[SBS2003] Gedeelde printer print niet

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 15:47
Geachte medetweakers,

Dit keer ben ik op een vreemd probleem gestuit, waar ik na 1,5 dag zoeken geen raad meer mee weet.

Een verhaaltje:

Een server bij één van onze klanten is een tijdje geleden gecrashed. Daar hebben we toen een tijdelijke leen server voor geplaatst. Deze heeft daar een goede 30 dagen gedraaid. Op deze server stond Windows 2003 Server Standard Edition.

De printer, waar het in deze kwestie over gaat, is een HP Laserjet 1100.

Aangezien de klant aan het begin van september de wens had om zijn gehele netwerk te vervangen door nieuwe producten, is er nu een Windows 2003 SBS server geplaatst. Hierbij is ook gelijk Exchange 2003 uitgerold, maar dat even terzijde.

Probleemomschrijving:

Ik krijg met geen mogelijkheid de HP Laserjet 1100 aan de praat. De server vindt netjes een HP Laserjet 1100 en installeert deze met zijn eigen drivers. Nadat alles is afgerond, krijg ik ook netjes een printer te zien, ik kan hem beschikbaar maken voor andere computers in het netwerk (delen dus). Alleen printen naar deze printer, wil gewoon NIET werken. Ik kan testafdrukken maken, emailtjes uitprinten, name it.. Het wordt niet uitgeprint.

Ik heb eens gekeken of ik de status van de prints kan volgen: ik zie ze netjes in de printspool terecht komen, alleen worden ze daaruit niet verwijderd. Ze blijven daar instaan. Als ik de opdrachten verwijder uit deze directory, raakt de printer uiteraard ook de opdrachten kwijt.

Uitgevoerd:
Wat heb ik allemaal gedaan:

- Nieuwe drivers van HP gedownload. De Engelse en de Nederlandse drivers => geen effect
- Printer enkele malen opnieuw geïnstalleerd => geen effect
- Zelf handmatig de printer toegevoegd, met de NL en EN drivers => geen effect
- Kabel gecontroleerd. Is goed
- Printspool diverse malen gestopt en opnieuw gestart => geen effect
- Printspool directory van lokatie verandert => geen effect
- Gezocht in de KB van MS. Niks relevants te vinden
- Gezocht op GoT. Niks relevants te vinden

Volgens mij ligt het probleem bij de printer. Waarom ?

Ik heb er ook een Canon Laserjet LBP-800 aangehangen. Netjes geïnstalleerd en gedeeld. Iedereen kan printen als een tierelier. De opdrachten worden netjes verwerkt en de prints komen er perfect uit.

Echter ben ik ook aan het twijfelen, omdat de printer voordat de nieuwe server werd geplaatst, wel goed werkte. Er is helemaal niks aan de opstelling veranderd.
Wat ik na een beetje goed rondkijken heb gevonden, is dat de printerkabel die standaard bij de HP Laserjet 1100 zit, is verlengt met een parallelle kabel. Ik heb nu een printkabel van in totaal zo'n 10 meter lang. De Canon printer heb ik netjes naast de server gezet, omdat deze niet werd gebruikt door de gebruikers binnen het netwerk.

Ik ben, om heel eerlijk te zijn door mijn alternatieven heen. Hebben jullie misschien nog ideeën voor dit probleemgeval ?

Verwijderd

Nouja, sluit dan die HP eens aan waar die Canon het goed doet (afstand/bekabeling).

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:00
Was / is de HP1100 gepubliceerd in Active Directory!?
Hoe benader je de gesharde printer vanaf de client?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• nextware
Ik heb die HP ook al op de kabel van de Canon aangesloten. Heeft geen effect. Opdrachten blijven in spool staan en worden niet door de HP printer uitgeprint.

Ik heb de HP Laserjet ook in de AD gepubliceerd.
De clients kregen via een loginscript deze printer toegevoegd:

code:
1
net use lpt1:  \\server01\hplaser

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:00
De "oude" server heeft dus de HP1100 in AD gepubliceerd, het zou dan kunnen dat na vervanging van de "oude" server de publicatie bleef bestaan en de HP1100 van de nieuwe server een ander SID meekreeg.
Kortom de clients die printen naar de HP1100 is niet meer de printer die in AD staat...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Die 1100 is dat min of meer dezelfde als de 1200? Die heeft dit probleem ook met XP bakken en 2003 servers in het bedrijfsnetwerk op m'n werk, meestal (vaak) ging dit min of meer vanzelf over als je het hele spul uit zet, dan de printer aan, en dán pas de PC aan. In he tgeval van een server wordt je daar natuurlijk niet happy van.

HP printers en verlengkabels is ook een recept voor posts op GoT. de HP printers verlangen een bidirectioneel babbeltje met de PC, en om de één of andere reden is het aansluiten van alle daarvoor noodzakelijke pinnetjes in verlengkabels vaak een groot probleem. probeer het eens met alleen de kabel die bij de HP1100 hoort? De Canon printer kan het best doen met een kabel die de 1100 niet tof vind.

Verwijderd

heb zoon soort probleem ook gehad. alleen een hp6l en een 1100 wilden niet doen canon wel.
bleek dat mijn printerpoort niet meer 100% was. niet poort en print weer goed

• nextware
James_Watt schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 11:09:
De "oude" server heeft dus de HP1100 in AD gepubliceerd, het zou dan kunnen dat na vervanging van de "oude" server de publicatie bleef bestaan en de HP1100 van de nieuwe server een ander SID meekreeg.
Kortom de clients die printen naar de HP1100 is niet meer de printer die in AD staat...
Er is een compleet nieuwe AD opgezet. De werkstations zijn allemaal opnieuw geïnstalleerd. Dit omdat er al verschillende profielen op iedere PC stond en het daardoor een flinke rotzooi op de HD's werd.

Dus dat de clients naar een verkeerde printer zou printen, gaat in dit geval niet op.

Maar iig dank voor het meedenken !

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

[excuses]sorry voor het kicken van een oud topic[/excuses]

Wat hier omschreven wordt, hebben wij ook. Op een SBS2003 server staan 3 printers. Twee daarvan doen het vanaf de clients gewoon, maar naar de derde (een hp1320n) is vanaf de clients niet te printen.

Op de SBS2003 staat wel onze verhuursoftware die oa gebruikt maakt van deze HP (via path \\server\hp1320) en daarmee kunnen we wel gewoon printen....

Kan het probleem wel omzeilen door op de clients allemaal afzonderlijk de printer zelf te installeren, maar dan missen we wel de handige presets (en dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn).

Heb de printer al verwijderd en opnieuw geinstalleerd en oplaten nemen in de active directory. Vanaf de clients zie ik deze printer nu wel verschijnen, maar zo gauw als ik ga printen, dan geeft ie een error. En die error is zo vreselijk nietszeggend dat ik daar ook geen ene f*** mee opschiet.

Iemand hier een vernieuwd inzicht?

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Verwijderd

Hoe installeer je dan die printer? Wat gebeurt er als je op de client "Start->Uitvoeren" en dan \\servernaam\printer intikt? Wat voor clients? Allemaal XP? Extra drivers voor andere OS's geinstalleerd?
Pagina: 1