Toon posts:

Problemen na aanschaf grotere monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 weken geleden een 21 inch monitor aangeschaft en sinds die tijd start geregeld mijn PC plotseling opnieuw op. Ik heb natuurlijk nu een hogere resolutie draaien (1600 x 1200) en heb ook gekeken of de temperatuur op m'n videokaart (nvidea geforce) te hoog is geworden maar dat is niet het geval. Ik heb de meest recente videodrivers ook geinstalleerd maar dat helpt helaas niet.

Heeft iemand een idee waar ik verder moet kijken?

Bij voorbaat dank voor de hulp

Groet,

Eddy

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Krijg je een BSOD? En werkt het weer goed als je je oude monitor er weer aan hangt? Hoe zit het met de voltages die de voeding afgeeft? Plotseling herstarten ligt vaak aan de voeding (dat zou dan toeval zijn en niets met het scherm te maken hebben) :)

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Pollewob schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:41:
Krijg je een BSOD? En werkt het weer goed als je je oude monitor er weer aan hangt? Hoe zit het met de voltages die de voeding afgeeft? Plotseling herstarten ligt vaak aan de voeding (dat zou dan toeval zijn en niets met het scherm te maken hebben) :)
n00b vraag: Gaat een grafische kaart niet meer Volt vragen aan de voeding als hij meer moet doen (zoals bv een hogere resolutie), zodat je mischien net boven de grens van de voeding komt?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 09:52
Spontane reboots zijn meestal een probleem met de stroomtoevoer.
Misschien dat je videokaart net de voeding over de streep trekt nu je een hogere reso gebruikt.
Zet de reso weer eens terug op wat het was, en kijk of je het dan nog hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Antec Sonata kast, daar zit toch al een extra zware voeding in? Ik krijg geen BSOD, de PC start direct opnieuw op en geeft zelfs geen 'scandisk meldingen' en zo

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:46:
Ik gebruik een Antec Sonata kast, daar zit toch al een extra zware voeding in? Ik krijg geen BSOD, de PC start direct opnieuw op en geeft zelfs geen 'scandisk meldingen' en zo
Define zwaar...
Het zal denk ik een 350W voeding zijn...
Misschien dat het goed gaat met bv een 400W voeding...
Wel een A-merk nemen...

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:48:
[...]

Define zwaar...
Het zal denk ik een 350W voeding zijn...
Misschien dat het goed gaat met bv een 400W voeding...
Wel een A-merk nemen...
Het is een 380W voeding lees ik net.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
En je verdere specs?
Een 380 Watt is genoeg voor een lichte machine, maar als jij er een zware P4, of een Athlon 64 met dikke grafische kaart(en) aan hangt, kan 380 Watt wel degelijk te licht zijn.
Zeker op hogere resoluties zal een videokaart er behoorlijk aan moeten trekken, dus meer stroom verbruiken. Misschien is het vermogen an sich wel genoeg, maar kan de voeding het aantal Ampere's net niet trekken ofzo? Zet, zoals al eerder aangedragen, je resolutie eens een stapje terug naar bijv. 1280x1024.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:46:
Hmm, ik denk om een of andere reden aan aardelussen enzo...

Zijn monitor en PC op geaarde stopcontacten aangesloten :?

De belangrijkste troubleshootstap heb je trouwens niet gedaan:

Sluit een andere PC aan op deze monitor. Heeft de andere PC er last van?
Sluit een andere monitor op deze PC aan, heeft deze PC nog steeds problemen?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:02:
En je verdere specs?
Een 380 Watt is genoeg voor een lichte machine, maar als jij er een zware P4, of een Athlon 64 met dikke grafische kaart(en) aan hangt, kan 380 Watt wel degelijk te licht zijn.
Zeker op hogere resoluties zal een videokaart er behoorlijk aan moeten trekken, dus meer stroom verbruiken. Misschien is het vermogen an sich wel genoeg, maar kan de voeding het aantal Ampere's net niet trekken ofzo? Zet, zoals al eerder aangedragen, je resolutie eens een stapje terug naar bijv. 1280x1024.
Ga ik proberen. Ik heb niet het idee dat ik echt een heel zware PC heb, maar het is zeker het proberen waard

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:16:
De belangrijkste troubleshootstap heb je trouwens niet gedaan:

Sluit een andere PC aan op deze monitor. Heeft de andere PC er last van?
Sluit een andere monitor op deze PC aan, heeft deze PC nog steeds problemen?
Tja, dat klinkt heel mooi en zou ik graag proberen, maar waar haal ik een vergelijkbare PC en monotor vandaan om dat te doen? Met mijn vorige 17" scherm heb ik deze problemen in ieder geval nooit gehad

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:16:
[...]

