oops..videokaart in de fik...

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:59
eind vorig jaar heb ik een nieuwe computer gekocht.
Met daar in een XFX geforce 6600GT.

Ding werkte prima...alles perfect.
Tot de demo van Battlefield 2 uitkwam. Blijkbaar is dat spel nogal zwaar :)
Mijn videokaartje had het er moeilijk mee en k merkte dat ie met warm weer nog wel eens vast wilde lopen. Geen probleem.. computer rebooten even laten afkoelen dan dan ging het weer een tijdje...
tot vandaag..

zojuist vloog mijn 6600GT spontaan in de fik na een paar minuten spelen...
Ik heb natuurlijk meteen de voedingskabel losgetrokken..

Nu heb ik nog garantie op die kaart, dus ik verwacht geen problemen met een nieuwe te krijgen. Ik heb het ding tenslotte niet oneigenlijk gebruikt. (niet eens overgeclocked oid)

Alleen...de rest van mijn systeem....
Hoe groot is de kans dat er daar nog dingen gesneuveld zijn (heb natuurlijk geen al te recente back-up |:( )
Aangezien het een nieuwer systeem is met pci-e en sata HD heb ik niet met oude onderdelen kunnen testen of ie het nog doet. (tik dit op laptop)
Het moederbord lijkt het nog te doen...al geeft ie natuurlijk wel piepjes...logisch als er geen videokaart in zit. processor fan gaat netjes draaien en ik zie ook geen rare plekken op het moederbord.
Dat het de videokaart is die doorgefikt is weet ik zeker...Er zit een mooie brandplek op en rond een klein chipje op de kaart...

Hoe groot is de kans dat er nog meer onderdelen gesneuveld zijn?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

in de fik? kwamen er echt vlammen uit? :?

• sanderb
vlammen niet...maar hij gloeide nog mooi oranje na op het punt dat is doorgebrand :?...

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:33
Ik hoop voor je dat je garantie krijgt, sommige winkels willen nog wel eens moeilijk doen met in de fik gevlogen producten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:33
En dan zal je straks net dat ding hebben gekocht bij een winkel die niet thuisgeeft bij zichtbare schade zoals doorgebrande onderdelen (ja zal vast uw schuld zijn, die dingen fikken niet zomaar door!) :X

Kans is vrij klein dat er andere dingen zijn meegenomen. Mocht er wel meer kapot zijn, dan denk ik dat je moederbord aan vervanging toe is. Aangezien ie nog gewoon piept dat er geen videokaart in zit, denk ik dat het wel wat meevalt.

Verwijderd

Ja dan is die inderdaad heel erg warm geweest.

Ik denk niet dat er nog meer is doorgebrand maar zeker kun je het nooit weten

Verwijderd

dude, volgens mij kun je dat afschrijven als productie fout en zo ja, zou denk ik alle overige schade aan je comp. ook moeten worden vergoed maar informeer eerst @ de winkel waar je je pc gekocht hebt.

edit: Ok er hadden even heel veel mensen gereageerd terwijl ik aan het typen was, maar zij moeten aan kunnen tonen dat jij iets hebt gedaan met die kaart wat niet kan/mag, want volgens mij is het gewoon een productie fout ofzo.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 23:49 ]

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 08:00

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Tja, als dat ding sluiting heeft gemaakt, dan kunnen misschien wat volt regulatoren kapot zijn op je mobo, of de voeding. Maar denk niet dat het zo ver is gekomen.

Ik zou gewoon voorzichtig proberen straks (zonder HD en andere overbodige hardware) en dan letter op de voltages van de voeding in de bios. En als alles goed lijkt (keer ram test draaien bijvoorbeeld) dan kun je wel weer gewoon verder werken.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

als k jou was zou k zorgen voor een andere (tijdelijke) videokaart om je systeem grondig te testen of er niets verder kapot is...
zowiezo contact opnemen met XFX of de winkel waar je hem hebt gekocht, als je niet geoced hebt of iets dergelijks valt het nog onder de garantie. als er meer dingen kapot zijn zou je dit ook kunnen declareren bij de winkel of XFX, het is toch niet jouw schuld dat je kaart doorfikt!!

kan je dat misschien aantonen, dat je niets veranderd hebt?

voor n oranje gloed wil k eigg best draag weten hoe warm dat ie is geworden :P:*)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• sanderb
tis maar wat je vet noemt....
mijn computer ging gewoon uit..en toen ik keek zag ik nog een oranje gloed...

Als ze in die winkel moeilijk gaan doen, dan hebben ze de verkeerde voor zich...Ik ga niet naar huis voor ik een vervangend (minimaal gelijkwaardig) product meekrijg. waar heb ik anders garantie voor. Als je met een videokaart niet eens een spelletje kan spelen....dan klopt er iets niet..

edit:
Over het aantonen van het niet geoc-ed hebben...volgens mij is dat niet aan te tonen?
het kaartje voldeed voor mij prima.. dat was zelfs de reden dat ik toendertijd de 6600GT kocht en niet de mogelijk te unlocken 6800LE...wilde geen risico lopen...krijg je dit...

Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de betreffende winkel niet moeilijk doet.

