Wat is hét emailprogramma?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
MSN contacten, email account van hogeschool, prive emailadres bijlagen en daarnaast contactgegevens op mijn SE K750i. Waarmee kan je alles makkelijk aan elkaar knopen en gebruiken?

Met dit topic wil ik er achter komen wat andere GoT'ers zoal gebruiken op het gebied van e-mailen
Gebruiken jullie de ingebouwde Outlook Express van Win XP? (geen idee hoe veilig dat programma eigelijk is? :X )
Of toch alles via het web (bij hun gratis email aanbieder(freemail, gmail of hotmail?) of webmail van jullie provider)

Zelf heb ik 5 (!) email adressen die ik allemaal bij wil houden (oa voor prive, school en dump) Ik heb outlook gebruikt maar ik vind het niet echt handig. Sychroniseren met mijn wanadoo webmail kan hij niet en daarnaast krijg ik vaak emailadressen via school/msn enzo. Ook werkt het niet lekker met mijn email account van school.
Wat is hét programma om je email centraal bij te houden?

Wat ik eigelijk zoek is een programma dat je kan draaien vanaf mijn usb stick? Bijlagen kan ik direct opslaan en ik heb mijn adresboek altijd bij mij. Omdat ik achter meerdere computers werk lijkt mij dit het handigste. Een laptop vind ik te duur als oplossing.

Daarnaast zoek ik naast makkelijk ook ene veilige oplossing. Het programma moet goed "dicht" zijn. Ook wil ik makkelijk bergen spam :X kunnen verwijderen.

Veel wensen..iemand een kleine oplossing?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Cyphax

Moderator LNX/AI
Van Thunderbird is een speciale versie voor USB sticks.
http://johnhaller.com/jh/mozilla/portable_thunderbird/
Dat kun je wel proberen. Ik mail met Evolution maar dat is er nog niet voor Windows.

Saved by the buoyancy of citrus

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 23:34
Ik gebruik nog steeds Outlook Express.
Zodra ik een bluetooth-dongle heb ga ik misschien ook eens opzoek naar een ander programma (ook vanwege mn SE K750i :P)
Op mn werk gebruiken we allemaal Microsoft Outlook, maar dat vind ik zo een afschuwelijk programma. De e-mailclient bij Opera schijnt overigens erg fijn te zijn.

Elk e-mailprogramma is dicht te timmeren met een goede firewall. Ikzelf gebruik ZoneAlarm Pro waarin ik heb ingesteld dat Outlook alleen toegang heeft tot de POP en SMTP poort.

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 08-09-2005 19:12 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Er is niet zoiets als "het" e-mail programma.
De een vindt het ene programma top en de ander weer een ander. Het is een puur persoonlijke aangelegenheid. Ik denk ook niet dat iemand deze vraag voor jou zou kunnen beantwoorden.

Er zijn best goede prgramma's in omloop, maar e.e.a. blijft persoonlijk.

Zelf houd ik het op Outlook 2003. Misschien niet het allerbeste, maar het doet voor mij wat ik er mee wil (en daar gaat het om). Outlook kan veel, maar soms wat omslachtiger (denk maar aan webmail), maar het is wel mogelijk. Een van de pluspuntjes is de spamfilten van OL2003 en dat zit niet OE. Nog een nadeel van OE: allemaal lossen bestanden voor inbox, contacts etc. niet echt fijn.

Daarnaast vind ik mail synchroniseren met een PDA de grootst mogelijke onzin, tenzij je een ambulante functie hebt bij een bedrijf, maar ook daar vind ik het niet echt handig.
Het synchroniseren van contactpersonen en agenda's daarentegen...

Maar zoals eerder gezegd: het is allemaal zeer persoonlijk. Ik zal dan ook je vraag niet voor jou kunnen en willen beantwoorden.

We have just one world, but we live in different ones...

