Waarom zit gamepoort op geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:14
De laatste tijd blijft mij telkens een vraag hangen:
Waarom zit de gamepoort op een geluidskaart?

Voor zolang als ik mij kan herinneren zit de gamepoort altijd al op de geluidskaart. Maar hoe is dat zo gekomen en waarom voelen de producenten van geluidskaarten zich daar blijkbaar verantwoordelijk voor?
Het zou mij logischer lijken als zoiets op een moederbord zou zitten, ook al heb je niet zoveel ruimte op de 'backplate' van een moederbord.

Ik ben hier nou al een paar dagen over aan het nadenken, maar kom er niet uit.
Mis ik nou iets, of is er gewoon geen logische verklaring?

SRK35ZS-W

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:32

houthakker

Poehé

Gameport is ook gelijk de midi port, iets wat toch echt bij een geluidskaart hoort

Specs

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Omdat dit eigenlijk een MIDI poort is om een keyboard aan te sturen
Hiermee kun je leuke dingen mee doen met o.a. Cubase (zeg ik dit goed?)
Fidel schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:35:
edit:
klont....anders posten er ff 3 mensen tegelijk hetzelfde :P
@ LOL

[ Voor 70% gewijzigd door DDemolition op 08-09-2005 20:38 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

ik denk dat dit is omdat de gamepoort ook als midi input/output kan dienen
dat is het enige wat ik zou kunnen verzinnen

edit:
klont....anders posten er ff 3 mensen tegelijk hetzelfde :P

[ Voor 25% gewijzigd door Fidel op 08-09-2005 20:36 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:14
Mja, dit is dus wel duidelijk :D

Er is dus gewoon een hele duidelijke logische verklaring voor. Ik heb helemaal over het hoofd gezien dat er ook midi-apparatuur mee bediend kan worden.

Maar hier hoef ik dus in elk geval niet over na te lopen denken. :P Bedankt!

SRK35ZS-W

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Weer een zorg minder dus.. :Y)

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Volgens mij kan je een gamepoort ook gebruiken voor midi.Het is volgens mij trouwens zo dat er eerder een gamepoort op zat, dan dat er midi op de PC gebruikt werd. De allereerste commerciele geluidkaarten van AdLib, uit de tijd van de 8088/80286, boden snel na de introductie de mogelijkheid om een joystick op de PC aan te sluiten. Pas later kwam Atari uit met een homecomputer met midi, gevolgd door de Amiga. De PC hobbelde hier achteraan en bouwde een midi-interface op de kaart, naast de joystick-aansluiting. Pas later werd deze poort gecombineerd.

Overigens waren de eerste kaarten van soundblaster nog nadrukkelijk AdLib-compatible :P

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Buiten dat de poort ook voor MIDI gebruikt wordt, is wellicht ook nog een reden dat er op je geluidskaart al een AD-converter aanwezig, die nodig is voor het omzetten van het analoge joystick signaal.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De reden is natuurlijk dat mensen een geluidskaart kochten om spelletjes mee te doen (want waarvoor had je anders geluid nodig), en dat het fijn was dat je meteen je joystick kon gebruiken.

Dat ze de port ook voor MIDI konden gebruiken en dat er ook een AD-converter nodig was maakte de keuze om de joystick port toe te voegen alleen makkelijker. MMMMM sterkt mij trouwens in deze gedachte.

[ Voor 20% gewijzigd door Sendy op 09-09-2005 15:10 ]

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de AD-converter die op de soundcard zit ook voor de joystick gebruikt wordt. Dat zou dan betekenen dat je geen geluid kan opnemen terwijl je een joystick gebruikt, wat niet het geval is denk ik.
Ik vermoed dat er gewoon een extra chipje op je soundcard zit die de joystick data verwerkt.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat mij meer bezig houdt is waarom oude geluidskaarten soms een IDE controller hadden? Waarschijnlijk hadden computers toen slechts één IDE controller op het moederbord maar waarom deze net op een geluidskaart aanbieden?

