Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 08-09-2005 20:30 ]
Mss een goedkoop S754 bordje met een Sempron64? Ideaal voor jouw zou wel die Pentium-M barebone zijn maar die is nogal prijzig...
Proc die je nu hebt heeft een TDP van 51,0W en loop altijd volgas,
A64 3000+ Venice heeft een TDP van 67,0W maar loopt met Cool 'n Quiet idle slecht op 20% als ik het me goed herinner. Dus als je je HTPC gewoon afzet als ie niet gebruikt wordt lijkt me het voordeel niet zo gigantisch.
Wil je echt veel cooler wil doen zul je naar VIA C3 of komende C7(-M) uit moeten wijken.
[ Voor 38% gewijzigd door TeXiCiTy op 08-09-2005 20:37 ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Verwijderd
Gebruik je wel APM?
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 20:40 ]
Naar 800 Mhz, maar omdat én het voltage én de klok omlaag gaan verbruik je in verhouding véél minder. Ik dacht dat dit de rekensom was:TeXiCiTy schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:30:
Ja kan ook een XP-M kopen? Scheelt je een hoop kosten lijkt mij. Ik heb zelf wel een A64 die het met cool 'n quiet heel lekker doet maar in hoeverre dat scheelt in de energierekening weet ik niet.
Mss een goedkoop S754 bordje met een Sempron64? Ideaal voor jouw zou wel die Pentium-M barebone zijn maar die is nogal prijzig...
Proc die je nu hebt heeft een TDP van 51,0W en loop altijd volgas,
A64 3000+ Venice heeft een TDP van 67,0W maar loopt met Cool 'n Quiet idle slecht op 20% als ik het me goed herinner. Dus als je je HTPC gewoon afzet als ie niet gebruikt wordt lijkt me het voordeel niet zo gigantisch.
Wil je echt veel cooler wil doen zul je naar VIA C3 of komende C7(-M) uit moeten wijken.
Wattage = overclock volt/stock volt * overclock mhz / stock mhz * ? (weet het niet helemaal meer
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Goed, het is dus niét veel minder. Het groeit wel exponentieel bij overclocks, maar het daalt blijkbaar niet even exponentieel
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Edit: net gelezen dat je een on-board video-kaart hebt gebruikt en dit qua stroom idle niet veel uitmaakt. Dit verbaast me enorm. Mijn PC doet idle (inclusief TFT) op low-power idle mode 140 watt (AMD 64 3000+, Socket 745 MSI Platnium mobo, 512 MB RAM, TV-kaart, Maxtor HD, on-board lan, on-board sound, 6800 LE video-kaart, 19" IIyama E481S TFT.
Edit2: even naar de benchmarks gekeken op http://graphics.tomshardw...2/nvidia_7800_gtx-09.html en daar zie ik dat ATI gewoon veel beter is als nVidia en vooral de 6800 is niet goed voor idle mode. Let wel dat de 7800 nog steeds 25 WATT gebruikt in idle en dit is gewoon erg veel nog steeds.
Edit3: Ik heb het nog nagemeten en het verschil blijkt niet zoveel te zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door TweakerNummer op 09-09-2005 00:26 ]
Ik weet niet helemaal zeker of je reageert op mijn post, maar evengoed is dit nuttig om te weten. Er is een verschil tussen wat Cool n Quiet doet (van AMD zelf) en wat je kan doen. Zelf gebruik ik een programma genaamd RMclock, aka RightMark CPU clock utility en deze kan (nadat ik eindelijk een BIOS had gevonden voor mijn MSI Platnium dat hierdoor niet crashte) je vcore naar 0.8 volt verlagen bij een 4x multiplier. Met clockgen kan je dan je HTT nog wat omlaag schroeven (maar dat is nogal instabiel is mijn ervaring).Borromini schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:31:
K. Ik dacht dat het terugvoltte naar 1.35. Dan klopt me berekening idd niet. Dan wordt het 12 watt
.
[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 09-09-2005 00:08 ]
Ja goede vraag.Dark0z schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:07:
Vraagje tussendoor, hoe meten jullie hoeveel watt je systeem verbruikt ?
Even wat betere benchmarks dan maar.
Gemeten met ET draaien (die 100% CPU vreet).
Op 10x multiplier, 1.5 volt en 100% CPU: 160 watt.
Op 4x multiplier, 0.8 volt en 100% CPU. 110 watt.
Gemeten met niks draaien (1% CPU of zo).
Op 10x multiplier, 1.5 volt en 100% CPU: 117 watt.
