VOIP en meerdere telefoontoestellen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Onthrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024
Na vele uren googlen en rondzwerven op tweakers heb ik nog steeds niet de antwoorden gevonden die ik zoek, dus toch maar even een draadje openen...

De situatie is als volgt: ik ga verhuizen en in het nieuwe huis wil ik graag een andere opzet dan in de huidige situatie.

Momenteel hebben we een KPN belplus abo in combinatie met een ISDN abo. Aangezien we ook redelijk wat bellen zijn de kosten naar KPN toe redelijk hoog. Na veel gelezen te hebben over VOIP leek dit mij een uitstekend alternatief.

In de huidige situatie, met ISDN, kunnen wij intern naar elkaar bellen en gesprekken doorschakelen naar een ander toestel. Ook hebben we 4 lijnen en is het dus mogelijk om tegelijkertijd twee gesprekken te voeren.

Nu schijnt het dat er per via VOIP per sipura, maar 1 inkomende telefoonlijn aanvast zit. Na enige informatie gewonnen te hebben werd me verteld dat het wel mogelijk is om meerdere sapura's aan elkaar te koppelen, zodat er wel (indien genoeg bw beschikbaar) meerdere lijnen gebruikt kunnen worden.
Voor het intern doorverbinden aan elkaar zou ik een 'telefooncentrale' moeten aanschaffen.

Tot zover is het duidelijk, maar nu komen de punten die mij niet duidelijk zijn.

- Welke telefooncentrale zou ik nodig hebben, indien de enige functie hiervan moet zijn om intern te kunnen telefoneren en door te kunnen schakelen. Deze moet zo goedkoop mogelijk zijn

- Hoe werkt dit indien er 2 sipura's aan elkaar gekoppeld worden, indien er iemand aan het bellen is en je pakt de telefoon op wordt dan automatisch de lege lijn geselecteerd of hoor je eerst het telefoongesprek dat al in gang is?

- Indien er toch wordt uitgegaan van een enkele lijn (maar wel een telefoon centrale), indien er een gesprek aan de gang is, en iemand anders pakt de telefoon op hoort deze dan dit gesprek of krijgt deze een in gesprek toon o.i.d.?

- Hoe dient alles aan elkaar gekoppeld te worden? (5 telefoons, 1 router, 1 modem, 2 sipura's, 1 tel centrale, en alles wat ik nog vergeet) Er zijn drie kamers met een computer en telefoon, en 2 kamers met alleen een telefoon. De drie computers worden via een router aan elkaar gekoppeld en de router heeft, via de modem, connectie met een breedband internet verbinding (adsl2+). Kunnen de telefoons via de doorgetrokken telefoon aansluitingen in elke kamer of dient er een rechtstreekse draad van de telefoon in de centrale te gaan?

Alvast heel erg bedankt voor het antwoorden want ik kom er echt niet meer uit..

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
als je houdt van zelf knutselen, is asterisk (soft-pabx) iets voor jou. Is een volwaardige telefooncentrale en kan sip babbelen. Uitbreiding voor analoge poorten zijn mogelijk. informatie is er in overdaad te vinden op google en got

even toevoeging: als je asterisk niet snapt met alle te vinden howto's en documentatie, moet je nog eens overwegen of je dit echt wilt. Voor zover ik weet is er niet zoiets kant en klaars als een kpn isdn met homevox voor VoIP (mjah astium, maar dat ga je echt niet betalen voor een thuisoplossing)

[ Voor 40% gewijzigd door Rac-On op 08-09-2005 17:12 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik heb hier een Linksys PAP2 VOIP adapter. Is dezelfde als de Sipure 2000 geloof ik. Die heeft twee VOIP channels en hier kun je dus ook twee fones aan hangen, en met twee nummers tegelijk bellen... Als je die twee in je netwerk hangt kun je theoretisch 4 SIP accounts aan, en dus 4 nummers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:12

Korakal

Up up up!

het is niet nodig om 'HELP' in je topictitel te zetten, heb het er ook maar even uitgehaald...