io,
Mijn vriendin zit met een probleem.
Ze krijgt d'r salaris zelden op tijd. Ze werkt nu sinds november 2004 bij een niet nader te omschrijven bowlingbedrijf. De eerste maanden dat ze daar werkte was alles redelijk goed geregeld, salaris over het algemeen op tijd, of nog binnen de wettelijke termijn, maar sinds ruim een half jaar (
) krijgt ze d'r salaris dus niet meer op tijd.
Volgens d'r contract wordt het salaris "op of omstreeks de 29e van iedere kalendermaand overgemaakt".
De laatste maanden heeft ze d'r salaris niet voor de 8e van de opvolgende maand ontvangen. Het is nu de 9e, en d'r salaris van augustus is nog steeds niet binnen. De kans dat dit voor 't weekend aanwezig gaat zijn is nihil, dus deze maand is dat salaris dus gewoon dik 2 weken te laat
Ze moet dus iedere maand maar de eindjes aan elkaar knopen, geld lenen, en op een houtje bijten. Ze woont 'gelukkig' nog bij d'r ouders, dus extra kosten als huur, gas/water/licht etc zijn ook te verwaarlozen, maar toch!
Onlangs is er een personeelsvergadering geweest, waarin beknopt ter sprake kwam waarom het salaris altijd te laat betaald wordt. (Niet alleen mijn vriendin heeft dit probleem, eigenlijk iedereen behalve de elleboog-types krijgen hun salaris te laat.)
Blijkbaar is de situatie bij dat bowlingcentrum nogal lastig, en wordt er gewoonweg niet genoeg winst gemaakt om de salarissen op tijd te kunnen betalen. Hoe dat zit met andere crediteuren weten we niet. Nu is er onlangs wel een nieuwe manager aangenomen die allerlei plannen heeft om de zaak op orde te krijgen, en het bedrijf (weer) winstgevend te maken.
Tot die tijd is het dus nog immer 'afwachten' wanneer het salaris komt.
Nu hebben we een paar dagen geleden een formele brief naar die directeur geschreven:
De schuld wordt doodleuk teruggekaatst naar het personeel, terwijl:
[list]
• De personeelsmanager zeer slechte planningen maakt; stuurt mensen naar huis terwijl het druk wordt;
• Het personeel geen pauzes krijgt, en in sommige gevallen tot wel 9 a 10 uur per dag werkt, uitschieters bij ziektegevallen van collega's tot 12 a 13 uur
• Verschillende managers spreken elkaar tegen bij aanwijzingen aan het personeel
• Ongediplomeerd personeel krijgt geen kans om cursussen te doen
(Overigens, mijn vriendin was niet aanwezig bij die vergadering en heeft de 'expliciete' bewoordingen van collega's gehoord. Echter, ze heeft dus ook geen kans gehad -bij de vergadering- bezwaar te maken tegen de gang van zaken. En daarnaast heeft ze al vele malen bij zowel haar leidinggevende als de administratie geklaagd over het uitblijven van haar salaris.)
De vraag is nu: Wat kan mijn vriendin hieraan doen?
Ze wordt daar als een zak #&$^ behandeld, terwijl ze de benen uit d'r lijf loopt.
Tuurlijk, ontslag nemen is een optie, en gaat ze ook zsm doen, alleen liggen de banen niet voor 't oprapen. Ze is al ruim anderhalf jaar in mijn regio aan 't solliciteren, maar zonder succes. Ook net zo lang al in d'r eigen regio; idem zonder succes. Zomaar ontslag nemen zonder dat ze een andere baan heeft is dus niet echt een optie.
Ik dacht dat juridische stappen, zoals opgezet in onze brief van 7-9 jl, wel een stimulans zouden zijn om dat salaris over te maken, maar blijkbaar niet dus.
Wat kan ze nog meer doen?
