Splitsen van BL en PL over meerdere machines

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Normaal gesproken bouw ik altijd mijn applicaties in drie verschillende lagen: PL, BL en DAL. Deze kwamen in 1 binary terecht en worden op elke client weer opnieuw gebruikt.

Nu kwam bij mij de vraag of de PL en de BL+DAL op verschillende machines kunnen worden gebruikt. Maar hoe realiseer ik dit? Welke technieken? Waar kan ik het beste naar zoeken voor voorbeelden e.d.?

Alvast bedankt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 15:31
Je kan eens kijken naar .NET remoting / xml web services.

Je kan een 'remote interface' bouwen rond je business logic laag, die je beschikbaar stelt mbhv web-services of .NET remoting.
Je client doet dan dus calls naar die interface, en krijgt objecten terug waar die mee kan werken. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat die objecten die je terugkrijgt serializeerbaar zijn, want ze worden nl. over het netwerk van de ene machine naar de andere gestuurd.

Je moet er ook voor zorgen dat je een 'coarse grained' remote interface hebt. Je wil nl. niet voor iedere wissewasje een call doen over het netwerk, want dat gaat traag.

https://fgheysels.github.io/

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Heb jij professionele ervaring met dit systeem?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Kan je niet beter 2 machines hetzelfde laten doen? Dus 2 machines met alle lagen en dan een centrale database? Eventueel zou je die zelfs op beide servers kunnen draaien en dan repliceren.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 15:31
Kaassoevlee schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:39:
Heb jij professionele ervaring met dit systeem?
Ik ben momenteel bezig met een project waar de BL en DAL op één server staan, en de clients mbhv remoting die lagen aanroepen.

Het is ook nog de bedoeling dat de BL/DAL en de DB op 3 servers komt te staan. (Mbhv merge replication moeten die DB's dan gesynched blijven).

[ Voor 20% gewijzigd door whoami op 09-09-2005 10:45 ]

https://fgheysels.github.io/

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Oke, heel erg bedankt. Ik ga me er in verdiepen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
PL/BL scheiding heb je toch al met een webinterface? Je PL gebeurt in zekere zin in de browser - zeker als je Javascript gebruikt. Maar ook de klassieke fat client is een PL op een aparte machine.

Overigens is het scheiden van lagen nooit een doel op zich. De enige reden is om een business requirement te realiseren (zoals bijvoorbeeld capaciteit)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1