Mobo's Pins Cpu 's - bomen en bossen

Pagina: 1
Acties:

• imagica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik zit er aan te denken om binnen nu en 6 maanden mijn mobo te gaan vervangen voor een nieuwe
generatie.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 64 bits platform en dual-core van AMD, maar tijdens het inlezen van
de vele artikelen vraag ik mij de volgende dingen af:

Welke standaard qua pins gaat het nu worden ? Ik weet dat de 7xx pins eruit is, maar welke
is nu de definitieve opvolger ? de 939 of 940 sockets ? Ik wil namelijk na 1 a 2 jaar gebruik ervan gemaakt te hebben wel nog een keer alleen de CPU upgraden!

Zal het Crossfire gebeuren werken in een SLI moederbord ? Ik heb momenteel een ATI en zou
eventueel ook een nieuwe ATI willen nemen, maar als ik in de toekomst een Nvidia zou willen met SLI
omdat dit eventueel beter zou zijn wil ik wel een moederbordje dat hiermee overweg kan! (waarom is een mobo eigenlijk SLI-speciaal ? bij Crossfire hoeft er toch niets apparts te zijn, alleen een mastercard en klaar ?)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
marceltenb schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:54:
Ik zit er aan te denken om binnen nu en 6 maanden mijn mobo te gaan vervangen voor een nieuwe
generatie.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 64 bits platform en dual-core van AMD, maar tijdens het inlezen van

Welke standaard qua pins gaat het nu worden ? Ik weet dat de 7xx pins eruit is, maar welke
is nu de definitieve opvolger ? de 939 of 940 sockets ? Ik wil namelijk na 1 a 2 jaar gebruik ervan gemaakt te hebben wel nog een keer alleen de CPU upgraden!

Zal het Crossfire gebeuren werken in een SLI moederbord ? Ik heb momenteel een ATI en zou
eventueel ook een nieuwe ATI willen nemen, maar als ik in de toekomst een Nvidia zou willen met SLI
omdat dit eventueel beter zou zijn wil ik wel een moederbordje dat hiermee overweg kan! (waarom is een mobo eigenlijk SLI-speciaal ? bij Crossfire hoeft er toch niets apparts te zijn, alleen een mastercard en klaar ?)
je hebt er een crosfire mobo voor nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je niet begint met een beetje de bosrand te verkennen en op zoek te gaan naar de brandlanen en wegen die het gebied doorkruisen zul je je weg nooit vinden in een bos :z
marceltenb schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:54:
Ik zit er aan te denken om binnen nu en 6 maanden mijn mobo te gaan vervangen voor een nieuwe generatie.

1) valt niet te zeggen, de 940 is dood, maar de 939 gaat ook binnenkort een opvolger krijgen.
2) alleen CPU upgraden is het domste wat je kunt doen, verondersteld dat een CPU van over 2 jaar daadwerkelijk ondersteund is door je op dat moment verouderde moederbord zul je beroerde performance hebben ten opzichte van een nieuw platform. Hou er rekening mee dat je moederbordchipset tot 50% van systeemperformance bepaalt (THG heeft voor de grap eens alle platforms voor SoA+DDR op een rij gezet, van ALi Magik1 tot de nForce2-400. Met exact zelfde CPU en RAM was de nForce2 ruim twee keer zo snel in de meeste zaken).

Aangezien CPUs relatief duur zijn, is het beter over 2 jaar een goedkopere CPU op een nieuw moederbord te prikken dan dmv een veel duurdere CPU hooguit dezelfde performance te bereiken :o
Zal het Crossfire gebeuren werken in een SLI moederbord ? Ik heb momenteel een ATI en zou eventueel ook een nieuwe ATI willen nemen, maar als ik in de toekomst een Nvidia zou willen met SLI omdat dit eventueel beter zou zijn wil ik wel een moederbordje dat hiermee overweg kan! (waarom is een mobo eigenlijk SLI-speciaal ? bij Crossfire hoeft er toch niets apparts te zijn, alleen een mastercard en klaar ?)
De ervaringen met Crossfire zijn nog niet duidelijk genoeg om aan te geven of wat je wilt gaat werken, maar ga voor de zekerheid gewoon uit van niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je kan mischien wachten op de M2 socket.
Tja, de laatste tijd gaat het er vies aan toe in de wereld der sockets. Lang leve de socket A. Als je in het begin van het socket A tijdperk een goedkope CPU kocht, kon je op het einde van het socket A tijdperk de krachtigste CPU kopen die erop past, en dan had je een héle mooie upgrade!!! Maar tegenwoordig wisselen die sockets zo snel.
Wat ook mooi zou zijn:
Nu een AMD64 3000+ op een s939 en binnen een paar jaartjes als (hopelijk!) de X2 4800+ te vrekrijgen is aan spotprijzen (relatief natuurlijk) deez nemen als upgrade... :9