Maarja, zelfde vraag is waarom een SB Audigy een Firewire poort heeft :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:55:
Volgens mij kan je een gamepoort ook gebruiken voor midi.Het is volgens mij trouwens zo dat er eerder een gamepoort op zat, dan dat er midi op de PC gebruikt werd. De allereerste commerciele geluidkaarten van AdLib, uit de tijd van de 8088/80286, boden snel na de introductie de mogelijkheid om een joystick op de PC aan te sluiten. Pas later kwam Atari uit met een homecomputer met midi, gevolgd door de Amiga. De PC hobbelde hier achteraan en bouwde een midi-interface op de kaart, naast de joystick-aansluiting. Pas later werd deze poort gecombineerd.

Overigens waren de eerste kaarten van soundblaster nog nadrukkelijk AdLib-compatible :P
Dit klopt niet helemaal. Voordat de Adlib-kaartjes er waren had Atari al lang een midi-aansluiting op hun ST's zitten. Was allemaal nog houtje-touwtje, maar het werkte wel. De Amiga had naar mijn weten geen directe midi-aansluiting en moest je hier een kastje voor kopen.

Verwijderd

Maarja, zelfde vraag is waarom een SB Audigy een Firewire poort heeft :P
voor firewire microfoon staat in de handleiding tenminste O-)

• Chieliot
  • Laatst online: 04-12-2025
Admiral Freebee schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:23:
Wat mij meer bezig houdt is waarom oude geluidskaarten soms een IDE controller hadden? Waarschijnlijk hadden computers toen slechts één IDE controller op het moederbord maar waarom deze net op een geluidskaart aanbieden?
Zo heb ik ooit (lang geleden) een geluidskaart gekocht met IDE controller zodat ik daarop mijn cdrom speler kon aansluiten, helaas werkte de IDE controller pas na het installeren van de drivers van de geluidskaart en stonden de drivers op de bijgeleverde cd :X

Toen toch maar mijn extra harddisk omgedraaid met mijn cdrom speler en de geluidskaart geinstalleerd en daarna mijn extra harddisk toegevoegd via de IDE controller op de geluidskaart :P

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22

Wildfire

Joy to the world!

Admiral Freebee schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:23:
Destijds ontbrak het veel computers aan de mogelijkheid een CD-ROM bij te plaatsen, vandaar dat er een extra IDE-interface op geluidskaarten werd geïntegreerd. Zowel audio als CD-ROM viel toen onder het kopje "multimedia", dus het was een goede combinatie.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hm mja tegenwoordig is het natuurlijk niet echt meer nodig, en je ziet ze ook steeds minder door al die USB rommel :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Sendy
  • Niet online
Je kon gewoon twee apparaten aansluiten op de IDE aansluiting, dus een IDE aansluiting extra was niet echt nodig. CD-ROM spelers hadden toen nog vaak een eigen aansluiting. Dat die naar je geluidkaart liep was niet heel vreemd ("multimedia"). Toen de cd spelers allemaal IDE gingen praten, bleef de aansluiting.

• Amperd
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:26:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Voordat de Adlib-kaartjes er waren had Atari al lang een midi-aansluiting op hun ST's zitten. Was allemaal nog houtje-touwtje, maar het werkte wel. De Amiga had naar mijn weten geen directe midi-aansluiting en moest je hier een kastje voor kopen.
Houtje-touwtje? Dat valt reuze mee hoor, sterker nog, er zijn genoeg mensen die beweren dat de MIDI timing van de Atari ST (met z'n 8 MHz Motorola 68000 cpu) nog steeds strakker is qua timing dan menige PC MIDI-implementatie.
Ik heb zelf ook erg lang met Cubase op de ST gewerkt, en er is echt niks houtje-touwtje aan de MIDI-functionaliteit van dat systeem.
Pagina: 1