• bokkie11
  • Laatst online: 19-08 11:18
je kunt ook een g-mail account nemen en al je mail laten forwarden naar dat adres.
Om van daaruit alles te lezen en beheren

Zelf heb ik thuis een exchange server draaien, en met behulp van webaccess of outlook lees ik mijn mail. Ook sychroniseer ik mijn adres gegevens met mijn mobiel

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:49

_Ernst_

Mark It Zero!

* _Ernst_ gebruikt Outlook Express :)

Fijn programma voor de toepassing waar ik hem voor gebruik (5 mail adressen), lekker simpel en overzichtelijk (itt tot bv MS Outlook). Doet precies wat ik wil.
Enige nadeel is dat ie laatst begon te zeuren over het comprimeren van mail, wat ik helemaal niet wil, toch ruimte genoeg.

Last.fm

Verwijderd

Persoonlijk zou ik gewoon zelf een meelserver opzetten en die alles uit je diverse accounts laten halen en het via IMAP doorlussen. IMAPs zijn overal altijd hetzelfde, omdat alles op de server staat en blijft. Lokaal heb je in feite niets, al kun je wel synchroniseren nadat (een van je) conns met de server er een tijdje uit heeft gelegen. Maar uiteindelijk maakt de server de dienst uit.

Dit icm met de Thunderbird-on-flash (of hoe dat ook heet) zou mss nogal een goede mogelijkheid zijn.

Overigens zou ik wel zoveel mogelijk conns versleutelen, aangezien bij veel protocollen, waaronder POP en SMTP (nodig voor communicatie met de meelservers van je provider(s), de wachtwoorden by default oversleutelt erover gaan. De meeste maildaemons hebben een optie om met SSL te werken.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:04:
Van Thunderbird is een speciale versie voor USB sticks.
http://johnhaller.com/jh/mozilla/portable_thunderbird/
Dat kun je wel proberen. Ik mail met Evolution maar dat is er nog niet voor Windows.
Houd er dan wel rekening mee dat je bij een andere computer vaak weer een andere SMTP server nodig hebt. Misschien is fusemail wat? Het is niet gratis, maar je kunt wel met IMAP en/of webmail overal bij je mail.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
GlowMouse schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:18:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat je bij een andere computer vaak weer een andere SMTP server nodig hebt. Misschien is fusemail wat? Het is niet gratis, maar je kunt wel met IMAP en/of webmail overal bij je mail.
Waarom? Maakt toch niet uit vanwaar je een verbinding maakt met een SMTPserver?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 14:57

momania

iPhone 30! Bam!

Cyphax schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:19:
[...]

Waarom? Maakt toch niet uit vanwaar je een verbinding maakt met een SMTPserver?
bij sommige providers kan je alleen maar vanuit het eigen netwerk met de mail server verbinden, en daarbuiten alleen via webmail ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
momania schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:21:
[...]

bij sommige providers kan je alleen maar vanuit het eigen netwerk met de mail server verbinden, en daarbuiten alleen via webmail ;)
In dat geval moet je inderdaad een andere oplossing zoeken, zelf een SMPT servertje opzetten wellicht. :)

Verwijderd

Foxmail :)
all you need :D

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je ook enige argumentatie? Dat wordt altijd gewaardeerd. Anders wordt dit topic zo snel een opsomtopic.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik heb in de loop der jaren verschillende e-mail programma's gebruikt.
Ik ben ooit bij een werkgever begonnen met Lotus Notes, eerste e-mail programma waar ik mee werkte dus zolang het redelijk werkte was ik tevreden. Ik heb er al in geen jaren mee gewerkt, dus ik kan er eigenlijk niet veel zinnigs meerover zeggen.
Daarna heb ik Outlook gebruikt, op het werk en thuis. Op het werk had ik geen keus en thuis had ik het toch liggen.
Sinds ruim een half jaar gebruik ik nu thuis Thunderbird en dat bevalt uitstekend. Ik gebruik het nu voor 8 verschillende accounts en dat gaat zonder problemen.

