Toon posts:

PC wordt te warm, wat kan ik nog verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel zegt, wordt mijn PC eigenlijk te warm. Ik heb al van alles geprobeerd (met uitzondering van waterkoeling).

Allereerst de setup (in 't kort)
- Asus A8V Deluxe moederbord met AMD 64 bits 3200+ proc, zalman koeler
- Zalman 400 Watt voeding
- Twee casefans achter (zuigen)
- Twee casefans voor (blazen)
- 4 harddiscs
- 4 CD/DVD units
- Hele rits PCI kaarten (alle sloten zitten vol)

Zolang ik niet teveel doe, gaat alles prima (Cool n Quiet), lm_sensors rapporteert +- 58 graden. Bij hoge load merk ik echter dat de temperatuur teveel oploopt.

Ik heb alles al stofvrij gemaakt met perslucht, maar dat maakte nauwelijks uit. Ik heb geprobeerd de kabels zoveel mogelijk aan de kant te houden, zodat de lucht er beter langskan, zonder veel resultaat.

Nu wilde ik deze PC echter gaan overclocken, maar liefst zie ik natuurlijk eerst een lagere temperatuur. Daarom hier de vraag, wat ik nog kan doen (behalve dan waterkoeling) om deze PC koel te houden.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 06:50
Wellicht is de koeler niet goed bevestigd, want voor een Athlon 64 zijn dit wel erg hoge temperaturen. Mijn 3000+ venice met boxed cooling is in dit weer idle 30 en stressed 36. En heb alleen een front en back casefan

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Mag ik vragen wat voor Zalman-cpu-cooler je hebt? Dit zijn idd veel te hoge temps voor een AMD.

Edit:
Hoe dik is de laag koelpasta? Of heb je helemaal geen koelpasta gebruikt :+

[ Voor 34% gewijzigd door TheovdS op 08-09-2005 21:27 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

FlyEragon

Alien Monkeys

Hoeveel volt staat er op je CPU ? Je kan dat met Asus probe controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Hertog_Martin schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:21:
Wellicht is de koeler niet goed bevestigd, want voor een Athlon 64 zijn dit wel erg hoge temperaturen. Mijn 3000+ venice met boxed cooling is in dit weer idle 30 en stressed 36. En heb alleen een front en back casefan
Hmm, ik geloof toch echt dat deze goed bevestigd is. Ik heb deze met een klein beetje koelpasta bevestigd, en deze zit echt stevig op de CPU.

Het koelblok zelf is ook kokend heet, dus ik geloof dat het met die warmteoverdracht wel goed zit.

Het probleem lijkt eerder dat de hele kast van binnen te warm wordt. Als je deze openmaakt nadat (of tijdens) de computer aan heeft gestaan, is het net of je de deur van de sauna opendoet.

Ik heb dus de indruk dat de CPU-koeler zijn warmte niet kwijtkan, omdat de lucht in de kast ook erg warm is. Mijn hele kast zit natuurlijk ook vol met van alles, en dat produceert ook gezellig mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
theovds schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:24:
Mag ik vragen wat voor Zalman-cpu-cooler je hebt? Dit zijn idd veel te hoge temps voor een AMD.

Edit:
Hoe dik is de laag koelpasta? Of heb je helemaal geen koelpasta gebruikt :+
Sorry, ik weet het type niet meer. Het is in elk geval zo'n rond ding.

Ik heb net genoeg pasta gebruikt om de gehele contactplek van de koeling in te smeren (en dat uitgesmeerd met een stokje). Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 11:42

simonmdejong

Blaat

staan die casefans voor in de kast de lucht in of uit de kast te blazen. het kan nogal wat schelen als je de airflow omkeert. dus voor de koude lucht er in en achter de warme lucht eruit.

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:33:
[...]

Sorry, ik weet het type niet meer. Het is in elk geval zo'n rond ding.
Ze zijn allemaal rond :+
Ik heb net genoeg pasta gebruikt om de gehele contactplek van de koeling in te smeren (en dat uitgesmeerd met een stokje). Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Als je je kast open houd, zakt de temp dan veel? Als dat zo is, is je airflow in je kast niet goed.

Edit:
Verhaaltje over airflow.

[ Voor 21% gewijzigd door TheovdS op 08-09-2005 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
theovds schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:36:
[...]
Ze zijn allemaal rond :+

[...]

Als je je kast open houd, zakt de temp dan veel? Als dat zo is, is je airflow in je kast niet goed.
Dat klopt. Het punt is ook wel een beetje dat de casefans voor naast de harddiscs en cdrom-units zitten. De lucht moet daar langs een smal stukje.

