Toon posts:

Systeem wordt IDIOOT warm...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem luidt als volgt:

Tot voor kort werkte mijn pc (MoBo: Gigabyte K8NS, Processor: Athlon 64 2800+ met boxed koeling, kast: A-Open QF50C, Kingston 512 mb ddr geheugen, videokaart: XFX 6600 128mb AGP) perfect: kon hem hele dagen aan laten staan om bijvoorbeeld te downloaden, allemaal geen probleem. Zware spellen zoals GTA San Andreas en Need for Speed Underground 2 draaide hij zonder problemen.
Sinds kort begint hij bij het starten van dit soort zwaardere applicaties (maar tegenwoordig ook bij oudere spellen zoals NBA Live 2000 of NHL 2002) hevig te piepen, de kast werd ook stevig warm en na het installeren van een controleprogramma bleek dat de temperatuur bij gewoon gebruik (Windows XP, geen zware applicaties) tegen de 50 graden Celsius loopt. Na het starten van een spel blijkt hij, zonder al te veel moeite, 78 graden te halen. Na enkele minuten (met systeempiep natuurlijk, irritant klereding) sluit hij in het geval van zo’n temperatuur dan ook meteen af.

De vraag: “wat hieraan te doen?” ga ik niet stellen, want dan komen er natuurlijk allerlei lolbroeken die zeggen dat ik moet koelen als een gek, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om dat te bedenken, ik vraag me echter wel af waarom de pc het nu opeens niet meer aankan en vroeger onder dezelfde omstandigheden prima functioneerde. Als er mensen zijn die suggesties hebben, hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien is de koeler defect?

• ecageman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 20:55
Ik denk aan 2 dingen zo op het eerste gezicht:

- de fan van je koeler draait niet meer (goed)
- Het koelblok zit niet meer goed op je CPU

AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor

Verwijderd

Of is er iets veranderd in de kast? (andere kast, cpu, videokaart...)
Of heb je de systeemkast in een computerkast staan (zodat de hete lucht niet weg kan?

Verwijderd

Heeft dit probleem zich plots voorgedaan of relatief geleidelijk?
Oorzaken die ik kan bedenken (eventueel in combinatie met elkaar):
-het warme weer
-stof
-aanlopende fan
-iets dat de airflow hinderd en vroeger niet
-onstabiele voeding -> te hoog voltage -> meer warmte
-overklokt? Vcore verhoogt?

Zie je een warmteverhoging, enkel bij de cpu? Of bij alle temperatuursensoren? Kan je ook de temp van de grafische kaart nakijken?

Verwijderd

Topicstarter
Wat de kast betreft: daar staat hij inderdaad in, maar gisteren heb ik hem eruit gehaald, open gemaakt, een fan erop gezet en vervolgens wat zwaardere applicaties gerund en ja hoor: weer dat piepje! Bovendien staat hij daar nu al vijf maanden in en heb ik er pas de laatste tijd last van (en het is wel vaker zo warm geweest)

Verwijderd

Topicstarter
Ow, en nog even dit, misschien hebben jullie er niets aan: de laatste tijd doet mijn videokaart ook erg merkwaardig: GTA Vice City kan hij bijvoorbeeld alleen in de laagste resolutie draaien, hoewel hij makkelijk meer moet kunnen hebben, NFSU2 is op de op een na hoogste resolutie geen probleem. Als ik nu al zie dat hij sommige dingen heel pixelig weergeeft in NHL 2002...

Het programma wat ik gebruik om de temperatuur te checken is SpeedFan, alleen geeft hij drie temperaturen aan, waarvan er slechts een schrikbarend hoog is. Wat die ene precies is weet ik niet, maar ik gok dat het het moederbord is... Kan eventueel ook de videokaart zijn. Tevens geeft hij de status van drie fans, waarbij hij er bij een vermeldt dat ie niet draait... Misschien omdat ie ook niet bestaat??

Heb hem trouwens nog nooit overklokt...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:31 ]

Verwijderd

Hmm....misschien draait er dan inderdaad een fan niet. Zou je dat ff willen checken of ze het allemaal doen (en goed doen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net geprobeerd een screenshot van speedfan te uploaden, maar dat doet ie dus niet...

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:40 ]

Verwijderd

En je chipsets op je moederbord worden niet te heet? Btw je voeding al even vervangen voor een ander ter controle?

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee hoe dat moet...