Hmm, ik denk om een of andere reden aan aardelussen enzo...

Zijn monitor en PC op geaarde stopcontacten aangesloten :?
Vergat je hier nog antwoord op te geven, antwoord is ja

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Daar hebben we die knop voor, kan je je bericht aanpassen ipv meerdere posts na elkaar te plaatsen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:32:
[...]

Tja, dat klinkt heel mooi en zou ik graag proberen, maar waar haal ik een vergelijkbare PC en monotor vandaan om dat te doen? Met mijn vorige 17" scherm heb ik deze problemen in ieder geval nooit gehad
Het hoeft helemaal niet vergelijkbaar te zijn. Een willekeurige andere PC en een willekeurige andere monitor (of het nu je oude 17" is of een 14" of wat dan ook) voldoen om aan te geven waar de oorzaak zit.

Je gaat er nu vanuit dat het iets met je monitor te maken heeft omdat het probleem ontstaan is rond dezelfde tijd als je je monitor verving. Op zich is dat geen gekke hypothese, maar pas als je het proefondervindelijk bevestigd hebt kun je er vanuit gaan. Dat heb je nog niet gedaan...

En waar je eea vandaan haalt? Nou, als je werkelijk geen andere PC of monitor in huis hebt staan, leen er even eentje van een buur/kennis

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga met al jullie suggesties dit weekend aan de slag. Iedereen enorm bedankt voor de hulp

Groet,

Eddy

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09

KneoK

Not in a million lightyears

BredeP schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:02:
En je verdere specs?
Mwoah, ik heb een 365Watt Enermax voeding en dat draait al tweer jaar. Op dit moment moet 'ie een redelijk overclockte 3000+ tesaam met een X800Pro die regelmatig twee schermen op 1280x1024 aanstuurt, twee harde schijven, een DVD brander, een Audigy 2, 4 fans, wat USB apparaatjes en nog wat rotzooi aansturen. Nog genoeg sap over hoor.

En ik denk niet dat een moderne 3D kaart in 2D modus "er behoorlijk aan moet trekken" op hogere resoluties. Zoveel meer zal dat niet schelen, maar misschien in het geval van de TS net het drupje geweest.

Ofwel: TS, geeft eens wat specs.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 09:52
WinXP reboot overigens automatisch ipv een BSOD te geven. Dit moet je eerst uitschakelen.
Start > Settings > Control Panel > System
tabblad Advanced
Startup and Recovery; Settings
System Failure; Automaticly Restart uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
BioWEB schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 19:43:
[...]
Ofwel: TS, geeft eens wat specs.
Doen we:
Het is een P4 3,06 GHz met 1 GB intern geheugen
Videokaart is een NVIDIA GeFore FX 5200 Ultra met 256 MB op Forceware 77.77
Monitor is een Samsung Syncmaster 213T

Heb overigens vanavond 2 keer een reset gehad op het moment dat ik met m'n muis een scrollbalk aan het verplaatsen was. En nu ik er zo eens over nadenk is de PC eigenlijk alleen maar gereset op een moment dat ik iets aan het doen was zoals dat of met m'n muis een plaatje vergrootte of iets dergelijks. Bij 'gewoon' browsen of mail lezen is er eigenlijk niets aan de hand. Krijgt iemand daar nog andere ideeen door?