En ja, de temperatuur zakt inderdaad veel als ik de kast openlaat. Het is, zoals ik al eerder postte, net of je een saunadeur opendoet.

Verwijderd

Topicstarter
Erkandude schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:28:
Hoeveel volt staat er op je CPU ? Je kan dat met Asus probe controleren.
Gebruik geen Windhoos, dus geen Asus probe, sorry. Ik kan je wel de output van sensors geven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
$ sensors
eeprom-i2c-2-50
Adapter: saa7133[0]
Unknown EEPROM type (69)

w83627thf-isa-0290
Adapter: ISA adapter
VCore:     +1.49 V  (min =  +1.69 V, max =  +1.86 V)
+12V:     +11.25 V  (min = +10.82 V, max = +13.19 V)
+3.3V:     +3.36 V  (min =  +3.14 V, max =  +3.47 V)
+5V:       +5.04 V  (min =  +4.75 V, max =  +5.25 V)
-12V:     -14.91 V  (min = -10.80 V, max = -13.18 V)
V5SB:      +5.13 V  (min =  +4.76 V, max =  +5.24 V)
VBat:      +1.54 V  (min =  +2.40 V, max =  +3.60 V)
fan1:        0 RPM  (min = 11842 RPM, div = 2)
CPU Fan:  3426 RPM  (min = 84375 RPM, div = 2)
fan3:     2721 RPM  (min = 1757 RPM, div = 4)
M/B Temp:    +32°C  (high =    +3°C, hyst =    +0°C)   sensor = thermistor 
CPU Temp:  +49.0°C  (high =   +80°C, hyst =   +75°C)   sensor = thermistor 
temp3:     +19.0°C  (high =   +33°C, hyst =   +31°C)   sensor = thermistor 
vid:      +1.775 V  (VRM Version 9.0)
alarms:
beep_enable:
          Sound alarm enabled

eeprom-i2c-0-53
Adapter: SMBus Via Pro adapter at 0400
Memory type:            DDR SDRAM DIMM
Memory size (MB):       512

eeprom-i2c-0-52

eeprom-i2c-0-51

eeprom-i2c-0-50

Dit is met de kast open, je ziet de temperatuur gewoon zakken :D

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Als het gaat om een winchester moet je de voltage verlagen naar 1,4V. Dat zou al een stuk moeten schelen.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Hoe groot is de ruimte/kamer waar je in werkt en welke temp....?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Topicstarter
James_Watt schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:51:
Hoe groot is de ruimte/kamer waar je in werkt en welke temp....?
Denk zo'n 25 m^2

Wordt hier wel warm overdag. Zeker als ik zit te gamen. Dan moeten mijn balkondeuren namelijk dicht (anders waaien de gordijnen constant open, en zie ik niks).

De zon schijnt hier overdag recht naar binnen namelijk.

Oh, en hoe kan ik zien of ik een Winchester uitvoering heb? CPU is van ergens in januari.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 21:53 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
heb je de fans wel op de goede plaats geplaats? En wat voor videokaart heb je want die kunnen ook veel warmte produceren

Verwijderd

Topicstarter
chrisborst schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:01:
heb je de fans wel op de goede plaats geplaats? En wat voor videokaart heb je want die kunnen ook veel warmte produceren
Er zitten maar vier plekken voor casefans in mijn kast. Ze op de verkeerde plaats doen, is in mijn geval dus redelijk onmogelijk :P

Videokaart is een nvidia geforce 4 dingetje. Een oudje al. Daar zit alleen een klein koelblokje op, zonder fan.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Overklokken met deze temperaturen in je kast zou ik niet doen, maar met 4 HHD is het niet verwonderlijk dat het binnen heet wordt.

Hoe groot is je kast, is het een full tower of een mini tower.

Kijk eens naar het verschil in temp als je kast open blijft, mega dus, dus open laten of stroom van lucht aanpassen.

Mijn temps komen alleen in die buurt van de 58 graden als ik download aan heb, Far Cry speel en systeem overklokt draait, maw je wordt sowieso te heet, daar zal je toch even beter het verhaaltje over airflow moeten lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flame17 op 08-09-2005 22:12 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Hoe gaat de lucht in je case? Van voor naar achter of van achter naar voor? En heb je regelaars op je fans zitten? Wat voor kast is het überhaupt? Als ie open is kun je even kijken wat voor Cpu-cooler je hebt? Al deze vragen helpen denk ik wel.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
Type koeler is volgens mij een CNPS7000B-AlCu, heb ik er iets van twee weken geleden op gezet.

