Toon posts:

[HTML / CSS] Divstyle hoogte px / %

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Weet dat hier al tig topics over zijn maar nergens een duidelijk antwoord gekregen... dus bij deze het verzoek geen onzin gewoon puur een antwoord op de vraag met een oplossing.

Ik werk met tabellen en een externe stylesheet. Mijn layout bestaat uit een hoofdtabel met daarin op de derde rij een tweede tabel.. het gaat om deze tabel.

Ik wil dat deze tabel de grootte heeft van 90% breed en 90% hoog. De breedte is geen probleem. Zowel firefox als internet explorer pakt deze prima. Maar de hoogte geeft altijd gezeik bij mij. Als ik de hoogte definieer met bijvoorbeeld 470px doet hij het wel. Het gaat dus puur om de procenten.

Het maakt geen verschil of ik nu de hoogte in de <tr> zet van de hoofdtabel, of in de <table> van de subtabel of in mijn css file... het werkt met % gewoon niet.

Hopelijk is mijn vraag beetje duidelijk en weet iemand er een oplossing voor. Ga pls niet zitten kletsen over dat ik niet meer met tabellen moet werken maar met css en dus divstyles... ik kan wel een divstyle gebruiken in me html file maar daar werkt de hoogte in % ook niet mee en ik wil dit nou eenmaal in tabellen!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OPLOSSING:
BtM909 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:44:
Er zijn een aantal dingen (heb hieronder een werkend voorbeeld) die je moet aanpassen, mocht je perse met tabellen werken:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.brd2 {
  border: 1px solid red;
  width: 800px;
  height: 60%;
}

HTML:
1
2
3
4
5
6
    <TD class=td3 vAlign=center align="center">
      <TABLE class=brd2 cellSpacing=1 cellPadding=1 border=2>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD>test test </TD></TR></TBODY></TABLE>
    </TD></TR>

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 12:06 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hoeft tegenwoordig niet meer te groeten onder een post ;)

Daarnaast vraag ik me af of je wel echt een tabel hiervoor nodig hebt ;)
Als je nl. kijkt naar de standaarden, dan zie je dat table officieel geen height heeft. Wellicht handig om een voorbeeld online te zetten, zodat we eventueel kunnen meedenken hoe je het het beste kan aanpakken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry kwas vergeten mijn website erbij te plaatsen:

http://www.fairy-design.nl

Het verschil is echt overduidelijk met internet explorer is het goed met firefox zuigt het

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dit kan makkelijk op een andere manier opgelost worden, nl:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<html>
 <head>
  <title>test</title>
 </head>

<body>
  <div id="container">
   <div id="header"></div>
   <dvi id="navigation"><ul><li>bla</li></ul></div>
   <div id="content"></div>
   <div id="footer"></div>
  </div>
 </body>
</html>

En vervolgens dit stylen met behulp van CSS.

/Edit: Kijk bijvoorbeeld eens naar deze uitleg, maar er zijn nog legio andere voorbeelden (en links) te vinden...

[ Voor 47% gewijzigd door Woudloper op 09-09-2005 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik heel duidelijk was geweest over het feit dat ik het met tabellen wilde doen en NIET met divstyles....

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In Opera zuigt het ook. Maar je moet echt even knap leren html'en. Je moet de hoogte in de TD aangeven en niet in de TR.

Volgens mij is hoogte in een tabel ook geen officiele W3 richtlijn.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:29:
Ik dacht dat ik heel duidelijk was geweest over het feit dat ik het met tabellen wilde doen en NIET met divstyles....
Heb je hier een specifieke reden voor?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Dan gaat het niet lukken aangezien zoals BtM909 al zei.... Een tr element heeft officieel geen hoogte. Dus kan je dat er ook niet aan geven. Tuurlijk IE doet het wel.... tsja.

Anders zou ik als ik jou was eerst gaan kijken wat voor content je hebt. Als je al zat content hebt dan hoef je je niet eens meer druk te maken of de tabel wel hoog genoeg is omdat er toch al genoeg content in zit :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:29:
Waarom deze keuze?
Tabellen zijn voor tabulaire data, DIVS zijn voor jou doel bedoeld?

Dus wat is jou motivatie om Tabellen te gebruiken? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Ook al is de hoogte 90% geef aan een td doet hij het niet in firefox. De reden waarom ik met tabellen werk? Altijd gedaan ook leren we t zo op school (multimedia vormgeven) dus ik werk met tabellen... en t probleem moet oplosbaar zijn.