Door de jaren heen heb ik ook verschillende webmail diensten onder verschillende browsers geprobeerd, waaronder een webmail die op Lotus Notes draait, maar ik geef echt wel de voorkeur aan een vaste e-mail client.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik draai een Kerio mailserver die 6 POP boxen leegtrekt en me webmail geeft.
En ik gebruik Entourage via IMAP op mn Macje om daar mn mail te lezen, werkt perfect :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Ik heb van alles en nogwat geprobeerd qua lokale clients. Uiteindelijk heb ik al mijn persoonlijke accounts op 1 Gmail-account gezet, en draai ik zo af en toe een export via POP3 naar een lokale client (just in case). Het is niet 100% perfect, maar het scheelt weinig.

Ik kan altijd overal bij (als er maar een internetverbinding is), en nu je ook meerdere From: adressen in kunt stellen vanaf Gmail is het feest compleet.

Mijn werkmail mix ik niet met mijn persoonlijke mail. Werkmail staat op mijn laptop en op de server van het bedrijf (kan ik ook via webmail bij). Ik sync wel mijn werkmail naar mijn PDA. Daar staan ook al mijn contacts in.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17

Reptile209

- gers -

Ik gebruik Eudora 5.1 voor mijn diverse (POP) email adressen: het werkt itt bijvoorbeeld Outlook juist met veel losse bestanden voor mailboxen, attachments, etc. Dat maakt backuppen makkelijker (copy-paste in plaats van exporteren). Bovendien heeft Eudora de mogelijkheid om mailtjes en mailboxen (folders) open te laten staan op de programma-desktop (als een soort to-do list), hele goede filter- en zoekfuncties en zinloze stats :).
Voor mijn SE k700i staat dan alsnog Outlook 2000 op de achtergrond die ik dus alleen voor de agenda gebruik. Da's een functie die Eudora weer mist.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Spider.007 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 07:05:
[...]

Heb je ook enige argumentatie? Dat wordt altijd gewaardeerd. Anders wordt dit topic zo snel een opsomtopic.
Klein, snel, geen gedoe als je em van ene pc naar andere pc wil zetten
gewoon kopieren en plakker.
Goeie Spam optie
laat html email niet direct zien ivm eventuele virussen, daarvoor moet je op een knop drukken

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:16
Ik gebruik gewoon lekker Outlook Express. Klein, overzichtelijk, en doet perfect waar het voor is: mail ophalen en lezen.
Om de spam te verwijderen gebruik ik MailWasher Pro. Daarmee kan je de ongewenste mailtjes al van de server verwijderen alvorens ze eerst echt op te halen. Hij downloadt alleen de titels, afzenders en de eerste 20 regels. Als de afzender op een blacklist voorkomt (die via internet geupdate wordt), wordt het mailtje automatisch op 'delete' gevinkt. Hoef je alleen maar op process mail te drukken, en hij verwijdert alle geselecteerde mails, en de rest haal je op :)

• Arnout
  • Laatst online: 21-08 21:42
Ik heb een Courier IMAP server draaien, daaraan zit Squirrelmail gekoppeld zodat ik webmail heb, en verder lees ik met Thunderbird thuis de mail, dit heeft een betere IMAP ondersteuning dan Outlook (2003).
Ik gebruik Postfix + amavisd + Clamav (voor virussen) en Spamassassin (voor spam). Met fetchmail pop ik elke minuut mijn POP3 accounts leeg.

Werkt perfect, kan overal bij m'n mail, en als ik iets verzend wordt dat keurig op 1 plaats gezet.

Je moet voor Squirrelmail wel een flinke server hebben, 1Ghz is net voldoende (bij 5000 mailtjes :D).

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58
Ik draai een eigen Exchange 2003 server via internet en daar komt rechtstreeks mijn e-mail op binnen. Daarbij gebruik ik dan Outlook 2003 om af en toe te synchroniseren (met Hamachi, de server staat bij mijn ouders en ik woon op mezelf). Het komt erop neer dat ik de meeste dingen via mijn webmail doe.