Ze is lid van de FNV, dus ik heb al voorgesteld dat ze een afspraak met hen maakt om deze kwestie te bespreken. Daarnaast lijkt het bureau voor rechtshulp wel geschikt, maar uit eigen ervaring weet ik dat er niet veel gebeurt als je slechts alleen staat. Haar collega's zijn te bang om ontslag te krijgen, hebben geen zin om ander werk te zoeken, of hebben precies genoeg elleboog om te blijven. Van hen hoeft ze dus al niet veel steun te verwachten, hoooguit 2 of 3 personen.
Advies, anyone?
Mijn vriendin zit met een probleem.
Ze krijgt d'r salaris zelden op tijd. Ze werkt nu sinds november 2004 bij een niet nader te omschrijven bowlingbedrijf. De eerste maanden dat ze daar werkte was alles redelijk goed geregeld, salaris over het algemeen op tijd, of nog binnen de wettelijke termijn, maar sinds ruim een half jaar (
Volgens d'r contract wordt het salaris "op of omstreeks de 29e van iedere kalendermaand overgemaakt".
De laatste maanden heeft ze d'r salaris niet voor de 8e van de opvolgende maand ontvangen. Het is nu de 9e, en d'r salaris van augustus is nog steeds niet binnen. De kans dat dit voor 't weekend aanwezig gaat zijn is nihil, dus deze maand is dat salaris dus gewoon dik 2 weken te laat
Ze moet dus iedere maand maar de eindjes aan elkaar knopen, geld lenen, en op een houtje bijten. Ze woont 'gelukkig' nog bij d'r ouders, dus extra kosten als huur, gas/water/licht etc zijn ook te verwaarlozen, maar toch!
Onlangs is er een personeelsvergadering geweest, waarin beknopt ter sprake kwam waarom het salaris altijd te laat betaald wordt. (Niet alleen mijn vriendin heeft dit probleem, eigenlijk iedereen behalve de elleboog-types krijgen hun salaris te laat.)
Blijkbaar is de situatie bij dat bowlingcentrum nogal lastig, en wordt er gewoonweg niet genoeg winst gemaakt om de salarissen op tijd te kunnen betalen. Hoe dat zit met andere crediteuren weten we niet. Nu is er onlangs wel een nieuwe manager aangenomen die allerlei plannen heeft om de zaak op orde te krijgen, en het bedrijf (weer) winstgevend te maken.
Tot die tijd is het dus nog immer 'afwachten' wanneer het salaris komt.
Nu hebben we een paar dagen geleden een formele brief naar die directeur geschreven:
Hierop kreeg mijn vriendin het volgende antwoord:Betreft: Te late betaling salaris
Geachte heer [bedrijfsleider,
Het is al vele malen voorgekomen dat mijn salaris niet binnen de wettelijk verplichte termijn overgemaakt is. Hierover heb ik al enkele malen geklaagd, zowel bij mijn leidinggevende, als bij de administratief verantwoordelijke.
Telkens werd mij op het hart gedrukt dat het 'de volgende maand' wèl op tijd overgemaakt zou worden, maar afgelopen maand wederom niet. Dit in tegenspraak met expliciete toezeggingen die gedaan zijn tijdens de personeelsvergadering van 22 augustus jl. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak, en zie geen andere mogelijkheid dan de volgende:
Uit artikel 7:625 BW volgt dat u als werkgever verantwoordelijk bent voor het tijdig overmaken van mijn loon. Contractueel wordt het loon op of omstreeks de 29e van iedere maand overgemaakt te zijn. Op grond van deze bepaling dient de betaling van het loon over augustus uiterlijk 1 september op mijn rekening te staan. Het is nu 7 september, en het betreffende loon is nog altijd niet gestort.
Op basis van deze bepaling en uw contractuele plicht sommeer ik u mij mijn loon alsmede vertragingsrente te betalen. Concreet betekent dit dat ik gedurende de 4e t/m 8e 5% per dag en per iedere volgende dag 1% van mijn loon als rente kan en zal claimen.
