Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:24
Ik zit met een probleem waar ik maar niet uitkom.
Heb al op diverse PDA en navigatiesites inclusief de search gezocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden, vandaar dat ik het hier plaats.

Ik heb het volgende in bezit:
iPaq 36xx/37xx
Garmin Etrex
Seriele kabel Etrex naar PC
Seriele kabel iPaq naar PC
Female to male genderchanger

De bedoeling is dat mijn Etrex contact gaat maken met mijn iPaq. Kabels passen allemaal, maar nu...
Ik heb met TomTom 5 ingesteld op seriele NMEA GPS, 4800baut
Vervolgens kies is seriele kabel op com 1
Wat ik ook probeer, ik krijg geen contcact met mijn GPS

Nu heb ik ook GPS driver 3.07 op mijn iPaq geinstalleerd en heb daar gekozen voor de Garmin Etrex als GPS, seriele kabel op com 1.
Ook hier geen contact
Verder nog geprobeerd om GPS driver op NMEA 0183v2 4800 te zetten, en de output van de Garmin op NMEA uit.
Geen contact

Vragen:

-Wie heeft een dergelijke setup werkend, en hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?
-Is het noodzakelijk om met de GPS te lopen/rijden/vliegen whatever om TomTom de GPS te laten herkennen? Of zou TomTom automatisch het signaal van de GPS moeten herkennen op het moment de GPS aanstaat?

Ik ben benieuwd!

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is die baudrate wel goed? Ik weet dat mijn navman 3000 het alleen doet op 56000.

Ook wil tomtom wel eens goochelen met compoorten (als iets in alle GPS-programma's poort 3 is, kan het in tomtom opeens poort 5 zijn).

Als rechtsboven het geel/zwarte cirkeltje gaat draaien weet je in ieder geval dat hij een apparaat gevonden heeft.
-Is het noodzakelijk om met de GPS te lopen/rijden/vliegen whatever om TomTom de GPS te laten herkennen? Of zou TomTom automatisch het signaal van de GPS moeten herkennen op het moment de GPS aanstaat?
Stil blijven staan! Dan kan hij het best een fix krijgen. Soms valt het signaal weg als ik mijn GPS aanzet en maar 3 satellieten ontvang. Blijf ik wat langer stilstaan (tot ik bijvoorbeeld 5 satelietten heb), dan blijft hij een fix houden tijdens het rijden.

Let er ook op dat het de eerste keer vrij lang kan duren voordat hij satellieten ziet. Je ontvanger moet eerst namelijk een heel "boekje" downloaden waarin staat welke satelietten er in de buurt zijn etc.

[ Voor 51% gewijzigd door Gizz op 08-09-2005 20:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Snuffel
Baudrate is volgens mij wel goed, want de Etrex wil op 4800 werken, dus stel ik TomTom ook als zodanig in.

Het zwart/gele cirkeltje draait niet bij mij, en hij geeft ook de melding dat hij geen GPS apparaat kan vinden.
En dat het een lange fix kan zijn had ik inderdaad al gelezen, ik heb dat ding wel eens een kwartier gewoon laten liggen om te kijken of hij dan iets zou vinden, maar nee.

Dus ik ben een beetje... hopeloos? Nee, hulpeloos zeg maar.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Probeer 's ff winfast of een ander gps tooltje, kijken of dat wel lukt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Snuffel schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:20:

Ik heb het volgende in bezit:
iPaq 36xx/37xx
Garmin Etrex
Seriele kabel Etrex naar PC
Seriele kabel iPaq naar PC
Female to male genderchanger
Je genderchanger moet een cross (aka nullmodem) zijn, alleen een genderchanger werkt niet.
De bedoeling is dat mijn Etrex contact gaat maken met mijn iPaq. Kabels passen allemaal, maar nu...
Ik heb met TomTom 5 ingesteld op seriele NMEA GPS, 4800baut
Vervolgens kies is seriele kabel op com 1
Wat ik ook probeer, ik krijg geen contcact met mijn GPS

Nu heb ik ook GPS driver 3.07 op mijn iPaq geinstalleerd en heb daar gekozen voor de Garmin Etrex als GPS, seriele kabel op com 1.
Ook hier geen contact
Verder nog geprobeerd om GPS driver op NMEA 0183v2 4800 te zetten, en de output van de Garmin op NMEA uit.
Geen contact
Die instellingen lijken me wel ok.
Vragen:

-Wie heeft een dergelijke setup werkend, en hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?
Ikke dus, maar ik heb zelf een serieel kabeltje gefix0red B)
Je gender changer vervangen door een "nullmodem blokje" of seriele crosscable
zou het bij jou moeten doen.
Ik weet verder nix over TomTom (doe geen windows, ook niet op me pda(s) )
dus daar kan ik je niet mee helpen.....

edit:

ik neem aan dat je een female-female gender changer bedoelt, om van een male een female
te maken...

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-09-2005 21:00 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Snuffel
Je genderchanger moet een cross (aka nullmodem) zijn, alleen een genderchanger werkt niet
Kan je uitleggen waarom het een cross moet zijn?
ik neem aan dat je een female-female gender changer bedoelt, om van een male een female
te maken...
Nee, ik heb een genderchanger vanwege het volgende:

Mijn sieriele kabel van de Etrex naar heeft een female aansluiting en mijn seriele data kabel van mijn iPaq heeft ook een female aansluiting.
Aangezien lesbische aansluitingen niet willen heb ik een genderchanger erop.

[ Voor 57% gewijzigd door Snuffel op 08-09-2005 21:06 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Omdat zowel je etrex als de ipaq een "terminal" device zijn (female connector), itt je pc, dat is een
host device (male conn).
Op beide apparaten zitten de signalen op dezelde pinnen, en als je die straigt aansluit,
zit de "send" van de gps op de "send" van de ipaq, en die moet op de receive komen en
vice versa. Een nullmodem of cross cable doet dat wel goed.

BTW, je kunt ook male seriele "host" kabels voor je ipaq kopen, daar kan je gps direct op.

eh, ik zat verkeerd om bij vorige edit idd. male-male gc voor female connectoren idd.

Nog ff linkje:
http://www.ramert.cz/detail/nullmodem.jpg

Jij mist het rooie dingetje

[ Voor 27% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-09-2005 21:11 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Snuffel
M.a.w.: koop dat rooie dingetje en het moet werken?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Snuffel schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:12:
M.a.w.: koop dat rooie dingetje en het moet werken?
Yep. :+

Pagina: 1