[Excel 2000] Opgegeven range vullen met oplopend getal

Pagina: 1
Acties:
  • 680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 13:09
Ik heb met Excel altijd het probleem dat ik wel weet wát ik wil, maar gewoonweg niet de juiste functies kan vinden om dit te bewerkstelligen. Meestal vindt ik wel iets in de richting wat ik wil hier op GoT of met Google, maar in heb nu al een paar uurtjes gezocht maar dat heeft nog niets bruikbaars opgeleverd.

Ik zoek eigenlijk een duwtje in de juiste richting voor het volgende.
Ik wil een van te voren opgegeven aantal cellen vullen vanaf een eerste lege cel na een bepaalde cel met een vaste tekst en een waarde waarvan de waarde in elke volgende cel met een X waarde verhoogd wordt.

Dus bijvoorbeeld, vul vanaf de eerstvolgende lege cel na A1 10 cellen. Begin met "test 1" en verhoog het getal met 1, dus "test 2", "test 3" etc.
Het ingeven van de variabelen lukt wel met lijstkeuze, alleen ik zoek dus wat commando's om met deze ingegeven waardes aan de slag te gaan.
Als iemand een paar functies kan geven waarmee ik in combinatie dit kan maken ben ik al een heel eind.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Er zijn vele wegen naar Rome en het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wilt. Zoek je een werkbladfunctie die je in die cellen invult of wil je een macro maken die zelf het lege bereik opzoekt en invult?
Of zoek je gewoon een handioge manier om dit soort lijstjes eenmalig te maken en vervolgens meerdere keren te kunnen gebruiken met bv klik-sleep?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Pimmr
Nou, eigenlijk wil ik eerst de variabelen ingeven via een lijstkeuze oid, en daarna met een button die een VB scriptje met de commando's aanroept de lijst genereren.

Dus lijstkeuze

Aantal cellen
Begin getal

De vaste tekst in een cel ligt eigenlijk wel vast dus die kan hoeft neit persé ingegeven te worden, evenals het getal waarmee verhoogd moet worden. Als ik dit alleen in de VB regels opneem kan ik het altijd nog aanpassen als ik dat wil.
De eerstvolgende lege cel is ervoor omdat ik het lijstje in een kolom wil genereren, de variabelen aanpassen en dan aansluitend aan het vorige lijstje een nieuwe lijst wil neerzetten.

Ik kan wel even uitleggen waar het voor is maar ik denk niet dat het iets toevoegd, maar goed.
Ik heb een controller waaraan een netwerk hangt van nodes van verschillende types. Ik kan de informatie van de nodes verkrijgen via groepnummers, elke node wordt dus ook in een groepnummer geplaatst.
Om dit netwerk te configureren moet ik via een terminal programma een lijst ingeven met het aantal nodes, het type en groeptype.
Als ik 100 nodes heb van type X moet ik voor elke node het volgende ingeven
g 1 X (groep 1 is van type X)
n 1 1 (node 1 hoort bij groep 1).
g 2 X (groep 2 is van type X)
n 2 2 (node 1 hoort bij groep 1).
etc.
Je begrijpt dus dat ik dit graag genereer als ik wat gegevens invoer.
Ik wil dus invoeren
- aantal nodes
- begin adres eerste node (rest is altijd opvolgend)
- type
De nodes worden altijd in hetzelfde groepnummer geplaatst.
Dit is natuurlijk :O voor iedereen dus ik dacht het uit te leggen zoals boven...

Verwijderd

De Niet_Zo_Mooie_Oplossing is dat je in 1 celreeks de naam neerzet (bijv. kolom A) en in een andere celreeks het nummer/cijfer (bijv. kolom B1). Vervolgens in de derde celreeks beide cellen samenvoegen met =A1&" "&B1

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:48 ]

• Pimmr
Hmm ja dat doe ik nu eigenlijk al maar dan ben ik dus elke ingave aan het bewerken.
Ik zoek toch echt een methode om het met enkele lijstkeuzes en een knop te genereren.
Ben ondertussen aan het zoeken en proberen maar dat wil nog niet echt lukken |:(

Bedankt iig voor het meedenken ;)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als je het in vba wilt oplossen is het misschien het makkelijkste als volgt:
Klik op eerste lege cel. Macrobutton met een macro die waarden opvraagt met een inputbox statement of uitleest uit een cell op het actieve blad, gevolgd door een loopje vanuit de activecell.
Iets als -bij wijze van voorbeeld-
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
     Dim je variabelen
     iAantal=inputbox("Hoeveel nodes?")
     strG=activesheet.cells(rij,kolom)
     strA=inputbox("Adres")
     for i = 0 to iAantal-1
           activecell.offset(i,0)=strA & cstr(i)
     next i

Wil je dat met keuzelijsten doen dan koppel je dus die keuzelijst aan een bepaalde cel.

[ Voor 8% gewijzigd door Lustucru op 09-09-2005 12:41 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Pimmr
Oké, hier ga ik even mee rommelen.
Bedankt alvast !!

Hmm ik denk dat ik toch eerst wat meer ervaring in VB op moet doen. :X
Ik loop al gelijk tegen dingen aan zoals- hoe kan ik de celwaardes (keuzes uit keuzelijst) in VB beschibaar maken, etc etc heel basic ( :? ) stuff volgens mij dus ik probeer wel wat met formules etc, zit iets meer begeleiding in.

[ Voor 77% gewijzigd door Pimmr op 09-09-2005 18:54 ]

Pagina: 1