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 19:58:
WinXP reboot overigens automatisch ipv een BSOD te geven. Dit moet je eerst uitschakelen.
Start > Settings > Control Panel > System
tabblad Advanced
Startup and Recovery; Settings
System Failure; Automaticly Restart uitzetten
Heb ik even aangepast, hopelijk krijg ik dan nog info waar ik wat aan heb

Verwijderd

Ik kan hier ook toevallig goedkoop aan een 23" cinema display raken... maar moet dan nog videokaart met dvi aansluiting kopen wel. Iemand een idee welke ik best koop, ik heb daar niet zo veel verstand van (tegenwoordig). En voor een redelijke prijs, 't is niet dat ik een echte hardcore gamer ben ofzo.
Zodat ik ook geen problemen krijg na aanschaf van een grote monitor. Ik hoop dat ik dit hier in een just topic vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 23:17 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:15:
Ik kan hier ook toevallig goedkoop aan een 23" cinema display raken... maar moet dan nog videokaart met dvi aansluiting kopen wel. Iemand een idee welke ik best koop, ik heb daar niet zo veel verstand van (tegenwoordig). En voor een redelijke prijs, 't is niet dat ik een echte hardcore gamer ben ofzo.
Zodat ik ook geen problemen krijg na aanschaf van een grote monitor. Ik hoop dat ik dit hier in een just topic vraag.
Topic hijacking wordt hier niet echt geapprecieerd ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topic hijacking wordt hier niet echt geapprecieerd ;).
Ow, sorry. Is niet mijn bedoeling om het forum teveel te vervuilen. Ik kon ook niks vinden in de search, maar ok, ik open dan wel snel even een nieuw topic. Groeten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

K :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:26:
[...]

Ow, sorry. Is niet mijn bedoeling om het forum teveel te vervuilen. Ik kon ook niks vinden in de search, maar ok, ik open dan wel snel even een nieuw topic. Groeten.
NOFI, maar als je met die vraag zo een topic plaatst geef ik die ook niet veel kans. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 22:44:
[...]
Heb overigens vanavond 2 keer een reset gehad op het moment dat ik met m'n muis een scrollbalk aan het verplaatsen was. En nu ik er zo eens over nadenk is de PC eigenlijk alleen maar gereset op een moment dat ik iets aan het doen was zoals dat of met m'n muis een plaatje vergrootte of iets dergelijks. Bij 'gewoon' browsen of mail lezen is er eigenlijk niets aan de hand. Krijgt iemand daar nog andere ideeen door?
Volgens mij zijn er ook veel mensen die met dat soort acties (scrollen etc) een piepend mobo hadden. En die piep komt meestal van de de spoeltjes op het moederbord die o.a. zorgen voor de stroomvoorziening van het AGP slot.

Dus andere ideeën? Not really, maar ik zou toch weer eens aan je voeding denken. ;) Voltages al gecontroleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 09-09-2005 23:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 23:31:
Dus andere ideeën? Not really, maar ik zou toch weer eens aan je voeding denken. ;) Voltages al gecontroleerd?
Euh nee, zou ook nie weten hoe ik dat moet doen. Kun je me op weg helpen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
Pollewob kwam in de eerste reactie in dit topic al met dezelfde suggestie... :P

Anyway, voltages uitlezen kan softwarematig met programma's als Speedfan of MBM. Anders kun je ook gewoon een multimeter erbij pakken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 10-09-2005 12:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Goed, afgelopen weekend allerlei zaken getest. Oude monitor geeft geen problemen, andere PC heb ik niet op deze resolutie kunnen testen. Van dat voltage gebeuren snap ik niet zo veel dus daar ben ik niet veel verder mee gekomen.

BSOD verrorzaken is nu wel gelukt en de melding die ik dan krijg is altijd in nv4_disp.dll. Heb al geprobeerd of ik met de Omega drivers geen problemen krijg (ik had de Detonators) maar daarmee gebeurt precies hetzelfde.

:?

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
zoek maar eens op nv4_disp.dll met de search en op google daar zijn duizende topics over te vinden!

Verwijderd

Google:

http://support.microsoft.com/?kbid=325730&sd=RMVP

En nog 100 andere links :)

Verwijderd

Topicstarter
Jeutje, wat een berg informatie. En eigenlijk niet 1 echte oplossing als ik het zo zie. Ik ga eerst maar eens proberen om alles qua Detonator te verwijderen en dan de standaar windows drivers te gebruiken geloof ik.....
Pagina: 1