Op 4x multiplier, 0.8 volt en 100% CPU. 100 watt.
Dit alles gemeten door een stroom-meter van Lidl (die wel goed werkt omdat ik regelmatig kijk naar lampjes om er zeker van te zijn dat het wel een goede indicatie is). Ik heb de stroom-meter direct op mijn PC stekker gezet dus de TFT wordt niet meegemeten. Dit is dus waanzinnig veel en op het moment schrik ik hier ook heel erg van. Ik ga morgen die PC eens uit elkaar slopen om te kijken wat zoveel stroom vreet.
En nou ben ik dus helemaal uit de natuurkunde, op hoeveel Kilowatt per uur komt dit ? Dat was toch 160watt X 3.6 als ik me niet vergis ? En dan keer de stroomprijs per KWh. Want ik ben ook bang dat mijn systeem erg veel stroom slurpt en dat daardoor de kosten ook erg hoog komen te liggen, aangezien ik toch binnenkort van plan ben om op kamers te gaan wonen, dan is dit toch best wel een belangrijk punt.TweakerNummer schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:22:
[...]
Ja goede vraag.
Even wat betere benchmarks dan maar.
Gemeten met ET draaien (die 100% CPU vreet).
Op 10x multiplier, 1.5 volt en 100% CPU: 160 watt.
Op 4x multiplier, 0.8 volt en 100% CPU. 110 watt.
Gemeten met niks draaien (1% CPU of zo).
Op 10x multiplier, 1.5 volt en 100% CPU: 117 watt.
Op 4x multiplier, 0.8 volt en 100% CPU. 100 watt.
Dit alles gemeten door een stroom-meter van Lidl (die wel goed werkt omdat ik regelmatig kijk naar lampjes om er zeker van te zijn dat het wel een goede indicatie is). Ik heb de stroom-meter direct op mijn PC stekker gezet dus de TFT wordt niet meegemeten. Dit is dus waanzinnig veel en op het moment schrik ik hier ook heel erg van. Ik ga morgen die PC eens uit elkaar slopen om te kijken wat zoveel stroom vreet.
[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 09-09-2005 00:40 ]
Laten we een voorbeeld nemen dan. Zeg dat je PC 4 uur per dag aanstaat, 300 dagen per jaar. Dit is 160 watt * 4 uur * 300 dagen = 192 kWh. Dit zou neerkomen op ~12 euro / jaar voor je stroom. Echte tweakers hebben hun computer eerder 24 uur per dag aanstaan en vaak 365 dagen per jaar (en dan actief eenDark0z schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:38:
[...]
En nou ben ik dus helemaal uit de natuurkunde, op hoeveel Kilowatt per uur komt dit ? Dat was toch 160watt X 3.6 als ik me niet vergis ? En dan keer de stroomprijs per KWh. Want ik ben ook bang dat mijn systeem erg veel stroom slurpt en dat daardoor de kosten ook erg hoog komen te liggen, aangezien ik toch binnenkort van plan ben om op kamers te gaan wonen, dan is dit toch best wel een belangrijk punt.
Ik heb geen monitor meegerekend. Deze verbruikt 100 watt voor een CRT, 50 watt voor een TFT extra (dit is dus heel wat). Deze gaan echter vaak in standby waardoor ze veel minder verbruiken.
Voor je Natuurkunde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
[ Voor 3% gewijzigd door TweakerNummer op 09-09-2005 01:02 ]
Maar het belangrijkste: Hoe lang en waarom staat dat ding idle?Lord_Asswipe schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 07:20:
Ik heb een stroommeter van de Conrad in m'n stopcontact hangen en daar hangt dan de rest van mijn kamer aan.
Even een klein stukje eruit gehaald, omdat ik dit niet helemaal snap... Een TFT is toch juist zuiniger dan een CRT?! Je zegt dat hij 50 watt extra verbruikt, ik vraag me af waarom ik dan een energiepremie heb gekregen van de nuon bij aanschaf van mijn TFT....TweakerNummer schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:59:
Ik heb geen monitor meegerekend. Deze verbruikt 100 watt voor een CRT, 50 watt voor een TFT extra (dit is dus heel wat). Deze gaan echter vaak in standby waardoor ze veel minder verbruiken.
Mijn HTPC verbruikt bij "normaal" gebruik (=TV kijken) tussen de 75 en 80 watt. In hibernation mode verbruikt hij zo'n 9/10 watt (wat meer is als ik verwacht had). Bij zware belasting (HDTV afspelen) gaat het verbruik naar gemiddeld 120 watt.
