[Indesign] Afkortingen automatisch in small-caps zetten

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Weet iemand misschien hoe je in InDesign automatisch afkortingen in small-caps kunt zetten?
Een paar pagina's lange tekst met de hand doen is niet echt een pretje. Ik ben nog maar net met ID aan de slag gegaan en ik kwam hier toch niet helemaal uit :) (ook de manual gaf geen oplossing, maar dat kan aan mij liggen ;) )

Dank!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hoe moet InDesign volgens jou afkortingen herkennen? Ik zou er namelijk geen idee voor hebben.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• phaas
Dark Blue schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:06:
Hoe moet InDesign volgens jou afkortingen herkennen? Ik zou er namelijk geen idee voor hebben.
Vaak zijn het woorden die midden in de zin uit alleen hoofdletters bestaan, bv 'GOT' ergens in een zin wordt dan omgezet in klein kapitalen.
Hoe wordt dit normaal gesproken in de typografische wereld gedaan dan? Toch niet met de hand?

• Willem
  • Laatst online: 10:40
CTRL-F :?

Find/change
Case sensitive

:)

(onder Edit)

[ Voor 5% gewijzigd door Willem op 09-09-2005 12:53 ]

Motor onderhoud bijhouden

• phaas
En dan? Moet je het alsnog per gebruikte afkorting doen. Is natuurlijk altijd nog minder werk dan alles met de hand, maar toch.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 04:38
phaas schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:38:
Hoe wordt dit normaal gesproken in de typografische wereld gedaan dan? Toch niet met de hand?
Ik denk het wel eigenlijk. ;)

• Willem
Of doe het zo

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/indesign-smallcaps.jpg

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 04:38
willem169: kun je dat nog toelichten? Ik zie niet hoe dat de TS helpt?

[ Voor 4% gewijzigd door Soultaker op 09-09-2005 14:37 ]

• Willem
Ga er gemakshalve vanuit dat je niet de rest van je tekst in CAPS wilt, en afkortingen NIET.
En zo ja: handwerk.

• phaas
Wat schiet ik op met een hele tekst in kleine letters :?
Ik wil juist de woorden die enkel bestaan uit hoofdletters in een zin omzetten naar klein kapitalen (dus geen onderkast letters).
Maarre, ik heb het vermoeden dat het gewoon handwerk wordt... of gewoon geen klein kapitalen :D

[ Voor 21% gewijzigd door phaas op 09-09-2005 17:42 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, of je zou de schrijver van de tekst moeten zeggen dat hij aan z'n afkortingen een eh, hoe heet zo'n ding, stijl hangt (voor hem werk, niet voor jou :P ) ... en dan kun jij gemakkelijk een typestijl koppelen aan die naam.

Ik heb de termen ff niet paraat en ivm zwaar renderwerk op dit moment ook geen zin om ID te starten. Bijv. je tekstschrijver noemt elke afkorting 'Kop1' . Kan in Word (die zuigt) Openoffice, noem maar op. Helaas niet in Wordpad. Dan laad jij de tekst in, je mikt er een set typogrammen? ik durf het woord amper te gebruiken maar geloof dat dit het goeie is - overheen waarin verteld wordt dat díe stijl specifiek in die schrijfstijl moet en bats, daar heb je al je afkortingen in smallcaps.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1