• imagica
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:08:
Je kan mischien wachten op de M2 socket.
Tja, de laatste tijd gaat het er vies aan toe in de wereld der sockets. Lang leve de socket A. Als je in het begin van het socket A tijdperk een goedkope CPU kocht, kon je op het einde van het socket A tijdperk de krachtigste CPU kopen die erop past, en dan had je een héle mooie upgrade!!! Maar tegenwoordig wisselen die sockets zo snel.
Wat ook mooi zou zijn:
Nu een AMD64 3000+ op een s939 en binnen een paar jaartjes als (hopelijk!) de X2 4800+ te vrekrijgen is aan spotprijzen (relatief natuurlijk) deez nemen als upgrade... :9
I.d.d. heb ook een Socket A nu, en deze in de loop der tijd van Athlon 900 naar nu een XP3200+ geupgrade voor weinig......

Enig idee waar meer informatie qua cpu's te vinden valt over die M2 sockets ? want als deze i.d.d. binnen 6 maanden verschijnen is het wel het overwegen waard.

Over die ATI Crossfire, ik heb met google'n wel het e.e.a. kunnen vinden over Crossfire Mobo's dus ziet er zoals al gemeld wordt in dit topic naar uit dat het Of een Crossfire mobo OF een SLI mobo moet gaan worden waar ik eigenlijk op tegen ben om dan d.m.v. het mobo gedwongen wordt een bepaald merk videokaart aan te schaffen.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
marceltenb schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:19:
[...]

I.d.d. heb ook een Socket A nu, en deze in de loop der tijd van Athlon 900 naar nu een XP3200+ geupgrade voor weinig......

Enig idee waar meer informatie qua cpu's te vinden valt over die M2 sockets ? want als deze i.d.d. binnen 6 maanden verschijnen is het wel het overwegen waard.

Over die ATI Crossfire, ik heb met google'n wel het e.e.a. kunnen vinden over Crossfire Mobo's dus ziet er zoals al gemeld wordt in dit topic naar uit dat het Of een Crossfire mobo OF een SLI mobo moet gaan worden waar ik eigenlijk op tegen ben om dan d.m.v. het mobo gedwongen wordt een bepaald merk videokaart aan te schaffen.
Ik denk niet dat de nieuwe M2 socket binnen nu en 6 maanden komt, denk eerder riching een jaar ofzo...

• imagica
Vond hier nog wat informatie omtrend de AMD Roadmap m.b.t. de M2 en Socket 939:

AMD Roadmap

Voor diegene die net als ik wel intresse hebben in upgraden de komende tijd, maar nog niet weten wat en hoe etc :)

het lijkt er in iedergeval op de de M2 met DDR2 support dus rond het 2e kwartaal 2006 komt, tussen de 7 en 11 maanden wachten dus voor M2.

[ Voor 24% gewijzigd door imagica op 09-09-2005 15:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:08:
[...]

Lang leve de socket A. Als je in het begin van het socket A tijdperk een goedkope CPU kocht, kon je op het einde van het socket A tijdperk de krachtigste CPU kopen die erop past, en dan had je een héle mooie upgrade!!!
[...]
Ja joepie... dan kocht je op het eind een 3200+ die je op je stokoude plank vrotte en kreeg je de performance van een 2000+ (of een willekeurige Sempron) op een modern bord :/

En laat nou een Sempron met modern bord samen aanmerkelijk goedkoper zijn dan een 3200+, plus dat je er dan gratis nog voordelen als iig USB 2.0 en allicht ook SATA enzo bij krijgt...