Mijn HTPC bestaat uit de volgende onderdelen:
- MB: Asus K8V DeLuxe
- CPU: AMD Athlon 3000+ (Sempron) met Cool 'n Quiet
- CPU Koeler: Thermaltake Sonic Tower (Passive)
- RAM: 512 MB
- Videocard: MSI GeForce4 440 MX (Passive cooled)
- TV-Tuner: Hauppauge PVR 500
- PSU: Semi-passive IBL PowerSupply (aangesloten op de mCubed)
- HDD: 1x Maxtor 250GB en 1x Maxtor 120GB
- DVD: Asus DVD player (geen brander)
- Case Fans: 3x 6 cm (papst). Deze fans waren niet actief tijdens de verbruikstest.
- Fancontroller: mCubed
Al met al viel het verbruik me niet tegen.
Je berekening valt helaas wat te goedkoop uit. Als ik jouw berekening pak, dan kost bij jou een kWh 0,06429 euro (90 / 1400). Ik heb onze Essent rekening er even bij gepakt en wij betalen per kWh 0,1775 euro!
De kWh prijs is als volgt opgedeeld (prijzen excl. 19% BTW):
0,0485 Essent
0,0338 Netwerk beheerder (regio afhankelijk)
0,0669 Energiebelasting (afhankelijk van de hoogte van het energie verbruik)
---------
0,1492 excl. BTW
0,0283 19% BTW
=====
0,1775 EURO incl. BTW
1400 kWh kost dus geen 90, maar 248,50 euro! (160 Watt * 24 * 365 * 0.1775)
Een
(Lekker eerste post hier op GOT, iedereen gelijk depressief
Meestal zit er op de voeding ook een schakelaar en die moet je ook uitzetten, dan pas verbruikt je pc pas niks meer. Ook een kwaliteitsvoeding zorgt ervoor een beter zuiniger verbruik.
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
[ Voor 95% gewijzigd door erikdeperik op 02-10-2005 13:22 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
Deze meten altijd bij reviews ook het verbruik van het systeem van allerlei verschillende processoren. Erg leuk om het verschil tussen processoren te zien. Athlon 64 en Xp staan er vast wel tussen
Maar weegt het kostenverschil in de energierekening wel op tegen de kosten van nieuwe hardware?
Verwijderd
1)Brand wat muziek op cd's, of ga wat cd's kopen. Een cd speler verbruikt maar zo 12 watt.Lord_Asswipe schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:15:
Hij staat aan en idle om muziek te kunnen afspelen en te downloaden meestal.
2)Laat de computer op de achtergrond downloaden waneer je er achter zit, en zet hem uit waneer je e rniet achter zit. (wat maakt het nou uit als het doenloaden wat langer duurt).
Btw, zullen ze het wel waderen in de stundente huis waneer je 24 uut zit te downloaden terwijl de andere ook graag gebruik willen maken van de internet verbinding.
Ja hoor. Gemiddeld wordt maar 4% van de capaciteit gebruikt als je 100 gbyte/maand download en een 8/1 verbinding hebt. Bandbreedte genoeg dus.Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 21:51:
Btw, zullen ze het wel waderen in de stundente huis waneer je 24 uut zit te downloaden terwijl de andere ook graag gebruik willen maken van de internet verbinding.
Verwijderd
De cpu naar mobiel modden, en on the fly cpu snelheid veranderen werkt jammer genoeg niet op nforce 2 mobo's. Maar je zou wel over kunne nadenken om een Athlon cp mobiel te kopen die maar zo 45 watt verbruikt en die is ook stuk sneller dan je huidige cpu ;-) .
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 23:03 ]
Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!
Dat is idd de beste methode. Ik gebruik mijn laptop met "Centrino Hardware Control" voor het downloaden en dan gebruikt ie bijna niets (30Watt ofzo) en om "serieuze" zaken te doen (gamen, films kijken, encoden, enz), gebruik ik mijn energievreter (480W, zonder koetje en 530W met koetje).AMD 64 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 23:31:
Om te downloaden gebruik ik gewoon een 500 mhz PIII die gebruikt 35/40 watt totaal. deze heb ik ook speciaal genomen voor het lage stroom gebruik. En als htpc heb ik een mobile xp 2400+ cpu genomen die maar 45 watt gebruikt (maar ik ga hem nog underclocken). mijn game pc daarintegen gebruikt idle al 170 watt (zie sign voor setup)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II