Daarnaast zal mijn content niet op iedere pagina voldoende zijn... dus ik wil echt die hoogte definieren... en waarom doet hij het WEL in px en NIET in %

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:37 ]

• disjfa

disjfa

be

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:35:
Altijd gedaan ook leren we t zo op school (multimedia vormgeven) dus ik werk met tabellen...
Dus dan kan je het ook gewoon IE only maken aangezien dat gebruikt word op school neem ik aan :)

disjfa.nl

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken zowel internet explorer als mozzila op school :) jawel moderne school haha. Ik zelf haat firefox en begin inderdaad beetje t idee te krijgen dat ik firefox begin te haten. Het is altijd die browser die vertikt wat ik wil :(

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

ThunderNet

Flits!

Ook al is de hoogte 90% geef aan een td doet hij het niet in firefox. De reden waarom ik met tabellen werk? Altijd gedaan ook leren we t zo op school (multimedia vormgeven) dus ik werk met tabellen... en t probleem moet oplosbaar zijn.
En wij proberen je de oplossing te geven, namelijk DIVS :)

Tabellen gebruiken voor lay-out is helaas verouderd, en zo statisch als de pest...
Als je eenmaal het gebruik van DIVS snapt/door hebt, zul je zien waarom we je het aanraden :)
Daarnaast zal mijn content niet op iedere pagina voldoende zijn... dus ik wil echt die hoogte definieren... en waarom doet hij het WEL in px en NIET in %
Doet hij het in FF ook WEL in px? of werkt dat alleen in IE?

[ Voor 17% gewijzigd door ThunderNet op 09-09-2005 11:40 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Noork
  • Niet online
Ook al is de hoogte 90% geef aan een td doet hij het niet in firefox.
Raar, hier anders wel. Alleen verschuift de boel een beetje, maar dat moet ook wel oplosbaar zijn.
De reden waarom ik met tabellen werk? Altijd gedaan ook leren we t zo op school (multimedia vormgeven) dus ik werk met tabellen... en t probleem moet oplosbaar zijn.
Echt raar dat je dat hebt gehad op een multimedia/vormgeving opleiding. Tabellen zijn immers bedoeld om een schematisch overzichtje te geven ergens van en niet om een ontwerp in te maken. Hiervoor is de Div uitgevonden.

offtopic:
Weet je zeker dat je wel een design bedrijfje wilt beginnen alleen al gezien je html kennis? En weet je zeker dat je het Fairy-Design wilt noemen, dat klinkt zo nichterig. nofi.

Verwijderd

Topicstarter
Noork...

1) jij hebt het recht niet mijn bedrijfsnaam aftezeiken... ik ben vrouwelijk en ik doe maar gedeeltelijk webdesign... doe namelijk voornamelijk Videobewerking.

2) Zolang mijn klanten niet zeiken en ik zelfs al voor webdesign naar china moest om daar me wat klanten om de tafel te gaan zitten lijkt me dat ik weinig verkeerd doe niet lieverd?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder... ik studeer nog steeds en probeer mijn kennis op te vijzelen... ik zal zo eens mij gaan richten op de div styles denk dat ik er niet onderuit kom. Maar jongens voor de rest heel erg bedankt voor jullie antwoorden :)

Verwijderd

Topicstarter
ThunderNet schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:39:

Doet hij het in FF ook WEL in px? of werkt dat alleen in IE?
ja in firefox doet hij het met pixels dus wel.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Er zijn een aantal dingen (heb hieronder een werkend voorbeeld) die je moet aanpassen, mocht je perse met tabellen werken:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.brd2 {
  border: 1px solid red;
  width: 800px;
  height: 60%;
}

HTML:
1
2
3
4
5
6
    <TD class=td3 vAlign=center align="center">
      <TABLE class=brd2 cellSpacing=1 cellPadding=1 border=2>
        <TBODY>
        <TR>
          <TD>test test </TD></TR></TBODY></TABLE>
    </TD></TR>

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:14

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

miss heel dom gedacht (werk zelf namelijk niet met tabellen voor de opmaak),
maar kun je geen achtergrond pic (in zwart ofzo) gebruiken om die tabel zn hoogte te geven.