Verwijderd

Ik zou allenszins de kast een openen en controleren of alle fans nog vlotjes draaien. Voel ook eens aan de heatsink van CPU, grafische kaart en NB, voel ook aan harde schijven, hieruit kan je misschien ook al conclusies uit trekken.
Probeer te achterhalen, welke temp het is, dat in speedfan zo hoog aangeeft. Bijvoorbeeld de cpu fan even uit trekken, en zien welke van de temps in speedfan gaat stijgen als gevolg daarvan. Natuurlijk heel voorzichtig zijn hiermee: van het moment dat je ziet dat een temp begint te stijgen terug weer insteken die fan!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 19:46
Heb je al eens de bios gereset? Ik had een soortgelijk probleem en dmv een boisreset was het ineens opgelost. Kennelijk is er iets mis gegaan met de stroomvoorziening waardoor mijn cpu veel te veel stroom kreeg en dus erg snel erg heet werd.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe reset ik de BIOS? Door in het BIOS-menu alles op "default" te zetten?

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 19:46
Yup, is voldoende. Andere methode is om de batt. er een paar minuten uit te halen, maar dit doe je meestal alleen wanneer je de bios niet meer kunt benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
BIOS is gereset, de piep blijft uit, maar op een gegeven moment (bij 80 graden Celsius) sluit de computer zelf af. Het probleem is niet weg.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
80 graden is veel te hoog, je cpu is beveiligt tegen doorbranden, vandaar dat ie uit gaat.

download motherboard monitor eens, en zeg ons eens wat die ervan vind
http://mbm.livewiredev.com

heb je trouwens al wel nagekeken of je fans nog draaien/er geen overdreven stof in je koelblok hangt?
dit is vaak de boosdoener

[ Voor 26% gewijzigd door BasieP op 09-09-2005 14:38 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:02

Erw

voeding probleem?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Ik zou gewoon even de koeler van de Processor afhalen, de thermalpad/koelpasta weg halen, opnieuw verse pasta aanbrengen en het ding er weer goed opzetten.

Dat er geen piep meer komt is volgens mij omdat de max temperatuur van 85 naar 95 graden is opgeschoven sinds de bios reset. Bij Asus is Default vaak 95 graden (wat in mijn ogen natuurlijk VEEEEL te hoog is.)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is inmiddels opgelost. Een oude vriend die mijn noodkreet zag op dit forum heeft me uit de brand geholpen: de boxed fan van de processor zat los.

Het lijkt erop dat alles het weer vlekkeloos doet, iedereen iig bedankt voor de geboden hulp!

Verwijderd

controleer de coolpasta op je processor en ga anders ook eens met de stofzuigen langs je fans, het kan zijn dat de koeling ernstig belemmerd wordt door stof.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:36:
Probleem is inmiddels opgelost. Een oude vriend die mijn noodkreet zag op dit forum heeft me uit de brand geholpen: de boxed fan van de processor zat los.

Het lijkt erop dat alles het weer vlekkeloos doet, iedereen iig bedankt voor de geboden hulp!
Ik veronderstel dat je de heatsink bedoelt en niet de ventilator erop? Dat is basic stuff, het eerste wat je had moeten checken eigenlijk... Voor zover ik weet staat dat ook in een van de eerste replies van dit topic.

Edit: in de twééde reply al. Als mensen je tips geven, probeer ze dan ook allemaal zolang het probleem niet opgelost is 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 10-09-2005 00:16 . Reden: Ff checke ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Normaal moet die koeler gewoon erop blijven.

Ik heb het gehad met een Intel Pentium IV 3 ghz die niet alleen gigantisch heet werd(standaard bij opstarten rond de 60 graden en zware belasting rond de 80 graden). Ik wist dat ik alles goed had gemonteerd(getest gewoon los). Moederbord temp werd rond de 60 graden. Dus alles gecontroleerd maar de bovenkant van de kast werd zo heet dat chocolade meteen na 2 minuten smolt(per ongeluk opgelaten). Er zaten 2x92mm fan aan de achterkant op volle snelheid te blazen(zalman). Er zat boven de processor nog in de voeding een 120*120mm fan en die blaasde op volle snelheid. En een hitte kwam eruit(je voelde echt dat die heel heet werd). Echt niet normaal.

Ik was aan het zoeken maar je moet niet vergeten lucht gaat eruit maar daarvoor moet wel (voldoende koude) lucht er zijn om erin te blazen. Uiteindelijk 2x5,25 frontjes eruit gesloopt en ja daar ging mijn temp met 30 graden omlaag. Tja dat heb je he met goedkope kastjes. Dus voor mij die rommel niet meer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1