De rest van het systeem komt van een andere winkel...vandaar dat ik me meer zorgen maak als er daar iets mee mis is... Kan me voorstellen dat ze dan niet de verantwoording willen nemen van producten van derden...maar ook daar geld.. ik kan ook moeilijk doen :) ...en wederom ga ik me (nog) niet druk maken en op de zaken vooruit lopen..

Nu eerst maar eens het bonnetje van die videokaart zoeken.. :X

[ Voor 13% gewijzigd door sanderb op 08-09-2005 23:52 ]

Verwijderd

Hehe, even een intresse vraagje tussendoor mag ik weten bij welke winkel(keten) je die kaart gekocht hebt?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Volgens mij als de rest van je pc gaar is kun je naar garantie voor die onderdelen fluiten. Staat ook wel in je handleining van je videokaart. Dat de fabrikant niet aansprakelijk is voor enige schade die aan je systeem word aangedaan door het product.

offtopic:
de winkelketen lijkt me geheel buiten dit topic vallen en het is dan ook netjes om hen erbij te slepen

[ Voor 20% gewijzigd door Herby op 08-09-2005 23:56 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

HerbyNL schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:55:
offtopic:
de winkelketen lijkt me geheel buiten dit topic vallen en het is dan ook "niet" netjes om hen erbij te slepen
Ik denk dat het zoals bovenstaand bedoelt was of lees ik nu iets fout?Maar ik vroeg dit ivm dat ik zelf nogal wellis lastige winkels heb gehad qua garantie, had hier ook laatst topic geopend daarover vandaar mijn vraag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 00:02 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:09

n00bs

Het is weer Zomer!

HerbyNL schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:55:
Volgens mij als de rest van je pc gaar is kun je naar garantie voor die onderdelen fluiten. Staat ook wel in je handleining van je videokaart. Dat de fabrikant niet aansprakelijk is voor enige schade die aan je systeem word aangedaan door het product.

offtopic:
de winkelketen lijkt me geheel buiten dit topic vallen en het is dan ook netjes om hen erbij te slepen
ONZIN!

De winkel is zeker weten verantwoordelijk te houden... stel je huis was in de fik gevlogen dan wordt het gewoon een rechtzaak. En ja die win je met een goede advocaat. De winkel mag op zijn beurt bij de fabricant gaan klagen, maar jij als particulier sluit een koopovereenkomst met de winkel.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:01:
[...]

Ik denk dat het zoals bovenstaand bedoelt was of lees ik nu iets fout?Maar ik vroeg dit ivm dat ik zelf nogal wellis lastige winkels heb gehad qua garantie, had hier ook laatst topic geopend daarover vandaar mijn vraag :)
Ja maar er is nu een probleem met een product en de winkelier is er nog niets een aan te pas gekomen. Ongeacht of ze moeilijk gaan doen of niet vindt ik het vermelden van de winkel hier not done

@n00bs. Ik meen me te herinneren dat er altijd word gezegd dat er geen aansprakelijkheid kan worden genomen. Of was dat nu bij incorrect gebruik ....

Pin er dus niet op vast :p

[ Voor 15% gewijzigd door Herby op 09-09-2005 00:07 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• sanderb
Ik ga hier nu niet vermelden om welke winkel het gaat.
Lijkt me niet relevant. Dat die kaart een probleem heeft kunnen zij niks aan doen.
Pas als ik morgen bij die winkel ben geweest zal ik eventueel vermelden om welke winkel het gaat.
Mijn probleem oplossen kunnen ze nml wel :)

Als de hele zaak dan netjes via garantie zonder problemen is opgelost zal ik dat hier (en in de shopsurvey) net zo goed melden als wanneer ze moeilijk doen...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bij onkundig gebruik heb je idd. geen recht op aanspraak van een vergoeding of wat dan ook... maar bij "normaal" gebruik mag je verwachten dat iets goed werkt! zelfs na 20 jaar!!! al hebben electronica producten een andere verwachte levensduur, MAAR een aangekocht product mag never een gevaar vormen voor iemands veiligheid!!!
En daar is dus hier wel sprake van...

• u_nix_we_all
  • Niet online
sanderb schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:49:
tis maar wat je vet noemt....
mijn computer ging gewoon uit..en toen ik keek zag ik nog een oranje gloed...
<knip>
Had je je kast open staan dan ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• sanderb
meteen opengemaakt...omdat ik een brandlucht rook...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09

KneoK

Not in a million lightyears

mad-dog schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:44:
Ik hoop voor je dat je garantie krijgt, sommige winkels willen nog wel eens moeilijk doen met in de fik gevlogen producten.
* Maar mijnheer, waar heeft U de pc staan dan ? En heeft U wel voldoende airflow ? Want een videokaart brandt niet zo snel door.
"Ach, naast de open haard. En airflow ? Als U het over die lawaaierige ronddraaiende dingen heeft, die heb ik er uit gesloopt. Wat een pokkeherrie."

Gek he, dat sommige winkels wat terughoudend zijn met doorgebrande producten ;)

Edit:
Mijn videokaartje had het er moeilijk mee en k merkte dat ie met warm weer nog wel eens vast wilde lopen. Geen probleem.. computer rebooten even laten afkoelen dan dan ging het weer een tijdje...
tot vandaag..
Dit vind ik persoonlijk niet "normaal gebruik van een pc". Dit is gewoon wachten totdat het zooitje er een keer mee uit scheidt (scheit ? scheid ? scheijdt ?).

