Toon posts:

Sata300 in raid op asus p4c800 deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje zoeken ben ik nog steeds niet uit 't volgende gekomen:

Ik vraag me af of ik die nieuwe serie Samsung Spinpoint SP2004C schijven(S-ATA300) op mijn moederbord kan aansluiten. Dan wil ik graag een raid performance( 0?) opstelling maken van 2 van zulke schijven.

Ik heb zoals de topictitel luid een Asus p4c800 deluxe moederbord.

Alvast bedankt

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:35

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ja dat kan, want de schijven (SATA2) zijn backward compatible. je moet er wel rekening mee houden dat je niet gebruik kunt maken van de extra functies van SATA2.

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reply.
Is het dan ook mogelijk om een apparte SATA controller of iets dergelijks te kopen? om wel gebruik te kunnen maken van SATA2? ik ga nu even zoeken wat SATA 2 is.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
SATA 2 (ook wel vaak SATAII genoemd) is eigenlijk geen standaard, maar wordt gebruikt om een hele zwik aan features bijeen te benoemen: nl. 300MB/S databreedte ipv 150 (boeiend, want de meeste schijven krijgen nog niet eens de 133 van PATA vol...), NCQ (Native Command Queing: zet de commandos die de schijf krijgt in een meer logische volgorde, zou vooral veel verschil maken bij veel requests tegelijk), ...

Nu ondersteunen niet alle zogezegd "SataII" schijven alle features, en is hetzelfde waar van de zogenaamde SATAII controllers. Mijn idee is: kijk na welke features je zou winnen door de aanschaf van de nieuwe controller, en denk na of je die nodig hebt. SATAII is niet altijd >Sata

En ja, je kan zeker een losse SATAII controller kopen, ook kan je kijken naar een hardware RAID-controller, als je echt met de performance inzit (hoewel dit voor (R)AID 0 niet zoveel zin heeft). Zie de OM en RAID FAQ voor meer info.

EDIT: volledigheid, we blijven het nastreven ... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DexterBelgium op 09-09-2005 07:43 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
Nou hartstikke bedankt!

ik heb er inmiddels twee in de bestelling staan! :)
Ik zou eventueel later nog een SATAII controller kunnen kopen.