(beetje hetzelfde idee als de faux columns)

@alakuial

firefox houdt zich tenminste nog aan de standaarden, wanneer ik een pagina heb gemaakt check ik altijd in firefox welke fouten er nog inzitten, die door ie negeerd worden. In het begin vond ik firefox idd ook kut (vanwege die fouten :P) maar zodra je de fout hebt gevonden gaat er een wereld voor je open

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:38:Ik zelf haat firefox en begin inderdaad beetje t idee te krijgen dat ik firefox begin te haten. Het is altijd die browser die vertikt wat ik wil :(
Omgekeerde wereld anyone? Als iets wel werkt in IE en niet in FireFox, dan is het zo goed als altijd zo dat er dus iets gedaan wordt wat eigenlijk niet kan. Een TR een hoogte meegeven bijvoorbeeld... Dat hoort helemaal niet te werken. Als je dan zegt dat je daarom FireFox gaat haten. Tsja. Gelukkig zijn er ook nog standaarden.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Noork
  • Niet online
Pendaco schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:45:
miss heel dom gedacht (werk zelf namelijk niet met tabellen voor de opmaak),
maar kun je geen achtergrond pic (in zwart ofzo) gebruiken om die tabel zn hoogte te geven.
Niet dom gedacht. Dit heb ik ook nog weleens gebruikt om het tabellen probleem te omzeilen. Echter kun je dan geen footer helemaal onderaan weergeven.

Verwijderd

Topicstarter
Pendaco... die achtergrond image zal ik nog eens proberen, kan gewoon een plaatje van 10 x 10 px maken in het zwart lijkt mij en die een hoogte en een breedte meegeven als achtergrond in mijn subtabel. Zal laten weten of dat werkt.

Haha ja ik geloof best dat het een goede browser is, al is het maar vanwege al die spyware via internet explorer. Maar ik ga me zo eens concentreren op die divstyles. Kan toch niet achter blijven bij al die kerels hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Cavorka schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:47:
[...]

Omgekeerde wereld anyone? Als iets wel werkt in IE en niet in FireFox, dan is het zo goed als altijd zo dat er dus iets gedaan wordt wat eigenlijk niet kan. Een TR een hoogte meegeven bijvoorbeeld... Dat hoort helemaal niet te werken. Als je dan zegt dat je daarom FireFox gaat haten. Tsja. Gelukkig zijn er ook nog standaarden.
Als je misschien de topic wat verder had doorgelezen heb ik die tr hoogte hersteld en werkte het daarna nog niet.

• disjfa

disjfa

be

Als je gaat beginnen aan normaal semantisch html zoek dan eerst even daar naar voordat je alleen maar divjes gaat gebruiken.

Of te wel gewoon de html elementen gebruiken waarvoor ze gebruikt moeten worden :)

disjfa.nl

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:14

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

@ alakuial

als je je in css wilt verdiepen kan ik je dit boek aanraden.
Ik moest m voor mijn opleiding ook aanschaffen en ben blij dat ik dat heb gedaan

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik gooi deze link over een fixed header en footer er tegenaan, want dat is de richting die het ongetwijfeld op gaat:
http://limpid.nl/lab/css/fixed/header-and-footer

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 is the BEST want zijn oplossing werkt... het kan dus wel met tabellen :) Heel erg bedankt kerel!

En ik zal dat boek eens gauw halen. Heb daar ook de php versie van en vond het lekker makkelijk geschreven. Bedankt voor de tip.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hier even een aantal tips voor je webdesign(carriere):

Semantiek - waarom zou je?
• Belangrijke website om te zien of iets (volgens de standaard) wel of niet kan / mag: http://www.w3.org/TR/html4/ en http://www.w3.org/TR/CSS21/

Belangrijkste aspect is dus: probeer te bedenken welke HTML elementen je ergens voor gebruikt. Vroeger (nu nog te vaak ;)) werden tabellen misbruikt om layouts te kunnen creeeren, die niet op een andere (of nog viezere) manier gecreeerd konden worden.

Tegenwoordig probeer je zoveel mogelijk HTML (markup) en CSS (layout / opmaak) van elkaar te scheiden. Juist omdat je met de nieuwe technieken (zo nieuw zijn ze eigenlijk helemaal niet ;)) de gewenste layout kan bereiken.

1 belangrijke tip: ga niet teveel mee in de div-mania (zie ook: do you smurf what I smurf?) zoals hierboven een paar keer wordt geroepen ;).

Denk dat div-mania net zo slecht is / moet zijn als tabellen gebruik.

Pagina: 1