[ Voor 26% gewijzigd door KneoK op 09-09-2005 01:36 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je hebt altijd 2 jaar garantie op al je onderdelen ongeacht waar je computer aan kapot ging.
Het is zeker niet zo dat ze enkel maar de videokaart hoeven te vergoeden omdat dat de oorzaak was.
Als je nog binnen de garantie zit moet gewoon alles gemaakt worden.

1 jaar wordt meestal door de fabrikant vergoed maar het tweede jaar moet de winkel voor haar rekening nemen. Daarna is de winkel nog maar deels verantwoordelijk.
Gewoon terug met de hele PC en zeg maar dat hij het niet meer doet.

www.staiksterk.nl
Dit vind ik persoonlijk niet "normaal gebruik van een pc". Dit is gewoon wachten totdat het zooitje er een keer mee uit scheidt
De winkel is verantwoordelijk voor een PC die bij normaal gebruik goed functioneerd.
Het spelen van een spelletje valt onder normaal gebruik van het apparaat en als hij daarmee al te warm wordt dan had de winkel daar maatregelen tegen moeten nemen of een beter systeem moeten samenstellen.

[ Voor 31% gewijzigd door -=bas=- op 09-09-2005 01:50 ]

Senile! Senile Oekaki

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BioWEB schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 01:34:
[...]

Dit vind ik persoonlijk niet "normaal gebruik van een pc". Dit is gewoon wachten totdat het zooitje er een keer mee uit scheidt (scheit ? scheid ? scheijdt ?).
Ehm.. je bedoeld te zeggen dat de kaart (bij ander ook normaal gebruik) al eerder problemen vertoonde? Dan heb je daar gelijk in. De TS had dus ook al eerder naar de winkel terug kunnen gaan met het probleem.

Had dat wat uitgemaakt? Nee: de videokaart had nog steeds vervangen moeten worden. De winkel is zelfs wat werk bespaard, want testen hoe of wat is nu niet meer nodig.

• sanderb
Een geforce 6600GT wordt verkocht als zijnde een kaart die met de laatste generatie spellen overweg moet kunnen..
Ik vind dat ik dan ook mag verwachten dat ie dat kan.

Dat ik al eerder wat problemen merkte klopt. Het betrof hier echter alleen tijdens het spelen van 1 bepaald spel, wat ik niet dagelijks speel, en wat bovendien een demo betrefd...
inherent daaraan zijn crashes in veel gevallen (lees het begin van het BF2 topic bij spielerij maar eens door)

Voor de rest functioneerde mijn videokaart prima.
Moet ik dan terug naar de winkel met de melding dat mijn videokaart raar doet bij 1 spel??
Ze zien me aan komen daar...
Als ik had geweten dat dat kreng het zo warm had dat ie zou doorbranden had ik het wel anders aangepakt..maar ik vind dit geen verantwoordelijkheid van de consument.
(en als je na een restart naar de temp kijkt is die al niet meer zo hoog...was slechts mijn vermoeden dat het daardoor kwam)

Bovendien staat mijn pc niet naast een verwarming of andere warmte bron...zit het ding vol met koelers en blijft ook altijd netjes koel...alleen de videokaart op dat moment dus waarschijnlijk niet.
Ik gooi het op een productiefout die waarschijnlijk niet eens aan het licht was gekomen als ik niet een spel was gaan spelen wat ineens wel werk vraagt van die kaart.

Oneigenlijk gebruik zie ik dingen als overclocken, de originele koeling vervangen door een andere..enz. dingen die ik dus niet gedaan heb.

Ik zit nog ruim binnen het jaar, dus heb gewoon garantie van de fabrikant..hoewel de leverancier , de winkel dus, mij moet helpen..niet de leverancier.
Zij mogen het verder uitzoeken met XFX.

[ Voor 13% gewijzigd door sanderb op 09-09-2005 02:50 ]

Verwijderd

Ben wel benieuwd naar die winkel medewerkers hoe die zullen kijken.
"Hoe bedoelt u m'n kaart is in de fik gevlogen?"
Maar zoals ik eerder in een post had gfezegd ik denk ook dat het een productie fout maar de rma moet via je leverancier.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
_bas_ schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 01:47:
Je hebt altijd 2 jaar garantie op al je onderdelen ongeacht waar je computer aan kapot ging.
Absolute bull natuurlijk. User Abuse valt vanaf dag 1 niet onder de garantie.... :/

Verwijderd

Ga gewoon naar de winkel en zeg gewoon dat je kaart defect is ipv "hij is doorgefikt". Als je gewoon zegt dat hij defect is ipv hij is doorgefikt, gaan ze allenszins al minder sceptisch zijn. Je vraagt dus een gewone RMA aan. Indien nodig vermeld je erbij dat de kaart ten allen tijde normaal gebruikt is geweest. -> niet overklokt, altijd stock koeler, niet aan gepruld en altijd voorzichtig mee geweest, en verder een goede koeling in de kast.