Lucht gaat van achter naar voren. Tenminste, dat is de bedoeling :P . Fans draaien op dit moment continu op 100%. Regelaars ga ik wel doen als de temperatuur weer normaal is.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Dan denk ik dat je eens van voor naar achter moet proberen (Dat doen de meeste mensen; vraag me niet waarom :P) Misschien dat het helpt :)

En wat voor case zei je ook al weer *kuch*

[ Voor 2% gewijzigd door Kaaswagen op 08-09-2005 22:23 . Reden: typo ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Met CPU-Z kan je zien wat voor CPU je precies hebt. Die 0,1 Volt teveel kan zo'n 5 a 6 graden verschil maken

[ Voor 5% gewijzigd door FlyEragon op 08-09-2005 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kaaswagen schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:18:
Dan denk ik dat je eens van voor naar achter moet proberen (Dat doen de meeste mensen; vraag me niet waarom :P) Misschien dat het helpt :)

En wat voor case zei je ook al weer *kuch*
Medium-height. Ik ga iig de fans eens omdraaien. Ik had ze zo gedaan omdat de fans achter lager zitten, en het daar in principe dus kouder moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Erkandude schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:24:
Met CPU-Z kan je zien wat voor CPU je precies hebt. Die 0,1 Volt teveel kan zo'n 5 a 6 graden verschil maken
CPU-Z? Dat vind ik niet in mijn repositories. En met google vond ik alleen een Windhoos versie, waar ik dus niets aan heb.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:16:
Type koeler is volgens mij een CNPS7000B-AlCu, heb ik er iets van twee weken geleden op gezet.

Lucht gaat van achter naar voren. Tenminste, dat is de bedoeling :P . Fans draaien op dit moment continu op 100%. Regelaars ga ik wel doen als de temperatuur weer normaal is.
Je hebt dus wel je fans verkeert geplaatst :P Je intake fans moeten onder in je kast zitten aan de voorkant en je outtake fans boven in achtin je kast. Warme lucht stijgt namelijk op.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:31:
[...]

CPU-Z? Dat vind ik niet in mijn repositories. En met google vond ik alleen een Windhoos versie, waar ik dus niets aan heb.
ach, ik vergat ff dat je geen windows had. :9

maar je kan het alsnog proberen om in je bios de waarde op 1,4 V te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door FlyEragon op 08-09-2005 22:34 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maak natuurlijk gebruik van het princiepe warme lucht stijgt op.
Vooronder koele lucht binnenhalen en achter boven warme lucht uitzuigen should do the trick.
Lees ook het airflow verhaal.
Ook ff stukje gequote uit de FAQ:
Warme lucht stijgt op dus de fan die lucht uit je kast blaast moet zo hoog mogelijk zitten. Doorgaans is dat aan de achterkant. Laag bij de grond is de lucht relatief het koudst dus daar moet je de lucht vandaan halen om in je kast te blazen: een intake fan zo laag mogelijk dus, en dat is vrijwel altijd aan de voorkant.
:)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

kan echt niet laten jongens,het spijt me, maar dit is bijvoorbeeld een verbetering :

nieuws: Vapochill XE II het vuur aan de schenen gelegd

http://specs.tweak.to/16495

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 15:49
Zorg ervoor dat je voldoende airflow hebt (van voor naar achter, omdat je voeding dan de warme lucht wegzuigt).

Als dat niet werkt zou ik een soort van buis maken, die je op een 8cm fan van buiten naar binnen laat blazen. Deze direct op de koeler van je CPU gericht (liefst een soort van omhelzing), zodat ALLE lucht langs je koeler gaat.
Dit heb ik zelf gedaan, heb namelijk nogal wat in me PC zitten (3200+ amd64, 5x HDD, 9800Pro).

Bij mij is het resultaat dat ik op 28 graden idle zit en hooguit(!) 44 graden bij gamen, voor een stock cooler van amd vind ik dat erg netjes. :)

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisB op 08-09-2005 22:42 . Reden: kleine add ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat jij bedoelt is eigenlijk de CPU zijn eigen kleine kastje geven. Zoiets heeft mijn broertje ook in zijn PC zitten (zat bij zijn kast).

Ik zal eens kijken of dat voor mijn kast ook bestaat.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
TS, het zou helpen als je vertelde wat voor kast je hebt, welk merk en type. Probeer ook eens Lavalys Everest Home Edition. Ik meende dat er ook een variant voor Linux was. (maar dat weet ik niet zeker). Wat je ook zou kunnen doen is gewoon je kast open schroeven, je CPU koeler eraf halen, de nummertjes op je CPU core bekijken, deze hier posten. Dan kunnen de mensen met verstand van AMD`s met deze gegevens je precies vertellen op wat voor VCore je proc moet lopen.

Dan nog 1 tip van mij, doe eens een 'reset factory default`s' in je BIOS, dan weet je zeker dat alles goed staat. Succes
Pagina: 1