Die synchronisatie is wel nodig want ik heb een Windows telefoon en vind het prettig als alle gegevens met elkaar kloppen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mr. Liu schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 07:16:
Ik heb in de loop der jaren verschillende e-mail programma's gebruikt.
Ik ben ooit bij een werkgever begonnen met Lotus Notes, eerste e-mail programma waar ik mee werkte dus zolang het redelijk werkte was ik tevreden. Ik heb er al in geen jaren mee gewerkt, dus ik kan er eigenlijk niet veel zinnigs meerover zeggen.
Daarna heb ik Outlook gebruikt, op het werk en thuis. Op het werk had ik geen keus en thuis had ik het toch liggen.
Sinds ruim een half jaar gebruik ik nu thuis Thunderbird en dat bevalt uitstekend. Ik gebruik het nu voor 8 verschillende accounts en dat gaat zonder problemen.

Door de jaren heen heb ik ook verschillende webmail diensten onder verschillende browsers geprobeerd, waaronder een webmail die op Lotus Notes draait, maar ik geef echt wel de voorkeur aan een vaste e-mail client.
Toevallig ook hotmail? En zoja, werkt dat vlot bij jou? Met welke extensie? En Yahoo? :) Gebruik het zelf ook maar met Hotmail heb ik téveel problemen gehad, ook met Yahoo loopt het niet vlot nu.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-08 16:50

nIghtorius

Poef!

Dennis schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 09:23:
Ik draai een eigen Exchange 2003 server via internet en daar komt rechtstreeks mijn e-mail op binnen. Daarbij gebruik ik dan Outlook 2003 om af en toe te synchroniseren (met Hamachi, de server staat bij mijn ouders en ik woon op mezelf). Het komt erop neer dat ik de meeste dingen via mijn webmail doe.

Die synchronisatie is wel nodig want ik heb een Windows telefoon en vind het prettig als alle gegevens met elkaar kloppen.
^^ with stupid here..

thuis draai ik ook een Exchange 2003 Server icm Outlook clients en met m'n Windows Mobile phone kan ik altijd bij m'n email via de IMAP protocol (als ik op pad ben) en als ik thuis ben syncrhoniseer ik m'n telefoon via Bluetooth (die in m'n werkstation/game-bak zit)

ook zit m'n OWA (Outlook Web Access) op het internet zodat ik overal waar internet is m'n email kan lezen/versturen. werkt super _/-\o_

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:02:
[...]
Toevallig ook hotmail? En zoja, werkt dat vlot bij jou? Met welke extensie? En Yahoo? :) Gebruik het zelf ook maar met Hotmail heb ik téveel problemen gehad, ook met Yahoo loopt het niet vlot nu.
Inderdaad ook Hotmail en wel met de Webmail extensie en de bijbehorende Hotmail extensie. Voor Yahoo heb ik de mazzel dat ik een Brits Yahoo adres heb, daarbij werkt de POP en SMTP ook voor gratis accounts :P Verder nog drie GMail accounts, het account via m'n ISP en nog eentje van WLV Slàinte. Daarnaast nog wat spul dat ik eigenlijk niet gebruik.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
nIghtorius schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:14:
[...]
^^ with stupid here..
[...]Exchange 2003 Server[...]Outlook clients[...]Windows Mobile[...]OWA (Outlook Web Access)[...]
Jij bent een goede sponsor van Microsoft. ;) Heb pas nog eens de tarieven bekeken maar kan het voor een klein bedrijfje nog steeds niet geheel verantwoorden om het zo maar te zeggen.

Ontopic: Outlook i.c.m. IMAP voldoet voor mij. Verder Squirrelmail als webmail. Dat is niet echt ideaal.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58
Ik ben trouwens zó enorm afhankelijk van e-mail dat ik het in principe overal moet kunnen lezen. Daarom hoop ik ook snel dat push e-mail beschikbaar komt (net als bij blackberry). Dan hoef ik niet meer regelmatig te checken.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Lichtelijk offtopic: iemand een idee of er een freeware standalone mail-applicatie is die met Exchange-server kan babbelen?