Voila , zo kunnen ze zeker niet moeilijk gaan doen. (slecht en oververhittende spanningsregulators behoren immers tot een productiefout, of ten minste toch tot ontoereikende kwaliteit van de kaart) Je hebt in deze situatie immers volledig recht op de garantie van de kaart.

Kijk nu al of er visuele schade is aan de rest van de onderdelen, zo niet, perfect: als er dan een defect is aan de andere onderdelen gaan ze nooit kunnen achterhalen dat het door een brandende videokaart is. Dsu bij defect aan een ander onderdeel ga je met dit onderdeel gewoon terug naar de winkel waar jet het respectievelijk hebt gekocht. Wederom met de mededeling dat het defect is, en dat het altijd normaal gebruikt is geweest. -> weeral volledig recht op garantie...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 09:52
BioWEB schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 01:34:
schijt :+

Ik heb onlangs hetzelfde gehad met een GF2 MX440, welke er tijdens een potje Gunbound (Worms achtige shooter, grafisch gezien totaal niet zwaar) is doorgebrand, 2 bruine vlekken op het kaartje rond de GPU, en iets wat op een weerstand lijkt. Niet ge-oc-ed, was std passief gekoeld en ik had er nog een extra casefan opstaan. Was ook een XFX kaartje...

Het "in de fik gevlogen" zou ik inderdaad achterwege laten. Maar je kunt natuurlijk even het verbrandde onderdeeltje aanwijzen.
Ik zie overigens ook nog wel een kans dat je PCI-e slot is opgeblazen...

Verwijderd

Ik hoop voor je dat je gerantie krijgt. Vaak krijg je bij dit soort dingenhet verhaal van heb je mobo zonder de afstandbusje in je kast geschroeft, of kabels tussen de fans late slingeren. Met daar achteraan dat zie hier alleen gerantie op kunne geven waneer je computer bij hun in elkaar laat zetten.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 17:15
Heb je mischien ook een foto van het verbrande gedeelte van de kaart.
Dan kunnen we kijken waar de schade zit.

En ik heb ook wel een een quantum schijf weg zien fikken,
Die hd's hadden een productie fout.
Op die printen fikte er een chip uit en dan zag je een brandlijn dwart door de chip.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Sorry hoor maar de term "User Abuse" is zo typisch een term om de garantie te onwijken.

AMD heeft dat ook een tijdje gedaan toen hun cores nog niet beschermd waren. Leuk voor de winkel dat zo'n fabrikant user abuse roept want de winkel is wel degelijk verantwoordelijk.

Jij koopt namelijk het product bij de winkel en niet bij de producent/fabrikant.

Als er duidelijke bewijzen zijn dat een gebruiker verkeerd is omgegaan met een product dan is de gebruiker daar natuurlijk zelf verantwoordelijk voor. (Schroeverndraaier sporen ofzo). Maar als de topicstarter gewoon een spelletje speelde kan een kaart gewoonweg niet zomaar doorbranden. Het spel kan schokken of slecht lopen, computer kan vastlopen maar de kaart mag nooit doorbranden.
Dat is gewoon een slecht component of gemonteerde koeler geweest.

Nederlands consumentenrecht is erg duidelijk in zulke zaken. Jammer alleen dat een winkel vaak probeert het probleem bij jou neer te leggen door gewoonweg te claimen dat je geen garantie hebt (is pure intimidatie!)
dominator schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:19:
[...]

Absolute bull natuurlijk. User Abuse valt vanaf dag 1 niet onder de garantie.... :/

Verwijderd

Ik begrijp het wel van somige winkels dat ze niet op alles gerantie kunne geven, want anders blijven ze producten omruilen bij mensen die een q-tec voeding hebben of een case temp van 50°C. Dan worden de producten alleen maar duurder.

Ik snap trouwens niet waarom je AMD er bij haalt want daar ging het om de cpu's met een gebroken core doordat de persoon zijn koeler er scheef opgezet had 8)7 . Dat it toch wel heel duidelijk user abuse. Daarom kon je toen de tijd bij aankoop van moederbord+cpu+koeler de koeler gratis plaatsen zodat je wel voledig gerantie er op kreeg mocht het fout gaan.

Tot nu toe heb ik nog geen probleme gehad met gerantie bij Mycom. Betreft geranie zijn ze erg ralex, terwijl bij computerland je het beter maar zelf kan gaan regelen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:28:
Ik begrijp het wel van somige winkels dat ze niet op alles gerantie kunne geven, want anders blijven ze producten omruilen bij mensen die een q-tec voeding hebben of een case temp van 50°C. Dan worden de producten alleen maar duurder.
LOL om je posting, een winkel is WETTELIJK verplicht garantie te leveren op AL hetgeen wat zij verkoopt... anders moet je gewoon simpelweg geen winkel beginnen!!!

Als ik zomaar een winkel kan beginnen en geen garantie zou hoeven te geven, dan was ik 10 jaar geleden al begonnen met het runnen van een grote winkel met inferieure producten.

Verder is het keus aan de winkel wat zij verkoopt en niet aan de klant, ook mag de klant aannemen dat de winkelier meer expertise heeft dan de klant zelf en ja ze zijn dus altijd verantwoordelijk te houden.