Net zo goed als dat de MHz-mythe onzin is, is het ook onverstandig om je alleen op de CPU blind te staren - het blijft doorgaans een financieel- en performancewijs slechte investering om een oud moederbord van een nieuw CPU te voorzien :z

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 09-09-2005 16:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ik vond vroeger Socket A het beste en waarom? Binnen de 500 mhz tot 3200+ kon je op 1 socket plaatsen. Nu vind ik weer Intel het beste. Binnen een range 1.4 ghz tot 3.2 kan op 1 socket maar ook de celeron en binnen de range van 2.4 ghz tot wat er gaat komen dan spreek ik over S775 is nu mijn favoriet. Sinds dat AMD eerst de S754 had en nu maar met Athlon voor S939 gebruikt en de Sempron voor S775 geeft het voor mij geen voordelen. Zoals Celeron en Pentium hebben kan je bijvoorbeeld een Gigabyte 8I945GMF moederbord gebruiken en je hebt goede prestatie(eventueel met vga onboard) in tegenstelling tot AMD met S754(mijn favoriet dan K8S-MX is(wel goedkoop en werkt aardig maar slechte borden(qua layout en foutmeldingen vanuit de bios)) met VGA onboard met eventueel losse videokaart voor Sempron en S939 waar geen een bord meer met VGA onboard mee is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
deze vraag geld ook voor mij, ik wil dat er weer een socket als socket a komt, een standaard zeg maar. want ik moet nu telken een nieuw moederbord kopen *zucht*

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

dion_b schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:12:
[...]

Ja joepie... dan kocht je op het eind een 3200+ die je op je stokoude plank vrotte en kreeg je de performance van een 2000+ (of een willekeurige Sempron) op een modern bord :/

En laat nou een Sempron met modern bord samen aanmerkelijk goedkoper zijn dan een 3200+, plus dat je er dan gratis nog voordelen als iig USB 2.0 en allicht ook SATA enzo bij krijgt...

Net zo goed als dat de MHz-mythe onzin is, is het ook onverstandig om je alleen op de CPU blind te staren - het blijft doorgaans een financieel- en performancewijs slechte investering om een oud moederbord van een nieuw CPU te voorzien :z
Hou er wel even rekening mee dat de nForce2 bordjes ook al een behoorlijke tijd in omloop zijn. Mijn nForce2 bordje heeft in de ruim 2 jaar dat 'ie heeft gedraaid diverse processors gehad, van een 1800+ via een 2400+ naar een 3000+ en het is wat mij betreft elke keer de moeite waard geweest (al heb ik voor de 3000+ niet de volle mep hoeven betalen, anders had ik dat misschien niet gedaan).

En in de computerwereld kun je de nForce2 toch al wel redelijk stokoud noemen. Als je met een KT266 zit ofzo, tsja. Maar omdat de 3200+ sowieso al een FSB van 200 heeft vallen de echt oude moederborden toch al af. En USB2.0 en misschien zelfs SATA zitten volgens mij wel op de meeste moederborden met FSB200+ (KT400(a?), nForce2 en dat soort spul) ?

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Ja, ik zit hier nu te werken met een Nforce2 400 Ultra (A7N8X-E Deluxe) en hier zitten toch zeker 2x s-ata op en 6x USB 2.0... niet meteen doen alsof socket A nog stamt uit de tijd van berenvelletjes en rekenmachines van kamergrootte, AMD heeft er slechts een half jaar afscheid van genomen :)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
[...]

Tenzij je dus bijvoorbeeld een nF2 bord hebt met een trage proc, omdat je toendertijd je mobo hebt vervangen om later als de cpu's goedkoper zijn je cpu te upgraden, dan is het al verstandiger :P
Maar het kan natuurlijk altijd verstandiger :P En dat zou in dit geval dus een Sempron + nieuw mobo zijn.
Maar dan zit je wel weer aan S754 vast, dus moet je later weer nieuw mobo + cpu kopen. Maar datzelfde heb je als je een S939 koopt als je pech hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 09-09-2005 18:22 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• imagica
[...]

Wat zou je dan nu aanraden ? Ik wil een mobo voor een 64bits processor en lieft multi-core compatible en uiteraard AMD maar hoeft niet perse direct een multi-core te zijn (laat deze eerst nog even in prijs dalen imho) SLI / Crossfire maakt ook niet zoveel uit als ik nu een leuke mobo met cpu koop en een jaar later een multi-core erin knal zal die performace dip niet zoveel zijn lijkt mij, of hebben we vandaag al een 'te gebruiken tot' datum op de mobo's zitten ?
Pagina: 1