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Hierzo ook Thunderbird (en moest er Evolution for Windows bestaan, denk ik dat ik wel zou overstappen gewoon omdat Thunderbird eigenlijk een vervanger voor Outlook Express is en niet helemaal voor Outlook). Outlook Express vond ik vroeger wel goed, maar als je te veel mails begint te krijgen, loopt hij vreselijk traag en Outlook heb ik nooit een goed programma gevonden omdat het me gewoon niet handig aanvoelt.

Ik zou zeggen, probeer gewoon zelf uit wat je graag hebt. Met Thunderbird voel ik me thuis en het voelt veilig aan (lerende spamfilter en andere spambeveiliging, volledig naar je hand te zetten, ...). Bij Outlook Express heb ik eerder het gevoel onveilig bezig te zijn (mailtje met gelinkte fiiguren worden gewoon weergegeven, geen andere spamfilters, amper aanpasbaar, doelwit voor veel virusjes, ...) en dus ook het feit dat je eenmaal met grote mailarchieven (nou ja, duizendtal mailtjes hoor, dus echt groot is dat niet) zeer traag zult werken. Momenteel zit ik in Thunderbird met duizenden mails (5000 of 6000 geloof ik) en hij gaat wel ietsje trager dan helemaal leeg maar niet zo ergerlijk...

• Freee!!

Freee!!

pven schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:53:
Lichtelijk offtopic: iemand een idee of er een freeware standalone mail-applicatie is die met Exchange-server kan babbelen?
Thunderbird kan uitstekend met Exchange babbelen zolang Exchange maar POP3 en/of IMAP spreekt (gewoon goed opzetten dus).
ILUsion schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 17:03:
<knip>
Momenteel zit ik in Thunderbird met duizenden mails (5000 of 6000 geloof ik) en hij gaat wel ietsje trager dan helemaal leeg maar niet zo ergerlijk...
Beetje regelmatig folders compacten en je Inbox leeg houden en je zou nergens last van moeten hebben.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mr. Liu schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:50:
[...]

Inderdaad ook Hotmail en wel met de Webmail extensie en de bijbehorende Hotmail extensie. Voor Yahoo heb ik de mazzel dat ik een Brits Yahoo adres heb, daarbij werkt de POP en SMTP ook voor gratis accounts :P Verder nog drie GMail accounts, het account via m'n ISP en nog eentje van WLV Slàinte. Daarnaast nog wat spul dat ik eigenlijk niet gebruik.
Oorspronkelijk haalde ik ook mijn Hotmail-account op via Thunderbird - maar vier keer op vijf kwam de mail effectief door. Als hij door kwam downloadde hij vaak alles dubbel / driedubbel. Dus heb ik die extensie maar buitengeschopt :(. Met Yahoo! (ik heb geen UK maar wel een .com adres, maar het is in het Italiaans, denk ik niet dat het wat uitmaakt) krijg ik de laatste tijd meer en meer hetzelfde voor - 'Negative vibes' en blablabla. Een kans op vijf dat hij mails downloadt, en dan ook vaak dubbel.

Ik vraag mij af wat ik verkeerd doe... Mijn Gmail- en Telenetmailaccounts (resp. twee & één) komen zonder problemen door (en ik kan die twee Hotmail- en Yahoo-adressen niet echt opzeggen). Heb jij iets speciaals ingesteld bij je Webmail- of je Hotmail- & Yahoo!-extensies?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• itsalex
  • Niet online
Ik haal alles op via Exchange in Outlook. Dat komt door dat mijn Asus 620BT PDA, SonyEricsson P910i, Nokia 6670 graag ook mijn conacten, agenda en emailtjes willen bijhouden.