Natuurlijk is het wel zo dat het plaatsen van sommige onderdelen "veel" expertise met zich mee brengt die een klant vaak niet zal hebben. De winkelier hoort de klant hierop te wijzen en de gevolgen hiervan, want natuurlijk is het met verkeerd omgaan van aangekochte producten een risico van de klant zelf! maar mag dit nooit tot zeer gevaarlijke omstandigheden leiden.

Verwijderd

Volgens mij is er hier allenszins geen sprake van user abuse, en valt het ganse gedoe zonder twijfel onder normaal gebruik. Dus volledig recht op garantie zonder veel gedoe erbij, bij eender welke winkel. (Overigens is het niet een winkel die financieel nadeel doet door een garantie, maar de fabrikant.)
M.a.w. kaartje gaan omruilen, en zeker niet histerisch gaan doen "dat het doorgefikt is". Want dan gaan ze inderdaad sceptisch zijn, en dat zou volledig onterecht zijn.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Het kan alleen User Abuse zijn als een product in alle gevallen door een expert wel goed te installeren is. In het geval van AMD waren er situaties met bepaalde moederborden en koelers (lagere sockets en Orb coolers) waarbij in die specifieke situatie de core 80% van de installaties beschadigd raakte. (niet altijd kapot maar beschadigd is voldoende).

In zo'n geval kan er dus geen user abuse optreden. Bovendien is User Abuse een term die bestaat uit het misbruiken (abuse) van een product. Een koeler niet normaal kunnen monteren omdat de core bij aanraking al bijna meteen afbrokkelt noem ik geen misbruik.

AMD had toen gewoon een oplossing moeten zoeken. (Die kwam er later ook maar dat was te laat).

Wie had het overigens over een koeler scheef monteren. Heb zat core's gewoon zien gaan onder normale omstandigheden hoor (alleen Thunderbird core's overigens. De nieuwere Athlon cores waren veel sterker).

Waar het om gaat is dat een winkel ten alle tijden verantwoordelijk is. Behalve als overduidelijk is dat het product verkeerd is gebruikt. Bij een casetemp van 50 graden moet een grafische kaart maar terugklokken. Al loopt de motor van mijn auto vast op een dag van 30 graden zegt de dealer toch ook niet dat ik maar niet in 30 graden had moeten gaan rijden?

Ik snap trouwens niet waarom je AMD er bij haalt want daar ging het om de cpu's met een gebroken core doordat de persoon zijn koeler er scheef opgezet had 8)7 . Dat it toch wel heel duidelijk user abuse. Daarom kon je toen de tijd bij aankoop van moederbord+cpu+koeler de koeler gratis plaatsen zodat je wel voledig gerantie er op kreeg mocht het fout gaan.

Tot nu toe heb ik nog geen probleme gehad met gerantie bij Mycom. Betreft geranie zijn ze erg ralex, terwijl bij computerland je het beter maar zelf kan gaan regelen.

Verwijderd

Dit vind ik echt zever. als je als winkelier niet achter de Q-tek voedingen staat, en ook nie van plan bent om deze van deftige garantie te voorzien, dan verkoop je ze gewoon niet. Die keuze heb je altijd, heb je nooit miserie achteraf (mijn pc winkel verkoopt vb alleen moederborden van asus en abit, rest vindt de winkel in kwestie niet aan zijn eisen voldoen).

Wat ook veel kan makekn is hoeveel je in zo'n winkel koopt, en wat er al allemaal kapot gegaan is bij je. Ik heb zo de ervaring dat als je eens met een defect binnenkomt dat twijfelachtig door jou veroorzaakt zou kunnen zijn, je de volgende keer 100% zeker mag zijn dat ze je niet meer geloven...

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 14:43

Furinax

It'll only hurt until you die

sanderb schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:41:
vlammen niet...maar hij gloeide nog mooi oranje na op het punt dat is doorgebrand :?...
pics :D

Verwijderd

acidfever schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:42:
In het geval van AMD waren er situaties met bepaalde moederborden en koelers (lagere sockets en Orb coolers) waarbij in die specifieke situatie de core 80% van de installaties beschadigd raakte. (niet altijd kapot maar beschadigd is voldoende).
Je zegt het zelf al dat het aan de moederbord/koeler ligt. Of wel door het te gebruiken van een verkeerd koeler /moederboard is de cpu kapot gegaan.
Dus als ik een schijf in een brakka kast schroef waardoor die helemaal uit elkaar word getrokken door dat er erg veel spaningen op de schijf staat, dan vind jij dat ik nog gerantie heb op de hardeschijf omdat ze hem maar sterker moesten maken ?

Bij los verkoop moet de winkel gerantie geven op de onderdelen en niet op de complete computer, waneer men iest sloopt door dat die het ene andere verkeerd aanteluisten dan vervalt de gerantie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 15:43 ]

• KneoK
  • Laatst online: 17:09

KneoK

Not in a million lightyears

Birdie schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 01:59:
[...]

Ehm.. je bedoeld te zeggen dat de kaart (bij ander ook normaal gebruik) al eerder problemen vertoonde? Dan heb je daar gelijk in. De TS had dus ook al eerder naar de winkel terug kunnen gaan met het probleem.

