM5 geeft als temperatuur steeds rond de 40 graden, de kast is 31 graden). Dus het lijkt alsof de melding onterecht is...

Maar ja, ik moet dus wel elke boot op F1 gaan drukken, wat zuigt. Ik ging dus zoeken en op GoT alleen al zie ik tientallen topics. De oplossingen die ik daar zie:

-Q-fan uitzetten: het probleem begon toen Q-fan nog uitstond (zal wel de standaardinstelling zijn)
-Q-fan aanzetten: staat aan, probleem is er nog steeds
-BIOS upgraden naar 1007: ik heb BIOS versie 1013

Oftewel, de oorzaak moet, lijkt me, wel iets anders zijn. Maar wát? Ik heb werkelijk geen idee, ben ook niet zo'n hardware-persoon :P Deze PC heb ik via internet besteld en laten assembleren. Ik duik niet graag de kast in, ik ben bang dat ik iets sloop. Maar ja, als het noodzakelijk is...

Wie weet wat dit kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 09-09-2005 15:17 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 16:22
Heb dit ook eens meegemaakt, net na een bios upgrade.

Kijk eens even naar je memory timings. Ik denk dat daar een setting staat in de aard van "Memory burst length".

Bij de upgrade was dit gewijzigd van 8 naar 2 bursts.

Kregen we opeens infinite loop melding e.d.

Terug gewijzigd naar 8 bursts, daarna was alles terug normaal.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Tja...heb zoals gezegd m'n BIOS niet ge-upgrade ofzo, maar zal ff in het BIOS zoeken.

leoaq.fm // Jeune Loop

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
halt on errors even uitzetten in je bios

hij vind (je moederbord) het niet verantwoord dat je fan uitstaat ivm met qfan of cooln quit tijdens het opstarten

kijk maar eens of je fan draait als je die melding krijgt waarschijnlijk niet en dus zegt hij he er klopt iets niet
'maar dat doet het wel want je athlonnetje blijft een tijdje koel genoeg om geen fan nodig te hebben.

het spontaan uitvallen je je pc is wel vreemd en dat zal liggen hoogstwaarschijnlijk aan te strakke memory timings zet die eerst maar eens allemaal op auto

succes

Ja zou ik ook zeggen

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad met een A8N-SLI (non-deluxe) en een 3500+ Winnie. Het probleem leek te zijn dat m'n CPU fan niet echt lekker op gang kwam tijdens de boot, en dat tijdens de POST de fan nog niet op een goede waarde was.

De monitoring van je CPU Fan in 't BIOS uitzetten fixt het idd. Ik heb zelf nog Asus Probe draaien in Windows, dus als er een keer echt een probleem is met m'n CPU fan dan waarschuwt die me wel.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Oké. Ik heb net gekeken bij die Memory Burst oid. Die stond op 4, heb em op 8 gezet. Erbij ston wel: Burst lenth can be set tot 8 or 4 beats. 64 bit Dq must use the 4 beats"
De error blijft, maar wat is dan beter? Terugzetten naar 4, of op 8 houden? Ik zal es kijken of ik die op "auto" kan zetten...

De fan draaide terwijl ik in de BIOS was op +/- 840 RPM, maar op dat moment staat de PC al ongeveer 20 sec. aan (het BIOS opent pas na de error).

Ik heb dat Q-Fan inmiddels uitgezet; een iets stillere PC is leuk maar een PC die het gewoon doet is nog leuker :X

leoaq.fm // Jeune Loop

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
De memory timing stond al op auto.

Ik heb de "fan speed" op ignore gezet en halt on error ook.

Nu ff checken of het probleem er nog steeds is.

Edit: Nu ja, de melding is er natuurlijk niet meer :) Maar als ik het goed begrijp is er vrij weinig aan de hand zolang mijn CPU netjes 40 graden ofzo blijft?

Blijft het probleem van die reboots, maar dat is misschien hiermee ook verholpen. Als ie nog eens spontaan reboot post ik het hier wel weer.

In ieder geval dank voor de snelle, duidelijke en nuttige reply's :)

[ Voor 85% gewijzigd door sjaakaq op 09-09-2005 15:45 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1