Ik vond Eudora 6.1 altijd lekker werken.
Dit programma was altijd zo lekker verplaatsbaar en je kon 10 programma openen met per programma verschillende emailadressen zonder problemen.
Backupen ging zo gemakkelijk: gewoon het programma naar cd kopieren.
Snel
Draaide zonder installatie op iedere computer
Virusscanner deed het prima erop
Attachment werden in een folder gepropt

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mr. Liu schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 19:56:
[...]

Thunderbird kan uitstekend met Exchange babbelen zolang Exchange maar POP3 en/of IMAP spreekt (gewoon goed opzetten dus).
Mozilla Thunderbird in combinatie met Exchange werkt uiteraard goed, maar je mist ten opzichte van Otutlook 2003 redelijk wat features. Als je alleen wilt mailen voldoet Thunderbird, maar als je ook de andere features van Exchange wilt gebruiken niet.
djluc schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:12:
[...]
Jij bent een goede sponsor van Microsoft. ;) Heb pas nog eens de tarieven bekeken maar kan het voor een klein bedrijfje nog steeds niet geheel verantwoorden om het zo maar te zeggen.
Je bent niet op de hoogte van het bestaan van Small Business Server 2003? Heb ik zelf een tijdje terug aangeschaft en biedt veel waar voor je geld.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

_Ernst_ schreef op donderdag 08 september 2005 @ 19:15:
[...]
Enige nadeel is dat ie laatst begon te zeuren over het comprimeren van mail, wat ik helemaal niet wil, toch ruimte genoeg.
Dat is volgens mij de Archive optie, die je gewoon uit had kunnen zetten als je in de opties had gekeken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik heb Outlook Express 2003 en dat vind ik een mooi, simpel en handig programma. Volgens mij is het ook heel veilig.

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op zondag 11 september 2005 @ 08:55:
[...]
Oorspronkelijk haalde ik ook mijn Hotmail-account op via Thunderbird - maar vier keer op vijf kwam de mail effectief door. Als hij door kwam downloadde hij vaak alles dubbel / driedubbel. Dus heb ik die extensie maar buitengeschopt :(. Met Yahoo! (ik heb geen UK maar wel een .com adres, maar het is in het Italiaans, denk ik niet dat het wat uitmaakt) krijg ik de laatste tijd meer en meer hetzelfde voor - 'Negative vibes' en blablabla. Een kans op vijf dat hij mails downloadt, en dan ook vaak dubbel.

Ik vraag mij af wat ik verkeerd doe... Mijn Gmail- en Telenetmailaccounts (resp. twee & één) komen zonder problemen door (en ik kan die twee Hotmail- en Yahoo-adressen niet echt opzeggen). Heb jij iets speciaals ingesteld bij je Webmail- of je Hotmail- & Yahoo!-extensies?
Bij mijn weten heb ik niks speciaals ingesteld voor Webmail/Hotmail. Het scheelt waarschijnlijk wel dat ik regelmatig compact (ik laat Thunderbird prompten als er weer 64 KB teruggewonnen kan worden) en ik houd mijn Inbox leeg.
Joni schreef op zondag 11 september 2005 @ 09:17:
[...]
Mozilla Thunderbird in combinatie met Exchange werkt uiteraard goed, maar je mist ten opzichte van Outlook 2003 redelijk wat features. Als je alleen wilt mailen voldoet Thunderbird, maar als je ook de andere features van Exchange wilt gebruiken niet.
De vraag was mail, niet extra features (die ik toch nooit gebruikte). En met Thunderbird kan ik een aantal accounts bijhouden die ik met Outlook niet bij kon houden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hm, net geprobeerd te compacten, TB doet het wel, maar voor de rest lijkt het niks uit te halen... Nog steeds dezelfde foutmelding :(.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb exim4 draaien als mail server. Via fetchmail haal ik mail van andere accounts binnen op mijn server.

Lezen doe ik ofwel via Thunderbird (IMAP) ofwel via horde3 (webmail).

Werkt als een trein, het enige wat ik mis is een goed adresboek systeem. Ik heb nu wel een openldap server, maar daar kun je via Thunderbird niets in editen. Enkel adressen in zoeken.