Had dat wat uitgemaakt? Nee: de videokaart had nog steeds vervangen moeten worden. De winkel is zelfs wat werk bespaard, want testen hoe of wat is nu niet meer nodig.
Nee, er is helemaal niets bespaard. De TS zit nu met een systeem dat niet werkt omdat hij [vul een reden in] niet naar de winkel is geweest toen het probleem zich voordeed.
Als ik een nieuwe auto koop en de rubbers van mijn dakraam zijn niet helemaal goed, moet ik dan maar afwachten totdat er echt lekkage komt en ik mijn bekleding ook kan vervangen ? Of moet ik de fabrikant dan maar gaan lastig vallen met vragen of mijn bekleding wordt vergoed ? Waarom ? Ik ben toch degene die wist dat er een probleem was en ik ben degene die daar toen niet juist heb gehandeld.
Dat de garantie nog gewoon moet gelden ben ik het helemaal eens. Want het feit blijft dat de videokaart duidelijk niet naar behoren werkte. Maar om ook de rest van het systeem op de winkel te verhalen in geval van nog meer schade vind ik niet terecht.
Ik zou het er in ieder geval niet bij vermelden, dat je al eerder problemen hebt gehad met warmte.

Ik vind een beetje dat er twee kanten aan dit verhaal zitten. Als er iets mis is met een onderdeel van een gekochte pc, dan moet je gewoon terug naar de winkel om het probleem te laten oplossen en niet pas komen zeuren als het echt fout gaat.
Aan de andere kant is het natuurlijk een pc die door "proffessionals" in elkaar is geschroefd. Als normale pc gebruiker (ik vind dat je als winkelier iedereen in eerste instantie als normale pc gebruiker moet behandelen in dit soort gevallen, dus niet er van uit gaan dat de tweaker zelf wel even gaat klussen om het probleem te detecteren. Kwaliteit afleveren dus.) zul je niet direct aan een videokaart denken als de pc uitvalt.

Athmozz >>> Hoewel ik het tot op zekere hoogte wel met je een bent (verkoop alleen spul waar je achter staat) maar als dat overal zo zou werken dan zouden alle audio/video winkels helemaal vol staan met mooie Loewe breedbeeld plasma's en zou 95% van Nederland achter een zwart-wit tv'tje van 20 jaar oud zitten. Zeker in deze tijd is het gewoon veel interessanter voor mensen om goedkoop spul te kunnen kopen.
Ikzelf wacht liever tot ik het geld voor echt spul heb, want ik ben altijd wel van mening geweest dat kwaliteit zichzelf terugbetaalt. Zijn staan over een jaar met een ECS moederbordje te zeuren dat de helft is weggefikt en ik denk over 3 jaar eens dat ik mijn huidige Asus moederbordje wel zou kunnen verkopen, omdat het toch nog prima draait (bij wijze van).

[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 09-09-2005 16:53 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 16:57
ook mijn eerste gedachte bij dit topic! :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:59

renedepe

wheeeeelp!!!

Ik vind het eerder interessant hoe het is afgelopen in de winkel........

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

Ik vraag me eerder af waarom het zou uitmaken of je een 'zwaar' of 'nieuw' spel speelt. Als die kaart echt zo warm wordt dat hij doorbrandt dan was dat waarschijnlijk ook wel gebeurd als je een ouder spel had gespeeld, UT2k4 ofzo. De videokaart rendert in beginsel gewoon op 100% van zijn capaciteit. Bovendien, als ik dit zo lees lijkt het me echt op een productiefout of andere externe oorzaak.

Maar ook ik ben vooral benieuwd hoe de winkel reageert. Ik vind het moeilijk in te schatten. Het is niet normaal dat hij doorbrandt, je kunt moeilijk stellen dat dat 'altijd' user abuse is. Aan de andere kant, je hebt ook mafkezen die een PC helemaal inbouwen en afsluiten in een computermeubel en dan in de zomer zonder extra koeling de hele dag gaan gamen. Hoe moet de winkel dat weten?

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:27

Martinspire

Awesomeness

en in welke winkel had je hem trouwens gekocht :?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:38:
Aan de andere kant, je hebt ook mafkezen die een PC helemaal inbouwen en afsluiten in een computermeubel en dan in de zomer zonder extra koeling de hele dag gaan gamen. Hoe moet de winkel dat weten?
Maar dan nog valt dat niet onder 'user abuse' en kan je er dan de garantie van claimen. Het is namelijk zo dat de kaart zou moeten terugklokken ipv doorfikken wanneer hij te warm wordt. Hier moet de gebruiker natuurlijk geen enkele verantwoording afleggen. (hoewel je hier idd een mafkees vor moet zijn en er eigenlijk om problemen gaat vragen, maar dan nog zou de kaart er tegen beveiligd moeten zijn)
Zolang je als gebruiker niet iets hebt gedaan dan bij de garantievoorwaarden vermeld is dat daarbij de garantie vervalt, heb je het recht op de garantie!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 08:01
Ik hoop dat je PCI-e slot het nog doet. Ook eens zoiets gehad, alles deed het nog behalve het AGP slot (bij mij). Gelukkig had het bord ook een onboard kaartje dus heb ik het nog weten te verkopen (met kennisgeving van kapotte AGP slot uiteraard).

pepernooot

Verwijderd

vaag dat een kaart zomaar gaat fikken, battlefield 2 moet toch niet al te veel moeite zijn voor een 6600gt

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
bij mij ook eens gebeurt met een 9800pro. Maar die stond het hele weekend te smeulen!
nieuwe kaart en hij werkte weer, maar paar weken later ging mn bord ook. Condensator onder het agp slot stond ook wat erg bol.... maar dat kan ook aan de condensator liggen natuurlijk ;)
anyway, kans dat je mobo ook een klap heeft gekregen.

