Toon posts:

[Access]Update query met Inner Join, en percentage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Zal maar niet de hele situatie uitleggen waar ik nu in zit, maar ik zit in een examen en internet is toegestaan als hulpmiddel :)
En nu ben ik dus bezig met access en ik kom er maar niet uit,
als volgt. Ik heb 2 tabellen, 1 met vluchten, en 1 met prijzen. De relatie is gemaakt (vluchtnummer).
Nu moet ik dus een query zien te maken, waar alle vluchten die vertrekken van bijv. Schiphol met 5% verlaagd worden, en de rest met 12%. Ik heb al wel eerder met queries gewerkt (al de hele ochtend aan t klooien met deze :+) maar nog nooit met berekingen in een query. GoT search die me bij alle andere problemen kon helpen vanochtend was helaas niet mijn hulp.
Dit heb ik nu:

SELECT prijs.prsPrijs, vluchten.vlcVertrek
FROM vluchten INNER JOIN prijs ON vluchten.vlcVluchtnummer = prijs.prsVluchtnummer;

Als resultaat komt hier netjes de juiste plaats met de huidige prijs bij. Ik weet dat ik voor t aanpassen een update query nodig heb, maar weet dus niet hoe met t rekenen :(

offtopic:
Mijn hele huidige examenwerk staat wel online wat ik aan t maken ben, let niet op rale tabel namen enzo maar zo moest t dus :P

edit:
Ik ben er inmiddels achter dat SQL de functie PERCENT kent....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, dit heb ik nu als query geprobeert:

UPDATE vluchten INNER JOIN prijs ON vluchten.vlcVluchtnummer=prijs.prsVluchtnummer SET prijs.prsPrijs = [prijs.prsPrijs * 0.95]
WHERE ((vluchten.Aankomst="Schiphol"));

Maar.....nu valt access steeds over de naam van de query :S Hoe ik de query ook noem hij blijft zeuren dus ik heb een vermoeden dat t aan mijn query ligt en niet aan de naam.....wie oh wie helpt mij :'(

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
UPDATE vluchten INNER JOIN prijs ON vluchten.vlcVluchtnummer = prijs.prsVluchtnummer SET prijs.prsPrijs = [prsPrijs]*0.95;

Werkt, maar dan past hij ALLE prijzen aan, lukt me maar niet om een WHERE achter vluchten.vlcVertrek te hangen, kan niemand mij helpen? :'(
edit:

OMG!!! Sorry dat ik jullie lastig heb gevallen :+ door de examenstress ofzo heb ik aankomst en vertrek door elkaar gehaald, nu werkt het wel ;) DIt is mijn query geworden:
UPDATE vluchten INNER JOIN prijs ON vluchten.vlcVluchtnummer = prijs.prsVluchtnummer SET prijs.prsPrijs = [prsPrijs]*0.95
WHERE vluchten.vlcVertrek="Schiphol";

Maarja, voor de mensen die ooit t zelfde examen hebben :+

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 12:47 ]