Verwijderd

Stamgastje schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:44:
Ik heb exim4 draaien als mail server. Via fetchmail haal ik mail van andere accounts binnen op mijn server.

Lezen doe ik ofwel via Thunderbird (IMAP) ofwel via horde3 (webmail).

Werkt als een trein, het enige wat ik mis is een goed adresboek systeem. Ik heb nu wel een openldap server, maar daar kun je via Thunderbird niets in editen. Enkel adressen in zoeken.
Is het dan ook mogelijk om dit voor meerdere accounts te doen via die server? zoiets als:

user1
-x@gmail.com
-x@planet.nl
-x@bedrijfsnaam.nl

user2
-x@yahoo.com
-x@school.nl

je logt dus in op je webmail (webmail.server.nl - horde3) je logt in als user1, en je krijgt dan een overzicht van de door jou opgegeven mail-adressen (dus door de user zelf geconfigd)

• Stamgastje
Ja hoor, zo heb ik bijvoorbeeld in de file /etc/fetchmailrc staan (fetchmail draait als system daemon bij mij):

code:
1
2
3
poll pop.gmail.com options protocol pop3, uidl, interval 10
  user '<remote-user>' there with password '<remote-password>' is '<local-user>' here
  options ssl, fetchall, antispam 550

Uiteraard moet je de verschillende velden even aanpassen, <remote-user> is voor een Gmail account je Gmail-adres (naam@gmail.com), <remote-password> is het wachtwoord van dat account en <local-user> is de lokale gebruikersnaam in wiens inbox de mail moet komen.

Je zou ook de daemon in user mode kunnen draaien en een {$home}/.fetchmailrc bestand per user kunnen aanmaken, dan wordt de mail automatisch in de inbox van de betreffende user gezet.

Verder kun je ook nog de mail sorteren naar subfolders van de inbox ofzo (als je het maildir formaat gebruikt i.p.v. mbox), maar dan moet je daarvoor rules in je lokale smtp server aanmaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Stamgastje op 09-10-2005 18:56 ]

Verwijderd

ok, kan je dan ook een standaard webmail client als horde op je server gooien? en dan met de fetchmail meerdere mailboxen leeg trekken, die je dan weer in je horde webmail ziet.

of is er een betere webmail dan horde, want ik dacht dat horde standaard al ondersteuning geeft voor het leegtrekken van meerdere accounts. of heb ik dat nou fout?

• Stamgastje
Voor de duidelijkheid: horde is slechts een client.

Het zit ongeveer zo in elkaar:
- je draait een lokale SMTP server voor het ontvangen van mail (exim, postfix etc.)
- je draait bijv. fetchmail om mail van andere accounts op te halen; fetchmail stuurt ze door naar je lokale smtp server (zie vorige puntje) die er verder voor zorgt dat het in de juiste inbox komt (fetchmail stuurt de mail zeg maar door naar <local-user>@localhost)
- verder draai je een pop3 en/of imap server zodat je via clients bij je mail kunt (bijv. courier/courier-imap)
- tenslotte heb je clients (iedere pop3 of imap client werkt, dus thunderbird, outlook (express) maar ook webbased clients als horde etc) waarmee je je mail daadwerkelijk leest

Verwijderd

Stamgastje schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:14:
Voor de duidelijkheid: horde is slechts een client.