Verwijderd

alleen als ze het kunnen aantonen.

edit:

oups, post op vorige pagina
wis deze maar :D

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:53 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sanderb schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:36:
zojuist vloog mijn 6600GT spontaan in de fik na een paar minuten spelen...
Ik heb natuurlijk meteen de voedingskabel losgetrokken..
Heb je een kast met een window dan?
Of stond de kast open?

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 08:58
OlafvdSpek schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:50:
[...]

Of stond de kast open?
Iets zegt me, dat jij dit topic niet helemaal hebt doorgelezen... :+ 8)7

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 08:18
OlafvdSpek schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:50:
[...]

Of stond de kast open?
Ik denk dat ie de stekker uit het stopkontact heeft getrokken ;)

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wanneer de hele pc gebouwd is de de betreffene computershop moet je het hele kastje meenemen onder de volgende noemer.
Pc viel opeens uit en ik rook een ontzettende brandlucht.
Laten ze in de winkel die pc maar openschroeven en zelf de conclusie trekken.
Niet (let op!!! NIET) aanwijzen wat er verbrand is of zeggen dat je zelf al op onderzoek uit bent geweest.
Anders zal je nog te horen krijgen dat jij als a-techneut niets in pc's te zoeken hebt omdat zij de gene zijn die er werkelijk verstand van hebben.
Nu weten wij natuurlijk wel beter dus gewoon even je woorden inslikken en de betreffende verkoper (technicus) maar serieus nemen voor zover mogenlijk is.

De shop waar ik mijn spullen bijvoorbeeld koop weet wat mijn technische kennis is en zal in de meeste gevallen bij een defect apparaat ook aannemen dat het wel of niet mijn fout is geweest.
Als ik door OCen mijn kaart vernaggel is dat puurweg mijn eigen fout ik trek dan hieruit mijn conclusies en dan zit er niets anders op dan een andere kaart kopen.
Mocht er een onderdeel kapot gaan tijdens normaal gebruik voor waar het gemaakt is dan heb je ten alle tijde recht op garantie.
Als jij je kaart niet Oced hebt (wat ik uit je verhaal op kan maken omdat je bij aanschaf speelde op zeker) dan heb jij recht op garantie.
Mocht die kaart ook je mobo het graf mee in genomen hebben dan zullen ze ook het mobo moeten vervangen.
Uitval van een pc is nooit goed maar laten ze in die zaak maar uitzoeken waar het probleem zit en probeer niet de wijsneus uit te hangen dat lijkt mij het beste.

computer voor alle werkzaamheden

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:59

renedepe

wheeeeelp!!!

Nou vind ik het wel jammer dat de topicstarter niet even laat weten hoe het is afgelopen in de winkel. Start dan ook geen topic denk ik dan :'(

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

Ja, ik ben ook wel benieuwd, het kan voor iedereen interessant zijn om deze ervaring te delen.

• nexhil
  • Laatst online: 08:35

nexhil

BAM!

we hebben niet eens foto's gezien :(

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
sanderb schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:41:
d:)b

Doet ie het een stuk beter dan mijn thunderbird though...die rookte wel maar gloeide niet....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 14:43

Furinax

It'll only hurt until you die

misch staat zijn pc bij de comzaak en kan hij (nog) niet reageren?

• nexhil
  • Laatst online: 08:35

nexhil

BAM!

Furinax schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:00:
misch staat zijn pc bij de comzaak en kan hij (nog) niet reageren?
Als ie echt van ons zou houden....... als je maar wilt!!

Verwijderd

De meest winkels hebben in hun algemene voorwaarden staan dat ze niet!! verantwordelijk zijn voor gevolgschade. Omdat jij die meestal ondertekend op de bon, of je ze ergens kan inzien, je ze mee krijgt accepteer je die.

Binnen de eerste 6 maanden na aankoop moet de winkel bewijzen dat het jouw fout is. Daar buiten moet jij kunnen aantonen dat je hem op de juiste wijze hebt gebruikt. Ik denk dat ze hem naar de fabrikant zullen sturen, en dat die hem dan (in geval van garantie) zal omruilen/repareren/crediteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 13:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:36:
De meest winkels hebben in hun algemene voorwaarden staan dat ze niet!! verantwordelijk zijn voor gevolgschade. Omdat jij die meestal ondertekend op de bon, of je ze ergens kan inzien, je ze mee krijgt accepteer je die.

Binnen de eerste 6 maanden na aankoop moet de winkel bewijzen dat het jouw fout is. Daar buiten moet jij kunnen aantonen dat je hem op de juiste wijze hebt gebruikt. Ik denk dat ze hem naar de fabrikant zullen sturen, en dat die hem dan (in geval van garantie) zal omruilen/repareren/crediteren.
LOL binnen deze winkel is het mogenlijk dat u door het personeel van uw geld, sierraden en andere waardevollen spullen beroofd wordt wij accepteren hiervoor echter geen enkele aansprakelijkheid.

