Schermprobleem in linux

Pagina: 1
Acties:

• thegeronimo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 21:03

thegeronimo

Ich bun ut mer....

Topicstarter
De computer
Moederbord: A8N-Sli Deluxe
Processor: AMD64 3200+ Winchester
Videokaart: XFX Nvidia 6600GT PCI-e

De distros
Ubuntu Live CD (download van gnome.org met gnome 2.12) 32bit (laatste probeersel vandaag)
Damn Small Linux 32bit
Fedora Core 4 64bit
Gentoo Linux Live CD 64bit
Sam Mandrake linux Live CD 32bit (eerste ervaring ooit half jaar geleden)

Het probleem
Na het inladen en instellen van de CD of de installler in text mode, start de grafische omgeving en zie je dit met Gnome en ook KDE
Afbeeldingslocatie: http://www.jaspar.nl/zooi/gnomedesktop.jpg

Nou heb ik overal gezocht, maar nergens staat een oplossing beschreven.
De resolutie al op het laagste gezet, dat hielp niks.
Geprobeerd in textmodus of expertmodus maar daar kom ik ook niet verder.
De Live CD is goed, want op een andere PC hier in huis een AMD 700Mhz werkt het wel naar behoren, perfect zelfs.

Weet iemand een oplossing, ik ben zelf een redelijke leek op het gebied van Linux, maar ik wil graag een dualboot gaan aanleggen op mijn PC, maar zo gaat dat natuurlijk niet lukken.

The only thing to fear is fear itself

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Waar zit je dan vast in textmodus?

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Probeer eens tijdens dat vage beeld met ctrl+alt+'+' en ctrl+alt+'-' te spelen :)

[ Voor 196% gewijzigd door DeMoN op 08-09-2005 16:43 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:48
En met CTRL+ALT+Backspace kom je ook niet in textmodus, evt CTRL+ALT+F1 (t/m F6) ?

Verwijderd

De meeste distro's geven in GRUB de optie om in 'failsafe' te starten. Kun je dat niet doen en dan de logs van X.org posten?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Heb je Knoppix al geprobeerd? Die weet meestal de meest excotische videokaarten zelfs beeld te geven :)

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

ge-flopt schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:15:
En met CTRL+ALT+Backspace kom je ook niet in textmodus, evt CTRL+ALT+F1 (t/m F6) ?
Ik zou idd even met CTRL_ALT_BS naar text modes proberen te gaan en dan je XF86Config te editen. Dit ziet er uit als een driver probleem (vid driver.)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• thegeronimo

thegeronimo

Ich bun ut mer....

Topicstarter
Met CTRL+ALT+BS kom ik in tekstmode, beter gezegd in het prompt.

Maar wat dan? Zoals ik al zei ben ik redelijke linux leek. Wat ik wel weet is dat ik dus code zal moeten inkloppen om de linux Nvidia drivers in te laden, maar wat die code is ???

Alvast bedankt voor verdere hulp.

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

thegeronimo schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:35:

Maar wat dan? Zoals ik al zei ben ik redelijke linux leek. Wat ik wel weet is dat ik dus code zal moeten inkloppen om de linux Nvidia drivers in te laden, maar wat die code is ???

Je xorg.conf aanpassen in /etc/X11/xorg.conf en bij 'driver' de 'nv' driver instellen.
De nv driver is de opensource variant trouwens die geen 3D accel geeft. De echte nvidia driver kan je natuurlijk vinden op nvidia.com

Maar kom op zeg, dit kan je zelf toch ook wel vinden? :)
Google.com is je vriend als je nieuw bent met Linux. Zo ben ik ook begonnen.
Google Google Google Google Google Google, alleen dan leer je het ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• thegeronimo

thegeronimo

Ich bun ut mer....

Topicstarter
DeMoN schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:38:
[...]

Je xorg.conf aanpassen in /etc/X11/xorg.conf en bij 'driver' de 'nv' driver instellen.
De nv driver is de opensource variant trouwens die geen 3D accel geeft. De echte nvidia driver kan je natuurlijk vinden op nvidia.com

Maar kom op zeg, dit kan je zelf toch ook wel vinden? :)
Google.com is je vriend als je nieuw bent met Linux. Zo ben ik ook begonnen.
Google Google Google Google Google Google, alleen dan leer je het ;)
Bedankt voor de info. Maar ik heb de afgelopen dagen zoveel gegoogled dat ik door de Google bomen het bos niet meer zag en dus ook de oplossing niet. Ik ga het hier eens mee proberen.
THANKS

Verwijderd

Kijk ook eens in je logfile van x.org (in /var/log/). Daar staan misschien foutmeldingen in die je weer kunt gebruiken in google.

• Bergen
  • Laatst online: 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

thegeronimo schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:35:

Code inkloppen? Je hoeft niet te programmeren hoor. :)

Installeer maar even Ubuntu. Niet die live-cd, dat is om te testen en wij doen niet aan testen, wij willen echt gaan Linuxen natuurlijk. ;) Je kunt op safe spelen en Ubuntu Hoary downloaden maar je kunt ook de Ubuntu Breezy preview-release downloaden. Als je op de voorpagina van www.ubuntulinux.com op download klikt staat ie er meteen bij, sinds eergisteren. Hij werkt hier iig prima, met een ouwe NVIDIA MX440.

Als je ctrl+alt+bs hebt gedaan moet je dus even inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Dan zit je op de prompt en dan wordt het tijd om eerst even een goeie nvidia-driver te installeren. Je typt dan: sudo apt-get install nvidia-glx

Eventueel vraagt hij nogmaals om je wachtwoord en dan gaat ie 'm downloaden en installeren en vanaf dat punt is de binary driver van NVIDIA geinstalleerd. Je moet nog wel even in /etc/X11/xorg.conf de driver aanpassen. Dat doe je zo:

Typ eerst: sudo vi /etc/X11/xorg.conf (let op de hoofletter X)
(sudo = iets doen als superuser (SuperUser DO) en vi = de ultieme editor :))
Dan scroll je met page down of met je pijltjes naar beneden totdat je een section ' device' ziet met de regel 'driver "nv"'. Dat 'nv' moet veranderd worden in 'nvidia'. 'nv' is de open source driver, 'nvidia' is de binary driver van NVIDIA zelf. Je gaat met de pijltjes op de n van nv staan, dan typ je cw (change word), dan typ je nvidia, dan druk je op escape en tot slot typ je :exit (inclusief dubbele punt dus). Exit slaat de veranderingen op en gaat uit de editor.

Mooi, tijd om X opnieuw te starten. GDM draait vast nog dus die moet gekilled worden en hij moet opnieuw gestart worden. Iets gemakkelijker (voor jou) is gewoon rebooten, dus doe maar gewoon ctr+alt+del. Let us know. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bergen op 10-09-2005 04:56 ]

Pagina: 1