Het zit ongeveer zo in elkaar:
- je draait een lokale SMTP server voor het ontvangen van mail (exim, postfix etc.)
- je draait bijv. fetchmail om mail van andere accounts op te halen; fetchmail stuurt ze door naar je lokale smtp server (zie vorige puntje) die er verder voor zorgt dat het in de juiste inbox komt (fetchmail stuurt de mail zeg maar door naar <local-user>@localhost)
- verder draai je een pop3 en/of imap server zodat je via clients bij je mail kunt (bijv. courier/courier-imap)
- tenslotte heb je clients (iedere pop3 of imap client werkt, dus thunderbird, outlook (express) maar ook webbased clients als horde etc) waarmee je je mail daadwerkelijk leest
ok! thx voor het duidelijk op een rijtje zetten.

maar de client die je gerbuikt moet dus wel het gebruik van meerdere mailboxen (of het leegtrekken daarvan) ondersteunen, volgens mij kan je met bv squirrel slecht je lokale mail uitlezen en horde ook werekelijk onderscheid maakt tussen mailboxen, ik wil echt zoiets:
mailbox1 - hotmail
mailbox2 - ISP mail
mailbox3 - gmail

en neit dat alle mail van alle accounts in 1 maildir komen.

• Stamgastje
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:41:
ok! thx voor het duidelijk op een rijtje zetten.
Astu. :)
maar de client die je gerbuikt moet dus wel het gebruik van meerdere mailboxen (of het leegtrekken daarvan) ondersteunen, volgens mij kan je met bv squirrel slecht je lokale mail uitlezen en horde ook werekelijk onderscheid maakt tussen mailboxen, ik wil echt zoiets:
mailbox1 - hotmail
mailbox2 - ISP mail
mailbox3 - gmail
Ja, je client moet als je tegelijkertijd de mail van verschillende accounts wilt lezen natuurlijk wel meerdere accounts ondersteunen. Maar goed, Thunderbird, Outlook (Express), Eudora en noem maar op doen dat allemaal (voor IMAP accounts in ieder geval, als je je mail via POP3 leest (maar waarom zou je?) wordt de mail van alle accounts vaak op 1 grote hoop gegooid). Maar dat is verder natuurlijk geen beperking van de server.

Verder kan dat met horde en alle andere web based applications ook gewoon, als je bijv. horde benadert via je web browser moet je inloggen met een user name en password; je krijg dan de inbox van die user te zien. Je kunt dus gewoon achter elkaar even voor alle accounts inloggen en de mail lezen.

Als ik het zo lees is voor jou bijvoorbeeld de combinatie exim4 (smtp), courier-imap (imap) en fetchmail (binnenhalen mail van allerlei accounts naar lokale inboxen) een goede keuze voor op de server. Verder zou je prima Thunderbird als client en horde3 als web client kunnen nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stamgastje op 11-10-2005 17:19 ]

Verwijderd

thx ig ga binnenkort ff een schoon bakkie opzetten met apache,php,mysql en de hele mikmak.

Verwijderd

Ik test sinds gister met Kerio mailserver: via IMAP kan ik met elke client die ik wil connecten (Evolution/Versamail/Thunderbird). Via een simpele interface kan je opgeven welke pop-boxen leeggehaald moeten worden, en hoe mail verstuurd moet worden. Ik relay via de SMTP van mn hoster, mag geen SMTP draaien die zelf verstuurd.

Webmail zit er standaard bij, en van elk gebruikt protocol kan je kiezen of je de normale of de beveiligde variant gebruikt.

Het lijkt tot nu toe goed te gaan, maar naast mail wil ik ook mn contacts en calendar bijhouden. Kerio kan het (via LDAP en iCal), maar ik heb mn clients nog niet zo ver dat ze het ook willen snappen :P

Ik ben er wel blij mee: 1 pakket waarmee je alles kan. Je moet echter wel een PC hebben die als server kan dienen, en een stabiele internetverbinding.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ MrLiu: ik wou gewoon ff melden dat ik op FreePops ben overgestapt :). Dat werkt ook onder Linux, en ik kan nu mijn mail vlotjes ophalen, zowel op mijn Yahoo! als mijn Hotmail-account :). En het draait als daemon, makkelijk zat ;). Bedankt voor je hulp iig, maar de software wou op de een of andere manier niet mee blijkbaar. Dus heb ik maar de switch gemaakt :).

• Freee!!

Freee!!

Als het werkt, werkt het en dat is het belangrijkste, gefeliciteerd.

Pagina: 1