Einde verhaal.......

Ik dacht het niet , ze mogen alles in de algemene voorwaarden zetten wat ze willen echter deze artikelen hebben geen enkele jurische waarde zonder toetsing aan de wet want ook daar horen winkels en bedrijven zich aan te houden.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 00:01
bla bla....

TS, nieuws?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 13:46:
[...]

LOL binnen deze winkel is het mogenlijk dat u door het personeel van uw geld, sierraden en andere waardevollen spullen beroofd wordt wij accepteren hiervoor echter geen enkele aansprakelijkheid.

Einde verhaal.......

Ik dacht het niet , ze mogen alles in de algemene voorwaarden zetten wat ze willen echter deze artikelen hebben geen enkele jurische waarde zonder toetsing aan de wet want ook daar horen winkels en bedrijven zich aan te houden.
Ombudsman

Product gaat stuk binnen zes maanden na aankoop
In de wet staat het volgende: "Openbaart het defect zich binnen zes maanden na aanschaf dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek aan het product dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hier geen sprake van is"
U heeft dus (bijna) altijd een minimale garantie van zes maanden. De verkoper kan u ook een langere garantietermijn geven op het product. Zo krijgt u bijvoorbeeld bij een witgoed zaak krijgt u al vaak meer garantie. Deze langere garantietermijn is een service van de verkoper.
Tijdens de garantietermijn wordt u gegarandeerd dat u het product goed kunt gebruiken. Er moet uiteraard wel sprake zijn van normaal gebruik. Treed er tijdens de garantieperiode een defect op dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Deze bescherming geldt niet bij alle producten die u koopt. Denkt u daarbij aan bederfelijke vleeswaar of iets dergelijks of bijvoorbeeld aan een leuke ballon. Het spreekt voor zich dat u hier niet kan verwachten dat dit product zes maanden meegaat. Daarnaast speelt ook nog de prijs/kwaliteit verhouding. Van sommige producten kunt u zelf best inschatten dat het niet langer dan een paar maanden goed zal functioneren. Redelijkheid en billijkheid spelen hier dus ook een rol.

Product gaat stuk na zes maanden
Ook na de garantie van 6 maanden, loopt garantie op een product door. U moet dan wel bewijzen dat u recht heeft op garantie. Dat u bijvoorbeeld niet verantwoordelijk bent voor de schade of het gebrek. Of dat het product niet de eigenschappen bezit voor een normaal gebruik. De wet gaat er namelijk vanuit dat product de eigenschappen heeft, die u er van verwachtte. Bijvoorbeeld dat een A-merk wasmachine toch zeker 7 jaar probleemloos meegaat, of een computer drie jaar. Dit heet de ´economische levensduur´ van een product. De levensduur hangt vaak af van de prijs van een product. Een A-merk gaat over het algemeen langer mee dan een B-merk. Gaat het product eerder kapot, dan heeft het dus niet de verwachtte eigenschap en kunt u aanspraak maken op garantie.

Stukje van de website van de ombudsman, over de bewijslast

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BioWEB schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:48:
[...]
Als ik een nieuwe auto koop en de rubbers van mijn dakraam zijn niet helemaal goed, moet ik dan maar afwachten totdat er echt lekkage komt en ik mijn bekleding ook kan vervangen ? Of moet ik de fabrikant dan maar gaan lastig vallen met vragen of mijn bekleding wordt vergoed ?
Eventuele gevolgschade.. right, die had de TS inderdaad kunnen en min of meer horen voorkomen, daar het probleem al langere tijd zo duidelijk aanwezig was. Dan vatte ik je post wat verkeerd op; ik dacht met name aan de kaart zelf en die was toch al kapot.

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

Je bent niet de enige, is hij net zo stuk als deze? XFX 6600gt ploft
Blijkbaar toch niet zulk degelijk spul, dat xfx. Ik zit te denken om in de tussentijd een gainward 7800gt aan te schaffen. Zijn deze degelijker?

Ik ben malle Pietje niet.

Verwijderd

in de fik? OMG |:(

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

BeachPatroller schreef op zondag 18 september 2005 @ 16:42:
Je bent niet de enige, is hij net zo stuk als deze? XFX 6600gt ploft
Blijkbaar toch niet zulk degelijk spul, dat xfx. Ik zit te denken om in de tussentijd een gainward 7800gt aan te schaffen. Zijn deze degelijker?
Ik heb hier een XFX 6800LE in mijn pc zitten de agp uitvoering
Hij word tot het uiterste uitgeknepen (12 pipelines open en een clockspeed van 400 core en 849 mem max.
Heb er verder geen problemen mee en de keuze voor dit merk is hoofdzakelijk gekomen door de goede revieuws die ik heb gelezen.
Ieder merk heeft wel eens wat brakke onderdelen op zijn spullen zitten en daarmaa zal XFX geen uitzondering zijn.
Mischien dat weer iemand anders problemen heeft met Gainward of iets dergelijks.

computer voor alle werkzaamheden

Pagina: 1