Ik verzoek u bij deze nogmaals dringend zorg te dragen voor een spoedige afhandeling van de betaling plus rente van mijn loon van afgelopen maand, alsmede een voorspoedige en tijdige betaling van mijn loon in de toekomst.
Hoogachtend,
Bottom line:In reactie op uw schrijven dd 07-09-2005 meld ik u dat tijdens de hiervoor speciaal op 22 augustus jl gehouden personeelsbijeenkomst alle medewerkers zijn geïnformeerd dat als gevolg van de sterk achterblijvende omzetten er vertraging is geweest in het punctueel op tijd betalen van de salarissen.
Hiertoe is juist in augustus een partnership gesloten met [..] om hier snel verbetering in aan te brengen. De hoofdoorzaak van de achterblijvende omzetten ligt namelijk aan de nogal gebrekkige vorm van de bediening aan onze klanten in [bedrijf]
Tijdens de bijeenkomst van 22 augustus jl. is er door niemand gereageerd op bovenstaande mededeling en hebben wij aangegeven dat de situatie in oktober weer genormaliseerd zou kunnen zijn indien de omzetten weer op normaal niveau terug keren.
Dus wij bestrijden nu uw opmerking in de tweede alinea van uw schrijven aangezien deze opmerking niet correct is.
Indien u het niet eens bent met deze gang van zaken staat het u vrij uw arbeidscontract per direct te ontbinden zodat u verder niet gedwongen bent tegen uw zin in deze situatie verder te gaan.
De schuld wordt doodleuk teruggekaatst naar het personeel, terwijl:
[list]
• De personeelsmanager zeer slechte planningen maakt; stuurt mensen naar huis terwijl het druk wordt;
• Het personeel geen pauzes krijgt, en in sommige gevallen tot wel 9 a 10 uur per dag werkt, uitschieters bij ziektegevallen van collega's tot 12 a 13 uur
• Verschillende managers spreken elkaar tegen bij aanwijzingen aan het personeel
• Ongediplomeerd personeel krijgt geen kans om cursussen te doen
(Overigens, mijn vriendin was niet aanwezig bij die vergadering en heeft de 'expliciete' bewoordingen van collega's gehoord. Echter, ze heeft dus ook geen kans gehad -bij de vergadering- bezwaar te maken tegen de gang van zaken. En daarnaast heeft ze al vele malen bij zowel haar leidinggevende als de administratie geklaagd over het uitblijven van haar salaris.)
De vraag is nu: Wat kan mijn vriendin hieraan doen?
Ze wordt daar als een zak #&$^ behandeld, terwijl ze de benen uit d'r lijf loopt.
Tuurlijk, ontslag nemen is een optie, en gaat ze ook zsm doen, alleen liggen de banen niet voor 't oprapen. Ze is al ruim anderhalf jaar in mijn regio aan 't solliciteren, maar zonder succes. Ook net zo lang al in d'r eigen regio; idem zonder succes. Zomaar ontslag nemen zonder dat ze een andere baan heeft is dus niet echt een optie.
Ik dacht dat juridische stappen, zoals opgezet in onze brief van 7-9 jl, wel een stimulans zouden zijn om dat salaris over te maken, maar blijkbaar niet dus.
Wat kan ze nog meer doen?
Ze is lid van de FNV, dus ik heb al voorgesteld dat ze een afspraak met hen maakt om deze kwestie te bespreken. Daarnaast lijkt het bureau voor rechtshulp wel geschikt, maar uit eigen ervaring weet ik dat er niet veel gebeurt als je slechts alleen staat. Haar collega's zijn te bang om ontslag te krijgen, hebben geen zin om ander werk te zoeken, of hebben precies genoeg elleboog om te blijven. Van hen hoeft ze dus al niet veel steun te verwachten, hoooguit 2 of 3 personen.
Advies, anyone?
[ Voor 5% gewijzigd door TheDane op 09-09-2005 15:04 ]